Het Statenjacht AD 1678 van Kolderstok.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ArjenSpiek, 12 nov 2020.

  1. ArjenSpiek

    ArjenSpiek

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dat ik nu aan modelbouw doe is niet uit de lucht gevallen.

    Wat ik in het verleden heb gebouwd is: Een Boeier (Sperwer), Smit Rotterdam, De Zwarte Zee, motorlogger De Birgitte, Banckert, Krabben Kotter (CUX 87) , allemaal van Billing Boats. Van een ander merk (Igra) de Artur. En nog wat kleinere plastic modellen o.a Cutty Sark van Revell. In verband met de verhuizing naar een appartement alles weggedaan (naar VMBC’t Anker in Nieuwegein) (Hier een foto met de Smit Rotterdam uit 1998).

    IMG_20181220_0003.jpg

    Het balletje is weer gaan rollen doordat ik nog uit de erfenis van mijn vader een Zuiderzeeboter 1912 had, compleet in de doos van Artesania. Die ben ik eindelijk dit jaar gaan maken, en mede daardoor op dit forum terecht gekomen, ik vond daar verschillende verslagen van deze botter (o.a. Pingu57 (Peter)).

    Mijn wens was ooit nog eens een oud schip uit de VOC tijdperk te maken, ook die wens is uitgevoerd want ik heb de Duyfken gebouwd van Kolderstok.

    Hier heb ik het nodige weer van geleerd en het volgende model is het Statenjacht AD 1678 geworden. Deze boot sprak mij wel aan omdat ik deze had zien varen op de Loosdrechtse plassen en ook in Utrecht heb zien liggen (Foto Extra) Foto is gepost op dit forum (Historische prenten, ….)
    IMG_1106.jpg

    De boot is al klaar voordat dit verslag op het forum geplaatst wordt. Ik hoop dat het dan nog steeds gewaardeerd wordt. Het verslag bestaat uit 6 delen, (week 1 t/m 6).
    Op dit forum was er al een verslag waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt, nl. van Piet Sanders.
    En ook het eerste verslag van de maker/ leverancier van dit model Hans van Nieuwkoop van Kolderstok.
    Het pakket kon worden opgehaald op maandag 28 september bij een afhaalpunt.

    Week 1: (28 sep – 5 okt) De romp met de binnen dekjes helemaal af.

    Het uitgepakte pakket.
    IMG_1899.jpg
    Het ziet er allemaal mooi uit, de volgorde uit de bb werd zo veel mogelijk aangehouden.
    Eerst werd alles gepast alvorens te lijmen (Bison D3).
    Alle onderdelen losgezaagd met deze figuurzaag (heel oud).
    IMG_1900.jpg

    IMG_1902.jpg

    Als eerste werd de binnenkant helemaal afgewerkt. Uit resthout, latjes gemaakt voor ondersteuning van het benedendek A en B.
    IMG_1906.jpg
    Benedendek beplakt met abachi hout
    IMG_1908.jpg

    De wanden met notenhout bedekt en de banken gemaakt
    IMG_1909.jpg
    De trap en openhaard
    IMG_1912.jpg

    Verder afgewerkt en behandeld met Deense Olie (geweldig spul) het lichtere hout (van de trap) met licht eiken gebeitst. De bank met vilt bekleed.
    IMG_1916.jpg
    De binnenkant is klaar, nu de spiegel opbouwen met de hulpstukjes op spant 12, de achterwand gebruiken voor de juiste plaats. Dan afmaken volgens de bb, voordat deze gemonteerd werd. Dit wordt eerst geplaatst voordat ik verder kan gaan.
     
    Jaques, TIMBERWOLF, pietsan en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi Arjen, ik zag je af en toe spieken, nu kunnen wij dat ook bij jouw. Ben benieuwd. :)
     
    ArjenSpiek vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ha - dat is een verrassing! Leuk :)
     
    Herby63 en ArjenSpiek vinden dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Nou Arjen! Leuk het werk van je te zien. En inderdaad zagen we je al regelmatig voorbij komen. We zijn natuurlijk benieuwd naar de volgende serie foto's. Dus, kom maar door hoor.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2020
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom Arjen, leuk dat je de bouw van het statenjacht hier nog even komt showen. :):)
     
  6. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    /me zet een klapstoeltje in de corona vrije cirkel.
    Kom maar door Arjen :)
     
  7. ArjenSpiek

    ArjenSpiek

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Nieuwegein
    Het vervolg: Met de foto van de achter spiegel. IMG_1915.jpg

    De valse dekken C, D monteren en tot aan de spanten met abachi latjes bekleden. Voor dek E wordt eerst een hulpstukje op dek D gelijmd, op de foto dek E.
    IMG_1931.jpg
    Alle spanten afschuinen om de huid te bedekken met notenlatjes (Ik gebruik een hele grote vijl).
    IMG_1932.jpg
    Alles is afgeschuind, hier en daar is nog een donkere kleur van het laseren te zien.
    IMG_1934.jpg

    In week 2 wordt de romp beplakt en tussen door begonnen aan het dek huis, dat plaats ik morgen.
     
  8. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Mooi! :thumbsup::worship:
     
  9. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    We volgen.
    De Utrecht ligt er maar troosteloos bij.
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    6 weken. amai se pfff :confused:

    We volgen ook.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    Welkom op het forum en mooi begin van de boot
     
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Arjen, dat is een voortvarende binnenkomer zeg, welkom hier en ik schuif mijn stoeltje aan hoor, succes en laat de andere foto’s maar snel komen hoor;);)
     
  13. ArjenSpiek

    ArjenSpiek

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Nieuwegein
    Iedereen bedankt voor de reacties.
    Met hier week 2:
    De eerste serie huidplanken zijn gemonteerd (gebruikt wordt een plankenbuiger, erg makkelijk, uit China), de elastiekjes zijn altijd handig (bij de Action 0,89 euro).
    IMG_1951.jpg

    Het vooraanzicht met het verjongen van de latjes volgens de bb. Bij de Duyfken was het resultaat veel minder mooi, daar was vooral het schotelen goed te zien.
    IMG_1956.jpg

    Hier de Duyfken.
    IMG_1102 - kopie.jpg

    In de wachttijden van het beplanken kon de kajuit gemaakt worden.
    IMG_1959.jpg

    De romp is bijna dicht, wel nog wat verschil in hoogte vooral rechts te zien (had meer gebogen moeten worden). De zijkanten van de latjes werden ook in de lijm gezet, en soms iets afgeschuind.
    IMG_1971.jpg

    Uiteindelijk is de romp dicht en kan verder gegaan worden met de opbouw naar boven en de dek onderdelen. De braadspil met de armen (zeer breekbaar omdat de nerven dwars lopen) de beting met korvijn nagels, schoorsteen en huisjes.
    IMG_1982.jpg

    In de bb staat al vroeg om de waterlijn af te tekenen te schuren en te verven. Ik heb daar mee gewacht totdat alle kieldelen en de scheg er opzaten. En pas veel later het notenhout afgewerkt met Deense olie.

    Het was onmogelijk om de huidbeplanking strak tegen de spanten te krijgen. Wel zitten de latjes onderling goed op elkaar gelijmd.

    IMG_1991.jpg
    De bovenstaande spantdelen werden uiteindelijk verwijderd, dus werden deze niet in de lijm gezet. De spantdelen heb ik voorzichtig verwijderd met een multitool. Binnen 1 minuut was het klaar.

    IMG_2229.jpg

    IMG_1995.jpg

    Hierna het dek verder beplakt met abachi.
    IMG_1997.jpg

    Morgen gaan we met week 3 verder. De opbouw het middendek en achterdek.
    Ondertussen kan ik genieten wat er op dit forum verschijnt. Ongelofelijk wat er allemaal te zien is.
    Groet Arjen.
     
    Herby63, Ronk, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt een mooi schip Arjen. Jammer dat je de huid niet bij de spanten kreeg, maar daar zie je nu toch niks meer van.:D:D
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi resultaat
     
  16. ArjenSpiek

    ArjenSpiek

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hier volgt week 3. De opbouw wordt verder afgemaakt. En beginnen met het hoge middendek en achterdek.

    Voor het buigen van de 2 x 3 mm latjes werd eerst een zaagsnede gemaakt, hierna werd gebogen, dit is ook gedaan met de afwerklat van notenhout van 1,5 x 6 mm maar dan met 2 overlangse zaagsneden.

    IMG_1993.jpg

    IMG_1994.jpg
    Het laatste dekje werd ook gemonteerd (E).
    IMG_1999.jpg

    De latjes die aan de binnenkant komen eerst gebogen en daarna rood geverfd, toen gemonteerd. Het bankje achteraan werd ook gemaakt.
    IMG_2006.jpg

    Alles wat klaar was los op de boot gezet.

    IMG_2008.jpg


    Voor het benedendek een tafeltje, bankjes en een opstapje gemaakt. De huisjes zijn voorzien van gouden draad (ankertouw in de lijm gezet en goud geverfd).




    IMG_2021.jpg
    IMG_2022.jpg

    De bankjes op het achterschip worden afgemaakt.
    De scheg (op de voorsteven) is hier gemonteerd en ook de overige kieldelen werden aangebracht. Hierna is het onderwaterdeel geverfd (2 keer met primer 1 keer met ivoorwit). En ook groen tussen de berghouten, aan de buitenkant.


    IMG_2020.jpg
    Het hele dek is klaar en kan in de Deense olie worden gezet. Voordat alles vastgezet gaat worden. Het wordt al een heel schip.
    IMG_2049.jpg

    In week 4, gaan we alles monteren plus de gouden ornamenten aanbrengen. Tevens werd het achterschip afgemaakt.
    Dat volgt morgen.
     
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Leuke toevoegingen maak je.
     
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
  20. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Mooie strakke schuit! En je ga hard zo... :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina