Het te water laten van een groot model schip

Door gezondheid niet in staat mijn schip (Smit Rotterdam 1:50) voorzichtig in het water te laten.
Heeft iemand een slimme oplossing hiervoor of zal ik creatief moeten zijn en een tewaterlaathelling proberen te ontwerpen. Schip is met accu`s en alle verder inbouw te zwaar voor mij om te tillen.
 
Kun je haar wel in en uit de auto tillen?
Als dat lukt laat je haar makkelijk te water in het Haventje van Maasdam. Daar is ook een helling.
Dichter bij huis zou het dan ook moeten lukken op de juiste locatie.
 
Door gezondheid niet in staat mijn schip (Smit Rotterdam 1:50) voorzichtig in het water te laten.
Heeft iemand een slimme oplossing hiervoor of zal ik creatief moeten zijn en een tewaterlaathelling proberen te ontwerpen. Schip is met accu`s en alle verder inbouw te zwaar voor mij om te tillen.


Als je praat over een helling maken en hier dus een (eigen?) vast plek voor hebt zou je dit ook kunnen overwegen.

IMG_2406.JPG


IMG_2412.JPG


IMG_2422.JPG


Dit is niet zo heel duur. https://www.hbm-machines.com/produc...n-motorblokkranen/hbm-450kg-trucklift-model-1 Alleen zelf nog even een juk frame maken.

Als het mobiel moet zijn en dus om zo hier en daar elders te gaan varen valt deze optie af.
 
Laatst bewerkt:
geweldig wat een reactie.
Helaas moet het geheel mobiel zijn dus zo`n zware uitvoering als op de foto`s kan het niet worden maar het heeft me wel aan het denken gezet.
Deze winter maar eens bedenken hoe. Het zal wel in de buurt van deze kraan gaan komen en uiteraard breed inzetbaar.
 
Dick, Hoe zwaar is het schip vaarklaar ongeveer? Auto met trekhaak en daar iets op zetten? Gr. Klaas.
 
Klaas bedankt voor je reactie ,

een karretje is inderdaad een optie.
Daarop misschien een soort scheepshelling.met een lier?

Dit is zomaar een gedachten gang en zal ik eens over nadenken.
Prima om deze winter door te komen

:yes::yes::koud:
 
Wij hebben bij de club een soort ladderframe en daar op een plateau die via een liertje met een platte band omhoog en omlaag kan.
Denk maar aan een verhuizerlift maar dan in het klein en licht omdat het van aluminium gemaakt is.
 
inmiddels heb ik de winter besteed aan het uitvoeren van de ideeën, opgedaan op dit forum
Zoals beloofd een paar impressies en het testen is pffffff gelukkig goed gegaan
 

Bijlagen

  • DSC_0804.JPG
    DSC_0804.JPG
    119,5 KB · Weergaven: 849
  • IMG_0428.JPG
    IMG_0428.JPG
    132,4 KB · Weergaven: 1.071
  • IMG_0698.JPG
    IMG_0698.JPG
    155,2 KB · Weergaven: 1.508
  • DSC_0805.JPG
    DSC_0805.JPG
    152,5 KB · Weergaven: 828
Toch nog even voorstellen. Mijn naam is Dick Berghout woon in Delft en ben lid van de HMBC. Zoals op de foto`s te zien is heb ik inmiddels de Smit Rotterdam in de schaal 1:50 gebouwd. Lengte model +/- 150 cm. gewicht van het model nu is +/- 32 kilo vaar gereed Accu`3x 6V 12ah parallel. .
Het is wel een jaren overstijgend project geworden omdat ik al in 1978 aan de bouw begonnen ben.
Maar door allerlei leuke, vervelende, carrière matige en verhuis perikelen ben ik een jaar of twee geleden weer verder gegaan.
De bouw is geheel van tekening en met materialen die"" kosten beperkend"" zijn . Al moet ik toegeven dat het als nog flink uit de hand is gelopen qua kosten dan.
De uiteindelijke afbouw en installeren van diverse opties heeft wel wat hoofdbrekens gekost omdat de bouw eigenlijk gebeurde met de gedachten gang om het een staties model te laten zijn. En dus achteraf inbouwen van alle toevoegingen best af en toe denkwerk en lenige vingers vereiste
Er zijn twee motoren ingebouwd (12v gamma boormachines met satelliet tandwiel overbrenging die nu heel veel power leveren)
Aangestuurd door twee Graupner 30A Navy ESC`s
Zender en ontvanger zijn Fatuba F14 met Navystick control. Een bekende en vertrouwde configuratie.
Een encoder en Decoder van Wetronic (met onwijs goeie service na een stommiteit van mijn kant ) hiermee stuur ik alles aan via 12v auto relais. T.w. mast verlichting, navigatie verlichting, Dek verlichting en werklampen.
Ook een draaiende radar. Boegschroef motor, en een toetert. En o ja een waterpomp om de blusmonitoren te laten spuiten.
Ik wil nog een tweede inbouwen zodat ik kan kiezen aan welke kant van het schip ik brandjes kan gaan blussen. (of natte voeten bezorgen aan de walkant van de toeschouwers. Een eigenbouw rook generator afgeleid van allerlei info via het forum.

Na een noodkreet op het forum zijn er diverse hartverwarmende reacties binnen gekomen en hebben geleid tot de bouw van een mobiel inzetbaar hijskraantje. deze zal wanneer ik even de tijd heb ingezet worden om het schip te water te laten.
Na dit gebeuren zal ik wat foto`s plaatsen van dit event.
 
Bedankt voor de mail Klaas!
Dat is een fors modelschip, waarbij zo'n kraan geen overbodige luxe is.
Ik stelde mijn vraag verkeerd.
Ik vroeg / vraag me af hoe het uiteindelijk aan de waterkant gegaan is.
Op de foto staat het geheel op een vlakke vloer en hangt de last boven de basis van de kraan, als ik het goed zie.
Aan de waterkant zal de situatie veelal minder ideaal zijn.
 
Back
Top