Het vervuilen (weatheren) van werkboten

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Droopy'ke, 18 aug 2003.

  1. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Als je al eens goed in een haven hebt rondgekeken naar de schepen die daar liggen aangemeerd dan zie je dat 99% daarvan een roestig en door zeewater aangetast uiterlijk hebben.
    Een schip 'blinkt' enkel en alleen maar als het van stapel loopt maar na enkele maanden op zee te hebben rondgevaren draagt het al sporen van roest en sleetplekken. Het is heel eenvoudig om je model zo'n roestig en gebruikt uiterlijk te geven.

    1) De 'wash': hier 'wast' men bijvoorbeeld een ankerlier met white spirit of iets dergelijks en als deze dan in alle kieren is gevloeid dan neem je een beetje (!) verf (roestbruin), doopt dit dan in de white spirit en je zal zien dat de verf zich door de white spirit dan ook in alle naden en kieren nestelt. Ik gebruik voor deze techniek meestal Revell matt 85. Eens dit is opgedroogd dan zal je zien dat de naden van je ankerlier ineens zijn gaan 'roesten'. Satijnvernis er over heen en klaar is kees. :wink:

    2) Drybrush: deze techniek dient meer om plaatsen te accentueren die aan slijtage onderhevig zijn. Bijvoorbeeld leuningen en treden van trappen en ladders. Hiervoor neemt men een beetje verf op een penseel, wrijf dan het meeste er terug af aan een vodje en met het klein beetje verf dat zich nog op het penseel bevindt ga je dan lichtjes over een leuning, een trede zodat het net lijkt of de verf er is afgesleten en dat daardoor het blote metaal naar boven komt. Dit effekt kan je bereiken door te werken met een 'aluminiumkleur'.

    Als je met wit metalen delen werkt is het eigenlijk nog gemakkelijker. Na het verven pas je de washtechniek toe (roest) en eens dit droog is ga je met zeer fijn schuurpapier over alle delen die aan slijtage ondergevig zijn. Klik op onderstaande link voor een paar foto's:
    http://members.lycos.nl/modelbouwupload2/afb234.jpg
    http://members.lycos.nl/modelbouwupload2/afb233.jpg

    Aan de ankerkluizen zie je regelmatig dat het roest van de ankers zich op de romp heeft verspreid.
    Dit effekt krijg je heel eenvoudig door de nog natte verf (roestbruin) met een vodje van de ankers af naar beneden open te wrijven.
    Het 'roest 'op de volgende foto is helaas door het nemen van de foto verkleurd. In werkelijkheid is het veel donkerder:
    http://members.lycos.nl/modelbouwupload2/afb259.jpg

    Als je deze technieken toepast op je model dan zal deze véél realistischer overkomen. :eek: Natuurlijk heeft het een en het ander ook veel te maken met de persoonlijke smaak van de modelbouwer :wink:

    Ik hoop dat jullie (en ook jij Wim :wink: ) hier wat zullen aan hebben.

    Droopy
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt Droopy!

    Goede uitleg.
    Idd is het aan de smaak van de eigenaar om het te doen of niet, maar als je de foto's van jou schepen bekijkt is het zeker de moeite waard.

    Even een aanvullende vraag:
    Gebruik je matte, zijde of hoogglans verf?
    En
    behandel je die nog na met een (blanke) lak (mat, zijde?)

    Wim
     
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    hey Wim,

    Voor het verven van mijn modellen gebruik ik verschillende soorten verf.

    De rompen van mijn boten behandel ik net alsof het rompen van staal zijn (net als bij een echt schip dus):
    Na het afwassen en ontvetten van de polyester romp gebruik ik als grondlaag steeds 2 a 3 lagen rode menie. Dit moet natuurlijk tussen elke laag met fijn schuurpapier afgeschuurd worden.
    Als deklaag gebruik ik gewone emailverf (zijdeglans).
    De romp weiger ik te spuiten (noch met de airbrush, noch met de spuitbus) omdat dit niet strookt met de werkelijkheid. Ik gebruik daarvoor STEEDS het penseel. Een scheepsromp wordt meestal als het schip in een haven komt door de bemanning 'bijgewerkt' met een grote verfborstel of met de rol zodat het zeer normaal is dat deze verfstrepen en/of plekken vertoont. Idem wat het dek betreft.

    Voor het verven van het kasteel gebruik ik meestal matte acrylverf. Deze durf ik wel met de airbrush bewerken alhoewel het ook geen zonde is om dit ook gewoon met het penseel te doen. Dit om dezelfde reden.
    Ik heb nog nooit een bemanningslid op een schip met een spuitpistool zien rondhossen :roll:

    Als alles zijn kleurtje heeft gehad werk ik het model af 6 à 7 lagen blanke lak (ook zijdeglans) zodat het gehele schip een mooie gelijke 'teint' krijgt.

    Zoals je ziet moet je je er niet voor schamen als je werkboot een roestig uitzicht heeft en dat de scheepsromp verfstrepen en/of plekken vertoont.
    Zo is het in de werkelijkheid ook. Het is nu 28 jaar dat ik in de Gentse haven werk en dat ik met mijn neus op de schepen sta geplakt. En geloof me: het eerste schip dat er uit ziet alsof het net van stapel is gelopen moet ik nog tegenkomen (met uitzondering van de cruiseschepen) :wink: . Stuk voor stuk beantwoorden ze allemaal aan de hierboven vermelde beschrijving. Het ene al wat meer dan het andere.

    Het bovenstaande is alleen maar een leidraad want zoals ik al zei i.v.m. het weatheren, hangt natuurlijk ook alles af van de persoonlijke smaak van de modelbouwer en als jij je model naar jouw smaak en inzicht maakt en verft en daar alle genoegdoening uit haalt dan is dit toch het belangrijkste... ? En daar is het in de modelbouw toch allemaal om te doen: ons eigen plezier en tijdverdrijf wat een ander ook mag zeggen :wink:


    Groeten,

    Droopy
     
  4. Banckert

    Banckert Guest

    bedankt droopy :D

    ik denk wel dat ik dat zal gaan doen aan mijn anker en aan mijn sleephaak enzovoort als ik het doe laat ik zeker een paar fototjes zien :p

    groeten de banckert :proost:
     
  5. Gebruik een huishoudsponsje om zeer sterk verdunde verf aan te brengen op de romp om vervuiling na te bootsen. Werkt goed op zowel oorlogsschepen als slepers. Deppen met een tissue (niet papier) gaat ook, meer geschikt voor kleinere schepen. Het vergt overgens wel wat "vinger"oefening om het gewenste effect te krijgen.

    1 waarschuwing. Persoonlijk vind ik het mooi en natuurgetrouw. De meeste mensen daarintegen vinden het afschuwelijk en zien liever een strak geschildert schip. Ik krijg ook regelmatig commentaar op de vereniging. Hou er dus rekening mee dat als je ooit stopt met de hobby het schip een stuk minder waard is (ik heb ervaring met modelspoor treinen die "bewerkt" waren).

    m.vr.gr.

    Danny

    PS: ik zal later wel een fotootje uploaden van een geweatherede Snowberry (u-boot jager)
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo Danny,

    Tja, wat je daar zegt is waar. Het merendeel van de mensen houdt meer van een mooi geschildert / gespoten schip in plaats van een 'roestbak'. En eigenlijk kan men ze het niet kwalijk nemen hé. :?
    Toch doet het me goed te horen dat er nog liefhebbers zijn van natuurgetrouwe vaartuigen... van boten die er uit zien alsof ze maanden op zee hebben gevaren en die op hun romp de sporen vertonen van (on)gewenste kontakten met andere schepen en kaaimuren.

    Maar over smaak en kleuren valt niet te twisten, niet?... :wink:

    Bedankt voor de tip met het huishoudsponsje en ik ben al benieuwd naar dat fotootje van dat korvet.

    Groetjes

    Droopy
     
  7. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hey Droopy,

    Kijk eens op mijn site, daar staan foto's op van de Zwarte Zee IV.....
    Die echt aan een opknapbeurt toe is. :D
    Staan bij Overzicht zeeslepers, Smit Internationale en dan maar naar beneden en daar kom je de ZZ IV tegen.

    En toch......
    Ik ben bezig met de Witte Zee III en die mag er wel een beetje 'verroest' uitzien maar toch ook niet zo dat het een roestbak is......
    Zeker deze schepen.... het zijn slepers maar toch net jachten :lol:

    Ja ik ben een liefhebber dus niet helemaal objectief......

    ciao, Ronald
     
  8. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hey Ronald,

    Prachtige foto's !!!! :D :D :D
    Deze foto's zijn een echte aanrader voor al wie dit schip wil bouwen.
    Als ik dat roest zie dan begin ik al te watertanden. Mooi!!!

    Veel succes met de bouw van je Witte Zee III

    Groetjes

    DRoopy
     
  9. Hi guys,

    Zoals beloofd heb ik een fotootje van mijn Snowberry Korvet geupload. Hij is te vinden op: http://www.home.zonnet.nl/modelboten/Snowberry.jpg

    Zoals de boot is afgebeeld heeft ie er ook uitgezien. Zeker na een paar slagvelden op zee te hebben meegemaakt. Deze schepen kregen het er flink van langs in de voorste linies.

    Bijna alles heeft wel een behandelling gekregen. Aan de zijkanten zie je goed wat voor effect een spons in combinatie geeft met tissues. Nu ziet het eruit als roet aanslag. Maar met een andere kleur en fijnere structuur is goed roest en dergelijke na te bootsen.

    Have fun.

    Danny
    "there are two kinds of ships: submarines and targets"
     
  10. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Van weatheren gesproken... :lol: :lol:
    Knap gedaan hoor!

    Groetjes

    Droopy
     
  11. Hannibal

    Hannibal Guest

    Volgens mij moet je een schip gewoon strak bouwen en de tand des tijds doet de rest vanzelf, de meeste oud gemaakte modellen zijn Te!
    Maar dit is inderdaad een kwestie van smaak.
     
  12. Stof en krassen van vervoer zijn niet hetzelfde, en zeker niet werkelijkheidsgetrouw. Ik geef toe, overdone weatheren is niet mooi. Zeker niet met hoogglans verf. Maar Stof dat invreet en zonlicht dat de lak flets maakt is ook niet alles.

    Danny
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Er is ook nog een andere, natuurgetrouwe manier van weatheren.
    Bij ons Biddinghuizen diverse malen uitgetest.
    Nodig: Modelschip, natuurlijk vaarwater en storing.
    Bereidingswijze:
    Zet je model in het water en ga lekker varen. Zorg voor storing, en laat de opbouw van je model in het water kukelen. Laat het vervolgens een paar weken tot maanden in het water liggen en 'vind' het vervolgens weer.
    Gegarandeerd ziet de opbouw van je model er plotseling uit alsof het de hele slag om de Atlantische Oceaan heeft meegemaakt.
    Ideaal voor Flowers, Titanics en Bismarcks :wink:

    Toegegeven: Het kost wat tijd, maar je bespaart op verf.
     
  14. werkt overigens ook met brillen 8)
     
  15. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    die bril lag toch maar een paar uur beneden
     
  16. ja, maar hij leek in een keer zo oud...ik moest meteen een nieuwe 8)
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    was het dan wel jouw bril die jullie opgedoken hebben? Misschien liggen er nog wel meer brillen in die vijver gezien de andere dingen die ook naar boven kwamen.
     
  18. er liggen nog veeeeel meer dingen...als het goed is liggen er hier en daar ook nog wat complete schepen. dus wat dat betreft :D
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als jullie leuke voorbeelden van 'weatheren' willen zien:
    Kijk eens op de site van de TWENOT (Tweede Nederlandse Organisatie van Tankmalloten (pardon, hobbyisten :lol: )
    Ze hebben een foto-album op de site van hun modellen, waaronder een paar tanks en pantservoertuigen die mooi verweerd zijn.
    http://www.network54.com/Hide/Forum/137299

    (en ja, ik ben ook lid van deze meute :oops: )
     
  20. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Roel schreef:
    Ahhhhaaaaaaaaaaaaaa........betrapt.......dus........jij weatherd ook Roel? :D :D :D

    Droopy

    ps:
    Misschien iets nieuws voor in de woordenboekskes:
    Ik weather, jij weathert, hij weathert, zij zullen geweatherd hebben... :? :? :? :? :?
    Niet te verwarren met wateren...
     

Deel Deze Pagina