Het vliegen van wedstrijden....waarom wel/niet?

Discussie in 'F5J' gestart door F3J-Karel, 5 mei 2022.

  1. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    In dit draadje : F5J the movie. | ModelbouwForum.nl ontstond de laatste dagen een kleine discussie over het wedstrijd vliegen met F5J modellen. Dit speelt m.i. niet alleen in deze klasse maar ook in (bijna) alle andere (zweef)klassen. Met name deze zinsnede van Soarer trok zo mijn aandacht dat ik hier een apart draadje voor wil opstarten.

    Vraag is volgens mij, hoe krijgen we het bestaande format aantrekkelijker. Hoe helpen we vliegers over de drempel door te laten zien dat wedstrijdvliegen ook als je geen 1e wordt leuk is. Leuk, niet alleen op de dag zelf, maar ook de dagen dat je gaat trainen bij je club of ergens in je uppie op een boerenveldje.

    Ik zou zeggen : schiet er eens op !
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  2. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Volgens mij zit het "probleem" veel dieper. Het is nu eenmaal een hobby wat flink wat doorzettingsvermogen vergt. Dat lijkt sowieso al lastig in de huidige maatschappij. Je zal flink moeten investeren, tijd en energie, om het zweef vliegen goed onder de knie te krijgen. Daar zie ik de meeste mensen op afhaken.

    Ik geloof niet dat regels of kosten daar een significante invloed op hebben. Je kan daar (terecht) kritiek op hebben. Maar veel zal het niet veranderen.
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ik vlieg geen wedstrijden. Waarom niet?

    Wij(mijn vrouw en ik)hebben gezin, werk en wat al niet.
    In deze fase van mijn leven is het niet echt mogelijk om regelmatig op zaterdag weg te gaan.
    2x per jaar een sleepmeeting is best te doen, maar is al puzzelen voor mijn meissie om vrij te ruilen als ze nog geen vrij had.

    Bovendien is een full carbon verboden mijn budget. Een houten zwever is financieel aantrekkelijker

    Maar anderen mensen hebben andere redenen?
     
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Voor mij is de voornaamste drempel tijd en rijafstand. Ik zou f5j en f3res wedstrijden kunnen gaan vliegen, maar haal praktisch gezien nog maar 2 f3k wedstrijden tot nu toe. Dat komt door meer hobbies (waaronder een zeilboot, redelijk moordend voor je vrije tijd budget). Maar ik denk dat dit voor meer mensen zal gelden.

    Voor een deel is dat niet te verhelpen. Wat wel iets zou kunnen helpen (verschilt per klasse) is denk ik

    • Laagdrempelige instap organiseren. Proberen op clubniveau meer lokale wedstrijdjes te organiseren.
    • Locaties verspreiden over het land en ver van te voren aankondigen
    • Ad hoc inschrijving kort van te voren mogelijk houden
    Met name die eerste zou misschien kunnen helpen om meer mensen te laten starten. De laatste 2 voor mensen waar tijdgebrek het grootste probleem is.
     
  5. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    Even een "opkikker", 3 reacties met allemaal valide reacties maar t.o.v. het aantal bezoeken toch wat weinig.

    Wedstrijdvliegen is voor mij het blijven zoeken naar verbetering van mijn eigen vliegkunst, dat kan m.i. alleen als je met andere goede vliegers de "competitie" aangaat. Na tig jaren is er nog steeds vooruitgang (ook nog te boeken) en dat maakt het zo interessant. De modellen worden steeds beter en uiteraard ook lichter, dat geeft betere instrumenten voor je doelstelling.

    Ik zeg weleens "je wordt nooit beter dan de beste vlieger van je club", sla daarom je vleugels eens uit en kom eens een wedstrijd meedoen. We helpen je graag op weg om een betere zweefvlieger te worden.
     
    00Steven en Justus vinden dit leuk.
  6. Xantip

    Xantip

    Lid geworden:
    18 jun 2018
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Oldenzaal
    Voor mij is het heel makkelijk: ik vind dat ik eerst nog de nodige vlieguren moet maken om echt goede controle te krijgen over mijn modellen EN meer feeling met thermiek goed uitdraaien, voor ik ook maar ga denken om eens aan een wedstrijdje mee te doen. Tuurlijk zou ik met een RES kist (die ik momenteel niet heb) in theorie best een wedstrijd mee kunnen doen, maar op dit moment wil ik gewoon lekker vliegen en verbeteren zonder die extra wedstrijd druk. Pas als de basis echt goed is zou die extra uitdaging een welkome toevoeging kunnen zijn.
    En al zou ik af en toe een wedstrijd vliegen dan zal ik met mijn huidige gezin situatie nog niet aan volle competities mee doen.

    En Karel kijk eens naar de anderen binnen onze club, de meesten vliegen al wedstrijden in diverse klasses, een paar willen geen wedstrijden om diverse redenen en dan een paar die uberhaupt nog niet toe zijn aan wedstrijden (daar reken ik mezelf dan ook maar even onder).
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2022
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Mensen beoefenen sport en hobbies om verschillende redenen. Het hele concept van wedstrijden, competitie en beter worden spreekt een groot deel van de mensen gewoon niet aan. En die ga je dus niet bij wedstrijden zien, wat het format ook is. Het lijkt mij zonde van de energie om je daar op te richten.
    De opkomst bij informele treffens zónder competitie-element is eigenlijk altijd veel groter dan bij wedstrijden. Denk aan sleep- en Vintage Glider treffens. Ook daar leren mensen veel van, zonder dat het in punten hoeft te worden uitgedrukt.

    Dat gezegd hebbende, richt je in beginsel op de mensen die wél wedstrijden willen vliegen en zoek uit welk format hen aanspreekt. Voor veel mensen is dat: betaalbaar en min of meer gelijkwaardig materiaal, dat zag je bij het begin van F5J en nu bij F3Res. Zodra de verschillen groter worden en de kosten voor topmateriaal stijgen zie je een groep afhaken. Ook dat gaat naar mijn idee nooit veranderen.
     
    jve, serge pot, MaartenCornelissen en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik zie het probleem niet ...[​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2022
  9. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    25 Juni a.s. is er een clinic in Deventer voor o.a. F3K maar er zullen zeker ook andere takken van sport aanwezig zijn zoals F5J/K. Een leuke kans om hier kennis op te doen en een leuke vliegdag te hebben. Zie ook : f3k clinic meeting 2022 Deventer | ModelbouwForum.nl
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  10. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    specialpainter.nl en Justus vinden dit leuk.
  11. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Goed, dan doe ik ook een bijdrage. Ik vlieg wel wedstrijden, f3res. En dat terwijl ik zeker niet de beste ben, nog niet heel lang vlieg en niet super veel ervaring heb. Waarom doe ik dat dan? Gek genoeg voor de ontspanning. En die zal ik meteen uitleggen. Op een wedstrijddag ben je aan het vliegen. En alleen daar ben je mee bezig. Die dag heb je niets anders aan je hoofd. Met als gevolg dat de dag erna aanvoelt als de dag na een korte vakantie, je bent mentaal weer opgeladen. Dat je een kampioenschap vliegt, met punten en standen vind ik minder belangrijk. Ik ben fanatiek genoeg om te willen scoren en daar probeer ik ook alles aan te doen, maar dat is niet het belangrijkste. Wat ik wel erg prettig vind is de sfeer van elkaar helpen en zorgen dat het steeds beter gaat voor iedereen. dus het sociale telt heel erg mee.
    Dan nu hoe zou je opkomsten kunnen verbeteren? Clinics met goede uitleg, kleine club competities en betaalbaar materiaal helpen.
    Maar vooral het besef dat je altijd mee kunt doen of je nu goed of slecht presteert. En dat niemand je veroordeeld als het niet goed gaat, maar dat ze zullen proberen te helpen.
     
  12. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    Dit weekend is er de Eurotour F5J wedstrijd in Toldijk, een goede gelegenheid om te zien wat er allemaal te doen is op een Internationale F5J wedstrijd.

    Het begint zaterdagmorgen en zal zondagmiddag eindigen, zie ook : Information F5J Toldijk 2022 – Hollandglide.nl voor o.a. de locatie.
     
    Justus vindt dit leuk.
  13. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Nuttig topic.
    persoonlijk kan ik een hele dag spenderen om duidelijk te maken dat wedstrijdvliegen helemaal je van het is.....tegelijk vind ik totaal andere takken binnen onze hobby bijzonder leuk zonder het wedstrijd element. Kijkende naar de f5j wedstrijd/eurotour in Toldijk, de laatste f3k wedstrijden, geluiden uit andere, vooral zweefklassen, lijkt het geringe aantal piloten op onze wedstrijden vooral een Nederlands probleem. Ook uit Duitsland hoor ik geluiden van minder deelnemers, blijkbaar is het daar een minder groot probleem , maar ook daar wel wat minder piloten op wedstrijden. Over het algemeen zal de crisis haar sporen ook in hobby hebben nagelaten....Maar dat kan volgens mij nooit de enige reden zijn.

    Het is soms pijnlijk, maar vaak is het de sfeer die vooral bepalend is of een klasse voortleeft of niet. Eindeloos kijken naar oorzaken buiten de organisatie heeft al menig organisatie de ''kop gekost''... Uiteraard zijn nieuwe klassen populair de 1e paar jaar, maar dan vloeit het ook weer af. Tuurlijk zijn er piloten die hun ''oude'' klasse laten staan voor een nieuwe, maar dit zou de knvvl en haar organisaties binnen rbzweef moeten kunnen opvangen met nieuwe aanwas. Bij f3k stonden ze er 5 jaar geleden nog maar zo met 20 piloten. Het nieuwe is eraf, niveau verschil vrij groot tussen ''middenmoot'' en ''podium piloten'', discussies en een gebrek aan vrijwilligers voor de organisatie waren ook niet erg constructief voor f3k dit seizoen. Tel daarbij het fysieke aspect op en je ziet al gauw dat het verloop bij f3k sneller zou moeten gaan dan bij minder ''fysieke'' wedstrijdklassen. Het is heel gemakkelijk om iets te verpesten, ook al is het niet de bedoeling. We zullen opnieuw moeten beginnen, promoten, clinics geven, bij clubs op bezoek, extra begeleiding voor nieuwkomers op wedstrijden etc. Met de huidige groep vrijwilligers zie ik volgend seizoen tegemoet, hopende dat ons werk dit seizoen dan wat oplevert.

    Wat men vaak onderschat is hoeveel werk het is om je klasse te promoten, als piloot of als organisatie. Dit belangrijke werk moet door vrijwilligers gedaan worden, en soms heeft men kennis en tijd en soms heeft men helemaal niets van dat beschikbaar binnen de organisatie. Wellicht ligt hier een taak voor de knvvl. Feit is volgens mij wel dat wanneer het niet gebeurd, of niet goed, de klasse eronder lijdt qua nieuwe aanwas en populariteit.

    kosten voor de hobby vind ik geen oorzaak, je hoort het vaak en in elke klasse, ook de goedkopere. Volgens mij iets standaards in de volksmond.
    het vaak gehoorde ''drempelvrees'' vind ik wel een reden voor iemand om meedoen uit te stellen of helemaal niet te doen. Vaak krijg je zo iemand over de brug door begeleiding tijdens de wedstrijd aan te bieden, eenmaal een keer meegedaan hebben de meeste de smaak gelijk te pakken. Clinics helpen zeker, maar veel belangrijker is dat men zich welkom voelt, kennis maakt met iedereen EN de klasse.

    Just my 2 cents.
     
    soarer, PascalvO, Justus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb een aantal jaren geleden aan wat wedstrijden meegedaan in de F3K en F5J klasses.
    Ik kan alle voordelen van wedstrijdvliegen onderschrijven:
    - Het is enorm leerzaam.
    - Je gaat er beter van vliegen.
    - Het is leuk om een duidelijk doel te hebben tijdens het vliegen.
    - Je bent met vrijwel elk niveau welkom op de wedstrijden, ook als je (nog) niet op hoog niveau presteert.
    - Vaak is het ook nog heel gezellig.

    Toch heb ik besloten om te stoppen met het vliegen van wedstrijden. Ik vond het niet ontspannen. De organisatie bepaalt tot op de seconde wanneer jij gaat vliegen. In de rondes dat je niet vliegt wordt verwacht dat je als tijdwaarnemer fungeert. Rondes waarin je echt vrij bent zijn er weinig. De tijd tussen de rondes is niet te lang, het is best kort om na het tijd waarnemen je eigen kist weer op tijd klaar te hebben voor jouw volgende vlucht. Dat geeft mij onnodige spanning. Niet dat ik mij nu onnodig druk maak, maar je moet wel even opschieten om op tijd bij de stip te staan. Daarbij mis ik elke vorm van competitiedrang. Ik heb nooit de behoefte om maar beter te willen zijn dan anderen. En met een wedstrijd ben je daar toch mee bezig. Ondanks dat ik me voor wedstrijden slechts persoonlijke doelen stelde (bijv een overall score van 80%) zit je jezelf tijdens een ronde toch weer te vergelijken met anderen. Niet mijn ding.

    Ik kies er daarom voor om gewoon lekker op het lokale veld te vliegen. Kunnen doen waar ik zin in heb, met het soort model waar ik dan zin in heb, op een tijdstip dat ik er zin in heb en zo lang als ik zin heb. Of ik ga naar gezellige meetings, waar je ook alle vrijheid hebt om wel of niet te vliegen en met het sociale aspect dat je met allemaal liefhebbers van hetzelfde spelletje staat. Dit zijn allemaal hele persoonlijke overwegingen, maar mogelijk geeft het jullie wat inzichten. Misschien zijn er wel meer mensen die er zo over denken.
     
  15. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Geldrop
    Fotor brengt mooi onder woorden wat ik zelf ook meegemaakt heb. Persoonlijke doelstelling 80 % van de winnaar heb ik ook altijd nagestreefd. Dat lukte bij F3B en F5J een aantal jaren redelijk. Waar bij ik ook wel eens een sporadische1000 scoorde. Wat ik wil toevoegen is dat het toch wel een lichamelijke inspanning vergt. Je bent of zelf aan het vliegen, of aan het helpen/ tijdwaarnemen. Je hebt weinig rust tussendoor. Dat brak mij op toen ik tegen de 60 jaar oud werd. Het zijn vaak lange dagen omdat je voor sommige wedstrijden best wel ver moest rijden. Ik ben nu meestal aan het vliegen met mijn Stream NXT. Werphoogte varieert afhankelijk van de wind tussen de 30 en 40 m. De kracht en vooral draaisnelheid ontbreekt om hoger te starten. Daarom is het ook niet leuk om eens met een F3K wedstrijdje mee te gaan doen.
     
    jve, Fotor en soarer vinden dit leuk.
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Alles is natuurlijk een persoonlijke keuze, je moet vooral doen wat je een leuke dag oplevert, of dat nu lekker vliegen is op de club of op een wedstrijd. Als je plezier hebt is er geen foute keuze.
    Nu is bij f3k het fysieke aspect zowel een vloek als een zegen, het is toch wel echt een onderscheidende klasse door het fysieke aspect en tegelijk daardoor ook kwetsbaar. Maar goed, dit is specifiek een punt van aandacht voor de f3k organisatie, terug naar f5j;)

    Ik wil erg graag meedoen met f5j, ik kom er simpelweg niet echt aan toe. Niemand zijn fout, ik wil gewoon teveel in een te korte tijd. Nu er een mooie kist op de plank ligt weet ik zeker dat ik volgend seizoen vaker vd partij ben bij f5j.
    Waarom? Een keer wat anders proberen en iets minder fanatiek/actie als met f3k....gewoon relaxed vliegen, een mooie score op een wedstrijdje is natuurlijk altijd leuk als je dan toch op een wedstrijdje meedoet, maar geen directe doelstelling. Ik heb er een enkele keer van mogen proeven en dat beviel me wel, totaal ander soort ''spanning'' tijdens het proberen te volbrengen vd f5j taak.

    Tot gauw!
     
    F3J-Karel vindt dit leuk.
  17. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Voor mij is het net eigenlijk als wat Fotor zegt. Ik heb veel plezier gehad de eerste paar jaar van het NK F5J. Het was super gezellig en iedereen had tijd en ruimte om te leren van elkaar. Dat betekende ook dat je dus bij rondes niet aan het vliegen of als timer optrad. Hierdoor kon je van de anderen leren door kijken hoe, wat enz ze vlogen. 4 a 5 jaar geleden werd het een stuk "professioneler" en haakten verschillende recreatieve vliegers af. Hierdoor was je de hele wedstrijd bezig met of vliegen of tijdwaarnenen hierdoor kun minder "afkijken" en dus leren hoe en wat het mooie kunstje is.
    Verder is het voor mij (personelijk) te druk door de harde tijdsdruk geworden om zo veel mogelijk rondes in een dag te proppen plus de dubbelle taak van vlieger/tijdwarnemer te doen. Voor mij zelf heb ik soms even meer "rust" nodig tussen taken/rondes de laatste paar wedstrijden die ik mee gevlogen had hadden mij kompleet uit gewoon (geestelijk) dat ik eigenlijk 2 dagen er na nog last van had.
    Ik heb in het verleden ook aantal internationale wedstrijden bij de buren (DE) gevlogen en door het groter aantal vliegers en dat de wedstrijd over 2 dagen verdeelt betekende voor mij dat er meer rust in zat.

    Ik blijf bij dat F5J een top klasse is om te vliegen, er komt zo veel bij kijken (inschatten starthoogte, locatie en thermiek snuffelen). Ik hoop binnenkort toch weer eens een wedstrijdje mee te pikken.
     
    soarer vindt dit leuk.
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik lees allemaal herkenbare dingen hier.
    In het verleden heb ik F5J gevlogen en doe af en toe mee en vlieg (af en toe) F3J en organiseer en vlieg F3RES.
    Ik ben niet echt competitief gedreven maar wil mezelf wel verbeteren.
    Het thermiekvliegen heb ik eigenlijk geleerd op F5J wedstrijden. Ooit gestart op een (hele gezellige) clinic.
    Daarna wedstrijdjes mee gevlogen en samen met een goede coach is het vliegen en de technieken goed verbeterd.
    Lol is daarbij, voor mij, het belangrijkste. Heerlijk een dag lekker buiten (ipv achter de computer) spelen. Want een spelletje moet het, voor mij, wel blijven.
    Ik vlieg eigenlijk mee voor de lol, dat is dus wanneer er een wedstrijd in de buurt is.

    Het organiseren (F3RES) vind ik leuk, het reizen overal naar toe iets minder.
    We hebben het in het verleden met F5J ook wel eens gehad over sub-wedstrijden verdeeld in Noord/Oost/Zuid/West NL met uiteindelijk dan een fly-off voor de NK.
    Misschien is dat weer een optie?

    Over de organisatie:
    Voorstel: diegene die in de top 6 staan van de competitie steeds de organisatie laten oppakken voor het nieuwe seizoen? Dat kan per jaar rouleren.

    Hoe vliegers te enthousiasmeren?
    Da's n lastige, ik zie dat bij F3RES ook. Er zijn clubs die RES wedstrijden organiseren, daarvan komt er misschien 1 op de NK. Waarom?
    Vaak hoor ik dat ze zichzelf niet goed genoeg vinden of dat ze geen tijd hebben. Ja, die laatste snap ik. Het eerste argument kun je bepalen door mee toe doen.
     
    Justus en Lyckele vinden dit leuk.
  19. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    specialpainter.nl en Justus vinden dit leuk.
  20. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Omdat je er vanuit kunt gaan dat het aantal deelnemers per klasse voorlopig nog wel even laag blijven experimenteert de club in Losser met het organiseren van events waarbij meerdere klassen op één gevlogen worden. Ook kijken wij naar samen vliegen met de Oosterburen. De oefendag van 31 juli op ons veld is daar een voorbeeld van.

    Afgelopen zondag heb ikzelf in het Duitse Achmer meegevlogen in de HHT-CUP. Een serie wedstrijden wat dit jaar 25 jaar bestaat. Er deden F3J, F5K en F5J modellen aan mee. Er waren 21 deelnemers.

    Het concept is 7 minuten vliegen na de lierstart, F5J modellen starten tot 180 meter, E-Res modellen tot 200 meter en E-Schuim modellen mochten tot 260 meter starten. Na de vlucht een doellanding met maximaal 100 punten, de eerste twee meter waren opgedeeld in 1 punt per 20 centimeter.

    Voor aanvang ontving elke deelnemer een startnummer. De organisatie had 1 lier opgebouwd. De bedoeling was dat elke 2 minuten een model zou starten. In de praktijk was dat om de 4 minuten.

    Het concept heeft een aantal voordelen.

    - Het was super ontspannen en laagdrempelig om mee te doen.
    - Er stonden geen tien lieren op veld, wat een hoop gesleep met startmateriaal scheelt en voorbereiding de dag ervoor. Accu's laden, lijnen verzorgen e.d..
    - Geen E-scoring, aanmelden op de dag zelf kon prima.
    - Voldoende helpers beschikbaar, er waren max drie deelnemers tegelijk in de lucht.
    - Geen risico op een mid-air tijdens de start. Ook het landen ging meestal na elkaar.
    - Kennismaken met modellen buiten je eigen klasse.
    - Financieel laag instappen, alleen een model hebben is voldoende.

    Misschien leuk om dit najaar eens in NL te organiseren en kijken of er interesse is.
     
    Amigo II, jowa en specialpainter.nl vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina