Ik ben een en al oor, onze buren hebben een goed concept met de klassen zo gezamelijk. Wel denk ik dat er in Duitsland zoveel piloten zijn dat een opzet zoals deze daar heel goed werkt om recreatieve piloten kennis te laten maken met de klassen in het ''wedstrijdvliegen''. Dit zou in theorie leiden tot een instroom bij de huidige wedstrijdklassen zoals f3j.f5j, f3k en res. Ik hoop dat mijn idee totaal fout is maar ik ben bang dat een opzet zoals deze idd heel succesvol kan zijn bij ons in NL, maar welke piloten gaan er vliegen? De recreatieve vliegers die wellicht ooit eens wedstrijden bij de huidige klassen gaan vliegen? Of juist de huidige wedstrijdvliegers die hun klasse zien krimpen? Eenzelfde effect zie je bij RES; Er komen meer en meer ex wedstrijdvliegers terecht uit andere klassen, in plaats van dat het nieuwe aanwas brengt binnen in het wedstrijdvliegen. Dit is geen kritiek, ikzelf wil ook graag bij de res een paar wedstrijdjes meepakken, puur voor de lol en ontspanning, maar feitelijk kan een goed idee de huidige klassen juist verzwakken. Het lijkt me een zeer goed initiatief, zo'n gezamelijke ''wedstrijd'' met meerdere typen kisten, maar vooral vanwege de educatieve waarde ervan. Persoonlijk zou ik er een promotionele klasse van maken, eerste opstap richting de ''officiele'' wedstrijdklassen en het duidelijk profileren als ''instroom'' naar de huidige wedstrijdklassen.
Vraag is volgens mij langzaam aan het worden; Willen we van tijd tot tijd een verandering van klassen, een nieuwe hier en er verdwijnt er een daar, of willen we vasthouden aan de huidige klassen zoals ze zijn? Hier zit tegelijk de moeilijkheid; als groter geheel, zeg de toekomst, kan je niet zonder verandering op den duur, als individuele piloot van een klasse die je al 10 jaar vliegt wil je dat echt niet. Een behoorlijke uitdaging voor de KNVvL en haar vrijwilligers om hier een juiste balans in te vinden.
Vraag is volgens mij langzaam aan het worden; Willen we van tijd tot tijd een verandering van klassen, een nieuwe hier en er verdwijnt er een daar, of willen we vasthouden aan de huidige klassen zoals ze zijn? Hier zit tegelijk de moeilijkheid; als groter geheel, zeg de toekomst, kan je niet zonder verandering op den duur, als individuele piloot van een klasse die je al 10 jaar vliegt wil je dat echt niet. Een behoorlijke uitdaging voor de KNVvL en haar vrijwilligers om hier een juiste balans in te vinden.