Het vliegt!! Restauratie verslag AT6 Texan

schaal vliegen kun je wel vergeten,

Ik zou er toch wat tijd aan spenderen om 'm lichter te maken, 8 kg is wel een beetje erg veel.

Haal er eens 2kg af en dan heb je ook geen flaps meer nodig en kun je schaal vliegen..

twee kilo zou ideaal zijn maar dan moet je aardig wat voor doen denk ik.en als het lood in de neus verwijderd word ligt het zwaartepunt niet meer goed.dus daar kun je helemaal niet veel meer aan doen ,dan behalve een grotere en zwaardere motor monteren en door het gewicht ervan voor het lood te vervangen.wat misschien nog mogelijk is om de accu en andere aparatuur zo ver mogelijk naar voren te zetten en dan maar hopen dat het veel scheelt

Mocht de motor niet sterk genoeg zijn, dan komt er een dl30 op. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat de 150 zwaar genoeg is. En hij zal ook nog wel redelijk langzaam en schaal vliegen hoor ondanks het gewicht. Er zit een flinke vleugel onder met een goed dragend profiel.

En de AT6 is weer helemaal gerepareerd en heeft vandaag zijn her maiden gehad. Toestel vliegt heel erg mooi. Toestel maakt op dit moment 76 db op de bok met 6400 toeren, dit is toch wel wat te weinig dus ik ga maar eens wat met props experimenteren, maar het vermogen is zo wel voldoende. Maar in de lucht klinkt het geluid toch wel echt heel erg geweldig. Dus allen even geluid aan tijdens het filmpje kijken.

Youtube filmpje:
[media=youtube]FwoJQuoxWoM[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
prachtig! i like that sound:cool::D net echt zo,en een mooi toestel in de lucht.niks meer aan doen :D:mrgreen: en er gewoon lekker mee vliegen voor wat het waard is..

Saito 150 en 7 kilo vlieggewicht?

Man dan kan je bijna verticaal omhoog na de start
En kijk eens na de start hoe lekker die omhoog gaat :D

Ik wist het wel ;-)

Gefeliciteerd met de (her)maiden zag er toppie uit :thumbsup:

Ik vrees overigens dat als ik naar een kleinere prop ga dat ondanks de toeren die ik daar mee win de trekkracht niet omhoog zal gaan. Omdat ik een hele brede romp heb. Dus bij een kleinere prop ook minder effectieve luchtverplaatsing omdat de rom dit tegenhoud.

Mooi geluid!

Motorvermogen valt me niks tegen, maar iets meer zou toch wel prettig zijn lijkt me zo.

Ik zou hem zo laten , komt toch goed van de grond en het geluid is toch mooi . ;)

6400 toeren vind ik persoonlijk perfekt voor zo,n AT-6 .

Mvg Johan

Johan dat ben ik met je eens. Maar met de start en landing zou het toch wat safer zijn om wat meer over te hebben. maar het geluid is nu inderdaad echt subliem en het verbruik valt nu ook reuze mee.

jup en op de bok 76db dus ook nog op ieder veld welkom. Tiger2 helaas ben ik van het weekend een weekendje weg. Eens kijken op hij over 2 weken mee gaat.

mv,g
Ruben

Zojuist toch maar een saito fa180 gekocht. Met die 150 kwam hij gewoon net wat te kort om je uit moeilijke situaties te redden. Verwacht dat de 180 perfect zal zijn voor deze kist. We keep you posted.

6400 toeren is wel een beetje weinig voor een Saito. Ik heb zelf de 180 in gebruik, en die krijgt het echt te warm als ik te laag in de toeren zak. 7400-7500 toeren was het minimum, dat zou eventueel iets kunnen zakken bij voldoende koeling.
Maar als je wel eens naar vermogenscurves gekeken hebt, stijgt het vermogen in dit gebied nog steeds behoorlijk met toename van toeren.
Ik had eerst de volle 80dB gebruikt door met een kleinere prop de toeren omhoog te doen.
Maar natuulijk pas ik dezelfde truuk van grote inhoud die lage toeren draait ook toe op de P-51 waar mijn 180 op zit. Alleen doe ik dat door gas terug te nemen.

Zojuist toch maar een saito fa180 gekocht. Met die 150 kwam hij gewoon net wat te kort om je uit moeilijke situaties te redden. Verwacht dat de 180 perfect zal zijn voor deze kist. We keep you posted.

had je niet beter gelijk de saito 220 kunnen kopen? als je een nieuwe motor erop zet kun je beter wat lood voor het gewicht van een motor vervangen.nu vervang je maar een 30 gram en ga je er nog maar 5cc op vooruit.de zeus weegt ongeveer 1115 gram,ruim 200 gram meer dan de 180 en is ook nog weer eens 6cc meer en een bom van een motor met 3.5pk :p

de fa180 is niet nieuw is een gebruikte ben niet zo'n kapitalist dat ik even een dikke 500 euro voor een motor neer kan leggen. Plus het verbruik van de 220 ligt wel echt heel erg hoog. Verder zou de 180 perfect moeten zijn voor deze kist.

Heb zojuist de fa180 binnen, jongens wat een ding die oogt toch echt weer een stuk groter als de fa150. Hij is overigens 50 gram zwaarder als de fa150.

Back