het vliegtuig leren besturen

• Topicstarter Topicstarter cocoloco
  • Startdatum Startdatum
C

cocoloco

Guest
Ik ben in het bezit van de Realflight G4.5 sim en heb sinds ruim 1 week een goed werkende cd erbij. Dus tijd om te gaan oefenen. :n00b:

Nu lees ik vaak dat mensen ervoor waarschuwen de dingen niet verkeerd aan te leren, want afleren is veel moeilijker dan aanleren. Ook wordt vaak gesproken over oefenen bij een club/instructeur, maar deze zijn hier niet voor handen :teacher:.

Om te voorkomen dat ik energie en tijd in de verkeerde handelingen ga steken, zou ik dan ook graag willen weten of er mensen zijn met goede tips (en die willen delen met anderen), of er sites zijn met goede tips en of er ergens iets terug te vinden is over de basisbesturing van een vliegtuig. Ik heb al wel een poging gedaan tot zoeken in het forum met diverse zoekopdrachten, maar liep daar tegen veel draadjes aan met een enorm aantal berichten, waarvan het onmogelijk is die allemaal helemaal door te spitten. Dus dan maar op deze manier proberen, ik zou mezelf het een en ander graag juist aanleren. :help:

Alvast bedankt vor de hulp/tips!

Basis is een rondje.

Rondje linksom, rondje rechtsom en 2 rondjes aan elkaar een 8 acht.

Bij mensen die ik les geef worden het meer rechthoeken.
Dan moet je iedere keer 90 graden de bocht om, tegen sturen en dan weer 90 graden de bocht om etc.

Bocht maken doet je door met richting of ailerons in te sturen. Op het moment dat hij op zijn kant ligt (max 40 graden voor een beginner, liever tot 30 graden) trek je iets aan je hoogteroer up.(omhoog, knuppel naar achter) tot je door de bocht bent
Dan laat je het hoogteroer weer langzaam recht gaan en stuur je tegelijk tegen (andere kant op) tot je model weer vlak ligt.

Klimt hij nog heb je te lang up vast gehouden.

In de bocht moet je soms mee blijven sturen met ailerons. Maar soms ook tegen.
Hoogdekker vaak heel ietsjes mee omdat hij anders weer vlak gaat en laagdekkers vaak iets tegen om door rollen tegen te gaan.

De hoeveelheid van alles hangt af per model.

Tips:
Houd je knuppels echt vast. Dus niet links sturen en dan de knuppel los POINGGGG en weer tegen sturen POINGGGG. Dat doen bijna alle beginners.
Knuppel los is geen controle. En het is verdomd irritant als je er naast staat ;)

En gebruik weinig uitslag.
Kleine uitslagen bereiken het zelfde alleen de tijd die hij er over doet is langer.

Grootste fout is toch wel het oversturen met de ailerons, op de kop eindigen en dan roepen "IK WEET NIET MEER HOE HIJ LIGT"

Maar goed beter blijft het om ten minste 1x les te hebben vooraf.

basis figuren brevet motor A.

"Klik hier"

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Niet een rondje om je heen gaan vliegen, maar een rechthoekig circuit aanhouden dat voor je ligt (als in het plaatje rechtsonder). Dat rechthoekig circuit is het eerste wat je leert op het veld, de basis voor je vliegen. Als je dat beheerst kan je vanuit dat circuit kan je andere figuren gaan proberen. Mocht je paniekvoetbal krijgen, dan terugkeren naar dat circuit ... dat circuit is je rust.

Zoals Dennis ook al zei ... subtiel/rustig sturen. Als je te veel stuurt, moet je corrigeren en dat doe je dan waarschijnlijk ook te veel, waardoor je je correctie moet corrigeren en dan krijg je paniekvoetbal.

Niet altijd in dezelfde richting vliegen ... anders wordt je net als een circuspaard dat maar één kant uit kan lopen.

Starten doe je tegen de wind in. Eerst voldoende snelheid maken en je model recht in z'n baan houden. Dan ietsje up geven om de neus omhoog te richten en hoogteroer weer neutraal. Je stijgt omdat je motor op volle toeren draait. Bij voldoende hoogte, vlak voor de eerste bocht, gas terug nemen zodat je model afvlakt en dan de eerste bocht van je circuit maken.

Hieruit begrijp je dat je hoogte niet alleen met je hoogteroer regelt ... ook met gas.

De landing moet je voorbereiden. Je gaat eerst in je circuit vliegen en op een comfortabele hoogte komen voor de aanvlucht. Tegenover je zet je het gas stationair en laat je je model naar beneden glijden met de neus ietsje naar beneden (gaat vanzelf door gas stationair). Je maakt de laatste twee bochten en dan ga je landen. Hierbij moet je niet meer met je hoogteroer sturen, je hoogteroer hou je vast. Als je moet corrigeren doe je dat met je gas. Pas als je vlak boven de grond komt geef je iets up om je model vlak te trekken. Dan de snelheid eruit laten lopen, daarbij steeds meer remmend met steeds meer up. Dat heet afvangen. Vogels doen dat ook. Bedoeling is dat je met weinig overgebleven snelheid op de grond komt.

Landen zonder afvangen kan ook. Dan vlieg je met redelijke snelheid tegen de grond aan en dan gas eraf en uit laten rollen.

Ik hoop dat ik het zo begrijpelijk en correct heb uitgelegd.

A-brevet-figuren.jpg

Laatst bewerkt:
Back