Het vragen van ID en creditcard??

Beste mensen.

Ik heb een MX400 Remote Control 2.4Ghz Electric RTR Brushed Off Road Motorcycle besteld. Nu kreeg ik vandaag een mail van de website waarin stond dat de bestelling "on hold" was, en ze graag een kopie van mijn ID of rijbewijs en creditcard willen (waar de cijfers zijn weggestreept behalve de laatste 4) voor safety issue's?

Nu is mijn naam Muharrem en is dit een islamitische naam:P Denken ze dat ik een terrorist bent? Proberen ze mij te naaien via me creditcard? Ik weet echt niet wat ik hiervan moet denken en heb ze dat ook gemailed:P

Wat vinden jullie hiervan?

Hoe moeten ze anders weten dat jij ook echt de eigenaar bent van de creditcard waarmee je wilt betalen? Toegegeven, ik houd er ook niet van om dit soort informatie over het internet te versturen, maar bekijk het ook eens van de kant van de verkoper.

Wel een beetje typisch trouwens, dat je meteen begint over terrorisme en discriminatie.

Johan, (Plotterwelt)
Ach ja, je kan der 2 kanten mee op.. ALs ik eerlijk ben en je kijkt wegmisbruikers enzo, dan zie je wel een tendens ;)... (nofi) Maar discriminatie lees ik niet, dus waar je dat vandaan haalt ? ;)

ontopic
Maar waar is het spul gekocht, welke winkel ?

Nee het was ook een hele slechte grap:P

Het was een motor rc gekocht uit een webshop in america genaamd nitrorcx. Omdat er een batterij bij zit denk ik dat het daarom gaat. Het is natuurlijk een gevaarlijk ding om te shippen, dus aan de ene kant begrijp ik het wel. Maar omdat het de eerste keer is dat ik dit hoor was het wel ff schrikken:P

Nooit en te nimmer een kopie van je ID of je credit kaart sturen, is mijn devies.
Als je gewoon netjes hebt betaald moet de verkoper verder niet zeuren.

Nogmaals het lijkt mij echt onzin dit soort kopieen te versturen als ze gewoon netjes je betaling hebben ontvangen.

Ja dat dacht ik dus ook. Ze vragen om een ID OF rijbewijs met de cijfers van de creditcard weggekrast behalve de laatste 4 cijfers. De batterij wordt gezien als hasmat toch? Denk dat het daar mee te maken heeft?

Nogmaals, het heeft helemaal niets met jou of hetgeen je bestelt te maken. Als een bedrijf een creditcardbetaling accepteert en achteraf blijkt dat deze zonder toestemming van de eigenaar is gebruikt (bijvoorbeeld gestolen of "geleend" door een minderjarige), draait het bedrijf voor de kosten op. De enige manier waarop zij hier onderuit kunnen komen is door aan te tonen dat zij er alles aan hebben gedaan om te controleren of de transactie legaal was. En aangezien jij een paar kilometer verderop woont, is de enige manier waarop ze dat kunnen doen door jou om een kopie van je ID te vragen. Overigens is het risico op fraude al een stuk kleiner als je onnodige info (geboortedatum, burgerservicenummer etc) en een deel van het creditcardnummer onleesbaar maakt.
Uiteindelijk blijft het een kwestie van vertrouwen. Vertrouw je de boel niet, dan ga je ergens anders shoppen.

Ik heb me creditcard onleesbaar gemaakt. en de voorkant van mijn rijbewijs opgestuurd (BSN staat op de achterkant) dus ze hebben mijn naam en geboorte datum en zullen zien dat het overeen komt met de eigenaar van de creditcard. Ik neem aan dat dit genoeg is.

Ik wacht op een antwoord van hun

ik hoop voor je dat 't goed gaat.

dat een shop wil nagaan of alles legaal gebeurt is oke, maar daarvoor zijn verschillende andere methoden...
als een shop, na 't ontvangen van een betaling (endus jouw deel van de deal met de betreffende shop afgehandeld is) om dit soort gevoelige info gaat vragen, moet je al te vaak niet veel vertrouwen koesteren....

vooral als 't via internet gevraagd word, zou ik afhaken en m'n geld terug vragen....

ben zelf al bijna eens de klos geweest, dus als ik jou was zou ik de zaak met een kritisch oog volgen...:mad:

Ik weet wel dat als ik iets in het buitenland koop bijv. En ik betaal met mijn pinpas of creditcard dat ze ook mijn ID vragen om iets te checken. Ook als je valuta's inwisseld etc. Ze hebben mijn naam geboortedatum en laatste 4 cijfers van me creditcard. Ik houd me knuppel bij de hand en kijk hoe dit gaat

Niet zo raar hoor, moest ook bij een aankoop in buitenland voor me andere hobby het een en ander laten zien. Gebeurt wel vaker, zeker als de waarde wat hoger ligt.

doe gewoon evne en google zoektocht op de winkle , wbt ervaringne dan weet je gauw genoeg of het goed zit of niet.

Ooh het staat in hun policy/terms and conditions dat ze daarnaar kunnen vragen

Required Verification Information
In order to protect the customer from any suspicious fraudulent conditions, we will attempt to contact them via e-mail and phone for verification information. This may include a copy of ID (covering all displayed information except first/last name) AND credit card (covering all displayed information except last 4 digits of credit card number and first/last name) OR a 6 digit approval number assigned by credit card issuer for every individual purchase. The customer will have 10 days to respond with the verification information after NitroRCX.com has attempted to contact the consumer.

vals alarm dus!:P

Ja met creditcards wordt nu eenmaal "makkelijk" geknoeid ... maar ook in Nederland mag een verkoper een geldige legitimatie vragen bij een creditcard betaling ...

Back