het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Hoi Increddie,

Leerzaam draadje he !!! Als je het geheel doorgelezen hebt, weet je echt veel van de 4#3b af.

Wat je zegt dat klopt, immers de draden naar de staartmotor lopen door de tailboom heen. Aan de ontvangerkant zit een stekkertje, maar dit past niet door de tailboom, je zal dus de draden los moeten solderen bij de staartmotor.

Gaat het hooveren al wat beter ???

Groeten,

Paul
 
Hoi Styreta,

Dat is een oplossing, maar dan moet je de draden toch eerst lossolderen om ze buitenom te leiden.

Groeten,

Paul
 
Hoi Paul,

Inderdaad een heel leerzaam draadje.......

Ben druk aan het oefenen en heb al wat flinke klappers gemaakt maar moet zeggen het dingetje is steviger dan ik dacht.
Morgen maar even een soldeerapp. aanschaffen voor de zekerheid dan maar....

Bedankt!

Inc.
 
Leuke hobby hoor.....:mad:

Al 2 tailrotortjes versleten,eentje al na 2 vluchten ( nouja poging tot ) ineens een brandluchtje uit het motortje
Die tailboom blijft een zwak punt zeker bij de tailrotorhouder heb er maar gelijk een zooi besteld..:D

Maar we geven niet zomaar op,nog even en ik bestel een kaal frame en dan heb ik er 2...:mrgreen:

Zal toch niet de draadjes verkeerd om gesoldeerd hebben?
taildraad is rood-zwart motortje was oranje-blauw je soldeerd ze dan toch op diezelfde volgorde?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
afstellen 4#3b

Hallo,

Kan iemand mij vertellen of de bladen van de hoofdrotor nou gewoon los horen te zitten of dat deze handvast aangedraait moeten worden?

Leuk als je 1000 vragen hebt op een draadje wat een beetje op z`n eind is.......:D

Waarschijnlijk staat het wel ergens maar als ik het hele zwikkie lees duizelt het van de info...:confused:
 
Hallo,

Kan iemand mij vertellen of de bladen van de hoofdrotor nou gewoon los horen te zitten of dat deze handvast aangedraait moeten worden?

Leuk als je 1000 vragen hebt op een draadje wat een beetje op z`n eind is.......:D

Waarschijnlijk staat het wel ergens maar als ik het hele zwikkie lees duizelt het van de info...:confused:
Hallo Increddie,

Draai de schroefjes in de bladhouders niet te vast. Wanneer de bladen te vast zitten en het gedempte verende asje bovenin de rotorkop iets te veel gedempt is, gaat de heli schudden. Als de bladen wat losser zitten wordt deze trilling tegengegaan. Het stuurgedrag bij rondvlucht is bij losse bladen wel wat minder strak. De beste afstelling is wanneer de bladen bij op zijn kant houden van de heli nog net uit zichzelf naar beneden vallen.

Let ook op dat er bij de 4#3b bladhouders schroefdraad boven en onder zit. Verder strakdraaien heeft dus geen zin. Bij de 4#3a bladhouders (kunststof) pakt de schroef alleen aan de onderzijde, zodat verder vastdraaien daar wel zin heeft. De 4#3b bladhouders kan je bij geforceerd aandraaien ook verbuigen, dan is het afgelopen met de zuivere loop van de rotor. De 4#3a bladhouders hebben ook het voordeel dat zij bij een crash niet van vorm veranderen, hooguit breken, maar dat komt niet veel voor.

Succes,
Karel
 
Laatst bewerkt:
Hallo Increddie,

De staartmotor van de 4#3b heeft normaal een zeer lange levensduur. Als je een beetje geluk hebt gaat hij wel 4 hoofdmotoren lang mee.

Dat hij bij jou zo snel stuk gaat komt niet door verkeerd aansluiten, maar door heel even tegengehouden worden na een crash. Wanneer de staartrotor maar 1/2 seconde wordt geblokkeerd geeft het motortje al de geest.

Leer aan om wanneer een crash dreigt meteen het gas helemaal dicht te trekken. Je zult zien dat het probleem zich dan in de meeste gevallen niet meer voordoet.

Karel
 
Karel,

Bedankt voor de info ik begrijp dus dat de bladen eigenlijk nooit te los kunnen zitten schroefjes zitten immers gewoon vast en de bladen vrij los.

Wat betret het staartrotortje, ik probeer inderdaad gelijk de stick omlaag te gooien als er een crash aan zit te komen alleen gaat dat soms met supersonische snelheden dat het ding al ligt voordat m`n hersenen het doorhebben....:D

Heb wel door dat enigzins hoveren enige tijd en onderdelen nodig heeft..
 
Toiletbowl effect, tuimelschijf

Aan degenen die worstelen met het z.g. "Toilet Bowl Effect".

Ik ben er achter gekomen dat bij mijn 4#3b de tuimelschijf de oorzaak was van het toilet bowl effect (TBE). Ik had van mijn 4#3b alle onderdelen van de rotorkop vervangen door 4#3a onderdelen. Het TBE was daarmee weg. Toen ik de originele 4#3b tuimelschijf weer terugplaatste kwam het TBE weer terug.

Vermoedelijk zit er een onzuiverheid in sommige tuimelschijven. Ik denk dat onzuiverheid in elk onderdeel van de rotor alsmede iedere vorm van onbalans oorzaak kan zijn van TBE. Maar ik had niet gedacht dat ook de tuimelschijf de schuldige kan zijn.

TBE is het verschijnsel dat de heli de neiging heeft om een langzame cirkelbeweging te maken tegengesteld aan de draairichting van de rotor. De cirkelbeweging wordt steeds groter. Het effect belemmert in hoge mate de bestuurbaarheid. Met een heli die dit heeft is het veel moeilijker, zo niet onmogelijk om goed te leren vliegen.

Karel
 
Hoi Karel,

Goed dat je het probleem boven water hebt, ik was al bijna van plan om een down-grade naar een 4#3a te gaan doen, omdat deze volgens jouw stabieler zou vliegen.

Maar wat is dan precies het probleem met die tuimelschijf ???

Groeten,

Paul
 
Hoi Karel,

Goed dat je het probleem boven water hebt, ik was al bijna van plan om een down-grade naar een 4#3a te gaan doen, omdat deze volgens jouw stabieler zou vliegen.

Maar wat is dan precies het probleem met die tuimelschijf ???

Groeten,

Paul
Paul,

Het verschil tussen een zuivere en een onzuivere tuimelschijf is te zien wanneer je de heli op tafel vasthoudt en halfgas laat draaien. Bij de onzuivere tuimelschijf maakt het rotoroppervlak een enigszins golvende beweging. Bij de goede tuimelschijf is het rotorvlak volkomen strak. Je kunt het verschil ook horen, de goede rotor loopt licht suizend, de minder goede geeft een trillend bijgeluid. Door de staartmotor bij deze test even iets uit de houder naar buiten te trekken draait de hekrotor niet mee en is het geluid van de hoofdrotor beter te horen. Ik denk dat bij een onzuivere tuimelschijf de beide delen niet zuiver in hetzelfde vlak draaien. Maar omdat alles zo klein is, is het moeilijk te zien.

Ik denk dat er nog veel aan de 4#3b rotor valt te optimaliseren. Ik overweeg om een pocketweger met een afleesbaarheid van 0,001 g aan te schaffen om verschillende onderdelen van de rotor (met name de bladen en de paddels) nog nauwkeuriger te kunnen balanceren.

Het is toch wel vreemd dat de ene 4#3b zo uit de doos vliegt als een zonnetje, terwijl het met een ander exemplaar tobben blijft met de stabiliteit. Het wijst er op dat de toleranties waarmee sommige onderdelen worden vervaardigd zodanig groot zijn dat er verschil in vliegeigenschappen onstaat. Je moet het een beetje treffen met de onderdelen. Wat betreft het verschil tussen 4#3a en 4#3b, ik zou kiezen voor de "a" hoofdas met kop, omdat het verende asje met de O-ringen en de C-clips er strakker in zit. De "a" bladhouders hebben ook mijn voorkeur, omdat die niet kunnen verbuigen. Wanneer je het "veelvuldig crashen" stadium voorbij bent kan je uiteraard ook voor "b" bladhouders kiezen.
 
Hoi Karel,

Ik snap het nog niet...... de tuimelschijf draait toch niet, die zit vast aan je servo's (via de ballinkjes).

Hoe kan dan toch de tuimelschijf, TBE veroorzaken???

Groeten,

Paul
 
Hoi Karel .Ik denk dat het lager dat de tuimelschijf tot een geheel maakt niet vlak zuiver in de buitenste ring is geperst.Dit geeft een "'wobbelend" effect.Het binnen gedeelte zit weer met de links aan de stuuras en die weer op hun beurt aan de bladeholders.Ik kan me zo voorstellen dat dat minimale onzuiverheidje in de swashplate zich ontpopt in tbe.Ik heb al eens dat lager proberen te vervangen maar het zat te vast.Dus een nieuwe swashplate gemonteerd en idd het tbe was minder.Gr jaap
 
Hallo Jaap en Paul,

Dat lijkt mij ook de oorzaak. Een tuimelschijf heeft een stilstaand gedeelte en een met de rotor meedraaiend gedeelte. Wanneer het lager er scheef in zit gaat het rotorvlak wiebelen. Alleen wanneer de onzuiverheid precies in lijn is met recht naar voren of haaks daarop zal het effect wegtrimbaar zijn. Wanneer dat niet het geval is ontstaat het niet corrigeerbare wiebelen.

Karel
 
Hoi Jaap en Karel,

Ja, nu wordt het me duidelijk. Dit kan idd weleens de oorzaak zijn van TBE.

Hoe is het trouwens met jullie motoren, ik vlieg nog steeds met de originele hoofdmotor (al meer dan 250 vluchten schat ik) en de tailmotor is 1 keer gewisseld. Geen slecht resultaat vind ik, ik vlieg echter nooit meer dan 3 minuten achter elkaar en laat daarna de boel 3 minuten afkoelen.

Groeten,

Paul
 
Back
Top