het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Misschien even wat voorbarig om deze post hier te zetten, maar is het te doen om met de walkera 4#3B te leren vliegen?
En bij welke nederlandse webshop is deze te verkrijgen?
Ik merk namelijk wel dat dit mini helitje veel klappen kan hebben als ik filmpjes zie e.d.
Is het een goede beginnersheli?

Ik heb hem zien staan bij rc4me.nl shop en daar word hij aangeboden voor 149,-
Is dat geheel compleet, met acculader zenderlader e.d.???
zo ja dan bestel ik hem denk ik ook...

Laatst bewerkt:
walkera 4#3B op reflex XTR

heejj,

weet iemand mischien welk kabeltje je nodig hebt als je
de 4#3B op reflex aan wilt sluiten?
ik kom er zelf nog niet helemaal uit:(
(ik heb 'm gisteren binnen gekregen, echt een mooi ding!!)

alvast badankt:D

Misschien even wat voorbarig om deze post hier te zetten, maar is het te doen om met de walkera 4#3B te leren vliegen?
En bij welke nederlandse webshop is deze te verkrijgen?
Ik merk namelijk wel dat dit mini helitje veel klappen kan hebben als ik filmpjes zie e.d.
Is het een goede beginnersheli?

Ik heb hem zien staan bij rc4me.nl shop en daar word hij aangeboden voor 149,-
Is dat geheel compleet, met acculader zenderlader e.d.???
zo ja dan bestel ik hem denk ik ook...

Hoi Lars, het is best mogelijk om met een 4#3B te leren vliegen en hij kan inderdaad een heleboel hebben maar er zijn wel grenzen ;-). Maar ik kan je wel vertellen dat dat waarschijnlijk niet erg makkelijk zal zijn. Uiteraard is dat voor iedereen weer anders maar ik denk als je wil leren vliegen je toch beter eerst op de Simulator kan oefenen. Een Fp model zoals de 4#3B bv is dan een eventuele mooie stap al denk ik dat een iets grotere (zoals de HM 4 bv) wat stabieler en daardoor makkelijker te vliegen zal zijn. Ik weet trouwens wel iemand die ze voor minder aanbied.

Oh ja het geheel is compleet je hebt enkel 8 (oplaadbare) penlights voor je zender nodig

Grt Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
je kan hem ook bestellen op helipal.com,
veel goedkoper!! ongeveer 100,- inc. verzendkosten:D

Net mijn walkera 4#3B binnen gekregen uit Hong Kong, precies 100 uur nadat ik hem besteld had !!!! Dat is snel, ik verwachtte hem pas na het weekend. Geen gezeur gehad met douanerechten enzo, Helipal had op de doos gezet dat het om een relatiegeschenk gaat ter waarde van $25,-........ Goeie truck !!!!

De lipo hangt nu aan de lader, straks maar eens kijken of ie omhoog wil.

Het ziet er allemaal wel heel fraai uit met al die paarse alu-parts, maar wat zijn al die schroefjes klein. Die moet je niet op de grond laten vallen, je vindt ze nooit meer terug.......... Mijn kleinste kruiskop-schroevendraaier is 1 mm in doorsnee, maar ik heb al gezien dat die nog te groot is; bestaan er kleinere ???

Paul

Ga ik dit ooit leren ?????

Net effe 10 minuten "geschaatst" over de laminaatvloer. Het ding schiet alle kanten op, behalve de kant die ik verwacht.

Eerst maar eens naar de swashplate gekeken, nou die stond lekker scheef. Beide ballinkjes moesten 5 a 6 omwentelingen gedraaid worden, toen had ik hem aardig recht. wat een gepiel.. alles is echt heel klein en mijn vingers zijn te groot.

Traingskruisje gemaakt van 2 satestokjes. Vervolgens poging twee ...... het leek wel of ik nog nooit een zender in mijn handen heb gehad, het ding schiet weer alle kanten op, behalve de goede.

Nog maar eens de boel nagekeken, wat blijkt........ de servo's gaan de verkeerde kant op, links is rechts en vooruit is achteruit. Blijken de dip-switches in de zender verkeerd om te staan. Poging drie: het schaatsen over de vloer gaat nu in ieder geval zoals ik verwacht. Hooveren lukt nog niet: omhoog naar 50 cm en dan maar snel het gas dicht voordat ie een muur of een tafel raakt. Morgen maar weer verder oefenen. Geluukig is alles nog heel

Blijkbaar is er geen nacontrole in de Walkera-fabriek.... Kijk de boel dus goed na voor je je eerste vluchtje maakt.

Paul

Laatst bewerkt:
iemand een 4#3b ruilen tegen een df4?die ene die in me sig staat mag je dan hebben
het is veel stabieler dan die 4#3 en je leert sneller vliegen maar toch kan je daarna goed met grotere helis(trex450, 600) overweg

Het begint te komen....

Vanavond is staat geweest om 5 seconden op 1 plek te hooveren, echter met een heel klein beetje stuuruitslag gaat ie er als een haas vandoor en is dan niet meer te corrigeren; dan maar gas dicht en wachten tot ie neerkomt.

Ik heb de stelschroef op de 4-in-1 al op uiterst - gezet om de servo-uitslagen te verkleinen. Tevens de padles een tikkie positieve pitch gegeven, vliegt al een stukkie rustiger

Wordt nog veel oefenen. Al een paar flinke crashes meegemaakt, maar alles is nog heel... stevig dingetje!!!

Paul

Ik heb sinds vrijdag ook een walkera 4#3B en ik moet zeggen dat heel goed vliegt.
Ook is hij heel goed bestand tegen crashes ;).

Alleen ik heb het idee dat mijn hoofdmotor nu al versleten (ik heb dan ook wel erg veel gevlogen de afgelopen 2 dagen).
heeft iemand van jullie enig idee hoe lang de stock motor eigenlijk mee zou moeten gaan?

mocht de motor daadwerkelijk versleten zijn ga ik waarschijnlijk de walkera volledig brushless maken en mijn eigen zender gebruiken.
dus tips voor een bl aandrijving zijn ook welkom.

groeten remie

Hoi vinnygogo, tja... het was wel heel erg stil na mijn post. Vandaar dat ik mijn conclusie trok en het verassend vond dat niemand een tippie had. Dat is waar het hier om draaide meende ik.

@ Paul56;
Je hebt je heli wel héél snel uit HK gekregen zeg! Een dag na mijn post heb ik toch met veel voorpret twee van die 4#3b icl. een redelijke berg onderdeeltjes besteld bij die andere grote 'dealer' in HK en het boeltje ligt nu reeds vanaf de 17e in Nederland. Volgens Track&Trace in HK is het nu sedert de 17e Pending Customs Inspection.
Vandaag even met TPG gebeld en vanaf de 23e ligt het enige dagen ter verzending naar mijn adres. Ook daar moeten ze er natuurlijk even mee spelen of ligt het even te wachten tot de mannen hun caravan zijn teruggekeert uit het Zuiden. :-) Er komt ongetwijfeld een som bovenop, jammer dan. Hoewel ook deze toko op de pakbon heeft vermeld dat 't om 'n gift gaat.
Wie weet kan ik deze week meer vertellen over mijn ervaringen met de kleine rakker!

We'll see and I'll keep you guys posted.

Groeten,
FF

Hoi FF

Nou dan heb ik blijkbaar geluk gehad met de douane.....

Nog steeds druk aan het oefenen en simmen. Er is wel een wereld van verschil tussen de FMS-sim en het echte werk.

Ben benieuwd hoe jouw eerste vluchtjes gaan verlopen, of heb je al ervaring met FP's en of CP's ?

Paul

FF

Er zit trouwens wel een aansluiting voor een USB-kabeltje achter op de zender. Zit echter een raar kabeltje bij met aan de andere kant een soort audio-koptelefoonplug.

Ik sim nog met mijn E-sky-zender van mijn lama V4

Paul

Vandaag weer 4 lipo'tjes leeggevlogen. Het ding doet nu eindelijk wat ik wil, wel alles nog tail-in. Kan hem in ieder geval 30 seconden binnen 2 vierkante meter houden. Niet slecht na 7 dagen en iets van 20 lipo-ladingen. Hooveren op 1 plek lukt mij nog niet, ik ben verbaasd over de youtube-filmpjes waarbij de vlieger zijn zender gewoon 10 sec op een tafel zet en de heli gewoon stil hangt. Waarschijnlijk zijn m'n afstellingen nog niet optimaal.

Paul

Hoi Paul,

Leuk te horen dat t eindelijk wat beter gaat. Als het ding zo gevoelig is zou je dan je stuurknuppels op je zender iets kunnen verlengen zodat ze minder uitslag geeft...?

Goed nieuws uit Zwolle vandaag. Het is sinds gisteren aangeboden aan TPG en er komt Eur20,85 bij. Ik had zoals gezegd een vrij redelijke berg dus ik vind t prima zo, mij horen ze niet! Nu maar hopen dat die dingen morgenochtend aan de deur staan want daarna ben ik het weekend buitenshuis.
Ik ben benieuwd naar die aansluiting achterop trouwens. Heb in diezelfde doos ook twee losse handsets mee laten komen van E-sky. Ik zie het bij mn pa met zijn chopper, erg leuk zo op de pc!

Wat betreft mijn ervaring. Ik heb in de jaren '80 een jaar of zeven met mijn pa samen vrij intensief CR heli's gevlogen. De merken Graupner, Schluter en Vario, en van FP tot CP hebben wij gehad in die tijd. Erg tijdrovend allemaal toen om redelijk te kunnen hoveren en rondjes vliegen. Door schade en schande... Onzettend veel sleutelwerk en tranen heeft t gekost. Helaas waren er toe geen pc's die dit toelieten te oefenen, haha.
Ik ben dan ook héél benieuwd hoe het me zal afgaan. Die kleine etterige PicooZ heeft met een jaar of twee (denk ik toch weer) opnieuw enthousiast gemaakt. En dus kwam er een dag later ook eentje voor pa bij...
Hij vliegt nu met nu met een Twister Coastguard van onze 'oude' dealer, Hobbyin uit Waalwijk. Nog enkele dagen en hij krijgt een kadootje ;-)

En ik hou jullie op de hoogte,

Groetjes,

FF
Danny

Hoi Danny,

Nou 20 euro valt nog wel mee. Hoop dat je ze vandaag dan eindelijk in huis hebt.

Ik zit nu forums te lezen op zoek naar de juiste mods om hem stabieler te krijgen. Ik heb last van het zgn toilet bowl-effect (alsof je een knikker in een wastafel gooit, dan gaat ie rondjes draaien tot ie in het putje valt). Dat schijnt te maken te hebben met de speling op de swashplate. Die speling kun je opheffen door een veertje onder de swashplate of met elastiekjes. Op Rcgroups.com (draadje New Walkera 4#3a +b) staan ruim 2100 berichten over de 4#3 (b), daar haal je veel info uit.

Nu moet ik dus de boel uit elkaar gaan halen om die swashplate-speling eruit te krijgen................... Dat wordt een gepiel met al die kleine schroefjes en borgpennetjes.

Ik kan je in ieder geval aanraden om de paddles 5 graden positive pitch te geven, dat vliegt een stuk rustiger. Ook heb ik het stelschroefje op de 4-in-1 helemaal op min gezet, hierdoor worden de stuuruitslagen van de servo's kleiner; hoef je dus de knuppels niet te verlengen.

Veel succes met je eerste vluchtjes en laat me je eerste ervaringen horen, wellicht kunnen we nog veel van elkaar leren.

Paul

Wellicht een klein beetje :offtopic:: net als jullie heb ik enorm veel schik, maar dan met de coaxiale broer van de 4#3 ...ik zocht al lang een no-brainer easy flying submicro coptertje, en met de nieuwste 5g6 ( met swash en rotorhead in metal + 2.4ghz transmissie ) heb ik wat ik wou : vliegt VRESELIJK stabiel en door de servotravel-feature op het controllertje kun je er toch serieus sportief mee uit de hoek komen ...ideaal om vanuit je luie stoel perfect gecontroleerd op dvd-doosjes mee te landen ...;)

ik zie zo'n 4#3 toch nog mijn kant uit komen ...:)
hebben jullie ook dat het motortje ( bij mij 2dezelfde ) erg vlug heet worden ...?

IMG_0030-1.jpg

Ik zit nu forums te lezen op zoek naar de juiste mods om hem stabieler te krijgen. Ik heb last van het zgn toilet bowl-effect (alsof je een knikker in een wastafel gooit, dan gaat ie rondjes draaien tot ie in het putje valt). Dat schijnt te maken te hebben met de speling op de swashplate. Die speling kun je opheffen door een veertje onder de swashplate of met elastiekjes. Op Rcgroups.com (draadje New Walkera 4#3a +b) staan ruim 2100 berichten over de 4#3 (b), daar haal je veel info uit.

Hai Paul,
Wat jij bedoelt is volgens mij rodeo-en.. Het kan gebeuren doordat je erg veel speling heb, maar in 90% van de gevallen is het gewoon een kwestie van te laat reageren..
Het sturen van de swash is namelijk niet puur links/rechts, of vooruit/achteruit.
Als je naar links stuurt, dan wil hij ook een beetje naar achter (dacht ik, ff uit me hoofd, merk je snel genoeg). Dit effect heb je dus ook met alle andere richtingen. Als je genoeg geoefend heb, dan heb je het niet eens meer door en stuur je eigenlijk van tevoren gelijk al een beetje tegen. Dus als je naar links stuurt, dan druk je de knuppel niet puur naar links, maar ook een beetje naar voren om dat effect op te heffen.

In het begin reageer je pas als je ziet dat de heli iets doet. Dit is echter al te laat.. Je stuurt puur naar links, heli gaat naar links, maar ook iets naar achter. je stuurt daarop naar voren en de heli gaat ineens ook iets naar links, je stuurt daarna naar rechts, enz, enz... ( even als voorbeeld, weet niet meer precies of het linksvoor/linksachter was).
Hierdoor blijf je in een soort draaibeweging die alleen maar erger wordt zolang je blijft sturen. heel laag heb je dit effect trouwens nog iets erger vaak. Dus in 1 keer hop naar ± 0.5m geeft al veel meer stabiliteit.

Geef een stuurimpuls en kijk dan hoe de heli daarop reageerd. wacht niet met het terugzetten van de knuppel tot de heli beweegt, want dan ben je dus al te laat en stuurt hij weer te snel.
Maak vooral ook kleine stuurbewegingen.. En heb je hem even niet meer? gewoon gas dicht en laten stuiteren.. Die van mij heeft al een ¾ looping overleefd :D

Hoi Sietse,

Ja die draaibeweging dat komt wel heel bekend voor.... rodeo'en, ja daar lijkt het op.

Ik heb vanmiddag de halve heli uit elkaar gehad en een veertje uit een oude BIC-aansteker onder de swashplate, rond de hoofdas gezet. Speling van de swash is helemaal weg, moest hem wel weer opnieuw afstellen met de ballinkjes.

Net effe 1 lipo'tje gevlogen, als ik hem nu stil in hoover heb, dan blijft ie langer op 1 plek hangen dan zonder het veertje, da's dus de winst.

Het rodeo-effect blijft, maar dat ligt dus aan mij. Maar weer oefenen.

Guy5927,

Ja onze motortjes worden ook behoorlijk heet. Ik vlieg daarom hooguit 2 minuten achter elkaar en laat hem dan 3 minuutjes afkoelen voor de volgende vlucht.

Paul

verschil tussen 2,4ghz en 35 mhz.

Hello allemaal,

Ik heb even een vraagje, wat is het verschil tussen 2,4ghz en 35 mhz?
(Aangezien het prijs verschil :cool:)En wat is uberhaupt het bereik van de 4#3?

IK wil er namelijk één bestellen op Walkera.com.hk, Walkera, dragonfly, radio control, rc heli en nog wat spulletjes. Want het is echt spotgoedkoop vergeleken met de hollandse prijzen.:p

En hoe zit het met die douane issue's enkele posts terug, heb daar eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, bestel wel eens het 1 en ander op ebay, zonder problemen.

alvast bedankt iedereen,

Dennis

Back