Het wat betere constructie werk printen (Nylon, resin?)

Discussie in '3D Printen' gestart door Vale Ouwe, 9 mei 2021.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Over het algemeen ben ik echt heel positief over wat ik kan printen met het gangbare PLA.
    Eerlijk gezegd weet ik niet eens zeker of wat ik wil printen niet gewoon in PLA zou kunnen.
    Maar ik wil/moet iets vervangen wat gemaakt (gefreesd/gedraaid) is uit Nylon.

    Het betreft niet eens een heel ingewikkeld onderdeel; een onderdeel van een landingsgestel.
    Het moet sterk zijn en slijtvast.

    Mijn Prusa I3 zou Nylon moeten kunnen printen, maar ik lees weinig bemoedigende ervaringen (vooral hechting op het bed)
    Wie heeft er ervaring met het printen met Nylon?

    Resin-printen lijkt ook veel belovend.
    Kwa sterkte, maar nog eens voor details (leuk voor opmaak).
    Heeft iemand hier er ervaring mee?
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Nylon is erg leuk, maar niet erg makkelijk om mee te printen. Bed hechting is een probleem maar nog erger is de krimp wat resulteert in vervorming. Wat hier werkt is een heet bed, op 100graden. Daarop op de plek waar je wilt printen een laagje pritstift. Je moet de printer ook afschermen tegen tocht, dus een kap erom zodat de lucht rond de print warm blijft. Ook moet je deze op 101% printen omdat deze krimpt. Zo heb ik al acme moer blokken geprint voor mijn 3D printer en CNC frees. Er mooi en bruikbaar resultaat. Niet hard maar enorm taaie onderdelen. Wil je minder krimp / hardere onderdelen moet je eens kijken naar Nylon met Carbon Fiber. Dat is voor echt sterkte onderdelen.
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Dat lijkt goed. Carbon Fiber is weer geen goed idee als het een lager onderdeel is, dus goed moet glijden. Voor een slagvast sterk onderdeel is het super.
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik heb zo 'n rol besteld. En ook een hardere nozzle.
    Het is bedoeld om een beschadigd onderdeel van het landingsgestel van een C5 Galaxy te vervangen.
    Ik heb dat wel gerepareerd, maar liever maak ik het opnieuw.

    Eerst maar eens uittekenen en daarna printen met gewoon PLA. Het kan zomaar zijn dat ik daar al alle vertrouwen in heb.
    Sowieso natuurlijk eerst uitproberen met dit filament.
     
  6. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Als je het wat minder bros wil hebben dan PLA kun je PETG nemen dat zal wat beter tegen de impact van landen kunnen.
     

Deel Deze Pagina