Het wereldrecord langduurvliegen helicopter

Wow, echt een superprestatie!
Mag ik vragen wat de setup was, en dan vooral de motor?
Ik weet dat Werner een speciaal voor dat doel gewikkelde motor heeft gebruikt, jullie ook?

Wow, echt een superprestatie!
Mag ik vragen wat de setup was, en dan vooral de motor?
Ik weet dat Werner een speciaal voor dat doel gewikkelde motor heeft gebruikt, jullie ook?

Geen probleem, de motor is een standaard Emax GT2812/05, we hebben er eerst een aantal uitgeprobeerd voor we eentje vonden die goed en langdurig samen werkte in onze specifieke omstandigheden en met onze regelaar (Jazz 40). En licht genoeg was uiteraard, met toch nog voldoende vermogen en lage KV waarde. Sommige werden gewoon gloeiend heet bijvoorbeeld bij lage governor-throttle waarden met de Jazz.

EMAX GT2812 Brushless Outrunner GT Series motors

De setup vind je gedetailleerd terug via de links naar Helifreak, als je nog meer vragen hebt, ga gerust je gang. :D

gefeliciteert

is dit alleen om elektro - heli of kan dat met benzine ook, of is dat een aparte categorie ?

Ik heb die categorie even opgezocht op de site van de FAI voor jou:

het huidige FAI duurrecord met een verbrandingsmotor staat op maar liefst 5u 59m 51s, gevestigd op 2/7/2001 te Moskou door de Rus Vladimir Bulatnikov. Dit betreft de "F3 Open" klasse. :worship:

nou @redbird300: bedankt,

dus als ik 2 jerrycan á 5 liter onder aan mijn heli hang
red ik het makelijk,
het gewicht van 2x5 = 10 + 8 van de heli = 18 kg,
mijn Bell is ook 18 kg, dus het moet kunnen, hihi

onzin naturlijk, maar toch gek.

attachment.php

Wat is dat, er zit nog een sticker op de motor ?, en op de servos ?
+ nog op de Lipos.
hmmmz

@molen:

da kom je ook 'n stukkje mee ..
trouwens goed geballanceert de heli zo te zien,

maar wat is dat, geen idee

Lol, jullie hebben eigenlijk wel gelijk weet je. Elke gram betekent ongeveer 10 seconden vluchttijd voor ons, over de hele vlucht gezien, dus tja. Langs de andere kant moet je elk onderdeel beschrijven in je FAI dossier, en aantonen met foto's en dergelijke, en de originele stickers helpen om elk onderdeel te indentificeren, en de geloofwaardigheid van je dossier te verhogen. Dus hebben we er ze maar op laten zitten, leek niet de moeite waard om daarmee eventueel administratieve problemen te krijgen.

Sinds kort heeft de FAI onze claim geregistreerd en publiek gemaakt op hun website, nu de homologaties afwachten, eerst op 3 oktober als nationaal record door de KBAC, en erna door de FAI als wereldrecord, als alles goed gaat. :D

Fai Record File

Is het niet beter om een lipo met meer capaciteit te nemen inplaats van meerdere?,
is meer verpakking + kabels zo.

Ook vroeg ik me af hoe je de servos hebt gekozen, ik heb namelijks ooit eens gelezen dat die dingen veel stroom kosten?
Ik gebruik ze zelf trouwens ook die hxt900.
Ik weet niet hoeveel het verschilt met energiezuinige servos ?, als dat bestaat.
Het zal vast niets voorstellen bij de motor, tog, alle beetjes helpen.

Is het niet beter om een lipo met meer capaciteit te nemen inplaats van meerdere?,
is meer verpakking + kabels zo.

Volledig correcte opmerking natuurlijk. Laat me toe om even uit te leggen waarom we dan toch de keuze gemaakt hebben om 10 relatief kleine batterijen te gebruiken, in plaats van een paar grotere. Wat telt is uiteraard het totale gewicht aan batterijen alles inbegrepen, gedeeld door de beschikbare capaciteit. Deze verhouding dient zo gunstig mogelijk te zijn.

De door ons gebruikt batterijen zijn zeer licht (het zijn eigenlijk zenderbatterijen !), want ze hebben slechts een max ontlaadwaarde van 3 tot 5C ! In tegenstelling tot de meer gebruikelijke 20C en meer batterijen die je meestal tegenkomt, deze zijn zwaarder per beschikbare Ah. Steeds gerekend per cel uiteraard. Dit maakt ook dat onze packs veel lichter zijn per Ah als de gewone RC batterijen, zelfs met de relatief grote hoeveelheid verpakking en kabels die er aan te pas komt. Daarom dus. Hadden ons type batterijen makkelijk verkrijgbaar geweest zijn in grotere capaciteit, dan hadden we die ongetwijfeld gebruikt.

Om het aantal kabels toch wat te beperken hebben we alle kabels afgeknipt, uitgezonderd de balanceerkabels. Deze waren ruim voldoende om de benodigde 1,3 tot 1,4A continu te leveren die we nodig hadden tijdens de vlucht. Dus slechts een goeie halve C. Maal tien voor de totaal benodigde stroom, want we werken in parallel.

De meeste van onze laders weigerden echter te laden zonder een hoofdaansluiting (plus en min van de batterij), en daarvoor hebben we zelf een hoop aftakkabels gemaakt welke de balansconnector uitsplitsen in een deans en een andere balansconnector, zodat de laders toch een “normale” batterij zagen. Deze staan nergens op de foto’s, want die hadden we niet nodig in de lucht.

Ook vroeg ik me af hoe je de servos hebt gekozen, ik heb namelijks ooit eens gelezen dat die dingen veel stroom kosten?
Ik gebruik ze zelf trouwens ook die hxt900.
Ik weet niet hoeveel het verschilt met energiezuinige servos ?, als dat bestaat.
Het zal vast niets voorstellen bij de motor, tog, alle beetjes helpen.

We hebben er een aantal uitgemeten, en in onze gewichtscategorie qua servo's bleken de verschillen nogal klein te zijn. Dit verandert drastisch zodra je over grotere servo's spreekt, de staandaard formaat BLS serie van Futaba is bijvoorbeeld gekend als energiezuinig, maar die bestaan jammer genoeg niet in die hele kleine formaten.

Dat is niet niks, gefeliciteerd!

Wat me opviel: ik zie een flybar zitten
staat in de regels dat het een flybar machine moet zijn? want om tijdwinst te halen zou ik die als eerste elimineren

Dat is niet niks, gefeliciteerd!

Wat me opviel: ik zie een flybar zitten
staat in de regels dat het een flybar machine moet zijn? want om tijdwinst te halen zou ik die als eerste elimineren

Ik ben niet echt zeker van een veel hogere efficientie bij onze zeer lage toerentallen, er is nu al heel weinig "drag" in onze situatie, dus je zal minder voordeel er uit kunnen halen als bij normale omwentellingsnelheden. Je zou ook betere (zwaardere) servo's nodig hebben, die vaker moeten werken, enz. Verder hebben we een andere kop nodig, of de huidige veranderen, zonder de betrouwbaarheid in het gedrang te brengen, terwijl we het voordeel van minder gewicht bij FBL moeten proberen behouden. De huidige kop is heel licht plastic, met zachte dempers. De trillingsniveaus zijn ook vrij hoog in deze heli, aangezien de niet ondersteunde staart en frame opzettelijk heel zwak zijn, niet zeker dat de FBL controller dat echt leuk zou vinden. Ik zeg niet dat het geen voordeel kan opleveren, zelfs in onze opstelling, maar het zou veel werk en bijkomende testen vragen, en nogal wat extra gewicht vergen (maar je verliest ook een deel natuurlijk), wat weer een deel van de voordelen teniet doet. Denk niet teveel aan de gebruikelijke wetmatigheden bij RC helis hier, we zitten op het randje van het vliegbare, en sommige zaken vragen een iets andere denkpiste, of we waren er nooit gekomen. We hebben de voorbije jaren zelfs "nobar" geprobeerd (geen flybar en ook geen FBL electronica), en ook met 1 hoofdblad, staartblad en paddle effectief gevlogen (gecompenseerd met gewichten).

Verder allemaal heel erg bedankt voor de felicitaties. :D

Back