Het Wiimulticopter draadje

Heel mooi dat hij vliegt, dan kun je verder met de PID afstellen ;)

De gyro word bij iedere start up gecalibreerd, de Acc moet je altijd zelf doen.

Als hij in acro mode stabiel vliegt en goed uitgetrimd is met de zender, kun je hem in stable mode softwarematig trimmen.

Dit doe je door de motoren uit te schakelen,
Dan geef je full throttle.
Door nu een aantal keer in jou geval de stick naar voor en naar links te bewegen of even vast te houden, kun je hem bij trimmen. Je zit de led knipperen dit betekend iedere flits een klik.
Gewoon een aantal keren opstijgen en bijstellen tot het goed is.
Als je nu de Acc weer calibreert worden deze instellingen weer gereset en kun je weer opnieuw aan de gang.

Bijna alles wat ik hier nu verteld heb is hier MultiWii ook weer terug te vinden.

Wauw, dat spul is echt een stuk verder dan de Kkuk bordjes zeg,
maar is er een manier waaraan je kunt zien/merken in welke modus hij zich bevind?
Want van multiwii gui klopt er weinig van de schakelaar instellingen.
Daarin had ik ingesteld dat HIGH de stablemode in zou schakelen,
maar ik vermoed dat hij dat doet als mijn schakelaar juist in LOW positie staat.
Want dan heb ik staan trimmen met mijn zender in stablemode,
en worden die trims vanzelfsprekend versterkt als ik overschakel naar normale mode, toch?

Ja met een Laptop mee in het veld.
Maar er zijn meer mogelijkheden:
-Lcd display.
-Android gsm met bluetooth verbinding.

Kijk op de link in mijn vorige bericht, daar kun je door naar het forum.
Of heel veel info en een paar weken leesvoer: MultiWiiCopter (previously TriWiiCopter) - RC Groups

Edit: In de Gui kun je precies zien wat je zender doet dus ook de mode schakelaar.
Het softtrimmen doe je allen in stable mode en heeft geen invloed op de acro mode.

Laatst bewerkt:
MWB1.jpg

Klopt dit allemaal een beetje? Zo staat de switch iig uit.
Als ik hem aanzet, gaan wel AUX1, AUX2, CAM1, en CAM2 allevier vol open rechtsboven.

Ik heb "Level" ingesteld op switch Aux1 high.
Dit is toch hoe je de stablemode activeerd?
Als ik de schakelaar omzet gaat de rode knop naast nunchuck/ACC op active.

Misschien is het dan gewoon een kwestie van wat je zegt,
even softwarematig trimmen in ACC mode.

Ja hoor dit klopt helemaal.
Je hebt nu de camera servo's continu ingeschakeld.

Met een Pro Mini heb je maar 1 mode aansluiting, maar met een Mega zijn er meer mogelijkheden, vandaar de Aux 2 in de Gui.

Yup de camera demper kan het beste maar gewoon altijd mee draaien denk ik.

Ik zit eens lekker in de firmware te snuffelen waarmee je kunt spelen, en ik zag dit staan:
#define MAXTHROTTLE 1850
Maar ik heb een uitslag tot 2000. Is dit zodat hij wat overhoud voor corrigeren als je plankgas geeft?

En maakt het uit dat dit aan staat?
#define LCD_CONF
Ik ga toch geen LCD gebruiken om te configureren, maar als et niet boeit laat ik et metrust. ;)

Ohja, er zit een plakkertje op de buzzer "Remove seal after washing".
Moet dat eraf of hoor ik het lipo alarm zo ook nog wel?
Ik weet hoe hard die krengen kunnen piepen. :p

Ja die maxthrottle is inderdaad ervoor dat hij nog wat overhoud.

Als je een lcd gebruikt moet je hem inschakelen en zoniet, doen wat je wilt.

Je begint hem al aardig door te krijgen.

Heb je deze functie al gezien.
/* motors will not spin when the throttle command is in low position
this is an alternative method to stop immediately the motors */
#define MOTOR_STOP
Die gebruik ik altijd, ik vind het ideaal.

Die buzzer weet ik niet, ik gebruik een los lipo alarm, maar ik zou hem er afhalen.

Ik vind het leuk om eens de firmware achter het hele gebeuren te zien,
als je je er een tijdje in verdiept kun je er best leuk mee klooien. ;)

Een barometer sluit je denk ik niet zomaar aan op zon kant-en-klaar bordje?
Altitude hold zou best wel eens handig zijn voor bijvoorbeeld FPV,
dan knikkerd ie misschien niet zomaar uit de lucht als je wat te gek doet.

En motorstop, hmm nee die was eruit gecomment.
Wat doet die precies? Schakeld gewoon de motoren uit bij gas dicht?
Dat is wat de oude kkuk bordjes ook doen, persoonlijk vind ik dat idd ook fijner.
Hij heeft hier al op een dubbel bed op zijn kop liggen spartelen namelijk.
Dus ik denk dat ik die functie maar even aan zal zetten, veel veiliger.

Ik vind het alleen een beetje een gevaar dat je hem kunt disarmen in de lucht.
Even een momentje van gas dicht en roll naar links en *tak* dag quadje.
Niet dat ik met deze quad zo zal smijten, maar voor acro lijkt me dat link.

Laatst bewerkt:
Hij schakelt zomaar niet uit tijdens het vliegen, jij zal de eerste zijn denk ik.

Maaaar ook hier komt een extra beveiliging voor in de nieuwe V1.8 software die er al heel snel aan staat te komen en nog wat meer.

Ik vlieg met de test versie Dev20110714 waar dit al in zit.
Hier te vinden: / - multiwii - MultiWii is a software to control a RC multi copter - Google Project Hosting

Jij kunt deze nieuwe versie straks ook gebruiken, je plaatst gewoon het extra filetje in de map erbij.

Ah dus er word aan gewerkt. ;)

Maar kun je op een of andere manier aan de quadcopter zien in welke modus hij zit? Aan een van de LEDs ofzo misschien? Want ik twijfel nu of ik met de schakelaar op "off" daadwerkelijk in normale modus zit (met schakelaar uit vliegt hij namelijk rustiger/makkelijker). Met de schakelaar aan vliegt hij wel wat trekkerig, maar dat is wat ACC mode doet toch? Met sticks los weer automatisch terug vlak trekken?

Je ziet het aan de stand van de schakelaar en aan het vlieggedrag, verder niet.
Ik heb wel een keer een voorbeeld gezien van iemand die had een led geplaatst die ging branden als stable mode werd ingeschakeld. Dus het is mogelijk.

Het klopt inderdaad dat hij terug afvlakt als je de stick los laat, dit is inderdaad de functie van de Acc. Dit gedrag kun je weer afvlakken in de Gui zodat hij niet zo fel reageert.
Dit doe je door de Level P te verlagen, deze stond bij jou op 9 geloof ik, ik heb hem ongeveer op 4 staan. Dat vind ik veel fijner vliegen.

zo ik zal mij ook maar eens voorstellen hier.

sinds afgelopen zondag ben ik in het bezit van mijn eerste RC apparaat en (volgens vele niet de juiste stap misschien) begin ik gelijk met een quadra welke ik afgelopen zondag van ramsus42 heb overgenomen.

nadat ik bij ramsus42 langs geweest was heb ik bij spinnenkop ook nog een eerste zender gekocht welke een High Tech Aurora 9 is geworden. genoeg kanalen en ruimte om nog vele jaren (hopelijk) plezier van te hebben in misschien ook wel vliegtuigen en heli's.

ik ben zelf geïnteresseerd geraakt in het vliegen met dit soort voortuigjes na het zien van films welke met een hexa/octocopter gemaakt waren en na een beetje onderzoek en zoeken vond ik dus de quadra van ramsus42.

zelf ben ik naast mijn vaste baan als systeembeheerder een (lees uit de hand gelopen hobby) fotograaf waar ik mij voornamelijk richte op modellenwerk/product fotografie, maar na het zien wat er allemaal mogelijk was en is met deze kleine en sterke apparaatjes wilde ik me gaan richten op het filmen met mijn camera (Canon 5D Mark II)

toen het bleek dat je voor een leuke octo al gauw een paar duizend euro kwijt zou zijn om hier alles op te hangen besloot ik toch maar om wat rustiger aan te beginnen en een gopro HD te kopen en dus me een quadra aan de slag te gaan.

voor nu even genoeg gelul tijd voor wat foto's

de quadro zonder kap

5950843077_697f1bd3ac.jpg

de quadro met kap

5951399772_5b619560d5.jpg

close upje van de motoren (KDA 1022kv)

5951400506_479cd0e1b6.jpg

wat reserve onderdelen (die nog nodig waren ook zie onder)

5951400228_dacd2096b5.jpg

zender (High Tech Aurora 9)

5950843563_0d132a80cc.jpg

ontvanger (Optima 9ch)

5950843895_6e2d276512.jpg

lader

5950844121_209e87900c.jpg

powersource (morgen komt hier nog een 2200mah bij)

5951399896_b28f82c3dd.jpg

specs van de quad :

Het boardje is op basis van de multiwii. Dus de arduino met een WMP

Verder 4 KDA 1022kv motoren met 4x rctimer 30A ESC's met 10x4,5props.

verder zit er nog een fpv setup up met een 1,2ghz 200mw zender.

bij binnenkomst afgelopen zondag bleek een van de blades eraf gevallen te zijn door (misschien toch iets de bocht door?) maar ook bleek de O ring gebroken te zijn.

Na inspectie bleken er 2 ringen te zijn welke al aardig opgedroogd waren en wat slijtage bleken te vertonen gelijk de 2 reserve ringen gebruikt en vandaag 3 nieuwe gehaald voor het geval de andere 2 ook problemen krijgen en/of breken.

na wat strubbelingen gehad te hebben met het instellen van de zender/ontvanger heb ik deze eindelijk kunnen binden en kreeg ik de quad dan ook daadwerkelijk aan de praat!! het werkt !!

na voorzichtig wat meer gas te geven ging de quad ook daadwerkelijk omhoog maar begon onmiddellijk alle kanten op te gaan behalve te hoveren netjes gas terug en gelukkig zonder brokken kunnen landen.

nu na vanalles te hebben geprobeert krijg ik het maar niet voor elkaar om hem netjes omhoog te krijgen zonder dat hij of heel erg alle kanten opgaat (en hier de hele vloer overdrift)

als ik de quad vasthoud opstart en klein beetje gas geef en ik duw de quad naar beneden op een van de hoeken gaan 3 hoeken netjes gas terug geven maar 1 van de kanten doet niets en ken je tot aan ondersteboven gewoon door blijven duwen.

Ik gok dat hier vast ergens iets verkeerd ingesteld staat maar het usb naar board is besteld en onderweg dus even afwachten gok ik..

ook lijken de controls wel heel erg gevoelig te zijn 2mm naar links/rechts/boven/onder en dan gaan we al alle kanten op waardoor ik gelijk weer tever natuurlijk probeer te compenseren.

Al met al een leuk begin en ik hoop dat ik hier nog een hoop ga leren :)

Albert, het is enorm belangrijk dat je éérst de gyro's calibreert en dan pas de motoren "Armt" Dus gyro's calibreren is trottle stick naar beneden, en dan pitch en yaw een richting opduwen. het groene lampje op jou arduino moet dan gaan knipperen voor 2 seconden. Is dat gebeurd, dan de motoren armen door de yaw stisck een kant op te duwen.

Zonder gyro calibratie gaat je quad alle kanten op:).

Doet me goed te lezen dat je er blij mee bent:).

Groet!

Albert, het is enorm belangrijk dat je éérst de gyro's calibreert en dan pas de motoren "Armt" Dus gyro's calibreren is trottle stick naar beneden, en dan pitch en yaw een richting opduwen. het groene lampje op jou arduino moet dan gaan knipperen voor 2 seconden. Is dat gebeurd, dan de motoren armen door de yaw stisck een kant op te duwen.

Zonder gyro calibratie gaat je quad alle kanten op:).

Doet me goed te lezen dat je er blij mee bent:).

Groet!

ok ik voel me nu een complete n00b maar welke controls zijn dat ?

volgens mn aurora heb ik dus (linker control up/down = throttle links/rechts = rudder)

rechts is het up/down = elevator links/rechts = aileron

starten kan ik door throttle op minimaal te zetten en rudder naar rechts of aileron naar rechts zetten..

heb ik nu mn channels verkeerd ingesteld of ?

overgens gebeurd er niets met de quadro als ik de throttle stick naar links/rechts doe.

doe ik de elevator dan gaat ie naar voren/achteren of aileron links/rechts hangen

draaien om zn as (yaw?) doet hij dus niet.

edit : heb het voor elkaar maar nog steeds lijkt 1 motor veel minder power te geven als de andere en gewoon niet terug te ''duwen''

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik jouw was zou ik er eerst maar eens een paar propadapters op zetten.
Want als jij straks je go pro er onder hebt hangen en er vliegt een prop af omdat er een o-ringetje breekt, dat wil je niet meemaken denk ik.

na een middagje gevlogen te hebben (zonder keiharde chrashes hooguit een paar keer grashappen omdat er geen landingsgestel onderzit) toch een keer geland op een van de armen.

gevolg was een motor die uit zn ophanging hing.

ik gok dat ik de epoxy moet gaan verwijderen en alles er terug inzetten en dan moet het weer lukken, kijken of mijn reseat gaat lukken en anders zal ik toch een nieuwe motor moeten gaan halen.

al met al was dit wel een hele gave ervaring na een half uur (15 min per accu) en helaas maar 1 chrash was ik zeer positief over de wiicopter zelfs zonder nunchuck was dit ding retestabiel en verbaasde het mij hoe makkelijk het vloog.

al met al leuk middagje en hopelijk kunnen we morgen weer :)

foto's van de schade

how-to.jpg

Ik ben bezig met het bouwen van een MultiWii gebasseerde QuadXcopter. nu is er een hardnekkig probleem dat ik niet opgelost krijg, ik zal het proberen uit te leggen. Ik hoop dat jullie een idee hebben wat te doen.

Als ik de motoren "arm" in de GUI lijkt het alsof er telkens één motor minder power krijgt, dit lijkt me niet wenselijk voor de stabiliteit van de quad.
Ik heb twee foto`s ge-upload waarin het duidelijk te zien is. De ene foto op het "aangrijpmoment" waar de "rear right" motor veel meer kracht krijgt, terwijl de ACC en Gyro aangeven dat de quad compleet level staat. De andere foto is met volle kracht waarop te zien is dat de "rear left" motor veel minder kracht krijgt.

Picasa Webalbum

Echt laten opstijgen heb ik `m nog niet, alleen beetje zweven aan elastieken, hier was te zien dat na een aantal seconden hoveren één motor naar beneden ging hangen. Niet erg, maar het viel me wel op.

Iemand een idee wat hier aan de hand is? De PID settings heb ik default en de RC Expo/Rate voor beginners.

Laatst bewerkt:
je plaatjes doen het helaas niet. wat je kan proberen is in de gui kijken wanneer je de quad armd (let op je usb kabel) hier kan je live de rpm's zien van je quad, zijn ze daar ook lager ?

Back