Het Wiimulticopter draadje

Vandaag heeft hij dan eindelijk zijn eerste vlucht(en) gemaakt, en hij vliegt echt fantastisch!

Na een aantal vluchten voorzichtig rond te fladderen vond ik dat het tijd was om iets harder te gaan vliegen, dus met full power wegtrekken en de bochten met wat meer snelheid nemen.

Op een gegeven moment stuurde ik hem verticaal de lucht in met redelijk wat snelheid, maar toen ik gas terug nam om te dalen begon hij te schommelen, en smak, in het weiland waar normaal alleen gras staat, maar door weersomstandigheden nu dus ook sneeuw, met als gevolg onder de sneeuw bedolven MultiWiicopter.

Opzicht nog allemaal niet zon probleem, ik ben toen snel naar binnen gegaan en heb alles droog geblazen en hem vervolgens even boven de verwarming gehouden om goed te drogen.
Om alles beter schoon en droog te kunnen maken had ik tijdelijk de arduino nano v3 van zijn plek gehaald.

Eenmaal alles droog heb ik de nano v3 weer op zijn plek gezet, maar door mijn onoplettendheid helaas wel verkeerd om :mad:
Door het verkeerd om aan sluiten heeft er nu een spanning van +-12V op de uitgang D12 gestaan, met als gevolg dat nano v3 niets meer doet :( .
Sketch uploaden naar het bord doet hij wel nog gewoon, maar wanneer ik in de GUI wil kijken om de instellingen af te lezen en de gyro response te bekijken doet hij het niet.

Dus dat wordt waarschijnlijk een nieuwe Arduino Nano V3 bestellen, of heeft iemand er toevallig nog 1tje in de aanbieding.
Die prijzen hier in Nederland zijn namelijk absurd hoog, en wanneer ik heb in het buitenland bestel moet ik weer 2 a 3 weken wachten.

Naja, genoeg vertelt, hier een aantal foto's!

IMG_0327.jpg

IMG_0326.jpg

The Brain
IMG_0333.jpg

Met verlichting
IMG_0332.jpg

En nog een paar "in fligth" foto's.
IMG_0307.jpg

IMG_0313-1.jpg

IMG_0317.jpg

ziet er goed uit zonde van de arduino.
ik zou in de winkel een kijken voor een snoep trommel of zo iets dan blijft het geheel droog en minder kans op schaden.
ja kan ook kijken voor kerst ballen die uit 2 delen bestaan.

AAAAARRRHHHHH.... Ik word gek (of gekker). Zat gisteren op RCgroups en daar zag ik dat een arduino met WMP van die pieken gaf tijdens het testen. Had die van mij maar een paar sec getest dus dacht... kom ga ook 's kijken. En ja hoor..... die van mij ook.

Gaat een hele tijd goed en dan ineens roll en pitch gaan door het plafond. Heb de NK eraf gehaald en nog steeds. Is het echt de WMP of zit ik ergens met een los contact of zo.

Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is. Heb 2 clones aan de arduino hangen. Als het daaraan ligt.... Waar kan ik de originele krijgen, want dit gezeik moet ik niet hebben als ik in de lucht zit.

Hoi probac

Als je clone gebruik kan je ze beter 3,3 volt geven en geen 5 volt,de originele wmp kan wel tegen 5 volt wand daar zin al een omvormer in gebouwd die de 5 volt terug brengt naar 3,3 volt.
waar kan je originele wmp kopen gewoon in de speelgoed winkel.

Gr Imre

@probaco, Hier de foto, zoals ik al zei het is een proefopstelling.
PICT0003-3.jpg

Waar haal jij die printplaten en hoe dik zijn deze?

Vandaag het een en ander geprobeerd met mijn arduino board.
Ik heb nu de wmp aangesloten op de 3v3 uitgang in plaats van D12, en hij werkt weer.
Nu alleen het volgende probleem, de uitgang D11 doet het ook niet meer, deze heeft bij het verkeerd om aan sluiten alle GND connecties op zich gekregen.

Ik heb al geprobeerd om in de sketch de esc op D8 te zetten in plaats van op D11 door het getal achter "#define PWM_PIN3 11" te veranderen naar "#define PWM_PIN3 8", maar helaas zonder succes.

Mocht iemand suggesties voor mij hebben hoor ik die graag.

groeten remie

Digital 8 heeft geen optie om een PWM signaal te genereren. Dat kan alleen op de pinnen 3,5,6,9, 10 en 11. Ik denk niet dat de poort kapot is. Zolang de digitale poort niet hoog zet (aan dus) trekt de gnd de poort alleen omlaag (gnd dus). Die situatie heb je zowiezo wel eens nodig (poort naar gebruikers en een 10K om hem laag te trekken) omdat anders de Arduino niet goed zo kunnen zien dat bijv. een button ingedrukt is.

Danny

Na het plaatsen van het bericht zag ik inderdaad op arduino.cc staat dat alleen de poorten 3,5,6,9, 10 en 11 gebruikt kunnen worden voor voor PWM signaal.

Maar waar zou het dan aan kunnen liggen dat D11 het niet doet?
De esc. is overigens nog oke, ik heb deze extern getest.

groeten remie

Je kunt natuurlijk altijd even je test programma's van Arduino zelf. Neem bijv. blink en pas hem aan. Daarbij kun je de pwm functie testen met het sweep voorbeeld. Pas daarin dan de regel: myservo.attach(9); de poort aan naar poort 11: myservo.attach(11); De plus en in haal je van de arduino af of losse voeding van 5v waarbij je de gnd (de minpool) van de voeding en arduino met elkaar verbind. Maar de voeding uit de arduino is voldoende voor testen. Ik heb mijn Arduino's al vaker behoorlijk mishandeld. Voor mijn tricopter heb ik een nano-clone. Ik wil mettertijd ook een quad bouwen, nano of pro, maar wel met headerpinnen zodat ik hem makkelijk in en uit kan bouwen en aanpassen naar behoefte. Die Atmels die gebruikt worden op deze Arduino's zijn echt goed spul. Bijna niet kapot te krijgen.

//----------------- digital test uit voorbeeldprogjes --------------
const int ledPin = 11; // test pin 11

int ledState = LOW;
long previousMillis = 0;
long interval = 500; // halve seconde aan en uit

void setup() {
pinMode(ledPin, OUTPUT);
}

void loop()
{
unsigned long currentMillis = millis();
if(currentMillis - previousMillis > interval) {
previousMillis = currentMillis;
if (ledState == LOW)
ledState = HIGH;
else
ledState = LOW;
digitalWrite(ledPin, ledState);
}
}
//----------------------------------------------------------

Haha grapjas, nee ik houdt wel van dat expirementeren, alleen is het jammer als je iets door een eigen domme fout kapot maakt.

Ik ga morgen het een en ander proberen met de nano.

Zou het eventueel mogelijk zijn om een nieuw programma te schrijven waarbij ik D11 verplaats naar bijv. D4 of D5?
En wat daarop zit te verplaatsen naar D8?

Groeten remie

Volgens mij, wat ik ervan begrijp zullen de pulsen uit de ontvanger geteld worden over standaard digitale poorten. Dus je zou in de defines poort 11 kunnen verzetten naar bijvoorbeeld 5 of 6 en die poort verzetten naar poort 8. Alleen kun je hem niet meer geberuiken voor de 6 setup. Het compiled nog wel, testen kan ik het hier even niet. Poort 1 en 2 niet gebruiken. Dan gebeuren er rare dingen met uploaden van je script. vergeet ook dan niet de buzzer pin uit te zetten. Deze zit normaal op 8 en is een soort liposaver. Als je vervolgens compiled kom je een stuk tegen dat begint met: vbat10bits = analogRead(V_BATPIN);. Zet daar een /* voor, en dan na: buzzerState = 1;digitalWrite(BUZZERPIN,1);buzzerTime = currentTime;
}
}
een */ Als je dan gaat compilen kom je nog een paar keer de buzzerpin tegen. Die regels zet he uit met // ervoor. Als je ze allemaal hebt uitgezet, dan zou je de pinnen opnieuw hebben gedefineerd naar nieuwe plaatsen. Het is eenvoudiger om eerst te testen of pin 11 echt kapot is.

grtz.

Danny

//RX PIN assignment
#define THROTTLEPIN 2
#define ROLLPIN 4
#define PITCHPIN 8 // deze veranderd dan dus naar pin 8 ipv 5
#define YAWPIN 6
#define AUX1PIN 7

/*********** motor PIN alias ************/
#define PWM_PIN1 9
#define PWM_PIN2 10
#define PWM_PIN3 5 // deze veranderd dan dus naar pin 5 ipv 11
#define PWM_PIN4 3
//#define PWM_PIN5 6
//#define PWM_PIN6 5

En vergeet deze niet:

#define LEDPIN 13
#define POWERPIN 12
//#define BUZZERPIN 8
#define V_BATPIN 3 //Analog PIN 3 en mag eventueel ook uitgeschakeld worden

Hoi probac

Als je clone gebruik kan je ze beter 3,3 volt geven en geen 5 volt,de originele wmp kan wel tegen 5 volt wand daar zin al een omvormer in gebouwd die de 5 volt terug brengt naar 3,3 volt.
waar kan je originele wmp kopen gewoon in de speelgoed winkel.

Gr Imre

K*T Zat er dik in natuurlijk. Ach ja. Heb je ervan als je immitatie koop :mrgreen: Morgen een originele halen.

Ik heb gisteren geprobeerd een servo aan te sturen met het programma sweep, maar met D11 werkte dat helaas niet, om even te checken of het programma wel goed was heb ik het ook met D10 geprobeerd, en daar werkte het wel gewoon op.
Pin D11 is dus kapot.

Vervolgens heb ik geprobeerd om het programma om te schrijven zodat ik D5 als motorsignaal kan gebruiken, en D8 als ingang voor pitch, ik heb alles gedaan zoals je hierboven hebt beschreven, maar helaas werkte het niet:(

Groeten remie

K*T Zat er dik in natuurlijk. Ach ja. Heb je ervan als je immitatie koop :mrgreen: Morgen een originele halen.

Gehaald en gesoldeerd.. en idd... geen pieken meer. Thnx Imre.

Las trouwens ergens dat de NK lastig kan doen als je stunt uithaalt (loopings/ rolls) Om in de toekomst toch te kunnen raggen, plaatste ik een schakelaar op de + tussen de WMP en NK en het werkte deels. Schakelaar aan... hij zag de NK... schakelaar uit.. en hij zag de complete WMP niet meer. Dit begrijp ik even niet.:confused:

Iemand die dit kan verhelderen voor een basiskennishebbend figuur en waar kan ik hem dan het beste op zetten.

Vanmorgen heb ik ook even geprobeerd mijn nunchuck aan te sluiten, maar bij mij deed de wmp ook niks meer na het aansluiten :confused:
Ik heb er maar weer af gehaald en vlieg voorlopig zonder nunchuck totdat er misschien een beter alternatief komt.

Over mijn defecte arduino nano, ik heb geen zin meer om te code zo proberen te schrijven zodat ik andere uitgangen van het bordje kan gebruiken, en heb daarom dus maar een nieuwe besteld.
Ik hoop dat deze overmorgen binnen komt, kan ik deze week nog wat vliegen (filmen?) met dit mooie weer!

groeten remie

Back