longflight
PH-SAM
De vraag vanThieu is inmiddels beantwoord door Bart Doets, op de maatschets staan de draden aangeduid als spandraden. Ik heb ze met iets spanning aangebracht om een strak zeil te krijgen, maar de stabiliteit komt uit het buizenframe. De voorvleugel van dit "eendmodel" heeft een positief instelhoek verschil met de achterste hoofdvleugel. De invalshoek is weer iets anders, deze varieert tijdens het vliegen en kan je beter vergeten. Overigens zijn de genoemde Deltawing en Parament veel praktischer, je kunt er mee lopen en pas gaan vliegen als er voldoende aanvangssnelheid is opgebouwd. Bij de Platz glider zit je op de voorlijst, voor de start heb je hulp nodig. Een groot voordeel van de driehoekige vleugels is dat er geen vleugelverdraaiing kan ontstaan. Dit principe heb ik ook toegepast bij mijn "Fold-it-al".
Ook de Braziliaan Santos Dumont is niet de juiste persoon Bart, maar ik zal deze week wel een nieuwe topic plaatsen met de vraag: wie vloog als eerste een door een motor aangedreven vliegmachine.
Ook de Braziliaan Santos Dumont is niet de juiste persoon Bart, maar ik zal deze week wel een nieuwe topic plaatsen met de vraag: wie vloog als eerste een door een motor aangedreven vliegmachine.