Hevig trillende heli

Vliegers,

Graag jullie hulp...

Ik heb met mijn Belt CP V2 een crash gemaakt waarbij de main gear set een paar tandjes mistte. Deze heb ik vervangen maar nu trilt de heli als een malle! Heb zelf uitgebreid onderzoek gedaan maar kan niet echt een oorzaak vinden ... Heel misschien toch de main shaft die krom is???

Graag jullie idee hier over!

Groetnis Mark!

Kromme assen ligt voor de hand na een crash. Ik heb daar persoonlijk een micrometer voor, maar wat je ook even kan doen is de as demonteren en over een vlakke glasplaat rollen. Als-ie dan doenk-doenk geluiden maakt in plaats van vloeiend te rollen, dan is hij krom. Ook de staartrotoras kan het zijn.

Succes.

Als hij gecrasht is, is de hoofdas zo goed als 100% zeker krom, net als je bladas en flybar.

Bladas=featheringshaft :mrgreen:
Weliswaar geen Nederlands, maar voor sommigen duidelijker.:grin:

Gr, Sensei (vader van Taya-chan).

Heb inmiddels de main shaft er af en ik constateer dat deze inderdaad niet kaasrecht is. Maar hij wijkt hooguit een milimeter. Kan dit zoveel invloed hebben dat de heli zo erg trilt?

Heb inmiddels de main shaft er af en ik constateer dat deze inderdaad niet kaasrecht is. Maar hij wijkt hooguit een milimeter. Kan dit zoveel invloed hebben dat de heli zo erg trilt?

Voor geen enkele heli die ik ken is een afwijking van zelfs maar 0.1 mm toelaatbaar.

Richten is alleen mogelijk met goede meet apparatuur, en zelfs dan is het niet aan te bevelen.

Gewoon vervangen!

Groet, Bert

Inderdaad. De kleinste afwijken hebben de grootste invloed op hoe je heli vliegt. Ik centreer mijn flybar op ongeveer 0.05mm, dat is al een goed voorbeeld van hoe kritischt dat kan zijn.

Onderdelen voor een Esky kosten haast niks, ga niet bezuinigen op dat soort dingen.. als die dan crasht heb je de dubbele kosten... kosten van setje hoofdassen is ong 4 tot 5 euro...

Ook zou ik de flybar nakijken, en de feathershaft.. als deze krom zijn geven ze ook trilling...

Als die asjes zo goedkoop zijn dan zou ik niet aan richten beginnen. Gewoon een stuk of 3 a 4 op reserve nemen want het zal nog wel eens voorkomen.

1mm slingeren is heel erg krom hoor!

Back