Hexacopter advies

Ik ga als een leek op dit gebied een hexacopter bouwen. Ik wil in eerste instantie de hexa simpel en goedkoop opbouwen. met een HK/KK control board. Later als ik er meer gevoel bij heb, wil ik een nieuw en opvouwbaar frame gaan maken en het geheel besturen met de nieuwe APM 2.0.

Het frame zal ongeveer 60cm worden. De poten worden gemaak van 15x15 aluminium koker. De middenplaat ga ik waarschijnlijk frezen uit GFK. Als motor wil ik de kda 20-22L van HK gaan gebruiken met de plush 25A esc. De prop vind ik een beetje lastig. Wat je veel ziet is ongeveer een 10x4. De props van HK schijnen niet altijd even goed te zijn. Dus die komen eventueel ergens anders vandaan.

In de toekomst wil ik er ook een camera onder hangen. Daarbij moet je denken aan een compact camera of misschien wel een gopro, maar geen zware camera. De hexa zal dus wel wat extra lift moeten hebben.

Nou lijkt het me wel haalbaar met bovenstaande, maar zou toch graag wat input hebben. Vooral de props vind ik een lastige. Ook de lipo is nog een vraagteken, 3s 4000/5000maH?

mvg,

Werner

Ik ga als een leek op dit gebied een hexacopter bouwen. Ik wil in eerste instantie de hexa simpel en goedkoop opbouwen. met een HK/KK control board. Later als ik er meer gevoel bij heb, wil ik een nieuw en opvouwbaar frame gaan maken en het geheel besturen met de nieuwe APM 2.0.

Misschien is MultiWii wel iets voor jou?

Het frame zal ongeveer 60cm worden. De poten worden gemaak van 15x15 aluminium koker.

Frame-grootte lijkt me perfect.
Zonde om 15x15 te gebruiken, 10x10 1mm dik is heel sterk en toch licht!

De middenplaat ga ik waarschijnlijk frezen uit GFK.

Kwa dikte is 1mm GFK perfect, te koop bij Airfighter.eu.

Als motor wil ik de kda 20-22L van HK gaan gebruiken met de plush 25A esc.

Ik heb nog geen last gehad met deze motoren. Als je echt kwaliteitsmotoren wilt, Avroto of Tiger.
Misschien is die 25A ESC een lichte overkill, ik twijfel een beetje. Normaal geraak je nooit aan dit soort ampèrages aangezien de motoren max 18A verdragen.
Doorgaans verbruiken deze motoren gemiddeld rond de 10A.

De prop vind ik een beetje lastig. Wat je veel ziet is ongeveer een 10x4. De props van HK schijnen niet altijd even goed te zijn. Dus die komen eventueel ergens anders vandaan.

Koop kwaliteitsprops, dan heb je geen problemen met onevenwichtige props enzo. Ook kwa rendement zijn kwaliteitsprops normaal gezien beter.
APC is een goed merk en wordt veelal aangeraden.

In de toekomst wil ik er ook een camera onder hangen. Daarbij moet je denken aan een compact camera of misschien wel een gopro, maar geen zware camera. De hexa zal dus wel wat extra lift moeten hebben.

Lukt wel met een standaardhexa gebouwd zoals hierboven beschreven, geen probleem.

Ook de lipo is nog een vraagteken, 3s 4000/5000maH?

Lijkt me prima, niks mis mee!
Als je van plan bent bij Hobbyking te bestellen, koop dan Nano-Tech's.
De Nano-Tech's zijn veel lichter en geven meer power!
Om een voorbeeld te geven: gewone Turnigy 3s 2200 mAh = 200gr. vs. Turnigy Nano-Tech 3s 3300 mAh = 250gr. Da's slechts 50gr. meer voor de helft meer capaciteit! :shock:

Ik zal de multiwii ook eens bekijken. De poten ga ik dan maar van 10x10 maken. Ik ga ze ook nog voorzien van de nodige gaten.

De esc's kunnen misschien wel wat minder zwaar, maar het kan ook geen kwaad. Zal nog wel even kijken of de bouwvorm en gewicht nog veel uitmaakt.

De nano tech zijn wel interresant, maar schijnen na 40 vluchten snel slechter te worden. Tenminste bij heli vliegen. Misschien dat het meevalt bij een lagere belasting.

De nanotechs werden bij gebruik in mijn quad ook snel slechter en werden daar niet zwaar belast.
Voor mij geen nanotech meer.:rolleyes:

Hier ook geen nano techs meer...
De inwendige weerstand was van de nano HOGER dan van de normale. (lager is beter)
En idd na ene 60 cycles werden ze hard minder in de funjet. De normale bleven tot 100 cycles nog goed doen, toen is de funjet verkocht, dus geen idee wat het verdere verloop is.
Dit ging over de 3s2200mah nanos, en de 25c normale.

Voor de props ga ik voor onderstaande:

APC 10x3.8SF Slow Flyer
APC 10x3.8SF Slow Flyer Pusher

Laatst bewerkt:
Ik heb een zeer gelijkaardige arducopter hexa zelfbouw : arducopter-hexa-bouwverslag-hij-vliegt-autonoom

Als je gaten gaat boren is 15x15 alu armen misschien toch beter. Ik heb ook 15x15 gebruikt omdat ik geen 10x10 kon vinden.
Ik heb ook de 20-22L motoren en 10x3.8 APC props. Recent ben ik overgeschakeld op 11x4.7 props, deze geven iets langere vliegtijd en meer liftvermogen.
Met een 5000mAh 3S lipo vlieg ik zo'n 14 minuten bij een gewicht van 1800g. Een camera van 100g is geen enkel probleem, voelt de hexa niet eens. Ik heb er ook nog een 5.8Ghz videozender ophangen en een 433Mhz telemetrie zender. Verder ook camerastabilisatie.
Lift heeft deze combinatie ruim voldoende, hoovert ongeveer halfgas.

Laatst bewerkt door een moderator:
@u4eake,

Ik heb o.a. jouw verslag doorgelezen. De setup lijkt me wel behoorlijk degelijk. Terwijl de kosten niet te hoog zijn.

Het is voor mij de eerste multicopter. Uiteindelijk wil ik een opvouwbaar frame maken. Maar het leek me wel verstandig om eerst een 'standaard' uitvoering te maken.

Ik zal dan gelijk ook maar de 11x4.7 props gaan gebruiken. Heb je hiervoor ook de apc gebruikt?

Werner

Heeft iemand een tip waar ik zowel de normale apc slowflyer 11x4.7 als de pusher kan kopen. De normale vind ik wel in verschillende webshops maar kan de pusher dan weer niet vinden.

Werner

Ik was net bezig eindelijk de bestelling te plaatsen, kwam ik bij de lipo.
Nou wil ik 3s 5000mah gaan toepassen, maar wat moet de c waarde zijn.
Als ik uitga van de motoren max 17A*6= 102A. Dan zou een 25c (125A) voldoende zijn.

De turnigy heeft ook nog eens 30C peak discharge(150A). Volgens mij moet dit wel goed gaan.

Wat vinden jullie ervan, zit ik goed met de c-waarde?

MVg,

Werner

Ja hoor, ik vlieg gewoon met de turnigy 20C batterijen van $21. Je motoren gaan nooit allemaal vol gas gaan. Vol gas op de zender is maar 80% gas voor de motoren want ze moeten nog ruimte over houden om te stabiliseren.
Ik denk dat je in praktijk nooit meer dan 80-90 amp gaat trekken, en dan nog maar voor korte tijd.

Dan is 25c inderdaad ook al een beetje veel. Voordeel is de 20c is op voorraad zag ik. Dan in de keuze niet zo lastig meer:D

Inmiddels alles besteld bij hk. alles was op voorraad, dus zal wel vrij vlot verstuurd worden. Mits het chinees nieuwjaar geen roet in het eten gooit. Als ome belasting ook nog even meewerkt;)

Props en draad komt misschien vanmiddag al binnen. Moet nu alleen nog even landinggear en de middenstukken verder uitwerken/tekenen en dan kan ik ook de gfk platen bestellen.

Komende tijd mijn cnc freesmachine beter onder controle krijgen en dan gaan met die :banana:

Allemaal bedankt voor de info en input:thumbsup:

Ik ga van deze eerste geen bouwverslag maken. Uiteindelijk is deze maar een recht toe recht aan hexa. Als deze goed werkt en ik vind het nog steeds leuk, dan ga ik een nieuw frame (opvouwbaar) maken en de hexa uitvoeren met een apm2. Hier zal ik dan wel een bouwverslagje van maken.

Werner

Interessant draadje!!
Ik ben ook bezig met een kk hexa met een Jakub frame en dezelfde motoren.

Ik heb het advies opgevolgt van de props en besteld bij Quadroufo.
ben benieuwd hoe lang het gaat duren.

Back