Hexacopter Haalbaar

Hallo iedereen,

Hopelijk vervuil ik jullie forum niet veel met weeral een beginnersvraag.
Maar stiekem hoop ik toch dat jullie toch even de tijd nemen om dit te lezen.

Ik ben al een tijdje gefascineerd door RC multicopters, en bewonder al een tijdje jullie fotos en filmpjes van jullie zelfgebouwde multicopters.

Nu zou ik graag zelf ook de stap zetten en zelf een multicopter bouwen.
Nu vraag ik me af als dit wel te doen is voor een leek als ik.Daarom schets ik even mijn achtergrond;Ikzelf ben een laatstejaarstudent elektrotechniek. Ik heb dus al enkele dingen geleerd op school zoals:

-PID tuning, maar dan vooral theoretisch(in matlab) en nu en dan eens van in een praktische oefening(temperatuurregeling,positieregeling,snelheidregeling).

-Ik kan redelijk programmeren in c#.
-Ik kan wel wat solderen.

Jammergenoeg is dat alles dat ik kan aanbieden. Ik heb dus nog nooit gevlogen met een RC-vliegtuig/helicopter. Eens met een ARdrone op Iphone, maar ik denk dat dit niet echt relevant is.
Daarom vraag ik me af als het wel zinvol is om te starten met dergelijk project.

Hetgene ik graag zou maken is een Hexacopter.Waarom een Hexa?
-Schijnt stabieler te zijn(aangezien ik nog nooit gevlogen hebben)
-heeft een hogere liftcapaciteit. Als ik een zou maken zou ik hem graag gebruiken om een camera(canon D550) in te hangen.
-Ik heb lange deze thread gevolgd: arducopter-hexa-bouwverslag-hij-vliegt-autonoom

Als ik een zou bouwen zou ik ook Full ArduPilot Mega kit kopen.

Maar de vraag is als ik dit zal kunnen?
Hopelijk kan ik op jullie ervaring rekenen.

gr,
Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Tom,

Ik herken mezelf een beetje in het bovenstaande verhaal.
Zelf ben ik ook als leek op het forum gekomen en heb me in de diepte gestort :)

Nu vlieg ik inmiddels met mijn zelf geknutselde vliegende broodtrommel nadat ik mijn eerste crash heb gehad (al vrij snel in het begin).

Op het moment ben ik ook bezig met het bouwen van een hexacopter. (zie mijn onderschrift)

Ik zelf vind het wel fijn om eerst te leren vliegen met een robuust frame alvorens ik een hexa ben gaan maken van wat mooiere materialen.
De bedoeling is dat ik mijn quad uit elkaar haal en de onderdelen (controleboard, motore, esc's etc..) weer hergebruik voor de hexa.

Ha Tom,

Net als jij is iedereen ooit begonnen met dezelfde vragen. Zolang je er niet vanuit gaat dat je met je eerste knutselwerk meteen de meest stabiele opnames gaat maken moet het zeker kunnen. Ik heb na heel veel lezen een quadcopter in elkaar gezet. Bewust niet voor een kant en klaar pakket gekozen zodat ik wel veel MOEST lezen op het www. Nu, na het breken van meerdere propellors, ben ik al een heel stuk wijzer en vlieg ik fluitend rondjes met mijn quad. Sinds een tijdje ben ik een hexa aan het maken. Verwacht, als je zelf alle componenten bij elkaar gaat zoeken, gewoon niet dat je binnen een week in de lucht hangt. Verder is het allemaal niet zo heel ingewikkeld. Ik zou me niet tegen laten houden door het feit dat je geen ervaring hebt. Die doe je vanzelf wel op. Mijn ervaring is dat je via dit forum heeeeel veel wijzer kunt worden dus nooit bang zijn zgn. "domme" vragen te stellen. Kijk goed rond wat je uiteindelijke doel is, heb geduld en gewoon beginnen! Heel veel plezier! Gr. Marc

Ha Tom :-)
Ik vlieg met vliegtuigen, Edf en turbine jets, helicopters en multicopters en ik kan zeggen dat mijn arducopter hexa het makkelijkst vliegt van allemaal.
Het helpt natuurlijk wel als je al heli kan vliegen om de hexa mooi stabiel te houden en niet te over-corrigeren (een veel gemaakte fout), maar gebrek aan vliegervaring zou je niet mogen tegenhouden om je op multicopters te storten.

Maar ik zou nietmeer gaan voor de full ardupilot mega kit, maar even geduld oefenen voor de https://store.diydrones.com/APM_2_0_Kit_p/br-ardupilotmega-03.htm

Je studeert toch niet toevallig op ESAT aan de kuleuven ? Want in dat geval werk ik aan de andere kant van het gras (waar het altijd groener is)

Ok, het laatste zetje die ik nodig had om zelf een te bouwen heb ik nu gehad. Dus heb ik beslist om een te bouwen. De eerste eis is dus dat hij kan vliegen, om dan in de verre toekomst mijn camera(canon 550D) op te monteren.

Als eerste het frame, ga ik het frame namaken van u4eake(arducopter-hexa-bouwverslag-hij-vliegt-autonoom
)
, Omdat het mooi gedocumenteerd is, en het ziet er erg degelijk uit. Als vervanger voor de vlascomposiet zou ik Massoniet (3mm) gebruiken.
http://www.bouwkernhamstra.nl/assortiment/plaatmateriaal/Massoniet.pdf

Ik veronderstel dat de tweede keuze die ik moet maken, de motoren+props zijn, daaruit volgt dan welke ik ECS ik nodig heb. En aan de hand daarvan welke Lipo. Klopt men redenering of zie ik iets over het hoofd.
Ik zou graag een Canon 550D meenemen. die weegt 530g+200g lens =730g. Dus met wat overdimensionering ga ik er van uit dat hij toch 1kg moeten kunnen meenemen.

Ik vrees dat die massoniet iets zwaarder zal zijn dan die vlascomposiet. Dus ik ga uit van een frame+alle electronica+batterijen+motoren+... dat ongeveer 1900gram weegt.

Ik kwam uit bij deze motortjes RC-Timer BC-3536/11 (750KV) volgens de motoren database. Bij 7.5 A ongeveer 800gr lift vermogen. Zo kan ik eventueel een grotere batterij ook hangen dat hij meer autonomie heeft.
Is dit overkill en zijn dit goeie motoren?

Klopt dit wat ik hier allemaal aan het zeggen ben?? Graag had ik eens jullie bedenkingen gehoord.

@u4eake: Ik studeer industrieel ingenieur aan Kaho sint-lieven te Gent. Ik denk dat dit wel iets te maken heeft met ESAT, want heb al verschillende affiches daarvan zien hangen in onze school.Maar wat juist het verband is weet ik ook niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat massoniet daar heb ik een beetje mijn bedenkingen bij. Is dat wel sterk genoeg ? Breekt het niet makkelijk ? En waarschijnlijk vrij zwaar.
Ik zou glasvezel plaat of desnoods multiplex plaat nemen.

Let bij je liftberekening op dat volgas op de copter slechts 80% gas op de motoren is. De overige 20% heeft de copter nodig om zichzelf te stabiliseren.

Mijn motoren hadden volgens testen van michel pet 900g thrust volgas op de teststand.

Aangezien iemand hier van het forum al zijn materiaal verkoopt, Had ik misschien gedacht om toch een quadcopter te bouwen. Zo wordt het goedkoper voor mij als ik het eventueel opgeef.;-). Als die quad dan lukt zou ik dan een hexacopter maken.

Het frame zou ik dan ook bij die persoon kopen.

Enkel van het brein vind ik zoveel op het internet dat ik het allemaal niet meer goed snap...
Arducopter Board 1280. Is dit goed/slecht... te moeilijk voor mij.

gr,
Tom

Aangezien iemand hier van het forum al zijn materiaal verkoopt, Had ik misschien gedacht om toch een quadcopter te bouwen. Zo wordt het goedkoper voor mij als ik het eventueel opgeef.;-). Als die quad dan lukt zou ik dan een hexacopter maken.

Het frame zou ik dan ook bij die persoon kopen.

Enkel van het brein vind ik zoveel op het internet dat ik het allemaal niet meer goed snap...
Arducopter Board 1280. Is dit goed/slecht... te moeilijk voor mij.

gr,
Tom

Hi Tom,

Is een versie uit 2010, in 2011 is er een upgrade van MCU geweest en nu is versie 2 uit.
Software (arducopter) kan nog gebruikt worden maar doordat het geheugen op de 1280 dan volledig vol is, moeten er al opties uitgezet worden (command line support ed).
De 2560 heeft 2x het programmageheugen van de 1280.
Als je bekend met met SMD reworking kan je de 1280 vervangen voor een 2560 want deze zijn pincompatible. Maar goed, dat is wel heel erg precisie werk.
Kortom, je kan er prima mee uit de voeten, maar verwacht wel dat de huidige versie (2.3.x) zo'n beetje de laatste is die er nog op kan. (of het diydrones team moet nog wat gaan sleutelen om de support te verlengen)

Menno

Back