Hextronix vs Thunderpower data

Vanavond was een vriend hier van me om met mijn datalogger de amperes van zijn toestel te meten. We hebben getest met zijn goedkope 12c 2250 mAh Hextronic lipo's en mijn Thunderpower Extremes 25c 2070 mAh.

Zoals hieronder in de grafieken is te zien is komt het voltage van de Thunderpowers lager uit evenals de ampères. Voor ons gevoel hadden de Thunderpowers hier beter moeten presteren dan de Hextronix lipo's. Voor mijn gevoel doen ze dit ook in het veld in mijn heli. De setup was een Mega 16/15/3 met een 30 amp regelaar en een 5.5x4.5 prop. Beide lipo's zaten vol.

Wie heeft er een verklaring voor deze meet gegevens?

hextronic-amperage.jpg

hextronic-voltage.jpg

thunderpower-amperage.jpg

thunderpower-voltage.jpg

Geloof het maar gerust. Mijn 6s2p 2100 Thunder power ProLite 16C moet het ook afleggen tegen de HXT D9 4100 12C. De D9 cellen zijn super goed, tikkie zwaarder maar veel meer waar voor het geld. Ook al zijn ze iets zwaarder, je hebt vaak toch meer vermogen per kg ;)

Voor je gevoel zijn de thunderpower beter? Komt zeker omdat je er 2 keer zoveel voor hebt betaald als de D9 kosten :)

Een soortgelijke ervaring heb ik met mijn flightpower evo pakketje.
Ik heb hiervan een 2s 1800 mAh pakket. het opschrift geeft aan 25C (45 amps) continue, maar met meten blijkt dat het pakket de 40 ampere nog niet eens aan kan. Binnen een halve minuut klapt het pakket geheel in en zit onder de 6 volt waardoor de regelaar afslaat. Bij navraag bij Hacker kwamen hun met het feit dat het pakket te koud was en pas bij 30 graden cel-temperatuur serieus de opgegeven prestaties wel haalt. Dit heb ik nog niet geprobeert en ben ik ook niet van plan om te gaan proberen.

Voor mij dus ook de opgegeven gegevens van deze accu's met een heel grote korrel zout nemen. En of ik nog eens een pakket van dat merk neem weet ik nog niet.

Jammer dat het geen weer is om te vliegen anders konden we het mooi op het veld vergelijken.

We praten dan over 2 keer een T-Rex 450 met dezelfde motor een regelaar. Mijn T-Rex heeft dan veel meer vermogen met de Thunderpowers dan zijn T-Rex met de Hextronics. De Thunderpowers leveren dus veel meer power op het veld, helaas hebben wij beide nog niet zo lang de datalogger en hebben dus geen meetgegevens van op het veld. Feit is wel dat de Thunderpowers gewoon echt veel beter presteren.

Hoe kunnen dan nu in de grafieken de feiten anders liggen?

ik was er vanavond bij en begreep er niks van mijn goedkopen accu`s zijn al een jaar in gebruik in me t-rexen ze doen het niet best meer amstel zijn accu`s zijn nieuw en doen het perfekt in zijn en mijn helikopter.
maar uit deze test geen helie maar motor met prop blijkt dat mijn accu`s het beter doen dat is zo vreemd.
in deze test was het 1/4 gas naar half gas en dan was ook meteen vol gas dus vraag me ook af of de regelaar niet terug regelt word of iets van die trant en weer terug dus geen data op contenu gebruik.

nooit in verschillende heli's proberen om te vergelijken, dat werkt niet. Altijd zelfde toestel met zelfde instellingen ;)

Natuurlijk daar heb je helemaal gelijk in. Maar wij beide zeggen dat de Thunderpowers gewoon beter presteren alleen laten de feiten nu anders zien. Ik hoop dat we binnenkort even goede data kunnen gaan verzamelen op het veld, dan weten we echt wat meer.

Hoi...

Waar haal je dan 2250 12C Hextronic lipo's?
De 2200's die ik ken zijn nog altijd 20-30C en nu zelfs 35C piek..

Daarnaast moet ik zeggen dat in jullie test de regelaar ook nog wel eens een probleem kan zijn geweest aangezien de mega 16-15-3 met een dergelijke prop toch echt 40 of meer ampere's moet trekken..
Mijn Eagletree data logger geeft dit namelijk al vele vluchten aan.

Door eens te testen met een Hi-model 2200 10C accu kwam ik ook maar op een 28 ampere..
Nu met mijn goede paketten en Jeti 70 amps regelaar zit ik boven de 40..

:D

Kan het geen gevoel zijn? En wat is beter presteren? Testen en echt gebruik is niet altijd gelijk. De regelaar is heeeeeeeeel belangrijk. Ik heb 1 regelaar waar mijn flightpowers het nauwelijks nog op doen maar op een andere regelaar werken ze nog top, stroom is gelijk dus dat moet niet uitmaken. Schakelfrequentie kan erg veel uitmaken.

Vip-er zei:
Daarnaast moet ik zeggen dat in jullie test de regelaar ook nog wel eens een probleem kan zijn geweest aangezien de mega 16-15-3 met een dergelijke prop toch echt 40 of meer ampere's moet trekken..
Mijn Eagletree data logger geeft dit namelijk al vele vluchten aan.

Door eens te testen met een Hi-model 2200 10C accu kwam ik ook maar op een 28 ampere..
Nu met mijn goede paketten en Jeti 70 amps regelaar zit ik boven de 40..
Zie je dat kan dus wel een probleem zijn, ik had toch al een beetje zo'n vermoeden. Er is voor mijn FunJet een Phoenix 45 onderweg, dus binnenkort komen we hier zeker op terug.

Tadango zei:
Kan het geen gevoel zijn? En wat is beter presteren? Testen en echt gebruik is niet altijd gelijk. De regelaar is heeeeeeeeel belangrijk. Ik heb 1 regelaar waar mijn flightpowers het nauwelijks nog op doen maar op een andere regelaar werken ze nog top, stroom is gelijk dus dat moet niet uitmaken. Schakelfrequentie kan erg veel uitmaken.
Ik spreek in de eerste post wel van gevoel maar eigenlijk is het gewoon een feit. In het veld presteren de Thunderpowers veel en veel beter, alleen hebben we helaas nog geen vliegdata en nu dus alleen data op de testbank.

We gaan hier zeker binnenkort nog even mee verder testen......

Ben dan zeker beniewd naar de vliegdata :) Als het een feit is dan zou je dat dus ook terug moeten zien......

Meestal als accu's in een test minder presteren dan zijn ze in de vlucht ook minder. Maar.... weerstand bij een bepaalde frequentie is erg belangrijk. Ik merk bij accu's met een hoge weerstand soms veel betere prestaties dan bij een accu met een lage weerstand, iets wat je niet verwacht. Dit is dan wel weer afhankelijk van de regelaar want met andere regelaren is het andersom ;)

Hoe daar een beetje vat op te krijgen?
Lijkt me weer een nieuwe ontdekking in de wondere wereld van pipos..

[edit: lipos ]

eeh vat... tja niet denk ik. Meter is weten dus gewoon zo'n loggen in het vliegend object en dan weet je wat het doet / deed. Grond testen (op heli na) geven ook een goed beeld maar met andere apparatuur zegt niet altijd iets. Via een weerstand meten bv (als belasting) levert hele andere waarden op dan met een motor en esc. Andere instellingen in de regelaar kunnen het ook beinvloeden maar dat valt vaak mee. Andere regelaar kan wel uitmaken.

Ik merkte dit erg goed toen ik van een CC60 overging naar een Jazz 55. Met de CC60 deden beide accu's het redelijk goed, met mijn Hacker 77 Opto ook. Met de jazz had ik met de hyperion accu's merkbaar meer vermogen, stond verbaasd zelfs :) terwijl de flightpowers veel minder toeren maakte. In mijn extra (met de hacker 77) doen beide accu's het hetzelfde. De flightpowers hebben zelfs minder weerstand dan de hyperions dus het is enorm lastig......

Ok wat nieuwe data van vanmiddag, het ontloopt elkaar niet veel. Voor ons gevoel hielden de Thunderpowers het toerental beter vast maar daar kan ik pas wat zinnigs over zeggen als ik mijn toerentalsensor binnen heb. Het grote verschil was dat de Thunderpowers veel koeler bleven en de Hextronix warm, zacht en week uit de heli kwamen. Eigenlijk is dat iets waardoor ik al zeg die packs komen mijn heli niet meer in ;)

Er is gevlogen met mijn T-Rex 450 SE, lichte 3d, loops, rolls, flips en tic tocs.

Setup:
Medusa 28-32-3400 met 12 tands pinion
CC Phoenix 35
Align CF 325
+11 -11 graden pitch

Hextronix:
17-5-TREX450SE-Hextronix-Vlucht2-amps.jpg

17-5-TREX450SE-Hextronix-Vlucht2-volts.jpg

Thunderpower:
17-5-TREX450SE-Thunderpower-Vlucht3-amps.jpg

17-5-TREX450SE-Thunderpower-Vlucht3-volts.jpg

Toch hebben ze ook in de vlucht een hogere spanning gehouden gemiddeld ;) Ook de piek stroom ligt hoger. Het kan dus haast niet dat die thunderpowers meer toeren hielden..... ben benieuwd.

Dat ze week worden heb ik ook gemerkt, maakt niets uit zolang ze niet uit je heli druppen........... :) Mijn ervaring is dat ze zelfs iets koeler blijven maar dat ligt er ook aan hoever je ze leeg vliegt. Het laatste stuk (20%) worden ze opeens veel warmer. Ik vlieg er vaak 60-70% uit max en dan zijn ze koeler dan de TP waar evenveel uit ging.

Uit de Hextronix heb ik 1224 mAh getrokken en uit de Thunderpower 1207 mAh. Als mijn sensors binnen zijn dan zal ik ook een temp sensor aan de packs hangen.

Ook is het misschien nog leuk om te testen met mijn Flightpowers 1800 mAh 20C packs. Ik weet dat die zeker een stuk warmer worden als mijn Thunderpowers, dat is ook de reden waarom ik na de Flightpowers voor Thunderpowers heb gekozen. In de zomer met het warme weer joeg ik die Flightpowers richting de 70 graden.

Binnenkort meer data dus, mijn sensors zijn onderweg uit Japan. Ik ben net zo benieuwd als jou....;)

Back