Kleine review van de HG P407
De auto wordt, volledig gemonteerd, gelveerd in een grote doos. We vinden een simpele zender welke helemaal is gemaakt van plastic, op het stuurwiel na. Deze heeft een zacht sponzen ring welke prima aanvoelt maar gewoon slipt om het stuur.
Verder vinden we een heel gedetaileerde, Tamyia aanvoelende, magazine style handleiding,
verder de TOYATO stickers. een kleine lader voor de voorgemonteerde 2S LIPO van 1500mah en nog een "Bag of goodies" Deze is gevult met reserve onderdelen en een heel handig kruissleuteltje. ook vinden we een aantal imbus en een steeksleutel in het zakje. Het zakje bevat ook de Dif-lock schroeven.
Eerste indruk van de Auto, hij voelt als speelgoed, todat je de auto optilt en ziet hoeveel metalen onderdelen deze bevat. Ik heb de Toyota Bruiser van Tamyia zelf nooit gehad, maar ik heb wel maanden naar alle foto's en reviews gelezen toen deze voor het eerst uit kwam. De motor is anders, ik kan me nog herinneren dat er een Jumbo motor, hoe heette dat ding ook maar weer, RS750 ofzo? Nu is er een 540 model ingeschroefd en ik heb geen idee of dit een E of S is. Laat ik voorop stellen, het is geen snelle auto, maar wel heel krachtig. Het is mogelijk om hem op het achterwiel te trekken.
De Toyota is te strak afgeveerd en de wielen zijn te groot. Alhoewel de wielen heel erg zacht zijn, verdelen ze het gewicht gewoon teveel waardoor de wielen te stijf zijn om ook maar enige vering te geven. Dit is heel simpel op te lossen door de auto te verzwaren, ik ben van plan om er toch een grote balast in te bouwen.
Maar zelfs nu met een kunstmatige last, een paar doosjes schroeven, is de vering nog te stijf. Ik heb dan ook maar meteen een aantal mods uitgevoerd. Ik heb de veerblad volgorde omgedraaid en ik heb de extra veren welke op de schockdempers zijn gemonteerd verwijdered. En zelfs nu kan je zeggen dat de auto goed maar aan de zware kant is afgeveerd, zo zwaar zijn de orginele veren. Ik heb tevens de schokdempers gevuld met olie, deze waren zo goed als leeg. Deze schokdempers doen echt niets voor de orginele vering, maar zijn al een stuk beter wanneer de vering is gemod.
De toyota heeft opvallende klim prestaties wanneer alle wielen de grond raken, maar de differentielen gooien snel roet in het eten. Ik heb meteen de achterste differentieel voorzien van de block pin. Dit is een lange pin met een stukje schroefdraad welke in het differentieel mechaniek gedraait dient te worden. Dit is een beetje een lastig karwijtje. Er is een gaatje in het huis van de differentieel, hierdoor kan je de pin naar binnen brengen, je moet dan een gat in het differentieel zien te vinden waar deze pin in gedraaid kan worden. Wanneer je dit niet goed doet, dan blokkert de hele as, wat de pin wil meedraaien in het differentieel, dus deze mag het huis dan niet meer raken. Maar na 10 pogingen ging het toch goed. Nu zijn de klimprestaties aanzienlijk beter. Ik denk dat ik de pin niet ga monteren in de voorste as, aangezien de wagen nu al amper stuurt.
Over sturen gesproken, net zoals de orginele Tamiya Bruiser, is de stuur inrichting hylarish. Ik kan er niets goeds over zeggen dan dat er een oplossing voor is door de stuurservo voor de vooras te monteren, dit is de enige manier om ook maar enigsinds normaal te kunnen sturen, standaard is het een puinhoop. Maar dat wist ik voor dat ik hem kocht.
Er was nog even een spannend momentje, er werd op internet veel geklaagd over de electronica, en deze ziet er ook erg cheap uit. de ontvanger lag al open in de box en de speedcontroller lag los. NA even gerden te hebben ve de wagen stil en kon deze enkel weer aan de gang geholpen worden door deze wagen uit een aan te zetten. maar ook dan reed ie niet langer dan 5 seconden. ik dacht, lege accu. dus ik heb er een volle aangezet, maar nee hoor, zelfde probleem
De volgende dag zat ik al te denken, speedcontroller stuk? Ontvanger stuk? Geen idee. maar toen zag ik dat de speed controller twee jumpers heeft, wat doen die? Hmm brake on and of. en LIPO/NIMH. Ooh, wacht eens even, mijn accu is NIMH. te lage voltage? omgezet, BAM werken. geen issues meer.
Vreemdgenoeg geeft de speedcontroller tijdens het klauteren enorm veel controlle, het is zeer simpel om met het apparat een e-brake uit te voeren bij een stijle afdaling. Nou ja, zolang je niet gek wordt van de zeer hoge fluit toon welke deze wagen zo goed als altijd weergeeft.
Tot slot,
Ik heb wat mogen schroeven aan de wagen, en deze is zeer degelijk, uiteraard moeten we wel oppassen met de kuntstof onderdelen, deze kunnen makkelijk stuk en krassen. De body is van stevig kunsstof en is dus niet zo flexibel als onze standaard kappen welke alle kanten opgebogen kunnen worden. Maar dit is dan ook gaan basher. Ik wil deze wagen gaan gebruiken voor de fun als crawler en dat doet deze zeer goed. Zeker geen prijswinnaar, maar fantastisch om doen!
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik ze graag.