High-Power Lipo's

Binnenkort in dit theater: Vliegtests met de nieuwe generaties High-Power Lithium-Polymeer cellen.

Vergelijkend onderzoek tussen: Oude vertrouwde Kokam 1020, E-tec 1200, Kokam 1200HD en Kokam 640HD.
afb1191.jpg

Met name van de laatsten mag het een en ander verwacht worden. De Kokam 1020 hadden wel 5x zo veel energie/gewicht, maar in Watt/Gram deden ze nog iets onder voor NiCad's of Nimh's. Een "bench" test van de nieuwe generaties doet vermoeden dat deze High-Power cellen zelfs VEEL MEER vermogen kunnen leveren dan NiCad's en Nimh's. Gemeten zijn piekvermogens (5 sec.) van 3Watt/Gram. Ter vergelijking: Om aan 3Watt/gram te komen zou een Sanyo 2400 NiCad bij een belasting van 5 seconden met 180 Amp! nog 1Volt spanning moeten hebben, iets dat je wel kunt vergeten!

De echte test is natuurlijk in de lucht, dus de eindconclusie schorten we nog even op.

P.S. Als er een grote knal boven Hoofddorp en omgeving te horen valt is of de Holiday door de geluidsbarriere gegaan of is de vleugel gebroken.

Bert zei:
Binnenkort in dit theater:......

De echte test is natuurlijk in de lucht, .....

P.S. Als er een grote knal boven Hoofddorp en omgeving te horen valt is of de Holiday door de geluidsbarriere gegaan of is de vleugel gebroken.

Of exploderende Li-Po's :?: :?:

Waar kan je die 1200 kokams downloaden :) ?

Vanavond nog wat gehollidayd met 2s1p en 3s1p.
inderdaad leuk met iemand op mijn kanaal:
- moet ik landen, dat jij kan vliegen?.
Nee hoor vlieg maar effen.
- Ja maar ik kan dit een half uur volhouden.
Jaja natuurlijk.. Hahaha ...( 15 minuten later) .... euhh zit daar een kerncentrale in of zo...

Welke voorstelling ...de Li-Po spektakel show... :?: toch maar eens met Joop van der E. praten als ik hem weer eens in het dorp tegenkom... hij is altijd in voor iets knallends.......

Binnenkort in dit theater.... Bert, met zijn ongeloofelijke li-po holiday's...(Uh... Bert, het Circus-Theater is toch groot genoeg voor de Holiday's...)...

And for my next trick.................I need a little help from my assistent.
Ladies and gentleman, meet Kokam guy.
kokamguy.jpg

@Harold: De Kokams zijn van http://www.e-flight.co.uk/ gedownload.
Ze zijn niet de goedkoopste, maar ik wilde met 1 pakketje van 3 snel de prestatie grenzen kunnen testen om te bepalen hoeveel er nodig zijn om mijn 3D Kabriolin te lipoficeren.

Re: vernieuwde site van KOKAM

zijn die cellen nou erg duur?

Nee, Eur 10,-- tot 15,-- (delen door 3,5 voor vergelijk met NiCad/NiMh)..... "oude" cellen gewoon in Nederland te koop bij o.a. R_R_R of PowerPete (2Bros Bussum).... "nieuwe" cellen questie van tijd denk ik ......

Kokam test

Wat je niet moet doen met Kokam cellen.

precaution.gif

in de zon leggen------- los bij elkaar leggen

dubbelvouwen---------- lek prikken

opensnijden------------- kortsluiting maken

Wat je wel moet doen met Kokam cellen.

De juiste cellen laden en er mee vliegen!

Maar wat zijn de juiste cellen? Na het nodige testwerk de volgende conclusie:de 640HD cellen in een 3S pack zijn ideaal voor een Holiday met een speed 280, speed 300-7.2V of een Astro 010-16T.
De max. stoom is 6A en de Holiday vliegt al op minder dan 1A.
De vliegtijd is dan ruim 20min. Het gewicht van de accu is slechts 38 gram!! wat de Holiday zeer goede vliegeigenschappen geeft.
In het zelfde vliegtuig de 1200HD cellen.
De vliegtijd is nu ruim 40min. Het gewicht van deze accu is nu 68 gram!! wat de Holiday 40min. lang wat mindere vliegeigenschappen geeft.
Voor motoren speed 400, Mega 16/15-8T en Astro 010-14T is de 1200HD en de E-tec 1200 in een 3S pack ideaal, stromen van meer dan 10A kunnen deze cellen aan.
Meer test werk volgt.

Dick, ik wist niet dat je Koreaans zo goed was (gelukkig heb ik twee klanten die zaken doen met Koreanen (en hun taal spreken), ik heb daardoor zeer interesante contacten met Kokam.... informatie volgt...soon I hope...) , maar vraagje, mag je met KOKAM's dan wel in de zon vliegen......

Da's wat minder :cry: Je praat dus over de 1200HD neem ik aan.

Even zien wat de bevindingen van Bert zijn.

Ik moet zeggen dat ik niet erg onder de indruk ben van de diverse test methoden die ik her en der over deze cellen heb gezien. Men blijft maar volharden in het uitdrukken van vermogen in Ampéres en capaciteit in mAh's. Deze wetenschappelijke onzin blijkt lastig uit te roeien.

Ook is het natuurlijk veel zinvoller om niet alleen met een continue belasting te meten, maar de belasting te varieren.

Alles volgas testen is alleen zinvol voor een klein groepje pylon racers en een (helaas) wat grotere groep vliegers die de gasstick nog niet ontdekt hebben.....

Het nauwkeurig meten van Watt's en Joules bij een variabele belasting is natuurlijk wel een veel grotere uitdaging.
Gelukkig staat de beste machine hiervoor in Nederland. (Corally) Hiermee is het zelfs mogelijk om het ontlaad programma aan te sturen met een recording van de gasknuppel posities van een test-vlucht, rit of vaart.

Ook het daadwerkelijke vliegen met deze nieuwe cellen geeft meer informatie dan het meten op een wijze die niet overeenkomt met de werkelijkheid, en de resultaten daar van dan ook nog eens op een onjuiste manier weergeven.

:?:

Begrijp ik het goed dat mijn 14A aan drijving (natuurlijk af en toe en paar seconden, laten we zeggen 10) (gemiddeld 7A) al met ± 1000Mah LiPo´s te bedienen is.

Wie verkoopt mij 3 (of 6) van die cellen? :yes:

@Bert
Natuurlijk geeft vliegen met de cellen het beste weer of ze voor jouw applicatie geschikt zijn, had je niet een Astro 010 in je Holiday? Ook interesant om te kijken hoe de ET-700 (3S) of de 3S pakketjes hier: http://www.b-p-p.com/kokamhighoutput.htm presteren.

Wel kan je zeggen dat op grond van de huidige gegevens de door mij genoemde 1200 cellen onderling met elkaar kunnen worden vergleken. Zeker als er een gemiddelde, en een piek belasting worden gegeven.

Er staat genoeg informatie op het net om de conclusies te trekken die ik getrokken heb. Zeker omdat de prijzen van beide producten ongeveer hetzelfde zijn.

Het is gewoon erg vervelend voor de mensen die voor niks gewacht hebben op de zogenaamde 10 C Kokams. Als je deze informatie eerder had gehad zou je dan niet de ET-700 i.p.v. de HD 640 hebben gekocht?

Nog een interessante thread waarin alleen daadwerkelijk vliegen met de modellen uitkomst kan geven: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=116810

@Eelco, Je hebt er 6 nodig:
Ik neem aan dat de 14 A is bij +/- 10V of 3-Lipo's in serie.
De E-techs 1200 gaan tot 10C piek = 12 A (in de praktijk al bevestigd)
De Kokams 1200 gaan maximaal tot 8C piek = 9,6 A(opgave fabrikant)
In beide gevallen is dit niet genoeg, dus je hebt zo vie zo 6 cellen nodig, dat betekend twee pakketen van 3 cellen parallel geschakeld (3S2P) waarbij iedere cel met 7A piek belast wordt. Dit komt overeen met
7 A/1,2 Ah = 5,8 C
De E-techs en de Kokams kunnen dit beide leveren, waarbij echter de E -techs een grotere capaciteit overhouden. (capaciteit en levensduur van alle cellen lopen terug als je ze zwaarder belast echter bij de Kokams neemt de capaciteit bij toenemende belasting sterker af dan bij de E-techs.)
(Bij de Kokams kom je dan toch op 6 cellen van 1000mAh uit :twisted:)
Ik zou echter voor de E-techs gaan in http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=102788
wordt gezegd:
Here are my tests on the cells I did a few months back. While they can be pushed as hard as 10amps continuous and still yield 80%+ of capacity they get very hot (close to 190F) and after 30 cycles the capacity starts to drop. However pushing them to 10 or more amps in short bursts (under minute) is handled just fine. The "sweet" spot on the 1200's is right around the 7amp mark. Thanks
Als je een goed idee wil krijgen hoe 't werkt: http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/lipoly.htm

Back