High-Power Lipo's

Niet nodig om de lader open te maken. Als je een schulze aansluit, dan zie je de software versie in het begin even op het scherm staan.

Als je de lader niet de afgelopen maand hebt gekocht, dan zal het niet V8 software zijn, want die is pas sinds Dormund (9 april 2003) beschikbaar.

Vroeger was deze lader exclusief voor graupner (ultra duo plus II). Sinds hij onder eigen schulze merk als 6-330 word geleverd is dat dacht ik meteen al met V7 software, dus geschikt voor 1,2of 3 li-xxx cellen met max 330 mAh.
Staat ook op de kast. je kan het zelfs op de foto zien.

Bert, hoe zijn de resultaten, ik wil mijn Great Planes "ElectriCub" uit rusten met 3P2S paketje 1200's Kokam of E-Tec.

Zou bij 6C ~20A moeten kunnen leveren .... en maar 150 gram moeten wegen.... !! ... 220 tot 270 gram lichter t.o.v. 6x 2400Mah NiCad's of 7x 3300 NiMh's, = < 1000 gram startgewicht (deze kan met wat extra modificatie's zelfs op 900 !! gram komen).... en meer capaciteit.??? (brutto 3600Mah...) .... lijkt met trouwens ook leuk voor SP540/600 E-Zwevers die nu op 6-7 celletjes vliegen...."brandstof" weegt minder dan de motor...

Doen of (nog) niet doen.....

3 x 640 Kokam of 3 x 700 E-Tec voor de Holiday..

Packjes van rond de 50 gram....of in 1P2C voor een "echte" SP280 ... Packje van < 35 gram , = (standaard) Holidaytje van ~150 gram, zijn er al aanbevelingen....

Ik heb net nog 27 minuten gevlogen met een packje Kokam 640HD. Een pack van 3s weegt maar 38 gram geheel bekabeld en met 2mm goudstekkers uitgerust. (Zie de foto bij de eerste post.) Totaal gewicht vliegklare Holiday is daarmee op 142 gram gekomen. Niet alleen zijn de langzaam vliegeigenschappen weer iets extremer geworden, maar ook het verticale vermogens overschot is dan tamelijk bizar te noemen. Hiermee kun je fantastische "slow-motion" aerobatics vliegen.

@Dirk: In z'n algemeenheid ben ik meer tevreden met 3s toepassingen dan met 2s toepassingen. Als ik met een spanning van 2 cellen in serie maar net onder de maximale continue stroom blijf kan een extra cel in serie erbij zorgen dat ik hetzelfde asvermogen uit de motor kan halen bij MINDER stroom. (Zolang ik maar niet volgas geef.) Bovendien kun je dan beschikken over een veel groter vermogen als je dat tijdelijk even nodig mocht hebben voor b.v. een touch and go op hoog gras of zo.

De verliezen gaan kwadratisch omhoog met de stroomsterkte en dus is het altijd beter om te kiezen voor de hoogste spanning die nog zinvol is.
Omdat meestal de BEC spanning van de regelaar tot 10 cellen gaat is 3 lipo's in serie zo ongeveer een "natural way to go".

Waar het in feite op neer komt is dat het eigenlijk niet zo gek veel uitmaakt of je de cellen in serie of parallel soldeerd, via de regelaar kun je stroom en spanning via Watts in elkaar omzetten.

Op die manier kun je met b.v. een 3s2p opstelling in je Piper hetzelfde bereiken als een 2s3p configuratie, maar met minder verliezen en meer piek vermogen.

Deze manier van omdenken pas ik al heel lang toe met b.v. kleine GP 350 Nimh cellen. (7stuks kunnen net niet de stroom van een 280 met Günthertje aan, 8 stuks met throttle management wel! ) Omdat zowel de HD Kokams als de E-Tec's enorme vermogens kunnen leveren voor een korte tijd ( 5sec bijna 3 Watt/gram tegen NiCad's nog geen 2 Watt/gram) is het erg zinvol om van deze eigenschap gebruik te maken.

Het motto is dus: De boel genadeloos overmotoriseren en zeer spaarzaam gas geven. Dan kun je de volgas stroom dimensioneren aan de piekbelasting en de vluchtduur aan de gemiddelde belasting.

Je mag wel aannemen dat een Piper van 900 gram veel minder vermogen nodig heeft dan dezelfde Piper van 1200 gram, dus 3s2p 1200 is denk ik de beste weg.

Rest nog even de vraag E-Tec's of Kokam HD's?
Hmm, de gewichtswinst van de Kokams versus E-tec's is t.o.v. het totaal gewicht niet zo dramatisch als bij b.v. een Holiday. Tel daar bij op de voorlopig betere verkrijgbaarheid en lagere prijs van de E-Tec's and we have a winner!

?? Tel daar bij op de voorlopig betere verkrijgbaarheid en lagere prijs van de E-Tec's ??

Meer info aub?
E-Tec verkrijgbaar EN lagere prijs??

Kan ik mijn kokams 1020 (maandje geleden gekocht) al weer in de prullebak gooien!?

Klein prangend vraagje tussendoor, hoe solderen jullie die E-Tec's aluminium tab's.......????

Dirk zei:
Klein prangend vraagje tussendoor, hoe solderen jullie die E-Tec's aluminium tab's.......????

Als het goed is zit op het aluminium stripje een plaatje blik gepuntlast, hier kun je prima op solderen. Soms zijn ze deze blikjes vergeten, dan moet je speciale soldeerflux voor aluminium gebruiken, te verkrijgen bij goede ijzerwaren shops.

@Niek: De 1020 Kokams zijn nog steeds eerste keus voor slow/park flyers met lange vliegtijden. De E-Tec's en HD Kokams zijn vooral voor toepassingen waarbij het niet meer realistisch is om aan vliegtijden van minimaal een half uur te denken. De Piper van Dirk heeft 150 cm spanwijdte en ook al is 900 gram relatief licht voor zo'n model, het is beslist geen slow/park flyer. Ik ga de E-Tec's in de Kabriolin proberen, met als doel een 17cc viertakt elektrisch te vervangen. Alles langer dan 20 minuten vliegtijd is leuk, maar niet zo belangerijk als het hebben van vergelijkbare power met een Saito 100.

Dat je je afvraagd of je de Kokam 1020 cellen al weg kunt gooien is een beetje vergelijkbaar met de snelle ontwikkeling van computers. (Zal jou meer aanspreken, denk ik.) Ik kan me niet voorstellen dat je er gelukkiger mee zou zijn als je Atari 100 uit 1985 nu nog "top of the bill" zou zijn. (Menig polshorloge kan tegenwoordig meer!) Technologische ontwikkeling staat niet stil. Door de komst van de "high power" lipo's zijn de 1020 Kokams natuurlijk niet slechter geworden!

Bert,
Met de komst van nieuwe accu's worden je oude inderdaad niet slechter van, maar ik zie bij mij wel dat sinds ik voor indoor kokams heb mijn GP350 NiMh zelden gebruik en de 120mAh sanyo NiCads al helemaal niet meer.

Toen de indoor hercy net vloog was 3 minuten (120mAh Nicad) mooi.
7 minuten (GP350 NiMh) was prachtig (niets meer aan doen).
Dou je er kokams in heb je ineens 3 kwartier.

Ja dat is bij mij ook zo!
NiCad's en Nimh's, waren dat niet van die "condensatoren" van vroeger?
Voor de 1020 Kokams is het verhaal toch een beetje anders, denk ik.
De hoeveelheid energie/gewicht is in Joules/gram hetzelfde als bij de "high power" lipo's, alleen het vermogen in Watt/gram is bij de 1020 Kokams veel minder. In een typische slow/park flyer met 45 minuten motorlooptijd (Graupner en GWS Pipertje etc.) bieden de "high power" lipo's geen voordeel. In theorie zou je met een kleinere en lichtere accu kunnen vliegen maar dan komt het zwaartepunt niet meer goed.

Harold zei:
Bert,
Met de komst van nieuwe accu's worden je oude inderdaad niet slechter van, maar ik zie bij mij wel dat sinds ik voor indoor kokams heb mijn GP350 NiMh zelden gebruik en de 120mAh sanyo NiCads al helemaal niet meer.

Toen de indoor hercy net vloog was 3 minuten (120mAh Nicad) mooi.
7 minuten (GP350 NiMh) was prachtig (niets meer aan doen).
Dou je er kokams in heb je ineens 3 kwartier.

En niet te vergeten een lager vlieggewicht, met een veel beter en toegeeflijker vlieggedrag.

@Bert, ik denkt dat ongeacht het evt zwp probleem alle electro kisten met minder gewicht veel beter uit zijn, met als pluspunt ook nog eens de vliegduur, zijn we eindelijk eens van het 4 a 5 minuten stigma af.
("Ga jij eerst maar even, want je staat toch over paar minuten weer aan de grond")

De KOKAM / E-Tec Piper Cub's

Onder tussen een hele colectie Cub Lookalikes..

Chinese "piep" Free-Flight (nu full RC !!!) 80 gram's 53cm cubje 2x E-Tec 250Mah
GWS Cub 2 x KOKAM 560Mah
Graupner "piep" Cub 2 x KOKAM 880Mah (worden er 3).
Multiplex Pico Cub op Floats wordt na andere motorisering 3 x E-Tec 1200Mah (of 2P3S "ouderwetse" KOKAM 1020Mah)
Great Planes ElectriCub wordt dus 2P3S E-Tec 1200Mah met 200W buitenloper Brushless...

Nu nog een 1:4 (S.I.G) of 1:3 (Balsa U.S.A.) "echte" Cub J3 op KOKAM of E-Tec's, zal een aardige berg worden .......

En natuurlijik het projectje de andere kant op een "Clipped-Wing" Cubje in Peanut fomaat (33cm span van Peck Polymer) met RFFS-100 RC en KP-00 drive één KOKAM 145Mah moet ~25 grm gaan wegen, kistje heb ik al de RC nog niet..

Harold, hoe kom je er bij...

Zoek overigens nog een leuke 1:1 J3 in Mint condition....

80 gram's Piper (heb foto reportage) FF -> RC
2 x 5 gram servo (ACT,Conrad,Robbe etc.)
1 jamara 5A regelaar 2,5 gram met kabels
(rottig ????) ACT 4Mp ontvangertje 6,5 gram
GWS motortje met directdrive prop 4x2,5 (of 3x2...)
17 gram
2 x E-tec 250 12 gram
Totale RC = ~48 gram kistje is beetje gemodificeerd ~32 gram......

Oorspronkelijk FF gewicht 70 gram....

P.S. heb nog de volgende te RCen Pipers (j3's)
West-Wing 1:12, Herr 18" en Guillow's 1:16 (Super Cub)

Het is trouwen lekker in de tuin, muisstil WiFi laptopje, goeie malt wiskey erbij.....

Ennu

Kun je een Ennu met sp300/6V en 1:5 vertraagde 9x4.7 prop met 3s1p high power lipo's vliegen zonder kans op overbelasting van de cellen? Ik heb begrepen dat die motorisering max. zo'n 6 A. trekt dus...
Zo ja, welk merk/type LiPo heeft dan de voorkeur?

Rob, alle High Output kunnen 5-6C continue zeker aan...

6V SP300 zou ik niet op 3 maar op 2 Cellen laten lopen 1200Mah HO KOKOAM of 1200Mah E-Tec's of 2S2P "ouderwetse", goed verkrijgbare KOKAM 1020Mah's = 3C continue....

2x KOKAM HO 640Mah of 2x E-Tec 700Mah...zou net kunnen als de gemiddelde vliegstroom 3-4 A is.....en dat is aan de krappe kant voor een SP300 6V.... Ennuutje wordt er wel héél licht van....dus...twijfel...twijfel....

Ik had begrepen dat je voor een Ennu achtig model met 'normale' 1020 ers beter beter 2s2p zou kunnen gebruiken vanwege de toch iets te hoge piekstroom, vandaar de vraag over de high power lipo's.

Verder dacht ik dat met 3s1p de stroom wat lager blijft (met goed throttle management dus), je dus 1 cel uitspaart en kort meer power hebt...

Wat is nu verstandig voor een Ennu?

SP300 6V, vinden 10V +++ niet echt lekker .... bevestigen dit dan ook met rook en geur signalen.... 2P2S "klasieke" KOKAM's 1020 Mah is oké (maar dat schreef ik al, zie post hiervoor......) .... en 2x High Output "whatever brand" 1200Mah voldoet altijd, 1P3S lijkt me echt te veel....

Arjen reageerd nu even niet... is weg naar limburg.

Hij vliegt zijn ennou nu op 3 cellen 2p 520ers geloof ik, met mpx280BB motor 1:5 met 10x4.7 prop.

Back