Ik plan de aankoop van een Logo 500 3D V-Stabi. Qua electronica ben ik klaar, maar ik twijfel nog over de motorisatie...
Enerzijds kan ik ertegenaan met een Scorpion 4020-1100 kV, een ESC die daarbij past en 6S lipo's van 5000 mAh. Dat is een veel gebruikte setup, die zou moeten voldoen.
Hier en daar echter lees ik dat de ESC wel eens warm durft worden, de lipo's ook, de motor, ...op zich niet dramatisch, ik ben geen 3D-vlieger, alleen wat sports flying en gekke toeren. 3D haal ik misschien ooit, maar niet de eerste 2 jaar vrees ik (ben nog geen jaar bezig met CP).
Oplossing daarvoor is het vliegen met een zgn HV-setup, op 8S of 10S. Nadelen : duurdere ESC die HV aankan, en duurdere lipo's. Bijvoorbeeld een 10S 3300 mAh lipo, ofwel 2 x een 5S 3300 mAh.
Voordelen ? Trekt veel minder ampères, dus minder belasting voor lipo (langere levenstijd), ESC wordt minder warm, en ook meer vermogen indien nodig. Ik vermoed dat de vliegtijd ook toeneemt als ik op 10S zou vliegen ipv op 6S, juist omwillen van het lagere ampèreverbruik. Helaas vind ik er vrij weinig over, zelfs op Helifreak, dus ik twijfel nog.
Hier iemand die adviezen heeft daaromtrent ? Is een 10S-setup een vooruitgang of laat ik het beter zo ? Of is de tussenweg, 8S 4000 mAh, de betere keuze ?
Enerzijds kan ik ertegenaan met een Scorpion 4020-1100 kV, een ESC die daarbij past en 6S lipo's van 5000 mAh. Dat is een veel gebruikte setup, die zou moeten voldoen.
Hier en daar echter lees ik dat de ESC wel eens warm durft worden, de lipo's ook, de motor, ...op zich niet dramatisch, ik ben geen 3D-vlieger, alleen wat sports flying en gekke toeren. 3D haal ik misschien ooit, maar niet de eerste 2 jaar vrees ik (ben nog geen jaar bezig met CP).
Oplossing daarvoor is het vliegen met een zgn HV-setup, op 8S of 10S. Nadelen : duurdere ESC die HV aankan, en duurdere lipo's. Bijvoorbeeld een 10S 3300 mAh lipo, ofwel 2 x een 5S 3300 mAh.
Voordelen ? Trekt veel minder ampères, dus minder belasting voor lipo (langere levenstijd), ESC wordt minder warm, en ook meer vermogen indien nodig. Ik vermoed dat de vliegtijd ook toeneemt als ik op 10S zou vliegen ipv op 6S, juist omwillen van het lagere ampèreverbruik. Helaas vind ik er vrij weinig over, zelfs op Helifreak, dus ik twijfel nog.
Hier iemand die adviezen heeft daaromtrent ? Is een 10S-setup een vooruitgang of laat ik het beter zo ? Of is de tussenweg, 8S 4000 mAh, de betere keuze ?