High Voltage setup op Logo 500 of niet ?

Ik plan de aankoop van een Logo 500 3D V-Stabi. Qua electronica ben ik klaar, maar ik twijfel nog over de motorisatie...

Enerzijds kan ik ertegenaan met een Scorpion 4020-1100 kV, een ESC die daarbij past en 6S lipo's van 5000 mAh. Dat is een veel gebruikte setup, die zou moeten voldoen.

Hier en daar echter lees ik dat de ESC wel eens warm durft worden, de lipo's ook, de motor, ...op zich niet dramatisch, ik ben geen 3D-vlieger, alleen wat sports flying en gekke toeren. 3D haal ik misschien ooit, maar niet de eerste 2 jaar vrees ik (ben nog geen jaar bezig met CP).

Oplossing daarvoor is het vliegen met een zgn HV-setup, op 8S of 10S. Nadelen : duurdere ESC die HV aankan, en duurdere lipo's. Bijvoorbeeld een 10S 3300 mAh lipo, ofwel 2 x een 5S 3300 mAh.

Voordelen ? Trekt veel minder ampères, dus minder belasting voor lipo (langere levenstijd), ESC wordt minder warm, en ook meer vermogen indien nodig. Ik vermoed dat de vliegtijd ook toeneemt als ik op 10S zou vliegen ipv op 6S, juist omwillen van het lagere ampèreverbruik. Helaas vind ik er vrij weinig over, zelfs op Helifreak, dus ik twijfel nog.

Hier iemand die adviezen heeft daaromtrent ? Is een 10S-setup een vooruitgang of laat ik het beter zo ? Of is de tussenweg, 8S 4000 mAh, de betere keuze ?
 
De logo 500 is trouwens op 6S al een fel beestje wat de packs relatief niet te zwaar belast.

Zou je toch HV willen dan is de 45HV van CC waarschijnlijk voldoende. ( op 12S )
 
Ik vlieg hem op 5s, en binnenkort ook met V-stabi. Power heeft hij al zat, zet er gewoon een goed motor en regelaar in, Ik gebruik de Kontronik Jazz 55 amp en een Hacker 8 polige motor die ook door Mikado wordt geadviseerd.
 
Ja, voor alle duidelijkheid, ik zou niet voor een HV-setup gaan voor meer power, dat kan misschien wel ooit van pas komen, maar voor langere vliegtijden en minder belasting van de lipo's. Ik weet dat logischerwijze een Logo 500 de lipo's minder belast dan bvb een T-Rex 600 : hij is een dikke 500 gram lichter, heeft 550mm blades ipv 600mm blades dus minder wrijving, en de flybarless zorgt voor nog minder wrijving. Maar dat is theorie. Zou eens wat gebruikerservaringen van meerdere setups willen vergelijken maar dat is niet zo simpel. Misschien kan Aldert hierover wat kwijt ? Als Logo-specialist ?
 
A123 cellen niet een optie? Dan kun je snel laden en dus vaker vliegen.

Volgens mij waren er wel een aantal topics op HF over logo's 400 en 500 op HV. Zal de link straks even zoeken.

Maar langer vliegen met een HV setup moet lukken. Als je van 6S2500 naar 12S 2200 gaat ( ik zeg maar wat ) heb je bijna het dubbele aan W erop. Gewicht neemt ook toe maar dat moet te doen zijn. Zeker met stabi.
 
A123 heeft inderdaad het voordeel van het snel laden, maar dat interesseert me niet in feite. Ik laad toch altijd thuis, en neem mijn lipo's geladen mee. Of ze thuis opgeladen zijn op 5 minuten of 2 uur dat maakt me niet uit.

Zal straks even wat gegevens neerzetten van wat ik in gedachten heb.
 
LOL, ik verhuis pas in juli Bart, als alles volgens plan verloopt. En dan kan ik in de achtertuin vliegen, daar heb je een punt :-). Maar ik blijf toch liever bij lipo's...
 
Ja, voor alle duidelijkheid, ik zou niet voor een HV-setup gaan voor meer power, dat kan misschien wel ooit van pas komen, maar voor langere vliegtijden en minder belasting van de lipo's. Ik weet dat logischerwijze een Logo 500 de lipo's minder belast dan bvb een T-Rex 600 : hij is een dikke 500 gram lichter, heeft 550mm blades ipv 600mm blades dus minder wrijving, en de flybarless zorgt voor nog minder wrijving. Maar dat is theorie. Zou eens wat gebruikerservaringen van meerdere setups willen vergelijken maar dat is niet zo simpel. Misschien kan Aldert hierover wat kwijt ? Als Logo-specialist ?

Hey,

ik voel me geeerd, maar zie mezelf niet als Logo specialist. Wel als Logo liefhebber, en heb ook zeker wel een mening over HV setup of niet. Bij een HV setup lopen er kleinere/lagere stromen. Lagere stromen geeft meestal minder warmte, en dus een hoger rendement. Dat je akku's minder belast is m.i. niet helemaal correct. De stroom is lager, maar de akku's zijn ook kleiner/minder capaciteit.
Wil je langere vliegtijden, dan kan je beter meer capaciteit meenemen.
Wil ja dan langere vliegtijden, moet je zorgen voor hoog rendement.
Om een goed rendement te behalen kan je verschillende dingen doen... Laag gewicht (dan zit je met een Logo al goed). Rustige vliegstijl. Goede motor/regelaar/akku combo. De combo die je kiest heeft alles te maken met je vliegstijl.
Zelf heb ik de ervaring dat het verschil in rendement tussen een goed gekozen HV setup, en een goed gekozen LV setup niet zo heel groot is. Als je dit nog eens vergelijkt met de extra kosten die een HV setup meebrengt, denk ik niet dat een HV setup heel veel brengt als je niet hard 3D wilt vliegen. Bovendien heb je bij een HV setup meerdere cellen in serie nodig, meer kans dat een cel het begeeft. Ook vaak heb je een separate ontvangerakku nodig, wat op zijn beurt weer meer gewicht geeft...verschil in rendement word weer teniet gedaan ;) .
Een behoorlijk hoger rendement krijg je door het monteren van een V-bar. Als je meer geld wilt uitgeven, dan denk ik dat je beter voor een V-stabi kan gaan dan voor een HV setup. Meer waar voor je geld.
Ik hoop dat je hier iets mee kan, en nogmaals... ik ben niet een Logo specialist, maar een Logo liefhebber ;) .

Ben wel benieuwd waar je voor gaat,
greetz, Aldert
 
Als je mah van je pack evenveel omlaag gaat als je V omhoog dan blijft de A natuurlijk gelijk maar meestal is dit niet evenredig. Daarom leven packies van mensen op een T600 met 8 of 10S langer en blijft het koeler.

Maar Funky had toch al een vbar? Ik denk dat een logo 500 goed te doen is op 6S. De T500 gaat ook prima ook al heeft de logo wat grotere bladen.

Toch geeft een HV setup meer vliegtijd dan een LV. En zelfs zonder hard 3d vliegen is een gov. die zn werk goed kan doen ook plezant/plezierig:P
 
Als je mah van je pack evenveel omlaag gaat als je V omhoog dan blijft de A natuurlijk gelijk maar meestal is dit niet evenredig. Daarom leven packies van mensen op een T600 met 8 of 10S langer en blijft het koeler.

Vermogen is een product van spanning en stroom.

Merk op dat capaciteit in die zin niet voorkomt. Je uitspraak klopt dus niet, of is verkeerd opgeschreven.

Als het voltage omhoog gaat en het uiteindelijk gebruikte vermogen gelijk, dan gaat de stroom omlaag. Of je nu grote of kleine packs gebruikt is daarbij niet van belang.
 
Vermogen is een product van spanning en stroom.

Merk op dat capaciteit in die zin niet voorkomt. Je uitspraak klopt dus niet, of is verkeerd opgeschreven.

Als het voltage omhoog gaat en het uiteindelijk gebruikte vermogen gelijk, dan gaat de stroom omlaag. Of je nu grote of kleine packs gebruikt is daarbij niet van belang.

Het gaat om de C rating van het pack ;)

Als je van 6S2500 naar 8S2300 gaat dan is de max C lager maar doordat het V stijgt (meer dan de mah daalt ) is dit dus niet zo'n ramp.
 
Dus idd verkeerd opgeschreven. Het is nu wel duidelijk.. nou ja.. min of meer :)

Kleinere packs mag je minder zwaar belasten ('c rating') , maar omdat de spanning (volt) omhoog gaat, gaat de stroom (ampere) omlaag en belast je het pack ook inderdaad minder.
 
Ja, bedankt voor de adviezen. Dat is dus de gedachte achter een HV-setup : de V omhoog en de A naar beneden. Op HF zit er een gast die sinds hij een Outrage G5 heeft gebeten is door het HV-virus. De Outrage is een 450-size heli die vliegt op 6S 1300 mAh packs, tegenover de meeste 450's die vliegen op 2200/2500 3S packs, of soms op 4S. En de resultaten zouden erg goed zijn, langere vliegtijden. Die gast, een zekere Long Nguyen of zoiets heeft nu een Logo400 gebouwd op 12S ! Ben benieuwd op de eerste echte reviews. Vliegtijd/vermogen en dergelijke.

Voor alle duidelijkheid : ik heb enkel nog wat er in mijn signature staat ! Ik ben me aan het informeren voor de aankoop van een Logo, maar heb voorlopig nog wat plaatsgebrek tot ik kan verhuizen naar mijn nieuwe woning in aanbouw. Ik ga in ieder geval voor V-Stabi, maar wacht de V4.0 af. Zolang doe ik verder met mijn T500 en T450. En als hij op tijd uitkomt, kan het zijn dat ik eerst de T-Rex 500 flybarless maak met een Mini V-Stabi. Als die in de loop van april verkrijgbaar is dan begin ik daarmee. De Logo volgt dan nog wel.
 
Als je een goede setup met HV kunt maken met vooral het gewicht in gedachten is dat altijd beter dan een LV. Zelfs voor een <450 of kleiner heeft het zin. Heb dat topic ook gezien van die logo 400 op 12S.
 
... Voordelen ? Trekt veel minder ampères, dus minder belasting voor lipo (langere levenstijd) ...?
Uitgaande van gelijk accugewicht is in beide gevallen is de accu-belasting gelijk. Stel je verdubbelt de spanning. Dan moet de capaciteit halveren want gewicht moet gelijk blijven. Bij een gehalveerde stroom geeft dit een gelijke belasting in C.

... Dat is dus de gedachte achter een HV-setup : de V omhoog en de A naar beneden ...
Dat maakt niets uit qua motorverliezen, ervan uitgaande dat toerental en accu-gewicht niet (mogen) veranderen. Het enige voordeel van HV is minder verliezen in bedrading (accu->regelaar en regelaar-_motor) en in de regelaar. Accu- en motor-verliezen zullen niet veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Een nadeel aan een HV set-up die ik zie is de grotere kans op radioverstoringen.

Maar als je een 2.4GHz overdracht hebt zal je daar veel minder last / helemaal geen last van hebben natuurlijk.

Bas
 
Ik zou het ieder andersom verwachten Bas aangezien de stromen bij HV lager zijn. En zoveel hoger is de spanning bij HV toch niet? Factor twee?
 
Back
Top