HighLight SAL van FrankenModellbau

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Jorrit, 22 aug 2005.

  1. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Alles zit er bijna in. Servo's, accu pakket, aansturing etc. Begint er al op te lijken. Ik kom alleen nooit van z'n leven uit met het zwaartepunt! :( Heb een all-up weight van 256 gram momenteel, maar na het toevoegen van wat lood zit ik inmiddels op 275 :cry: Dan ligt het zwaartepunt al erg achterlijk, namelijk zo'n 85 vanaf de voorlijst. En dat terwijl ik maar 4 gram heb toegevoegd aan de staart. Dat wil zeggen: Stukjes GFK, het stukje balsa, lijm, glas, en de boutjes.
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Vanavond heeft de HighLight gevlogen. Eerst rustig gegooid en uitgetrimd. Op hoogte was redelijk wat down nodig, als gevolg van een verkeerd zwaartepunt. Nadat ik wat lood had toegevoegd zoals hierboven staat beschreven ging het al beter. Een clublid heeft hem eerst rustig weggeslingerd. Wilde eerst kijken hoe hij zou reageren met alle handen aan de sticks, just in case.... Maar dat ging goed dus op een gegeven moment maar zelf gegooid. Lastig in te schatten hoe hoog ik op een gegeven moment kwam, maar ik denk iets van 25-30 meter. Na een half uurtje actief gegooid te hebben maar even een pauze genomen.

    Even later weer 2 keer geworpen, en toen stallde het model en ging rechtop de grond in, waar hij dus ook rechtop bleef staan. :nosmile: Hij reageerde nergens meer op. Alle servo's waren in een hoek gaan staan. Erg vreemd allemaal. Dus de accu maar gedischarged. Je raadt het al, 1 mAh discharge. Hij verbruikt dus vrolijk 125 mAh in een half uurtje. Best pittig, terwijl ik met me BUG (zelfde setup maar dan 2 servo's minder) rustig een middagje kon smijten. Gelukkig is de schade beperkt gebleven tot het kapje zelf. De romp, vleugel en staart zijn allemaal nog intact en onbeschadigd. Kapje ga ik herstellen maar ondertussen informeer ik wel even bij FrankenModellbau wat een nieuwe kost. Zal wel niet meevallen zo'n Koolstof/Kevlar geweven neusje.


    De foto's
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Toevallig ben ik voor een eigen dlg een neus aan het bestellen uit frankrijk. kosten 30,- voor het rompstukje en de neuskegel.

    en nog eens 14,- voor de verzendkosten
     
  4. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Jammer Jorrit dat de eerste vluchten zo verlopen zijn.
    Dat je accu al zo snel leeg verbaast me. Ik vlieg een middag op 300 Mah cellen. Naja wat is een middag. ongeveer 5 sessies van 20 minuten.

    Dat gewicht:
    Ik heb geen lood in de neus. Alleen als het hard waait gaat er iets in. Wat jij zwaarder hebt uitgevoerd dan ik is:
    Glasvezel versterking op staartboom/kielvlak. Heb ik niet.
    Metalen bevestigingsboutjes voor stabilo? . Ik heb nylon en draad in balsa getapt.
    Groot bevestigingsplaatje voor stabilo. Ik heb twee kleine 0.8mm multiplex plaatjes.
    Ik zie op de foto een groot stuk elastiek om je antenne naar achteren te houden? Dat is dus gewicht antenne plus een stuk rubber. Tevens antenne langs de carbonnen staartboom :?
    Ik heb de antenne uit de romp lopen en stop hem in de holte van de rolroeren. Dit geeft nog minder weerstand.
     
  5. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Hoi,

    Het duurt lang eer ze antwoorden op de vraag hoeveel ruimte er is voor een ontvanger. Ik wil deze straks plaatsen net voor de vleugel.

    TS Kun je dat nameten voor mij? het is een C19 met deze afm 51 x 36 x 16. Dat moet toch wel passen?
     
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Alles wat zwaar is zover mogelijk naar voren. Dus eerst accu. Bij mij in dit geval twee servo's naast elkaar want dat is 11 gram en zwaarder dan een ontvanger. Is de te gebruiken ontvanger zwaarder dan zou ik die achter de accu zetten.

    Maar ja dat is allemaal mijn mening. Qua ruimte is het echt niet passen en meten hoor bij de megalight. Volop ruimte.
    Je moet natuurlijk niet met baksteenservo's enzo aankomen.
     
  7. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    De rest wordt wel licht echter wil ik op dit moment geen andere ontvanger kopen.

    Ik heb vleugels van een wurfmausl zelf gebouwd. ribbenbouw met koolstof. Deze wil ik omzetten naar een dlg kijken of dat wil en dan is zo'n rompje wel aardig.

    Het gaat er mij dus om dat ik er de accu 2 servo's en die c19 in krijg.
     
  8. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Als de ontvanger te groot en te zwaar is:

    Probeer hem uit z'n kunststof omhulling te verwijderen. Scheelt ruimte én gewicht.
     
  9. J. Knippels

    J. Knippels Guest

    Het lood in de neus vervangen door wat (in capaciteit) grotere accu's maakt dat je niet ineens zonder stroom komt te zitten.

    400 mAh NiMh cellen wegen wel 8 gram per stuk. Te verkrijgen bij 2brothers uit Bussem

    Groeten,

    Hans Knippels
     
  10. Hoi, leuk draadje, mooie kist.

    Vraag:
    -Waar koop je Dyneema lijn van de genoemde dikte?
    -Kunnen er ook 4GWS naroBB servo's in?
    -Waar maak je de torsieveertjes voor de roeren in de staart van, c.q. waar koop je het materiaal?
    -Kan ik mijn (oude) Pico 5/6 rX gebruiken?
    -Hoe krijg ik de antenne in het rolroerkanaal, en wordt de antenne onderbroken (met een connector, bij assemblage voor't vliegen weer aan elkaar gekoppeld?)
    Bij winderig weer, of aan de helling> ik lees dat er lood wordt toegevoegd.. Ik neem aan dat het CG blijft waar'ie was, of ehhh..??

    Even een kijkje op f3K.nl nemen!

    grtzz, rZ
     
  11. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    1. Dynema is verkrijgbaar bij de hengelsportzaak.
    2. Die Naro servo's zijn 2,5 cm hoog en dat moet denk ik net willen. Heeft niets over.
    3. Torsieveertje maken? kijk eens goed in dit subforum of gebruik de zoekfunctie eens
    4. Pico 5/6 is aan de grote kant en je komt in combinatie met de grote servos in de problemen denk ik.
    5. Antenne wordt niet onderbroken en wordt door een opening in de romp na de bevestiging van de vleugel gewoon in de rolroeropening geplaatst.
    6. Bij veel wind wordt er lood in de neus geplaatst en hierdoor schuift het cg naar voren.
    7. www.f3k.nl is in nog ontwikkeling en met behulp van het forumlid wubbe gaan we er iets moois van maken. Veel antwoorden op bovenstaande vragen zul je in de toekomst daar beantwoord zien
     
  12. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    De romp van mijn HighLight brak bij een DLG worp. :nosmile: Dit kwam volgens mij toch doordat hij eerder al een flinke klap te verwerken had gekregen. Toen was er nog geen schade zichtbaar, maar goed. Doordat de romp brak is nu de neus helemaal kapot. Alles is nog heel. De vleugel, koolstof staartbuis etc. Alleen de romp en cowl is aan vervanging toe. Nu heb ik Frankenmodellbau een email gestuurd, maar die reageren niet. Lindinger ook een mailtje gestuurd op aanraden van Paulraaf, maar ook hetzelfde probleem.

    Waar haal je zo'n rompje het best vandaan?
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
  14. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Ik heb er een van de discus 150 besteld uit frankrijk super afhandeling en het goedkoopste ook nog. 30,- en 14,- verzendkosten

    http://www.airtech-rc.com/

    Bram
     
  15. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik vind et spijtig dat allemaal duur is !
    voor een stukje carbon/hout is het wel duur :evil:
     
  16. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Je moet er wel rekening mee houden dat het toch een stukje hoogwaardige techniek is. De lichte houten vleugel is ingedekt met glas, en de ailerons zijn mee gelamineerd. Hierdoor heb je minder weerstand en geen scharnieren nodig. Daarnaast is alles mooi voorzien van koolstof rovings, een koolstof/kevlar geweven fuselage en dergelijke. Moet zeggen dat je een stukje sublieme kwaliteit krijgt voor €200,- inclusief verzenden. Super licht, super mooi. Echt high-tech...
     
  17. Jorrit, wat is (zie foto) het punt waar bij jou de breuk optrad? Is dit te ondervangen door een breder stuk carbon-wikkeling misschien?

    Ik heb Jorizzzz er mee zien vliegen, echt leuk. Ik zou die video beelden weleens online willen zetten.
    Hij heeft een mixer-schakelaar voor de launch, zodat beide ailerons iets 'up' gaan, voor extra snelheid.
    Vraagje>> Wat zijn de andere digitale trucks en instellingen die de 'moeite' waard zijn, c.q. praktisch? ruddercoupling?

    groeten, robert :)


    :wink:
     
  18. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    mja, maar kan je ook een stuk balsa plank nemen en in de vorm van de vleugel schuren? en zo licht mogelijk bouwen, carbon kun je wss ook in plaatjes krijgen dus(dunne hé :wink: )
     
  19. Vinkie

    Vinkie Guest

    Tsja Airbus..... natuurlijk kan je zelf het wiel gaan uitvinden maar ik betwijfel serieus of je ook maar in de buurt komt van dit soort DLG's wat betreft stabiliteit, gewicht, profielzuiverheid etc. De constructietechnieken die voor dit soort modellen worden gebruikt (romp en vleugels in vormen gelamineerd) doe je ook niet ff zo aan de keukentafel na. De toegepaste materialen zoals koolstof en aramide zijn ook beslist niet goedkoop. Ik ben het eens met Jorrit dat €169 + verzend niet onredelijk is.
     
  20. Vinkie

    Vinkie Guest

    balancerend op de rand van off-topic :wink: een kort lijstje:
    - idd. ruddercoupling: roer meemixen met rolroeren wordt veel gebruikt en werkt goed, snellere richtingverandering en wat minder slippen bij gebruik van alleen rolroeren. Handig om op een switch te hebben zodat het uitkan als je bv hellingzweeft of aan het stunten bent.
    - afhankelijk van het vleugelprofiel: flaperons laten zakken (meestal +/- 2mm) voor meer lift/minder snelheid in thermiek, of zoals je al aangaf iets omhoog voor start / speed. Handig is ook remmen met grote uitslagen omhoog of omlaag (profielafhankelijk) als je snel wilt zakken uit een bel of voor wat minder snelheid bij het vangen.
    - exponentieelfunctie gebruiken om respons rondom centraalstelling aan te passen zonder de maximale uitslag te beinvloeden. Werkt vooral goed om bv. het hoogteroer beter te kunnen doseren maar toch de volle wendbaarheid te houden.
    - Minder handig imho maar soms gebruikt: snap-flaps (flaps gekoppeld aan hoogteroer, bij juiste instelling kleinere draaicirkel/minder hoogteverlies). Zou ik niet doen vanwege de toegenomen weerstand bij kleine hoogteroeruitslagen. Wordt meer in F3B/F5B toegepast.
    (- Tot slot nog een analoge tip: stuur zoveel mogelijk met richtingsroer en hoogteroer, gebruik rolroeren alleen voor snelle richtingsverandering. Hierdoor veroorzaak je minder weerstand en blijft de vleugelvorm meer behouden, en nemen daarmee je vliegtijden toe)
     

Deel Deze Pagina