HighLight SAL van FrankenModellbau

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Jorrit, 22 aug 2005.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @Loet
    Met dat "Dat is geen hobby meer" bedoel ik dat het die status is ontstegen. Hobby is voor mij lekker prutsen op een zolder. Bij jou is het eerder profesioneel prutsen op zolder :wink:

    @Roy
    De ligger loopt niet rechtdoor maar gaat met een bocht richting tip. Hij loopt niet door tot het eind. Zie reparatie werpstift op de F3K site. Dat je het niet ziet als je hem tegen het licht houdt komt omdat de vleugel aan de binnenkant is gelamineerd met een dun laagje carbon.
    De ligger zelf is ook voorzien van een dun laagje carbon. De ligger is ongeveer 6mm breed. Zou je de stift door de ligger laten lopen deel je hem al door de diameter van de stift in tweeen en voegt de ligger niet zoveel meer toe aan de sterkte. Wil je de ligger gebruiken voor de te plaatsen stift dan zul je een kleinere diameter stift moeten nemen.
    Het opsporen van de ligger kun je doen door ter plekke met een speld al prikkend het verloop op te sporen.
    Waar je de stift gaat plaatsen is afhankelijk van je eigen voorkeur. Hoe vind je het het lekkerst vasthouden. De plaats bepaald niet de uiteindelijk te bereiken werphoogte zoals wel eens wordt gedacht. Iets verder naar voren of achteren scheelt heus geen meters in hoogte.
    Trek de vleugeltip even over op karton en druk daar even de stift op een plek doorheen. Kijk dan of het lekker in de hand ligt. Als je uiteindelijk een goede plek gevonden hebt neem je dat over op de vleugel.
    Het is aan te bevelen om zoals ik bv bij de reparatie gedaan heb een versteviging rond de stift of de blade aan te brengen van een matje carbon. De echte smijters zorgen dat er ontzettend veel kracht op de stift komt te staan.
    Keuze stift of blade is ook weer erg persoonlijk evenals de manier van werpen. De een pakt de stift echt beet met de vingers er omheen terwijl de ander hem echt losjes in het laatste kootje laat hangen. Gebruik je de stift vergeet dan niet deze met een stukje balsa of te dichten. Anders gaat het zo fluiten tijdens het starten.
    Succes met je keuze en hou ons op de hoogte.
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    @Loet,
    Erg stoer om zelf zo'n freesbank operationeel te hebben. Ik heb zelf op school (TH-Rijswijk, werktuigbouw) een pennenhoudertje getekend en via CAD-CAM laten uitfrezen op de CNC. Verder zijn ze op school jammergenoeg niet zo'n voorstander van eigen projecten :(. Leuk dus om te weten dat er hier iemand is die wel in is voor nieuwe ideeën. Ik ben nu bezig met een soort van supergee-achtige. Ik weet niet of daar veel aan te frezen valt (meer dremelen zoals theo bedoelt met lekker prutsen op een zolder). Maar als ik nog eens ideeën heb, weet ik dus waar ik moet zijn :D.
     
  3. Vinkie

    Vinkie Guest

    Fantastisch werk Loet, erg indrukwekkend...
    Een nieuwe DLG voor NL ontwikkelen lijkt mij erg gaaf idd, helaas mis ik technische vaardigheden zoals SolidWorks tekenen. Evengoed heeft een freesopstelling als deze zat potentie voor DLG-bouw.

    Je zou ook kunnen overwegen om in plaats van eigen ontwerp SuperGee II's van Drela in kleine serie te bouwen, op het web is daar al veel over gepubliceerd (bv RCGroups) en goede schuimkernen voor vleugels en romppluggen kunnen frezen in positief of negatief helpt daar natuurlijk immens bij.
     
  4. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Zupahvet die Frees :D
    Zou ik ook wel willen hebben, maar voor mij moet dat wel low-cost worden :|
    Nooit meer botte mesjes, nooit meer te weinig plek om te snijden, lekker lui achter je pc tekenen ipv achter de tafel met lineaal en potlood, nooit meer bouw-demotivatie van niet-passende onderdelen, geen snij-rsi meer (alleen pc-rsi...) en massaproductie dus verkopen op de club 8)
    Eerst maar eens aan die kapotte plotter zien te komen als beginsel... (low-cost ja)

    Komt er dan misschien ook een delta DLG gewoon voor de fun zoals de Boomer EX-2?
     
  5. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
  6. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Namaken zou ik niet als zo heel zinvol. Je steekt veel tijd in iets wat waarschijnlijk niet beter wordt als het origineel. Vaak zijn dat soort modellen tot in den treure geoptimaliseerd.
    Ik neem liever het risico om iets nieuws te ontwikkelen. Ieder model op de markt heeft zijn voor en tegens. Dit zouden we kunnen inventariseren en daaruit een nieuw model extraheren.
    Als ik de verschillende fora over DLG lees heb ik sterk het gevoel dat er heel veel kennis is op dit gebied in Nederland.

    Je hebt wel een aardige groep mensen nodig. Denk aan iemand die goed is in aerodynamica, een goede 3D tekenaar (ik kan het wel maar het kost me veel tijd die ik niet heb vanwege het lijnbestuurd modelvliegen),
    mensen met ervaring in afmallen, vacuumglassen enz.
    Ik stel graag de freesmachines ter beschikking voor het project.
    Bij mij staat buiten de CNC freesmachines ook nog een draaibank en handbediende freesbank.

    Binnen het lijnbesturing en ook RC-pylon wordt op nationaal niveau alleen maar samengewerkt met ook best aansprekende resultaten.

    Misschien moeten we een nieuw bericht in de gebruikersgroep DLG plaatsen om meer mensen te bereiken.
     
  7. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Een erg mooi model en prachtige foto's. Zoiets moet toch ook in Nederland kunnen met al onze kennis.
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Loet,

    Ben ik met je eens. In Nederland zijn zeker mensen te vinden die de kennis en ervaring hebben om een echte originele Nederlandse Kaaskist te maken. Maar ja, hoe krijg je ze bijelkaar?

    Groeten

    Frans
     
  9. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Theo,

    Begrijp ik het goed dat de stift "DOOR" de ligger heen moet (verzwak men de ligger dan niet te veel) of kan de stift ook strak aan de binnenkant tegen de ligger geplaatst worden.
    Ik vind dit het enige lastige stukje van de SAL (geen ervaring nog dus)
    Roy
    [/quote]
     
  10. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Loet,
    Gefeliceteerd met je SAL, neem er lekker de tijd voor (het weer is nu toch niets).
    PS: kun je wat foto's maken tijdens de bouw?

    Roy
     
  11. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    De stift gaat inderdaad door de ligger. Op die manier hoef je niet nog een extra versteviging rond de stift te maken en is een goede verlijming genoeg.
    Als ik nogmaals hetzelfde model moest bouwen zou ik voor de optie kiezen om geen rekening te houden met de ligger en de stift gewoon lekker te plaatsen waar hij voor jou het meest comfortabel is met werpen. Op de bewuste plek wel verstevigen met een extra matje carbon boven en onder. Het spreekt voor zich om de stift niet helemaal op het randje van de vleugel te zetten
    De beginnende werper kan prima zonder die verstevigingen maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt .......oei dan gaat het hard. :lol:
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    @ loet, misschien moet je idd ff een nieuw onderwerp starten. Er zijn idd zat lui te vinden met enorm veel kennis (bij elkaar).

    Ik kan een beetje 3d-tekenen. Gaat ook nog niet echt snel, maar aangezien ik dit wel als werk wil gaan doen wil ik er ook flink mee door oefenen. Zo zijn er volgens mij best wel genoeg mensen te verzamelen.
    net ff mijn laatste projectje gepost: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=434931#434931
     
  13. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Nog een piloot nodig om te kijken hoe crashbestendig ie is? :lol:
     
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ja leuk zo'n gezamenlijk project. Lijkt me wel wat. De een maakt de rompjes de ander de vleugels enz.
    Ik denk dat het zeker een kans van slagen heeft. 11 juni is een mooie dag om daar eens goed met gedachten van te wisselen.
    Wie bied zich aan als trekker van dat project en start een draadje?
     
  15. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Waar heb je dit in getekend? Als je ook een vleugel kunt tekenen met een aantal ribben erin en er de surfaces (oppervlaktes) overheen kan leggen zijn we al een eind op weg.
    Vanuit een goed getekende vleugel kan ik wel weer verder om vleugelmallen te tekenen.
     
  16. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Jammer dat ik op 11 juni een wedstrijd heb in Duitsland maar ik doe graag mee.
    Inderdaad, wie biedt zich aan als trekker van het project en start een draadje.
    Er kan in ieder geval een draadje gestart worden, hebben we een begin.
    Zal eens proberen of me dat lukt, wat niet betekent dat ik direct het project ook trek.
     
  17. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Hallo G.J.

    Op welke plek heb jij de wepstift geplaatst?
    Kun jij deze voor mij opmeten (bv vanaf de tip en vanaf de achterlijst).

    Dit is voor mij het enigste wat ik nog aan mijn Highlight moet doen.

    Roy
     
  18. Ron Beekes

    Ron Beekes

    Lid geworden:
    17 okt 2005
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Veenendaal
    Roy,

    In de bouwbeschrijving staat exaxt aangegeven hoe je de werpstift moet plaatsen. Hou de vleugel tegen het licht, daardoor kun je precies zien waar de ligger in de vleugel zit. Deze plaats markeren en een plek zoeken waarvan je denkt dat je de werpstift goed beet kan pakken door er met je vingers achter te haken. Let op: het is niet de bedoeling om door de ligger heen te boren, je moet de werpstift met de ligger verlijmen. Als je erdoor heen boort word de ligger te zwak. Ik heb een 6 mm carbonsift gebruikt, niet de 4 mm die meegeleverd is. Het is een klusje van nog geen 10 minuten, drogen van de lijm niet meegerekend

    Succes

    Ron
     
  19. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb nu de hele thread doorgelezen, maar ik zie nog niet echt wat de aangeraden apparatuur is. Ik heb zelf een Highlight met een Supergee vleugel, gekregen en het lijkt me wel leuk om mee te prutsen. Misschien koop ik later wel een nieuwe highlight of andere DLG kit mocht het me erg bevallen.

    Voorlopig had ik eerst 4 HS81's liggen, maar in de vleugel probeer ik nu 2 tower pro nogwat servo's te plakken. De HS 81 kan ik in de romp plakken of misschien zelfs ruilen tegen wat kleinere servo's. Als ontvanger heb ik een MZK penta volgens mij, 2.8 gram. Helaas wel een soort van indoorontvanger maar ik verwacht geen thermiek te pakken.
     
  20. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Hoi Ron,
    Ben vanmiddag er eens voor gaan zitten en heb zoals op het forum de boel uitgetekend waar de werpstift moest komen, en inderdaad na een uurtje zat het gaatje er in. Bij de volgende keer zal het me wel lukken binnen de tien minuten.
    Zie ook onderstaande link:

    Roy
     

Deel Deze Pagina