Hij blijft tollen

Goedemiddag iedereen,

Zoals jullie misschien gezien hebben heb ik net een nieuwe 2de handse KDS 450s gekocht die na 5 minuten door een harde windvlaag tegen de grond gesmakt werd. Ik heb inmiddels de main blades vervangen en ben van de week even wezen proberen. De hele CP zat scheef dus na wat afstellen bleef hij lekker stabiel in de lucht op 1 ding na. Hij tolt om zijn as (linksom) en ook al gooi ik de stick de andere kant uit blijft hij tollen. De staart rotor draait wel en beweegt ook op mijn commando's.

Ik heb het even bekeken maar dit is mijn eerste heli met een staart rotor en ik kan niets geks ondervinden. De riem slipt niet om het zo maar even te zeggen. De bladen zien er op een paar kleine beschadeginkjes na goed uit en het systeem lijkt goed te werken. Het enige is dat de servo de bladen niet altijd naar neutraal trekt maar een sterkere servo zal dat probleem moeten oplossen.

Mijn vraag is dus nu kan iemand een tip geven over wat er misschien aan de hand kan zijn? Dus waarom blijft hij tollen ook al zitten de trim en de stick helemaal contra. gaat ook niet langzamer tollen trouwens als ik dat doen.

Vriendelijk groetend,

Michiel Slik

Staat de gyro wel goed? wellicht staat hij verkeerd afgesteld, zodat hij de verkeerde kant op compenseert. Weet je zeker dat alle asses nog recht zijn na zo'n smak? Meestal zijn de hoofdas, de spindle (waar de bladen aanzitten) en de flybar krom na een crash. Dit kun je controleren door de assen over een vlakke tafel te rollen.

Slipt de aansturingsstang van de staartservo wellicht?

Hoi,

Ik ga dat eventjes controleren morgen en ik kom erop terug. De fly-bars zijn recht dat had ik gecontroleerd en ze gaan de goede kant op. Ik zal wel even verder kijken met deze tips.

Thx!

Probeer de staart gyro die op de staart bevestigd zit eens wat meer richting de neus te verschuiven en daar weer vast te schroeven ? (een halve mm per keer en dan proberen of het beter wordt net zolang tot je het goeie punt vind.. hou je zender trim in het midden als je dit afsteld zodat je het gelijk goed doet..)

Hoi MSlik,

check eerst even als je gyro en staartservo in de juiste richting werken. Dit doe je als volgt :

Juiste werking van de staartservo :

duw de stick waarmee je de staart controleert naar rechts, bij deze input moet je de meskant van het staart ook naar rechts zien gaan, is dit niet zo dan staat de richting van je staart servo verkeerd, dus dan moet je (als je futaba vliegt) kanaal 4 in je zender gaan reversen. Als je rechtse staart input geeft en de meskant van je staartblad stuurt ook naar rechts dan is alles ok

Dan ga je over om te zien of je gyro in de juiste richting kompenseert. Dit doe je als volgt :

neem je heli bij de staart vast en duw de staart naar links op, dus je neus gaat naar rechts. Bij deze in put moet de gyro je staartbladen met de meskant ook naar links sturen, is dit niet zo, dan moet je de "DIR" richting op je gyro gaan veranderen. Op een GY 401 heb je een dipswitch die je kan zetten op ofwel "NOR" of "REV".

Ik weet natuurlijk niet welke gyro en zender je hebt, maar deze test kan je op gelijk welke gyro uitvoeren !

Hopelijk helpt dit je een beetje vooruit !

Grtz,
Dirk

Hoi,

Ik ben dus echt vrij nieuw in het jargon dus als ik een domme vraag stel please forgive me.

Ten eerst de gyro is toch het geheel waar de mesbladen opzitten? Of heb ik dat nu mis.

Ten tweede heb ik mijn heli zo ingesteld dat als ik met de stick naar rechts duw de neus die kant op gaat. Betekend dat dan dat de bladen ook naar rechts toe overhellen of precies andersom.

Nog even een opmerking. Voor de crash was wel alles goed. Ik hoop vanavond even tijd te hebben om het zaakje goed te bekijken. Bedankt voor de tips weer!

Michiel

Michiel, ga vooral ook even inlezen in de materie.. mesbladen???? bedoel je rotorbladen?
k probeer je niet onderuit te halen, maar dit schept verwarring... De gyro(scoop) is een electronisch component op je heli die de staart aanstuurt en voorkomt dat deze tegen de richting van je rotor gaat draaien (actie-reactie). Simpel gezegd: een blokje plastic met draadjes eruit naar de staartservo en je ontvanger.

Voor de staart (roer) geldt inderdaad dat je knuppel rechts de neus rechts doet bewegen, dus dat staat goed.

Kan het zijn dat je in je zender de 'revo' mix aan hebt staan of verkeerd om?

Wellicht verstandig om even hulp te zoeken bij iemand die even met je meekijkt.. dat helpt waarschijnlijk het snelst, zonder schade. Je bent altijd welkom in Soest als je wilt..

In principe moet een helicopter zonder gyro te vliegen zijn. In de tijd van mijn helioldie, de Graupner Bell 47G waren er nog geen gyro's (ja kavan had er één en die was onbetaalbaar) en vloog men zonder. Als de verhouding van toeren tussen hoofd en hekrotor goed zijn voor die helicopter en de pitch van de hekrotor is goed afgesteld moet je zonder gyro kunnen vliegen. Alleen je blijft sturen net als met de cyclic. Je moet constant corrigeren. De gyro neemt dat van je over.

Als je de heli afstelt zonder gyro en hij reageert dan goed op de stuurcommando's dan is simpelweg je gyro stuk. En als hij al een keer flink ter aarde is gegaan is dat bij dit redelijk gevoelige stukje elektronica niet onmogelijk.

Als het na een crash is gebeurt kan het zijn dat de belt verdraaid is bij reparatie.
Dan blaast de tailrotor de andere kant op.......

Draai aan de mainrotor.
Als de dikke kant van het rotorblad (grote) "voor" loopt.
Loopt dan de dikke kant van de tail ook "voor"?

Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Ik was lekker op tijd thuis dus ben meteen begonnen. Heb de hele staart uit elkaar gehaald maar niets geks gevonden. Ik heb gelijk de Belt en de staart stang (de holle buis bedoel ik daarmee) vervangen want die waren versleten en nogal gedeukt. Nu ik alles aangesloten heb bemerk ik dat de servo maar 1 kant op gaat, dus de stick naar links levert een reactie de stik naar rechts niet. Ook komt hij niet terug naar de middenstand als ik de stik los laat dat moet toch? Volgens mij is die dus stuk.

Maar ik heb toch even gecheckt met de heli in de hand en dan de staart rotor met de hand bedienen. En ik heb nog steeds het idee dat hij naar rechts uitbreekt zeg maar. Kan het ook nog ergens anders aan liggen. Heb voor de zekerheid flybars paddels (als die zo heten) en flybar stangen besteld zodat die recht zijn.

Ik ga morgen even een nieuwe servo halen en kijken of dat beter gaat.

Michiel

Hoe je het met de hand hebt getest kan ik me niets bij voorstellen.

Maar.....
Als de rotor rechts om draait (Van bovenaf gezien).
Dan wil de staart naar rechts.
Dit doet de torgue, doodnormaal.

Hier voor heb je de tailrotor, die stuurt dit tegen.
De mate van correctie wordt bepaald door de gyro.
Als je tailservo kapot is kan hij ook niet corrigeren.
Dat lijkt me dus de fout, als ik het zo hoor.

Hoi Michiel,

Twee dingen in het tollen herken ik, misschien is de oorzaak het zelfde.

Dat de staartservo raar doet kan ook the head-lock op de gyro zijn.
Als ik de heli stand-by staat en ik beweeg de heck-stick komt ie ook niet terug. Als ik de head-lock uitschakel wel (en zoekt ie ook de neutraal-stand op) Je kan het eenvoudig testen door de heli in stand-by naar links EN naar recht te draaien, de servo moet dan ook een volledige uitslag maken.

Over het tollen: na een tail-dip heb ik een keer de tailgrips moeten vervangen. Bij de Zoom-425 kun je het blijkbaar verkeer om aansluiten zonder dat je het direct ziet. (en in de handleiding staat niets hierover;)
De reactie is dan precies verkeerd om, met tollen als gevolg.

groet
Paul

Hoi,

Met handmatig bedoel ik dat ik de heli vasthield en een beetje gas gaf. Je voelt dan niet alleen dat hij omhoog wilt maar je voelt ook wel degelijk dat de achterkant naar rechts wilt gaan. Daarna heb ik de servo eraf gehaald en heb dit nogmaals gedaan en met de andere hand de link rod naar de staart rotor bewogen en gemerkt dat dit wel effect had.

In standby modus heb je geen uitslag naar rechts. En hij komt ook niet terug naar neutraal. Ik heb een KDS 800 gyro. Ik heb ook even op internet gesnuffeld maar het hoeft niet per definitie aan mijn servo te liggen. Het kan dus ook aan de Gyro liggen. Dus ik ga vanmiddag eventjes naar de winkel en koop beide met natuurlijk de afspraak eventueel 1 terug te brengen. Ik denk dat ik gelijk voor een digitale servo ga of in ieder geval een goede sterke. Nu zitten er Tower Pro MicroServo 9g's in en volgens mij is er voor iets meer geld een stuk beter te verkrijgen.

Als dat erin zit laat ik weer wat weten. In ieder geval bedankt voor de tips en als dit niet werkt kom ik graag een keer naar Soest voor wat hulp.

Michiel

kijk bij de servo met name even naar de snelheid waarmee hij stelt. Op zich moet je met een standaard servo een redelijk stille staart houden met hover, het wordt pas lastig bij 3D manouvres, dan moet je met name een sterke en supersnelle servo hebben.

Je bent uiteraard welkom..

Back