Als alle delen tegelijkertijd gaan wordt er met kabels gewerkt in de arm.
Als de delen 1 voor 1 gaan met hydraulisch cilinders.
Vaak is bij een mast van ongeveer 50 meter de laatst 2 delen met 1 cylinder en gaat het laatste deel er met een kabel uit dit scheelt gewicht en een extra hydraulische cylinder. De eerste 2 delen gaan ieder dmv een eigen cylinder.
Liebherr maakt gebruikt van een zogenaamde lege mast. Daar zit maar een cylinder in. Iedere keer wordt er 1 deel uitgeschoven vastgezet en dan trekt de cylinder zich weer terug. Dan wordt het volgende deel uitgeschoven vastgezet enz.
Dit scheelt een hoop gewicht in de mast daardoor zijn de liebherr kranen sterker op een lange vlucht dan andere merken.
Het nadeel is dat de delen maar op een bepaalt aantal lengtes kan worden uitgeschoven (75,66,50 en 33 %) en tijdens bedrijf niet de mast even kan worden ingekort of langer worden gemaakt. Dan moeten eerst de delen weer terug en de mast weer opnieuw worden uitgeschoven. Ieder systeem heeft zijn voors en tegens.