hijskraan arm

  • Topicstarter Topicstarter alfisti
  • Startdatum Startdatum
A

alfisti

Guest
weet iemand hoe het uitschuif systeem van een hijskraaarm werkt
hoe het komt dat alle delen tegelijk en verdeeld worden uitgeschoven.
ik ben vanplan zelf een kraan te maken maar heb geen idee hoe dit zit
 
Als alle delen tegelijkertijd gaan wordt er met kabels gewerkt in de arm.
Als de delen 1 voor 1 gaan met hydraulisch cilinders.

Vaak is bij een mast van ongeveer 50 meter de laatst 2 delen met 1 cylinder en gaat het laatste deel er met een kabel uit dit scheelt gewicht en een extra hydraulische cylinder. De eerste 2 delen gaan ieder dmv een eigen cylinder.

Liebherr maakt gebruikt van een zogenaamde lege mast. Daar zit maar een cylinder in. Iedere keer wordt er 1 deel uitgeschoven vastgezet en dan trekt de cylinder zich weer terug. Dan wordt het volgende deel uitgeschoven vastgezet enz.

Dit scheelt een hoop gewicht in de mast daardoor zijn de liebherr kranen sterker op een lange vlucht dan andere merken.
Het nadeel is dat de delen maar op een bepaalt aantal lengtes kan worden uitgeschoven (75,66,50 en 33 %) en tijdens bedrijf niet de mast even kan worden ingekort of langer worden gemaakt. Dan moeten eerst de delen weer terug en de mast weer opnieuw worden uitgeschoven. Ieder systeem heeft zijn voors en tegens.
 
ok dan bedankt voor de info
ik ga is kijken of er ergens fotos van een binnen werk zijn of evt bouw tekeningen
 
heey alfisti

zoals je misschien al gezien had ben ik ook met een kraan bezig 1:16 en ben met de auto al lekker op weg en zit er inderdaad ook over in hoe ik die mast moet gaan maken.

en ahjwinth is er misschien een mogelijkheid voor een tekening o.i.d. want ik snap het niet helemaal.
 
geen idee en ik heb geen tekening en bou asl ik er aan begin ook geen schaal 1:16 maar 1:4
 
Back
Top