hikkend staart beweging

Hi Phil,

Vraagje: Waarom verander je je pitch-curve als je van normal naar idle gaat? Je maakt het zo moeilijker omschakelen, omdat je ranges veranderen. Wat ik en de meeste met mij doen is de ranges identiek maken zodat je ongeacht de vlucht-stand dezelfde pitch-range hebt. Dan kun je in vlucht schakelen zonder dat je heli een sprongetje maakt...

groetjes,

Ton.

Wat je normaal zou doen is op normal de instellingen zo maken dat je alleen vliegt met de skids naar beneden, dus niet inverted. Th-n zou dan iets kunnen zijn van 0-50-70-80-80 en pith iets van 40-45-50-75-100 Dit betekent op mid stick dus een pitch van 0 graden. Hoveren doe je dan dus met de stick iets boven de middenstand. De waardes zijn niet per heli gelijk en moet je dus met een pitch gauge even afregelen. Maximaal negatief een graadje of 4, mid stick 0 graden en max iets van 8-10.

Idle up is bedoeld om ook op de kop te gaan vliegen dus zo moet ook de throttle en pitch curve worden ingesteld.

Zou ongeveer zo kunnen. Pi-idle1 altijd lineair dus 0-25-50-75-100 Op mid stick zit je dus weer op 0 graden, min en max op ongeveer 9-10 graden. Hierbij kan de heli dus onderste boven vliegen omdat je ook negatieve pitch hebt (omgekeerd wordt dat weer positief ;)) Th-idle1 kan je vlak maken of een kleine V er in maken. Dus 100-95-90-95-100. Een beetje tammer kan ook bijv 90-85-80-85-90. Dit is indicatief maar de basis zou zo moeten zijn.

hikkend staart

Heren,
Burp en Skidz
ja waarom ik de ranges verander weet ik ook niet zo eigenlijk......noem het maar meer de onervarenheid.
Ik heb meer het idee van dan land ik tenminste niet zo hard als ik veel negative pitch hebt,maar dat is iets tussen de oren.
Maar goed ik ga alles een beetje op een gelijke waarde zetten(wat jullie hier aangeven) en zo aan wennen.
Inverted vliegen denk ik nog niet eens aan das nog voor mij te hoog gegrepen(ja op de sim gaat het goed maar daar druk je op de knop en alles is weer hersteld)
Ik wil eerst de heli goed onder controle krijgen voordat ik kunst vluchten ga maken.
Bedankt voor jullie adviezen......aldoende leert men
phil

Ik zie in dit topic ook al weer van die vreemde pitch curves voorbij komen. Even jullie mening over deze curves;

Normal mode- 40-45-50-75-100 ( ervanuit gaand dat 40 ong -2 tot -3 graden geeft)

Idle 1 en 2 0-25-50-75-100

In normal mode een gascurve die op midstick rond de 80 zit ikzelf heb hem op 70 ziet er zo uit 0-35-70-80-90

De pitch curves zou ik naar mijn mening na midstick altijd gelijk houden zoals in bovenstaand voorbeeld heb je nooit een inzakkende heli met overschakelen naar idle

Beginner of niet deze als je je aan deze curves leert wennen heb je daar als je verder komt in de hobby zeer veel profijt van. Ik vloog in het begin ook met van die vreemde curves en ben daar later op trug gekomen.

Wil je je heli wat temmen doe het dan door je swash mix te verlagen en evt expo te gebruiken.

Oftewel hetgeen Burp hier boven ook aangeeft ongeveer ;-)

Just my 2 Cent's

Laatst bewerkt:
hikkend staart

Ok,
bedankt
voorlopig even zo ingesteld......
th-n 0/50/80/80/80
p-n 30/40/50/75/100
30% is bij mij -3 graden en 100% +9graden
th-1 90/85/80/85/90
p-1 30/40/50/75/100
Mijn swash staat ingesteld op 50% en daar kan ik dan inderdaad ook kunnen gaan veranderen meer of minder.
De expo zal ik zeker ook instellen om het wat minder gevoeliger te maken zeker om te wennen
Ik ga dit proberen als ik klaar ben met werken morgen avond dan is het hier meestal windstil.

mvg phil

Ok,
bedankt
voorlopig even zo ingesteld......
th-n 0/50/80/80/80
p-n 30/40/50/75/100
th-1 90/85/80/85/90
p-1 30/40/50/75/100
Mijn swash staat ingesteld op 50% en daar kan ik dan inderdaad ook kunnen gaan veranderen meer of minder.
De expo zal ik zeker ook instellen om het wat minder gevoeliger te maken zeker om te wennen
Ik ga dit proberen als ik klaar ben met werken morgen avond dan is het hier meestal windstil.

mvg phil

Das zijn goed uitgangs curves. Ben je hier na een tijd aan gewend kun je altijd je idle curve in de eerste 2 punten 0-25 maken. En vlieg je alleen nog in normal mode kun je na verloop van tijd je in je swash mix je pitch verhogen naar bijv 11 graden.

Maar in het begin tot 9 graden meer als genoeg zo ben ik ook begonnen. Ik had zelfs in het begin mijn throttle maar op max 60 :D.
Vond een 450 heli in het begin erg intimiderend, maar langzaam wennen en komt het vanzelf.

Kleine stapjes in het begin, vertrouwen krijgen in je heli en je eigen kunnen.

Ik heb leren vliegen met 0-25-50-75-100, -10/0/+10. Dan hoef je nooit meer te wennen aan een andere curve, of bang te zijn dat je pitch verschuift met in-flight mode wisselen.
Je moet alleen niet in paniek de pitch omlaag duwen, anders heb je een schep nodig :D

Ton

hikkend staart

:D
Die schep heb ik een keer nodig gehad ja.......liever niet meer
Maar dit gaat voorlopig even lukken en heel langzaam naar wat grotere waardes toe.
phil

hikkend staart

Zo,
vanmiddag aan hoveren geweest hier achter op het veld.Was wel een windkracht 4 maar toch wezen proberen.
Af en toe weer een flinke windvlaag maar dat mocht de pret niet drukken.
Staart moest ik goed in het midden zetten want de heli draaide heel lanzaam naar rechts ook dat is nu over.Ik moest enkel de kogel link op de staart een halve slag terug draaien,dit bleek voldoende te zijn.
Geen rare glitch meer door het aarden van de staart,gewoon een netjes draaiend 450 sport.
Pas bij 6 minuten merkte ik dat de toerental wat veranderde dus dan maar op de grond en een nieuwe lipo erin.
De waardes zoals ik ze nu hebt ingesteld bevallen mij uitstekend.
Zo kan ik voorlopig rond komen en wennen aan de heli op zich.
th-n 0/50/80/80/80
p-n 30/40/50/75/100

th-1 90/85/80/85/90
p-1 30/40/50/75/100
Bij deze wil ik iedreen bedanken voor het mee denken,nu maar veel oefenen en langzamerhand de pitch waardes meer richting de nul te krijgen.
Voor mij mag dit onderwerp gesloten worden tenzij iemand nog iets te vermelden hebt.
mvg
phil

Back