Ik zal mijn opmerking ook even onderbouwen, deze is niet uit de lucht gegrepen.
Raptor Rulezzz schreef:
Als je echt goede lipo's wil hebben die ECHT stromen kunnen leveren ZONDER op te bollen en kapot te gaan moet je kijken naar ThunderPower of FlightPower lipo's. Ze zijn niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.
Zoiezo binnen de specificatie van het product blijven vaak klopt dit maar de een houd een hogere spanning dan de ande, die ThunderPower of FlightPower lipo's zijn idd goed maar zijn niet de enige, gewoon meetgegevens of een grafiek die door een gebruiker of winkel is gemaakt zoeken (die vertrouw ik meer dan sommige fanrikanten). En je moet goed je best doen voor ze opbollen/kapot gaan je merkt veel eerder dat de capicitijd terugneemd en je spanning inzakt.
Ik vlieg met modelhelicopters, deze trekken vrij constant hoge stromen en pieken met ZEER hoge stromen. Zo vlieg ik bijvoorbeeld met de FlightPower EVO 20 4900mah 6s1p pakketen, als ik deze bijna leeg heb (20% capaciteit in de pack) en er
100 ampere van trek dan blijft de spanning rond de 20,2 volt. Ik heb grafieken gezien van ongeveer 6 verschillende merken en alleen de FlightPower lipo's en de ThunderPower lipo's doen dit, andere zakken gelijk richting de 18 volt!!!!!
Ik heb dezelfde ervaring met de ThunderPower 3s 2100 pro-lite accu's, bijna lege accu belasten met
32 Ampere en de spanning zakt niet onder de 10 volt. Bij alle andere "goedkopere" pakketen zakt deze spanning sneller.
Als de spanning lager is bij een bepaalde belasting geeft het pakket dus minder watts vermogen af en zal het model wat je vliegt minder krachtig aanvoelen. Bij helicopters zijn deze verschillen zeer groot!!!
Raptor Rulezzz schreef:
Wel is het ook bij deze lipo's (net als bij ALLE andere) dat je een balancer gebruikt om ze in balans te houden.
Normaal ontstaar er geen onbalance in een lipo pakker, onbalance is een indikatie dat die cel iets minder is dan de rest je moet ze zo af en toe controleeren en dus indien nodig balanceren. Dit kun je niet tevaak doen dus elke keer dat je laad met een balancer is niks mis mee (volgens mij een beetje overbodig) Ik zou iemand ongeacht het aantal laders aanraden 1 balancer te kopen of met een multimerer zo nu en dan te controleren.
Er onstaat geen onbalans in de pack als deze in goede staat is, niet tever ontladen word en als er GEEN hoge stromen worden getrokken. Als je wel hoge stromen trekt zul je snel zien dat zelfs de beste pakketen "iets" uit balans gaan, we hebben het dan over 0,1 volt of minder. Dit is ook precies de reden waarom je niks aan die multimeter hebt, deze is gewoonweg niet nauwkeurig genoeg!
Daarom is het zeker raadzaam om een goede balancer te gebruiken elke keer dat je laadt.
Raptor Rulezzz schreef:
Dit geld voor 3s of groter.
HUH????? WAROM geen onbalance bij 2s?????
Hoe groter het aantal cellen, hoe groter de kans op onbalans. Onbalans ontstaat door het snel ontladen of laden van het pakket, daarom hebben 2s pakketen er minder last van. Vaak worden deze ook gebruikt in applicaties die niet zulke hoge stromen trekken.
Zelfs mijn 3s pakketen blijven relatief gezien mooier in balans dat mijn 6s pakketen, 6s2p pakketen zouden ook sneller uit balans gaat omdat daar het aantal cellen wederom verdubbeld is.
Ik heb vaak na 1 vlucht op mijn 6s1p packs meestal 0,014v onbalans, dit wordt door de TP210 weggebalanceerd tot tussen de 0,000 en 0,009
Raptor Rulezzz schreef:
Verder ook belangrijk:
- Niet meer dan 80% vd capaciteit ontladen
80-90% tja eigelijk wel maar als je stopt op een spanning die de fabrikant aangeeft is dit vaak 80-90% en dit is wel te meten en bij sommige regelaars tot 0,1V in te stellen
Als je je regelaar zo instelt dat hij precies stopt als de spanning te laag wordt, of tenminste, te laag wordt om de accu te laten overleven dan heb je regelmatig een probleem. Je zal dan of zelf al moeten stoppen bij 70% of door moeten vliegen tot de regelaar je motor dichttrekt. Lijkt me geen prettig idee, daarom vlieg ik liever met een timer. Wat je verbruikt is over het algemeen redelijk constant en zolang je een veilige marge aan houdt werkt een timer het beste.
Ook is het probleem in mijn geval dat ik soms pieken trek van 116 ampere, spanning zakt dan naar zo'n 20,1v... maar als hij daarna ontlast wordt komt hij terug naar 21,5 volt en de accu is dus nog niet leeg. Zou ik de beveiling instellen zoals jij voorstelt, dan trekt hij mijn motor dicht op het moment dat ik hem even flink belast. Ook een liposafe zal niet werken, deze gaat enkel leuk staan knipperen bij flinke belasting en als hij aan blijft is het vaak al te laat...
Raptor Rulezzz schreef:
- Heb je een 10c pakket minimaal nodig, koop dan een 20c... de levensduur zal verviervoudigen
En het gewicht??? een 20C pakket weegt een stuk meer dan een 10 of 15C persoonlijk zou ik eerder voor meer capicitijd kiezen als je het gewicht kweit kan. (Ben zelf wel fan van 15C , 20C piek voor niet volgas-vliegtuigen)
Het is een vaststaand feit dat als je een 10c lipo van 2000 mah elke vlucht belast met 20 ampere, dat de levensduur dan kort zal zijn. Sterker nog, volgens FlightPower maar zo'n 50 cycles, daarna wordt hij snel minder.
Als je in dit hypothetische geval een 20c lipo gebruikt van 2000mah en hem elke vlucht met gemiddeld 20 ampere belast, dan zal hij zo'n 200 cycles mee gaan!!!!
Ik heb dit niet zelf verzonnen, het is mij verteld door FlightPower en staat ook op hun website!!
Als het gewicht je aan het hart gaat kun je ook kiezen voor ThunderPower Pro-lite's, hun 2100mah 15c pakketen zijn gemiddeld zo'n 40 gram lichter dan vergelijkbare pakketen van "goedkopere" merken.
Ik wordt er overigens NIKS beter van om te zeggen dat ThunderPower lipo's goed zijn, ik moet hier ook de volle prijs voor betalen... maar ere wie ere toekomt, ze zijn gewoon echt goed. FlightPower lipo's zijn ook erg goed, maar deze ben ik wel bevooroordeeld :wink:
Ik heb geen idee welke stekkers er aan de Himodel lipo's zitten, maar aan de ThunderPower en FlightPower lipo's zitten tegenwoordig dezelfde.
Cheers,
Rich