HiModel lipo packs; wie heeft er ervaring mee?

Tadango zei:
Nog even over dat de dure merken goed zijn.....

DAT IS DUS ONZIN!!! De dure merken verkopen soms ook rotzooi. Kokam 2000 HD? Rotzooi is het :) haal slechts 1600 mAh bij 10C, terwijl het 2000 mAh 15C cellen zijn. Thunderpower pakketten waarvan spontaan cellen barsten na 5 vluchten met lage belasting. Flightpowers die een enorme weerstand krijgen en waarvan de spanning zakt als een idioot als ze koud zijn.

Nee, een duur / bekend merk betekend niet altijd goede cellen ook al gebruik je ze heel netjes binnen de grenzen.

Als je echt goede cellen wilt maar niet teveel wilt betalen kijk dan naar de D9 serie van United Hobbies. Dit zijn de eerste accu's die meer waarmaken dan wat ze opgeven! Ze presteren zelfs beter van thunderpower / hyperions. Hyperion verkoopt ook dezelfde cellen als thunderpower maar voor minder geld. Ook hebben ze een betere kwaliteits controle / degelijkere paketten die zorgvuldiger zijn geassembleerd.

Kijk eens in het buitenland bij http://www.b-p-p.com of http://www.unitedhobbies.com/

Welke van die D9 zou ik dan in een shockflyer moeten stoppen.. 200 gram met de 1611 kv van rctechnics

Het gewone sommetje.
Trekkracht 1.5Xgewicht vliegtuig vlieg klaar 300gram dus.
Wat is de stroom dan.
Ik gok even 5A.
Met een 540mA 20C is dat te halen met wat reserve.
Ik weet niet of die precies in hun programma zit maar iets vergelijkbaars. :wink:

dat klopt.. max stroo mvan motor is 11 A
gewoon 18a regelaar genomen kan het nooit misgaan :D
Accu is 540 mah 20 C, en kan continu 10,8 A hebben en max 13,5 A

UPDATE:
vlieg nu met gws 8x4 prop.. trekt ongeveer 6A

Deze week 5 lipo packs op de 'reserve bank' geplaatst... :?
Allemaal pack waarvan beweerd werd 15C of 20C belastbaar te zijn, en ik weet dat het niet slim is maar heb ze ook allemaal nomaal max belast (geen piek).
Alle 5 presteren wisselend van 5C tot max 8C , oftewel waardeloos en niet meer bruikbaar.

Nu heb ik ooit eens gehoord dat je LiPo's 'half geladen' moet bewaren als je ze een tijd niet gebruikt...??
Weet iemand hier meer over?
Mijn accu's hebben namelijk +/- half jaar volledig geladen ongebruikt op de plank gelegen.

Heb nu 2 D9 packs (2200 5S en 1700 3S) en die presteren super!!

(De 'reserve bank' packs zijn van ELE, Himodel, Polymax)

MarcelB zei:
Deze week 5 lipo packs op de 'reserve bank' geplaatst... :?
Allemaal pack waarvan beweerd werd 15C of 20C belastbaar te zijn.
Alle 5 presteren wisselend van 5C tot max 8C , oftewel waardeloos en niet meer bruikbaar.

Nu heb ik ooit eens gehoord dat je LiPo's 'half geladen' moet bewaren als je ze een tijd niet gebruikt...??
Mijn accu's hebben namelijk +/- half jaar volledig geladen ongebruikt op de plank gelegen.

Heb nu 2 D9 packs (2200 5S en 1700 3S) en die presteren super!!

(De 'reserve bank' packs zijn van ELE, Himodel, Polymax)
Hoe bepaal je dat ze 5 tot 8C presteren?
Ik constateerde dat de klemspanning na het berijken van 8.4V meteen zakte naar 8V onbelast en dat 1/3 van de capaciteit zoek was.

Niet alleen veel gebruikers doen dat maar er schijnen ook fabrikanten te zijn die dat adviseren.
Er zijn ook gebruikers die ze geladen op bergen om meteen te kunnen vliegen als ze dat willen.
Ik heb echter de zelfde ervaring als jij met ELE en berg ze op in 1/2 tot1/3 geladen toestand ook mijn Hi Model lipos.

Mijn leverancier is gestopt met ELE maar gaat door met HiModel maar of dat het einde van de problemen is zal moeten blijken.
Mijn HiModel lipos doen het tot nu toe goed.
De tijd zal het leren. :wink:

MarcelB zei:

De mijn HiModel is nu een maand of 10 oud en presteert nog als nieuw d.w.z. de spanning zakt niet onder de 3v per cel tijdens de vucht dus de regelaar slaat ook niet af. Dit was bij mijn Kokams een ander verhaal, die waren binnen de kortste keren al stuk (gebruik ze nu als zenderaccu). Tegenwoordig laad ik de accu niet meer op na de laatste vlucht, dan zijn ze dus ong. 30% vol. Men zegt dat vol wegleggen niet goed is.

cdrom flyer zei:
Hoe bepaal je dat ze 5 tot 8C presteren?
m.b.v. Astroflight whatmeter, en dan vervolgens een volle accu belasten met de daarvoor bedoelde aandrijving.
Als het 3S lipo pack dan +/- 9V bereikt, kijk ik met hoeveel Amps ik de setup belast, daarna is het een makkelijk reken sommetje...
De D9 cellen die ik nu gebruik blijven bij volle belasting van de aandrijving op +/- 11V ! 8) dat zijn de betere meet waarden die ik wil zien :wink:

flying jesse zei:
Ik heb 2x een accu gehad van HiModel, de 11.1V 10c 2200mah lipo.

De eerste die ik bestelde ging na de 1e keer aansluiten meteen kapot, ik dacht he s#%$ (censuur), mn eigen schuld dikke bult. Dan maar nog een keer bestellen, maar eerst alle aansluitingen laten controleren door een ervaren modelvlieger. Alles blijkt dus goed te zijn.

2e accu kwam dus binnen (weer €36,50 ) en die dan maar op de club proberen, weer door een ervaren electrovlieger.

Meteen bij het aansluiten dikke rook komt eruit en accu wordt meteen bol. Ben nu nog steeds in onderhandeling met RcTechnics, maar mijn ervaringen met HiModel zijn dus absoluut teleurstellend, en raad deze accu (de 2200 Mah 10c) aan niemand aan!

Mvg Jesse

raar man ik gebruik de 11.1v 2200mah 10c lipo en nog geen enkel probleem mee gehad!
is een prima accu voor mij;)

mvg sven

flightpower evo 20 4900 mah 6s1p

Ik zal mijn opmerking ook even onderbouwen, deze is niet uit de lucht gegrepen.
hallo heb ook een vraagje ik vlieg ook met modelhelikopters en nu voor de eerste maal met elektro nl een t-rex 600 kan u mij soms zeggen met hoeveel ampere ik de batterijs mag laden , de batterijs zijn flightpower evo 20 4900 mah 6s19 en mijn lader is een graupner ultramat 16 mijn vraag is nu als ik het scherm bekijk komt erop lippo manual c:0,5 a 4900 map is dit goed of moet die 0.5 meer zijn alvast bedankt voor de info groetjes vanuit belgie

Ik vlieg met modelhelicopters, deze trekken vrij constant hoge stromen en pieken met ZEER hoge stromen. Zo vlieg ik bijvoorbeeld met de FlightPower EVO 20 4900mah 6s1p pakketen, als ik deze bijna leeg heb (20% capaciteit in de pack) en er 100 ampere van trek dan blijft de spanning rond de 20,2 volt. Ik heb grafieken gezien van ongeveer 6 verschillende merken en alleen de FlightPower lipo's en de ThunderPower lipo's doen dit, andere zakken gelijk richting de 18 volt!!!!!

Ik heb dezelfde ervaring met de ThunderPower 3s 2100 pro-lite accu's, bijna lege accu belasten met 32 Ampere en de spanning zakt niet onder de 10 volt. Bij alle andere "goedkopere" pakketen zakt deze spanning sneller.

Als de spanning lager is bij een bepaalde belasting geeft het pakket dus minder watts vermogen af en zal het model wat je vliegt minder krachtig aanvoelen. Bij helicopters zijn deze verschillen zeer groot!!!

Er onstaat geen onbalans in de pack als deze in goede staat is, niet tever ontladen word en als er GEEN hoge stromen worden getrokken. Als je wel hoge stromen trekt zul je snel zien dat zelfs de beste pakketen "iets" uit balans gaan, we hebben het dan over 0,1 volt of minder. Dit is ook precies de reden waarom je niks aan die multimeter hebt, deze is gewoonweg niet nauwkeurig genoeg!

Daarom is het zeker raadzaam om een goede balancer te gebruiken elke keer dat je laadt.

Hoe groter het aantal cellen, hoe groter de kans op onbalans. Onbalans ontstaat door het snel ontladen of laden van het pakket, daarom hebben 2s pakketen er minder last van. Vaak worden deze ook gebruikt in applicaties die niet zulke hoge stromen trekken.
Zelfs mijn 3s pakketen blijven relatief gezien mooier in balans dat mijn 6s pakketen, 6s2p pakketen zouden ook sneller uit balans gaat omdat daar het aantal cellen wederom verdubbeld is.
Ik heb vaak na 1 vlucht op mijn 6s1p packs meestal 0,014v onbalans, dit wordt door de TP210 weggebalanceerd tot tussen de 0,000 en 0,009

Als je je regelaar zo instelt dat hij precies stopt als de spanning te laag wordt, of tenminste, te laag wordt om de accu te laten overleven dan heb je regelmatig een probleem. Je zal dan of zelf al moeten stoppen bij 70% of door moeten vliegen tot de regelaar je motor dichttrekt. Lijkt me geen prettig idee, daarom vlieg ik liever met een timer. Wat je verbruikt is over het algemeen redelijk constant en zolang je een veilige marge aan houdt werkt een timer het beste.

Ook is het probleem in mijn geval dat ik soms pieken trek van 116 ampere, spanning zakt dan naar zo'n 20,1v... maar als hij daarna ontlast wordt komt hij terug naar 21,5 volt en de accu is dus nog niet leeg. Zou ik de beveiling instellen zoals jij voorstelt, dan trekt hij mijn motor dicht op het moment dat ik hem even flink belast. Ook een liposafe zal niet werken, deze gaat enkel leuk staan knipperen bij flinke belasting en als hij aan blijft is het vaak al te laat...

Het is een vaststaand feit dat als je een 10c lipo van 2000 mah elke vlucht belast met 20 ampere, dat de levensduur dan kort zal zijn. Sterker nog, volgens FlightPower maar zo'n 50 cycles, daarna wordt hij snel minder.
Als je in dit hypothetische geval een 20c lipo gebruikt van 2000mah en hem elke vlucht met gemiddeld 20 ampere belast, dan zal hij zo'n 200 cycles mee gaan!!!!
Ik heb dit niet zelf verzonnen, het is mij verteld door FlightPower en staat ook op hun website!!

Als het gewicht je aan het hart gaat kun je ook kiezen voor ThunderPower Pro-lite's, hun 2100mah 15c pakketen zijn gemiddeld zo'n 40 gram lichter dan vergelijkbare pakketen van "goedkopere" merken.

Ik wordt er overigens NIKS beter van om te zeggen dat ThunderPower lipo's goed zijn, ik moet hier ook de volle prijs voor betalen... maar ere wie ere toekomt, ze zijn gewoon echt goed. FlightPower lipo's zijn ook erg goed, maar deze ben ik wel bevooroordeeld :wink:

Ik heb geen idee welke stekkers er aan de Himodel lipo's zitten, maar aan de ThunderPower en FlightPower lipo's zitten tegenwoordig dezelfde.

Cheers,

Rich :mrgreen:
hallo heb ook een vraagje ik vlieg ook met modelhelikopters en nu voor de eerste maal met elektro nl een t-rex 600 kan u mij soms zeggen met hoeveel ampere ik de batterijs mag laden , de batterijs zijn flightpower evo 20 4900 mah 6s19 en mijn lader is een graupner ultramat 16 mijn vraag is nu als ik het scherm bekijk komt erop lippo manual c:0,5 a 4900 map is dit goed of moet die 0.5 meer zijn alvast bedankt voor de info groetjes vanuit belgie

Back