HiModel motor1611Kv (Bi Night Tekening op pagina 6,film op7)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door DennisK, 2 jan 2007.

  1. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Het heeft even mogen duren maar heb vandaag de laatste dingetjes gedaan aan mn modelletje.

    Heb nog wel een probleem met de accu. Hij mag maar 7A continue hebben en op volgas is het 9A.
    Voor hoveren is 3/4 gas voldoende en komt niet boven de 7A uit. Dus het kan net maar neem wel een 540Mah accutje die mag max 10.8A continue hebben

    Gwicht is iets hoger uitgevallen dan ik hoopte maar dat had ik al verwacht met 6mm depron.
    Zit nu op 240Gram met een 460mAh 11.1 Lipo

    Nu dus een dagje prikken om te kijken of ie vliegt.


    Pics.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    240 gram valt nog mee dan op zich... zal best leuk vliegen!
    En mocht idd ff duren zeg :). maarja, als hij maar af komt in ieder geval hè! das het belangrijkste!

    als je niet continu gaat hoveren moet het kunnen, maar voor wat langere vliegtijd kan je zeker wel een wat grotere accu erop zetten idd...
    word het meer een buiten-shocky. Maar goed, daar vraag je ook om als je het met 6mm bouwt!
     
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Zit een beetje te rekenen maar weet niet precies wat ik wil doen.

    Gewicht zat op een krappe 250 gram.
    Statische trekkracht net gemeten op circa 320 gram met een GWS 7,3.5 Prop. en 3S 460mAh 40 gram accu. (die het hoorbaar op top niet trekt want je hoort hem iets terug zakken. Dus ik verwacht met een betere accu iets meer trekkracht dan nu. APC zal ook nog iets efficienter zijn maar die heb ik nog niet getest.

    zit dus met de volgende opties.

    Himodel 3s 540mAh 20C 10,8A continue 49 gram. kom ik op een totaal gewicht van 260 gram met a 340 gram trekkracht.
    Himodel 3s 1000mAh 12C 12A continue 78 gram. kom ik op een totaal gewicht van 288 gram met a 340 gram trekkracht.

    Dus het zou kunnen maar is dit nog voldoende?

    Wat bedoelen ze nou met de C (coulomb) want de verhoudingen blijven heel niet gelijk met de Amperés dus snap het in dit geval niet.


    [edit]

    Aah wacht ik zie um al. accu van 460 mAh met 15C is dus 0,460x15 = 6,9Ampere continue enz.

    Zit hem dus in de capaciteit.

    [/edit]
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Aantal C is idd hoeveel je eruit mag trekken. Beste is om daar toch nog wat onder te blijven. De meeste fabrikanten van lipo's prijzen hun lipo's namelijk ietsje te mooi aan. Minder belasting is ook langere levensduur.

    laatste voorbeeld klopt idd.

    540mah, 1C=540mA=0.54A, 20C = 20x0.54=10.8Amp
    1000mah, 1C=1000mA=1A, 12C = 12x1=12Amp
    460mah, 1C=460mA=0.46A, 15C = 15x0.46=6.9Amp.

    Voor buiten kan je heerlijk vliegen met een 3S1000mah. Hoveren zal wel gaan, maar niet vet hard eruit trekken. de trekkracht neemt namelijk wel wat toe. Bij de laatste paar toeren neemt de trekkracht namelijk flink toe, en daar zakken de kleine accu's in. Minder voltage is minder toeren is minder trekkracht. (RPM= motorKV x Voltage).
    De 3S1000 zal een hoger voltage houden bij 10 amp belasting en dus meer vermogen leveren.
    Buiten is dat extra gewicht ook wel lekker omdat het eigenlijk maar weinig windstil is...

    Beste is om dan eigenlijk voor binnen gewoon ff eentje extra te maken (zo gebeurd :D ). maar dan van 3mm en lekker licht houden! En die dan met 3S460.
    Mijn Little Blowfish voor binnen woog 129 gram en vloog heerlijk :). Mijn laatste little met 3D-romp weegt rond de 160 gram met 3S460mah en vrij zware servo's (9 gram). Die vliegt ook nog heerlijk binnen.

    In principe voor hoveren word gesteld dat je minimaal 1,5 keer het gewicht in trekkracht nodig heb. liefst 2x... maarja, dan heb je dus een turboshocky :).
    in de praktijk kan je met net wat meer dan het gewicht al hoveren natuurlijk, alleen kan je hem dan niet snoeihard vanuit hover tegen het plafond aan raggen... Tis maar wat je wil :)
     
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ach ik vlieg toch eigenlijk nooit binnen dus houdt het idd maar meer op een park flyer.
    Wist niet echt wat ik moest verwachten van het motortje maar voor een motor van 12.50 en dan nog een goeie 300 gram trekkracht valt nog best wel mee.

    Zoals ik al in het begin van deze topic zei, vroeger moest ik het met veel minder doen. Dan had ik modelltjes van 240 gram staafje balsa met vleugel en een 280 erop met 8 cellen en dan had je 1/3 trekkracht ratio. Dus alles meer dan dat ben ik al blij mee. En iets meer dan 100% al helemaal. 2:1 ratio is hoeft nou ook weer niet.

    Maar goed, ik zal er nog eens overdenken om nog een compacte 3mm variant te maken en echt voor een gewicht van lager dan 150 gram te gaan.
    Misschien neem ik dan toch wel de kleinere variant van het motortje.

    Deze week wordt het mooi weer dus denk dat ie wel de lucht in komt.

    Zal morgen wel een 1000mAh accutje bestellen. Alleen was ie niet op voorraad bij rctechnics. Dus als iemand iets weet.
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als je een paar foamys gebouwd hebt krijg je zicht op hoe de verhoudingen liggen.
    Als je met 3mm depron gaat werken kom je al gauw onder de 200gram met motoren van 15 tot 20gram en lipos van 560mA en stroomsterkte onder 3A.
    Dat is leuk maar ik zit inmiddels al weken met een paar modelletjes te wachten op rustig weer. :wink:
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Het was niet helemaal wind stil maar kon een poging doen om te kijken of ie wel vloog.

    En dus beetje gas erop en hij kwam netjes recht los maar vloog wat wiebelig.
    Dus volgas recht omhoog om even flink hoogte te maken. Daar was de wind nog erger maar had nu tenminste de tijd om te corrigeren.

    Dus was niet een perfecte vlucht maar vliegen deed het. Controle is goed. Rolt best vlot, richting en hoogte reageren ook goed.
    En wonderbaarlijk genoeg kom in sommige gevallen het vliegtuig weer zelf horizontaal als het mis gaat :D
    Zonder motor zweeft hij netjes door en blijft vliegen met weinig vermogen.

    Nu hopen op een beter dag en een betere locatie om te vliegen. Waar ik nu vloog is de lucht zo turbulent als wat.
     
  8. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    leuk dat hij het goed doet!!!,ik ga hem ook eens bouwen als hij zo goed vliegt :wink:
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    klinkt goed :). prima vliegbeeld dus?
    Turbulentie is de grote vijand van zulke langzame kistjes... Misschien een beetje expo instellen. dat vind ik wel wat relaxeder vliegen als het zo turbulent is.

    Als het windstil is is het leuk, dan kan je met dit soort dingen echt superlangzaam mooi vliegen :). Met harde wind is het meer "overleven" lol
     
  10. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Als ie het goed doet en voldoet aan wat ik er van hoopte (afgezien van mijn vliegkunsten :D ) dan probeer ik er wel een PDF van te maken incl wat detail foto's

    Paar details alvast:

    Spanwijdte 700mm
    Lengte 785mm

    6mm grijs depron
    Landingsgestel 4mm carbon
    stuurstangen 2mm carbon + a 0,5mm verenstaal op de uiteinden.
    Wielen 5mm balsa gedraait met ( 22mmm binnen diameter ) buisisolatie voor waterleidingen.
    Stuurheveltjes gemaakt van printplaat (glasfiber)
    Roeren zitten vast met gewoon plakband. (Heb de ervaring dat scharniertape los laat na een tijdje)


    Ik wacht nog even mn 1000mAh accu af, rctechnics zou hem volgende week weer binnen krijgen.
     
  11. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nu vlieg ik die paarse motor(1540KV) met een 8x3.8SF Slow Flyer Prop en een 2s 350 lipo.
    als ik meer power wil en een 3s lipo ga gebruiken...hoe groot moet mijn prop dan zijn?
    zijn hier standaarden voor?
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Zou het niet weten, heb vanacht zitten spitten naar het 1540KV motortje hier en op het forum.
    Op Himodel staat er een meting met 3S en ook prop keuze.
    Op het forum hier vind ik 7x6

    Wil ik van jou even weten wat de trekkracht ongeveer is op 2 S en welke prop? Dan hoef ik niet meer verder te zoeken.

    Link naar himodel
    http://www.himodel.com/electric/HiModel_1540KV_Outrunner_Brushless_Motor_Type_282215.html



    BTW, leuk die link maar kan mn toerental niet meten en neem aan de het opgegeven RPM/V onbelast is.

    En deed net ff kijken naar GWS 7x3.5 en APC SF 7x4 met gelijke gegevens maar die APC trekt ruim 200 gram meer dan?

    (12000rpm op 9 Ampére heb ik ingevuld en 10 Volt (met de 12k rpm zit ik op 340 gram trekkracht wat nu wel zo'n beetje overeen komt met wat ik heb met een GWS.)

    Met die gegevens met een APC zit hij op 568 gram
    Dan ga ik snel mn APC erop zetten.
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Die calculator geeft resultaten bij diverse props waar ik ook grote vraagtekens bij zet. :?
     
  15. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Snap er niets meer van. zet net een APC 7x4 prop erop nadat ik een vervanger had gemaakt van het centreer ringetje omdat ik die andere te goed heb opgeruimd.

    Dus gas erop. Zooi lood aan het vliegtuig gehangen. Met 200 gram lood trok hij hem nog net de lucht in. Dus houd het ff op 450 gram trekkracht. (weegschaal blaast hij de lucht tegen de bak aan dus vandaar dat ik het nu even zo testte)
    Ga ik de stroom meten zit ik op 14.5Ampere. Dit kan volgensmij nooit. Zo een grote prop is het nou ook weer niet.
    Dus of mn ampere meter kan de stroom niet goed meten of hij trekt echt zoveel stroom.

    iemand een idee. 7x4 zou toch wel goed moeten zijn op 3S met dit motortje.
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dit motortje is voor 8x4 met 2s.
    Denk dat je voor 3s naar een 5 of 6" moet.
     
  17. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Wat moet ik verwachten aan trekkracht dan op 2S en een 8x4 a 8x3,8
    Moet toch een andere accu hebben dus dan kan ik nu nog kiezen.
    2S is minder voltage maar grotere prop compenseerd het deels natuurlijk weer.
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ongeveer 320 gram Volgens mij en dat komt redelijk overeen met de calculator.
    http://www.badcock.net/cgi-bin/powe...0&Current=6&Watts=86.40&Height=++20&Temp=20.0
    Ik doe alles met 2 cellen omdat ik dat voor slowflyers het beste vind.
    Als je echt wilt gaan stunten en hooveren dan heeft 3 cellen zin maar dan met motoren met lager Kv.
    Ik gebruik alleen eigen bouw motoren en wikkel gewoon voor de Kv waarde die ik nodig heb.
    Maar dat is mijn mening. :wink:
    Wat wil je met 450gram thrust op een vliegtuig van dik 200 gram. :?
     
  19. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    450 gram hoefde van mij ook niet :D

    Heb vanavond met wind stil gevlogen. Toestelletje blijft echt met minimaal gas normaal vliegen en met half gas kan je al leuk vliegen. Met 3/4 gas blijft ie aan de prop hangen en volgas schiet hij vrij hard de lucht in. Dat is met 3S en een 7x3.5 prop met 8,5Ampere op vol gas.

    Ik denk dat ik het eens ga gokken op een 1300 12C 2 S accu met grotere prop.
    Misschien doet hij het dan nog steeds goed genoeg en kan ik en stuk langer vliegen dan op 460mah (al valt dat nog niet tegen als je maar niet continue volgas geeft) Een 1300 2S 12C weegt 25 gram meer dan de 3S 460 15C dus dat is te overleven.

    Mocht de 2S het niet doen, dan is het jammer, heb nog zat indoor/slowflers liggen die naar blij zijn om een van 250mA NicD's af te zijn.

    Btw vliegtuig vlieg wel leuk maar moet hem nog een beetje uitspitten kwa zwaarte punt en moet zelf nog een beetje oefenen.
    Heb wel ff hoog in de lucht aan de prop gehangen maar langer dan 10 sec lukte me nog niet.

    Hij vliegt wel extreem langzaam als het moet en wordt dan niet instabiel. Voordeeltje van een dubbeldekkertje :D
     
  20. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Net gevonden met google.

    www.himodel.es

    Himodel 1611KV


    LIPO 2S: Graupner Slim 8 x 6 - 8504 rpm - 64 km/h - 532 gramos de empuje
    LIPO 2S: APC E 9 x 4,5 - 8660 rpm - 46 km/h - 736 gramos de empuje
    LIPO 2S: GWS HD 9 x 5 - 8548 rpm - 52 km/h - 734 gramos de empuje

    LIPO 3S: GWS RS 6 x 5 - 12789 rpm@ 81 km/u - 443 gramos de empuje
    LIPO 3S: Graupner Speed 6 x 6 - 13458 rpm - 104 km/h - 371 gramos de empuje
    LIPO 3S: APC 7 x 4 - 12029 rpm - 58 km/h - 620 gramos de empuje

    [edit]

    nog een paar:

    1611KV @ 3S lipo
    GWS 8x4HD - 12,7A - 130W - 10700 rpm - 560g. - 64 km/h - 4,31 g/W
    GWS 7x3,5HD - 7,3A - 77W - 13400 rpm - 380g. - 71km/h - 4,94 g/W (meet zelf 8,5A)

    1540KV @ 3S lipoo
    GWS 7x3,5 - 5,5A - 57W - 11600 D/d - 290g. - 56 km/sa - 5,08 g/W

    [/edit]

    Heb inmiddels een 2S 1300 lipo besteld en 8x3,8 APC. Zelf nog 8x4 8x 3.8 en 8x4,5 GWS op voorraad.
     

Deel Deze Pagina