Himoto emxt-1

Hoi,

Ik heb een Himoto emxt-1 offroad brushed gekocht, heb en inmiddels aan een paar maandjes.
Nu zijn de tandwielen van de motor naar de aandrijving versleten, ik snap niet hoe dit kan (misschien rijgedrag?) het enige wat we doen is op een parkeerplaats in de duinen vanaf het asfalt een heuveltje op met als gevolg een jump.

Gelukkig hadden we nog tandwielen maar die gaan natuurlijk ook stuk het enige is dat het tandwiel voor op de motor groter is dan de stock. maar het tandwiel van de motor naar de aandrijving is nog even groot. Ik kan de motor wel afstellen maar ik weet niet of dit ten koste gaat van de motor?

Ik heb twee accupacks 1 1800 mah NiMh en een 4200 mah Nimh (beide 7,2 volt) nu zit ik er al een tijdje over te denken om hem brushless te maken. maar ik heb hier een paar vraagjes over:

• Is dit de moeite waard??

• Is de auto stevig genoeg of kan hij het aan zolang je geen crashes maakt?

• Welke brushless? (op (google op monstercars (weet niet of ik links mag plaatsen)) zijn een aantal setjes te koop brushless van ezrun (ik heb de autos daar ook vandaan) is dit wat en wat is dan de beste optie zijn er nog extra dingen waar ik op moet letten ivm tandwielen snelheidsregelaars?

• Waar moet je op letten als je zelf een combinatie maakt van ESC en motor?

• Als ik brushless neem is het verschil dan te merken met de huidige accu's?

• Waar moet op letten bij het afstellen van de tandwielen?

Alvast bedankt,
Gr Random

Edit:
Mijn broertje heeft er ook een is (9 jaar en kan goed rijden) stock houden of aanpassen naar brushless.

Nog tips voor rijgedrag ivm slijtage?

evt wil ik een ombouwverslag maken als ik tijd heb

Laatst bewerkt:
Heb zelf nog een himoto eamba xr-1 gehad. Das zowat dezelfde auto denkik... en deze was standaard al voorzien van een 60A, 9.5t brushless setje.

Het verslijten van dat motortandwiel (pinion gear) is normaal bij de standaard. deze is gemaakt van koper en slijt nu eenmaal heel snel, heb ik zelf ook gehad. Bij de lokale modelbouwshop of ergens op een webshop een stalen versie kopen en dat probleem is opgelost.

De accus die je gebruikt zijn echter niet zo geschikt voor een brushless setup. die 4200mAh zal nog wel gaan... maar een Lipo batterij is toch zeker wel aan te bevelen. Iets in de richting van 4200mAh en 25-30c gaat je gevoelsmatig tonnen meer power geven.

Zwak puntje aan de auto, het ontbreken van een slipperclutch. (onderdeeltje dat te veel stress van de differentielen en pinion-spur verbinding wegneemt). Waar je vooral op moet letten met zo'n auto is, wanneer je een sprong maakt... zorg er zeker voor dat je het gas lost voor de wielen contact maken met de grond. Doe je dit niet zal je wel eens een tandje van een van de differentielen durven breken. Let je hier goed op, dan zal je zien dat zo'n himoto voor de rest een zeer stevige truck is.

Van Ez-run zal het 60A of 80A setje het zeker goed doen in je truck. Moest deze nu te warm worden ( tegen alle verwachtingen in ) wilt dat wsl zeggen dat je te zwaar vertand staat => dus kleinere pinion nemen.

Let er ook op bij het installeren van een andere motor dat je de motor niet TE dicht tegen het grote tandwiel (spur gear) zet. Als hier helemaal geen speling op zit zal dat lijden tot te veel wrijving, lagere topsnelheid en warmlopende onderdelen.

Hier kan je toch al wel even mee verder lijkt mij. Nog meer info nodig, aarzel niet om te vragen :)

Thx voor het antwoord,

Ik heb gebeld met monstercars en die zei dat de auto het wel aan kan maar wel sneller slijt. Ik heb toen een onderzoekje gedaan wat het kost om hem om te bouwen met stalen tandwielen en BL setje:
Ezrun 3000 KV BL motor + 60A esc ezrun €90,00
Stalen 64t tandwiel + Stalen tandwiel 21t €30,00
Dean plugs om te solderen 4 stuks €12,00
_______+
€132,00

Voor een leuke auto die er toch niet helemaal voor is gebouwd lijkt mij het iets te veel. Hierbij heb ik besloten om tandwielen voor de huidige motor te kopen (staal) en de auto total loss te rijden en dan overstappen op een Traxxas of HPI brushless.

Het enige is dat de stock pinion gear 14t was nu heb ik hem vervangen door een reserve van 17t (beide messing) alleen dit gaat natuurlijk ook stuk. nu kan ik de spur gear wel in stalen variant vinden (64t) alleen de pinion niet tussen de 14t en 17t. Nu heeft monstercars wel een stalen versie van 21t alleen weet ik niet of dit ten koste gaat van de motor?
Weet jij/iemand misschien raad?

MVG,
Random

Edit:
Deze dus
64t staal
21t staal

Laatst bewerkt:
ik weet niet of de standaard tand wielen van plastic waren, zo ja dan kan je die beter plastic houden.
ze gingen niet voor niets kapot, dus als je stalen neemt dan slijten ze niet en sloop je waarschijnlijk je diff.

dacht ik al, zo is het bij de meeste auto's.
hou het maar bij plastic dus, dan heb je ook minder risico's bij het afstellen.
bestel maar een paar reserve bij voor het geval dat je er weer een nodig hebt.

Helaas sinds het nieuwe pinion tandwiel van 17t eropzit ipv de 14t is de motor doorgebrand. op asfalt en grind ging het nog goed tot we echt in het zand gingen rijden, dit hadden we al meerdere malen gedaan met het oude tandwiel.
Nu ging dit helaas niet en begon de motor te roken.

Nu is het zo dat de 14t niet te krijgen is.
Een rc540 kost €15 euro excl btw en verzendkosten,
maar de kans is groot dat deze ook doorbrand?
is het de moeite waard of een andere auto kopen?
bv de traxxas rustler xl-5?

Gr. Random

Back