Hirobo Cobra AH-1F

Hallo helivrienden,

Ik ben al reeds begonnen met de bouw van een Hirobo Cobra formaat 60,,,,dus net geen 700size.Ik heb op een ander heliforum ook gepost maar daar is weinig reactie, en zodoende dat ik op dit forum ook gaat posten.Wie weet zijn er geïnteresseerden onder juliie die wellicht ook denken aan een Hirobo Cobra te gaan bouwen, omdat deze heli niet zo groot is als de VARIO Cobra en wellicht ook prijsgunstiger.
De heli die ik gaat bouwen wordt ook voorzien van diverse detailes en heb soms ook contact met STRATUS die een VARIO Cobra aan t bouwen is.
Wel leuk want zo kunnen we wat bouwervaringen uitwisselen, en houd ik ook wel van tips en kritiek,,,zodat mijn bouwproject tot een success gaat komen.

Zoals gezegd project Hirobo Cobra gaat beginnen.
Mijn naam is Roger Rijks en kom uit Sittard, Limburg.

Hierbij de eerste foto's:
Als eerst had ik alles uitgestald op de eettafel in de woonkamer om te kijken of alles compleet is, het zijn heeeeeeel wat zakjes ,,,de hele tafel ligt ermee bezaaid.
Foto-EULFUXSI.jpg
Foto-33DTQJG4.jpg
Foto-6TM8CPWM.jpg
Foto-DCNRWFTV-1.jpg

En de doos die ik helaas bij Heliparts moest achterlaten omdat die niet in mn auto ging.
Foto-O7QZP7WP.jpg
Foto-3GWTFFRS.jpg

En dan na onderdeleninspectie ben ik begonnen met inlijmen van diverse spanten en blokjes van 1cm2 (zgn Reinforcement plywood's) voor bevestiging bovendeel.Alles gelijmd met epoxy, en de laatste blokjes heb ik extra verstevigd met montagekit omdat deze in een boog zijn gelijmd,en los kunnen raken met der tijd.
Foto-GM77R6PD.jpg
Foto-WYRWNIX4.jpg

en na een anderhalf uurtje zijn we toch wat opgeschoten met dit als resultaat:
Foto-HT7VGDDH.jpg
Foto-DQWPLEAC.jpg

Zo dit was het voor de eerst post,wordt vervolgd.

Even een beschrijving van de heli en de geplande setup:

De heli is kwa afmeting ietsie jkleiner dan een Trex700 maar de bladen die ik heb zijn 690mm lang.Ik heb gekozen voor Spinblades half symetrische bladen dus de 690H.

Het is wel een smalle heli zeg !
Ik moet zeggen dat de kwaliteit van Hirobo best prima is, alles is netjes verpakt en voorzien van vele schaaldelen.Ook zit er al meteen een complete mechaniek bij de romp.
Op internet staat niet zoveel beschreven als je opzoek bent naar een Hirobo Heli, van wat er allemaal in de doos zit, maar ik kan je vertellen....het ziet er allemaal prima uit.
Ook de romp is van hoge kwaliteit kwa afwerking.
Duidelijke bouwbeschrijvingen met veel uitleg, dus als je een beginner bent staat er ook vanalles uitgelegd hoe dat alles werkt met complete handleidingen van hoe de servo's aan te sluiten, alsmede de hele theorie van hoe een heli werkt.
Al met al best een aanrader voor iemand die met de schaalmodellen wilt beginnen en een complete kit wilt aanschaffen.

De heli gaat straks vliegen op electro want ik had bij de bestelling al een elector conversiekit meebesteld.

De setup van de Hirobo Cobra wordt :
Swash 3x Align 610 servo's
Gyro Futaba GY701 met BLS251 servo
Helicommand 3D (deze heb ik al reeds nieuw op voorraad liggen, en kan nu gebruikt worden)
Scorpionmotor 4035-520kV Limited Edition (krachtige motor) maar kan ook zijn dat ik toch een normale Scorpionmotor de 4035-500kV besteld omdat deze nog iets langzamer draait en dan kom ik net wat beter uit met de tandwielverhouding, want de Hirobo heeft de grote gear slecht 95T, met motorpinion 10T.
Verder een Castle Creation ICE 160HV, vanwege de dikke Scorpionmotor 520kV
Als ik besluit een andere motor de 500kV te bestellen dan komt er ook n Castle Creation Ice 120HV in.

De heli gaat vliegen op 12S, met afhankelijk van de plaats in de heli 2x 6S 4000mAh of 2x 6S 5300mAh.

Dan nog wat electronische snufjes, maar dat komt tzt aan bod.
De bedoeling is om de heli een Red Bull uitstraling te geven en wel als de linkse heli in onderstaand plaatje.De rechtse is de echte heli en vliegt ergens in Zwitserland rond.
Foto-VTSNKY7T.jpg

Tot zover de aanvullende informatie, we gaan weer verder met t project.

De bouw van het landingsgestel:
Na vele foto's en documentatie te hebben bestudeerd van de echte Cobraheli ben ik begonnen aan t landingsgestel.
Het zakje uit de doos gepakt waar alle onderdelen inzitten.
Ik heb eerst de complete gestel in elkaar gezet om te kijken of alle onderdelen goed passen.
Hier heb ik 2 plaatjes van hoe het gestel moet worden:
Foto-RZCAEIVD.jpg
Foto-GKY6ZQYE.jpg

Ik ben begonnen met de lussen vooraan de skids, gemaakt van paperclips.
Foto-3FPAZW4R.jpg
Foto-GGQKCQGX.jpg

Hierna heb ik het woord HIROBO van de T-stukken weggeschuurd,,,want jaah dat staat niet bij een schaalheli.
Foto-OBYL37DX.jpg

Toen de tredeplankjes gemaakt, deze heb ik van 4mm dik pvc gemaakt een strookje van 1,5cm breed bij elk treedje 12mm en deze heb ik met epoxy geplakt.Daarna met houtlijm afgewerkt.
Foto-8KZFLHQT.jpg

Na dit gebeuren heb ik diverse klinknagels nagebootst op de skids,,,door dotjes houtlijm te zetten en te laten drogen.
toen bekeken hoe ik de krikbevestigingen moet maken op de skids en bedacht me dat ik dat van n flybarpaddle kan maken van een Trex600, die loopt taps en er zitten 4 ribben in die ik ideaal gebruiken kan.De rest kan ik straks gebruiken voor antennes UHF en VHF.
Foto-WQHE8P7J.jpg
Foto-LHI3ZWBH.jpg

En dan de gaten erin boren met 2,5mm
Foto-HLF7KPMI.jpg

en dan tot zover het resultaat, de lijm is nu aan t drogen.
Foto-GTKQ8K3B.jpg
Foto-3IBK68BT.jpg
Foto-XIBTBUEI.jpg

Als de lijm is gedroogd, dat zal wel de volgende dag zijn,,,,dan kan ik alles licht schuren,onvetten en in de primer zetten voor het spuitwerk.

Mooi

Mooie bouwdoos hoor, heb hem ook altijd op het oog, erg mooi,

Een vraag, kun jij mij aangeven wat de binnenmaat in de breedte is van. Romp op de plaats waar het mechaniek zit?

Ik vraag dit omdat ik benieuwd ben of een Jetcat pht2 zou passen, ik heb een filmpje gezien op YouTube van een dergelijke stetup maar heb geen idee hoe dit zou passen.

Succes met de bouw,

Tom

+mooi

@Diamond206:

mooi slecht weer klussje
da heb je alles wat je nodig hebt,
veeeeel plezier bij het bouwen

Heli-Uwe

Heey Tom,

Ik heb de afmetingen van een complete Jetcat Pht2 bekeken en zie dat de wijdte van je frame ongeveer 100mm is en de hoogte ongeveer 195,, met rotorshaft 290mm.

Volgens mij gaat dat passen, aangezien de afmeting gat van de romp daar waar het mechaniek zit,,,,110mm is,,dus dit is de rand.De rand is 6mm,,,,de uiterste inwendige maat van de romp is 125mm.
Mijn mechaniek is precies 100mm breed, en de hoogte is pakweg 300mm,,,,de totale lengte is 30cm,,,,,dus jouw mechaniek past er precies in.

Gr Roger

Intussen ben ik wel verder gegaan met de romp.
Ik ben eerst bij een plaatselijke modelbouwzaak wat balsahout,pvc plaat en materiaal gaan halen, houtlijm schroefjes enzo voor wat schaalonderdelen te maken.
Ook heb ik bedrading en leds gekocht voor de navigatieverlichting straks.
Ik heb ook bijpassende lenskapjes gekocht,,,was wel zoeken maar uiteindelijk redelijk in de richting van schaal gevonden.

Komende week zal ik bezig zijn met de naden (zeg maar) van in het echt de plaatdelen te dremelen in de romp,dus alle lijnen aftekenen en dan ga ik dit doen met een graveernaald,,,ik hebt t geprobeerd op een stukje polyester afkomstig van de romp die ik heb uitgedremeld voor de luchtinlaat.
met dit hulpstuk kun je vrij gemakkelijk lijnen fresen zonder al te snel door de 1mm dunne romp heen te gaan.
Foto-4P8388KV.jpg

En dit zijn de rompdelen waaraan ik nu gaat beginnen met fresen.
Foto-3J3WU7C7.jpg
Foto-JM3KB7JB.jpg
Foto-TBY4IGCS.jpg

De donkere vlekjes wat je kunt zien op de rompdelen,,,is fijnplamuur,deze zit in een tube kant en klaar.
Er zitten kleine gaatjes hier en daar op de naden, en die moet ook mooi dicht gemaakt worden, en de naden glad afgeschuurd zodat straks alles mooi in de filler en primer kan.

Toen ben begonnen met de vele revetjes,,,in dit geval dotjes houtlijm zetten,,,wat n werk zeg vooral omdat t er zoveel zijn.
Maarjaah t oog wilt ook wat, en ik denk dat t er straks prima gaat uitzien.

Eerst de romp mooi met korrel 600 opschuren en daarna goed ontvetten, waarna de houtlijmdruppels aangebracht kunnen worden.

Foto-PASGGICN.jpg
Foto-IAOKYTMB.jpg

zo nu weer gauw door met dotjes houtlijm zetten.

Tot zover de update.

Mooi,

Weer een schaalbouwer erbij hier, da's prima! :-)

Kleine opmerking aangaande de rivetten, het is verstandiger dit pas veel later bij de bouw te doen, als de romp al in de grondverf staat..Je kunt alles wel mooi opschuren, maar foutjes komen meestal pas uit na het spuiten, en als je dan alle rivetten er hebt opzitten wordt het moeilijk om nog grote schuur en plamuurwerken te doen...

groeten,

Didier

Heey Didier, jaah daar kwam ik ook achter heb een ander onderdeel eerst in de grondverf gezet en toen zag ik diverse kleine putjes en oneffenheden, die ben ik nu aan t aanpakken.
Goede tip !

Een mooi project waarmee je bent gestart Roger.
De romp van de Hirobo Cobra ziet er een pak schaalgetrouwer uit dan de Vario-versie.
Ik ga je vorderingen zeker volgen.
Veel succes met de bouw.

Heligroeten,

Nick

Zo inmiddels zijn we wat opgeschoten en effe tijd gehad om aan de Cobra te werken.
Nadat ik de gehele romp hebt geschuurd en ontvet heb ik ook de bovengedeelte en de vleugels geheel geschuurd met korrel 600 en daarna met 1000.Toen goed ontvet en daarna de hechtprimer aangebracht.
Daarna heb ik de bovengedeelte en vleugels in de grijze grondlak gezet, dan kun je goed alle oneffenheden, putjes en naden zien van de poly-romp.Toen op de oneffenheden plamuur op gesmeerd, laten drogen en daarna afheschuurd tot het gewenste resultaat.
Daarna ben ik begonnen met het aanbrengen van de klinknagels.De houtlijm zit muurvast !
Ook heb ik met de dremel diverse lijnen aangebracht op de vleugels en romp.
HET BEGINT
Hier enkele foto's van vandaag, hoop dat ze een beetje duidelijk zijn, want die houtlijm is lastig te zien met de grijze grondlaag.
Foto-E4U4RJAD.jpg
Foto-AUUMSHHF.jpg
Foto-K44HV4C3.jpg

Na de eerste houtlijm-klinknagels werd het tijd om de ruwbouw van de cockpit even op de heli te zetten,zo kan ik later beter een beeld vormen, waar en hoe de rest van de kleine klinknagels op de heli komen.
Maar voor dat, moest ik eers de cockpit en canopy uit de gegoten mal knippen, dat was nog een heel gedoe omdat ik bang was dat bij het knippen,,,het plastic zou inscheuren.
Dus eerst grof uitgeknipt,,,en toen de randen weggesneden.Dat lukte prima, al nam het wel wat tijd in beslag.
Hier de eerste foto's van de cockpit, en canopy.
Foto-OF4TNDGU.jpg
Foto-XZIEWBO6.jpg

en het resultaat:
Foto-R7SUPGLL.jpg

De canopy:
Foto-TS6MLE76.jpg

Tot zover de update

Ik kon het niet laten,,,toch maar even wat gewicht in de romp geplaatst (in dit geval een tube motip snelplamuur) en even al het totaal resultaat bekijken:
Foto-YZWF8AOT.jpg

Na nog heel wat klinknagels aan te hebben gebracht in de vorm van houtlijm-druppels kan ik nu zeggen dat het heel goed lukt.
Ik heb wat detailfoto's gemaakt om te laten zien het verschil in grootte:
Foto-HP7KHYFK.jpg
Foto-BSKM4RXX.jpg

en hier de bovenromp
Foto-IMFX8QMR.jpg

Toen ben ik verder gegaan aan de staartkop zeg maar, daar dat stuk uitgedremeld waar straks de staarthub inkomt.
Verder heb ik de kopse kant in de snelplamuur gezet.

Jep, na ene tijdje te hebben "uitgerust" wordt het weer tijd de draad op te pakken.Ik heb me afgelopen tijd beetje bezig gehouden met het opbouwen van een nieuwe Trex250 flybarless en ene quadcopter voor in de gymzaal te vliegen in de winterdagen.
Terug naar het project:
Ik heb zover alle "klinknagels" op de romp gezet en de romp voorzien van een grondlaag.
Verder heb ik ook het landingsgestel zover gepast en de bevestigingsgaten geboord.
Foto-XVK4BHS8.jpg
Foto-QSP4UJFE.jpg
Foto-AMEOM8P7.jpg

Ook laat ik even een foto zien van de klinknagelproject, bestaande uit houtlijmdotjes.Je kunt ook nu goed zien dat er met verschillende grotes is gewerkt en ook de afstand is zoveel mogelijk net als bij de echte heli op schaal aangebracht, sterker nog,,,,,ik heb van detailfoto's van de echte heli het aantal klinknagels geteld per sectie,,,,en die ook uitgezet op de schaalheli.Dus voorbeeld,,,,8 op een rij op de echte,,,,,is ook 8 op ene rij op de schaalheli.
Foto-KTWWRSV6.jpg

Verder heb ik me ook bezig gehouden met de opbouw van het mechaniek, alleen ben ik er nog niet uit of ik met ene koppeling gaat werken icm een electromotor.Ik heb er een naar gevoel bij als door een defect in de lucht plots de motor stil gaat vallen,,,,en de staartrotor abrupt stopt omdat de staartrotor DIRECT via het hoofdtandwiel wordt aangedreven en die op zijn beurt anders door de pinion van de motor als er geen koppeling in zit.
Foto-HB8EDUON.jpg

Foto-HLFTMJCT-1.jpg

Tot zover de update, volgt snel meer

Mooi hoor, goed bezig !

Wat de koppeling betreft, ik zou ze weglaten, het is overtollig gewicht, een onderdeel meer dat kan falen, en als je motor er toch zou mee stoppen, moet je autoroteren, en dan heb je je staartrotor toch niet nodig omdat het koppel van de motor wegvalt..
Een meedraaiende staartrotor heb je bij schaalmodellen helemaal niet nodig, daar deze nogal wat energie van de hoofdrotor weghaalt, en deze energie heb je broodnodig om je ( zwaardere) schaalmodel heel beneden te krijgen....

greets,

Didier

Heey Didier,

Hmm je opmerking zet me wel aan t denken,,,dus geen wonder dat dat VARIO ook geen extra vrijlooptandwiel heeft bij de meeste modellen.En inderdaad Hirobo heeft dat ook niet, zullen ze wel over nagedacht hebben dan.
Ik gooi het in beraad, want okeey extra gewicht? zijn n paar gram, maar de energie die de staart wegneemt kan ik wel inkomen.

Als je nog tips hebt hoor ik het graag van je, kan ik alleen maar van leren.

Vario (benzine-mechaniek)
stuurt de hekrotor direct via de motor aan,
dus als de motor stopt, stopt ook de hekrotor,

en de Vario benzine-mechaniek heeft wel een koppeling,
anders kan je de motor niet starten.

groetjes van Heli-Uwe

Als ik een kleine tip mag geven,

Ik heb dezelfde mekaniek voor mijn ec135 van hirobo, na de tweede vlucht heb ik het hoofdtandwiel gebroken (enkele tanden eruit). Gewoon zomaar, waarschijnlijk is de electro setup te veel voor het orginele tandwiel. Ik ga deze nu vervangen door 0404-707

Om het tandwiel van de clutch te krijgen heb ik deze moeten verwarmen met een brander (gewoon in de blauwe vlam van mijn gasvuur gehouden) andere pogingen met warmte lukten mij niet om het tandwiel los te krijgen. Het kan je misschien helpen.

Hoi,

Voor wat betreft de koppeling: Ik heb de nodige draadtap om een verloopstuk te maken van de as van je electromotor naar de schroefdraad van de pinion. De pinoin kan uit de koppelingsklok gedraaid worden en dan op het verloopstuk gedraaid worden. Ik heb het zelf ook gemaakt voor mijn Freya's:

IM2011108.JPG

IM2011112a.JPG

En die kan natuurlijk op elke gewenste lengte gemaakt worden. Maar omdat ie naar mijn idee het beste van staal gemaakt kan worden is het om gewichtsredenen verstandig om hem zo kort mogelijk te houden.

Laat maar horen als je eruit bent wat je gaat doen.....

PS, ik weet niet hoe sterk je electromotor is maar wellicht zul je het hoofdtandwiel moeten vervangen voor een Delrin versie.

Steven.

Hmm,,,ik zie dat er verschillende ervaringen en theorien op deze kwestie losgelaten worden.
Ik heb reeds een conversekit gekocht om de Hirobo om te katten naar electro, daar zit een soort van montageplaat bij voor de electromotor en een verloopstuk om de pinion te verbinden met de as van de electromotor.

Na het lezen van de ervaring die Witwas heeft met zijn Hirobo EC135, denk ik dat gezien de kracht van de electromotor die ik heb,,,een scorpion 4035-500KV het grote tandwiel idd gestript gaat worden als ik te snel gaat optoeren.Omdat een nitrobrandstofmotor ook minder koppel heeft dan mn electromotor ga ik wel gebruik maken van de orginele koppeling, behalve dat ik de ESC zo gaat programeren,,,,,in dit geval is het een Castle Creation 120HV type 2, op echte slow start,,,,,dus dat hij langzaam gaat optoeren, en dan in de middenrange naar hogere range toerental,,,,,op mid laat optoeren.Verder gewoon in Idle Up vliegen,,,,met niet teveel toeren op de kop.Dan denk ik dat het wel goed moet gaan,,,,maarjaah theorie is geen praktijk.

Bovendien lijkt t me wel voor het schaalgebeuren sjiek,,,als je de motor laat optoeren,,,,en dan langzaam begint de kop aan te lopen,,,,dat lijkt net als bij een echte heli.

Wat Didier zegt over de broodnodige energie die je nodig hebt om een relatief zware schaalheli aan de grond te krijgen bij autorotatie kan ik begrijpen,,,,en jaha inderdaad je hebt een onderdeel meer die stuk kan gaan,,,,namelijk de koppeling, maarjaah anderzijds,,,,als je de Hirobo orgineel zou opbouwen dus met een nitrobrandstofmotor,,,,heb je ook een koppeling.Dus ik denk dat je vooraf de keuze maakt,,,,wel of geen koppeling, dus ieder voordeel heeft ook zijn nadeel.
Verder heb ik op advies van iemand,,,het vrijlooplager wat gesmeerd,,,,en een shim vervangen door een dunnere shim,,,waardoor er iets meer speling ontstaat op t vrijlooplager,,,net genoeg dat de hoofdtandwiel langer blijft doordraaien.Met de shimdikte heb ik zitten te experimenteren,,,,zodat ik een goede middenweg heb.Kijk er zit ook een dikke O-ring tussen het vrijlooplager,,,,en omdat alles nog nieuw is,,,,loopt alles wat stroever.Dus ik denk dat na verloop van tijd met de shim die ik nu gebruik,,,,een mooie balans ontstaat,maar nogmaals,,,,het is theorie.

Uiteraard houd ik ieder zijn ervaringen en theorien in gedachte,,,,kan het later toch nog veranderen maar voor nu ga ik toch gebruik maken van de koppeling en daarvoor moet ik een verloopas (laten) draaien.

Gr Roger

Back