Hirobo Cobra AH-1F

3avaguhe.jpg

Dit is hoe het bij mij is. Ter inspiratie

Zo vandaag heb ik effe tijd,,,,dus ben ik begonnen aan een nieuw onderdeel, namelijk de camera voor in de neus van de heli.Ik ga daar iets inbouwen,,,rara wat is dat?

Dit is de bedoeling:
Foto-EEL6KYI7.jpg
Foto-OPE8IPMV.jpg

dus ben ik begonnen met de buitenkant:
Foto-T38UZWVP.jpg

en de cameraopeningen uitgesneden
Foto-A4J7YCMA.jpg

Wel omdat ik zoveel mogelijk op schaaldetailes wilt aanbrengen, heb ik van een stuk plastic van koekjesverpakking beplating gemaakt en die op de behuizing geplakt en daarna wat klinknagels aangebracht, in het echt zijn dit schroeven maarjaah die zijn lastig aan te brengen, in piepklein formaat.

Foto-WJDYFVJT.jpg
Foto-JGVEHIEO.jpg
Foto-BCWHLZGF.jpg

en hier de echte:
Foto-O3VHGCZC.jpg

tot zover de update van vandaag,,,ga maar eens raden wat ik in de behuizing wilt maken....

Jep helemaal goed geraden.Ik heb voor het idee een flightcam gekocht zonder behuizing.Ik heb m meteen verder gestript en effe passen en meten in de camerabehuizing.
Toen heb ik het gat uitgesneden waar straks de flightcam in komt.

Foto-AKUPCBB6.jpg

even meten

Foto-NJXW3SI4.jpg

Foto-YM6FJ7JK.jpg

Hoe en wat verder komt in de volgende updates want ik ben vandaag ook even tegen een klein probleem aangelopen, namelijk de kleur van het geheel,,,,eigenlijk de gehele kleur van de heli.
Het is namelijk zo, ik wil de heli deze kleurenpatroon geven

Foto-NIPNWHIO.jpg

Na vele foto's te hebben bekeken van deze heli, heb ik eerst het onderdeel matzwart gespoten,,,maar de kleur was meer koolzwart.Het grote nadeel, je ziet bijna geen contouren meer en alle detailes vallen in het niet door de kleur.Heb ik daarna dit onderdeel metalic zwart gespoten in zijdeglans maar ik ben nog niet tevreden over de kleur.
Nogmaals vele foto's bekeken, kom ik erachter dat de kleur van de echte heli glossy zwart is,,,,meer zijdeglans zwart.Ik weet dat als je met een zwarte heli gaat vliegen en je kijkt tegen de zon in, dat je alleen nog maar een zwarte vlek ziet en dit lijkt me geen mooi gezicht.
Zodoende ga ik denkelijk voor de kleur Antraciet en denkelijk in hoogglans, en dan maak ik de Bull in mat rood met matzilver.Aanvankelijk wil ik de schaalheli in matzwart maken met de Bull in hoogglans rood, net andersom dus.
Ik denk dat de kleur Antraciet mij beter gaat bevallen als hoofdkleur van de heli, en het wordt toch geen gevechtsheli zoals bij de Army dus jaah dan hoef ik niet te gaan voor camouflagekleuren.

Morgen ga ik naar de automaterialenzaak om autolak (acryl) te kopen in de kleur Antraciet.
Gewoon spuitbus en dan zie ik wel of deze kleur me bevalt.
Uiteraard weet ik dat er vele kleuren Antraciet bestaat,,,,dus dat wordt uitzoeken in de winkel.
Roger

Zo na een paar dagen geknutseld te hebben is het weer tijd voor een kleine update.
De camerabehuzing heb ik zover afgemaakt, alleen moet de Flightcam wel nog ingebouwd worden, maar daar wacht ik nog even mee,,,,aangezien ik ook een besturing moet maken met een servootje voor het te laten zwenken van de camerabehuizing.
Dit is het eindresultaat van de camerabehuizing, ik heb aan de linkerkan een heldere LED ingebouwd, en aan de rechterkant komt straks de flightcam in.Het is een beetje donkerkleurig maarjaah de heli wordt straks donkerkleurig, als definitieve kleur heb ik gekozen voor Antraciet grijs neigend naar bruin.
Foto-GZC33DJJ.jpg

Toen ben ik begonnen met de radarjammers, deze heb ik wel nog moeten bewerken tot het gewenste.
Foto-3WA33NF4.jpg

Ondertussen ook begonnen aan de Torque hub, dus alle onderdelen bij elkaar gezocht en de radarjammers op de romp geplakt.

Foto-H4SGHS3E.jpg

De rotor onderdeeltjes in de juiste kleur geairbrushed, de staartbladhouders in METAL GUN grijs/metallic en de linkjes in zilverkleur.

Foto-DXAYQOT6.jpg

Dag erna alles in elkaar en kijken of alles soepel werkt,,,dat was na wat afstellen gelukkig het geval.

Foto-FQQENPII.jpg
Foto-Z6EYBADW.jpg

Nu is het tijd om het bovenste deel van de staart op detail te gaan maken en een juiste uitsparing voor de staarthub,,,,dat wordt nog flink passen, meten,,,,beetje wegdremelen, nakijken,,,,passen, meten enz enz., want eraf is eraf.Dus ik hoop niet dat ik opnieuw iets eraan moet polyesteren.
wordt vervolgd.

Zo nu een ander gedeelte van de Cobra, ik ben ondertussen ook bezig geweest met het mechaniek.
Ik zat met een dilemma en dat is dat Hirobo gebruikt maakt van slechts 1 groot tandwiel, waarbij de staarthub direct met een klein tandwiel aan het grote tandwiel zit verbonden.
Omdat de motorpinion via een verlengbus bij de conversiekit, direct aan het grote tandwiel zit verbonden, ben ik bang dat wanneer er door een defect de motor komt stil te vallen,,,,dat daarmee ook direct het kleine tandwiel komt stil te staan,,,,,waardoor mogelijk de heli niet meer goed bestuurbaar wordt voor een autorotatie.
Om dat risico tegen te gaan, heb ik iemand gevraagd die bereid was voor mij een special overbengingsas van de electromotor naar de orginele koppeling te maken, zodat door een defect,,,,,,het grote tandwiel toch nog een tijdje blijft doordraaien, net als bij Align zeg maar.
Hier alle onderdelen en de special gedraaide as.

Foto-7JBZFVRU.jpg
Foto-YTQRIESE.jpg
Foto-LP8ZRT7D.jpg
Foto-N384RBHT.jpg
Foto-ZVMD3SVW.jpg

En dan hier het eindresultaat een dik uurtje verder:

Foto-G8PLOUZO.jpg
Foto-GWGKTU8B.jpg
Foto-HPGPS6W3.jpg
Foto-POXKPZIX.jpg

tot zover de update

Hei Roger ,

Goed bezig , hij wordt inderdaad steeds mooier ,
Dus ik ben al benieuwd naar het vervolg .

TOP TOP TOP ..

Grtz
Ron

Hoi,

Ik denk dat je gedachte over je autorotatie niet gaat werken zoals je denkt. De staartrotor zal evengoed vrijwel direcht stilvallen. als je dit wilt oplossen moet je je mechaniek helemaal ombouwen met het tweede tandwiel op de rotoras en dus ook een andere staart overbrenging. Mijn Eagle 1 had dezelfde tanwielsetup als het s60 mechaniek en geloof me de ombouw was niet eenvoudig.
Daar komt dan nog bij dat je prima kan autoroteren zonder staartrotor. Je moet alleen zorgen dat je lichtjes tegen de wind ingaat.
Daarnaast is de kans dat je moet autoroteren niet erg groot, ik heb het in mijn vliegjaren nog maar 1 keer gemoeten en dat was omdat de staart ermee ophield............

IM201032.JPG

De originele staartaandriving vond ik te duur en degene die ik heb met carbon aandrijving is er al helemaal niet, dus alles zelf gemaakt..

Steven.

Geweldig Marco,,,en kun je nagaan dat deze heli slechts een 500er size is,,,zo gedetaileerd dat moet echt een flink werk zijn geweest.

Mooi mooi mooi.

Back