Hirobo-mechaniek in een Long Ranger van Vario

• Topicstarter Topicstarter Jan-Luuk
  • Startdatum Startdatum
J

Jan-Luuk

Guest
Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier. Onlangs ben ik lid geworden van een model-vliegclub en het is mijn bedoeling daar met een helicopter te gaan vliegen. Imiddels weet ik al wel dat het verstandig is om met een beginners-helicopter te starten, maar die vind ik niet mooi. De club heeft een eigen heli-instructeur en een "leer-heli", dus daarmee kan ik het leren. Ik wil graag, zodra ik daar tegenaan loop direct een heli aanschafen die ik ook mooi vind, ook al blijft ie een poosje staan tot ik de kunst onder de knie heb.

Nu ben ik, eerder dan ik dacht, tegen een - in mijn ogen - hele mooie heli aangelopen, een Long Ranger van Vario. Er zit een Hirobo mechaniek in. Mijn vraag is: Levert Hirobo goede kwaliteit of is dit geen aanrader?

Graag zou ik enig advies krijgen van een doorgewinterde heli-piloot c.q. heli-modelbouwer.

Bij voorbaat dank. Jan-Luuk

Hirobo kwaliteit is helemaal niets mis mee. De vliegeigenschappen zijn gewoon goed.
Welk mechaniek zit erin?
Veel onderdelen voor oudere mechanieken zijn nog gewoon leverbaar of uitwisselbaar met een nieuw model.
Maar koop eerst gewoon een trainer heli om te oefenen zoals je zelf al zegt.

Hallo Jan-Luuk,

Ik weet niet of ik voldoende ervaring heb om jou van passend advies te dienen maar hierbij mijn visie:

Of je als beginner een Vario romp met Hirobo mechaniek moet kopen?
Denk het niet daar dit een stuk huisvlijt is van een ander. Juist functioneren van de samen gebrachte combinatie is zondermeer mogelijk maar het omgekeerde ook.
Werkt het op een gegeven moment niet (meer) naar behoren moet je zelf weten hoe de problemen op te lossen en is hulp lastig(er) te vinden.

Verder weet ik niet wat jij verwacht tot welk niveau de club instructeur jou gaat opleiden met de lesheli.
Ook weet ik niet hoelang jij daar over denkt te doen…

Meestal wordt je bij een club het hoveren eigen gemaakt. Dan kan je hoveren zonder jezelf en/of ander te verwonden. Daarna mag je het zelf met een eigen heli verder leren.

Het leren vliegen met een heli gaat bij de één wat sneller dan bij de ander maar de meeste doen er meer dan een jaar over om behoorlijk te kunnen hoveren. Daarna komt rondvliegen waarbij je ook naar jezelf toe moet kunnen vliegen.( een schaalheli loopt niet echt lekker achteruit)
Er zijn ook mensen die er enkele jaren over doen om normaal rond te kunnen vliegen en soms leert men het nooit. (maar daar gaan we even niet van uit)
Ik denk niet dat de club instructeur daar zich voor leent.

Het schaal vliegen (zo heet het vliegen met heli’s die op een echte lijken) is vaak door een hoger afvlieggewicht net even anders dan het vliegen met een trainer.
Het leren hoveren met een schaalheli is niet aan te raden omdat juist door het hoge gewicht een schaalheli niet langdurig moet hoveren. De motor loopt eerder warm en kan je een schaalheli niet even hard als een trainer op de grond laten ploffen. Mocht het onverhoopt toch mis gaan is de reparatie veel moeilijker en kostbaarder dan met een normale trainer.
Ook is een schaler meer gevoelig voor wind.

Ik denk dat het aanschaffen van een normale trainer en leren vliegen prioriteit zou moeten hebben.
Een trainer is ook een heel mooi platform om jezelf vertrouwd te maken met de techniek van de heli.
Het kopen van een (schaal)heli door een ander gebouwd zou ik zelf nooit doen.

Succes & Groeten,
Ben

Laatst bewerkt door een moderator:
Even toekomstmuziek, eigenlijk zou je naast een schaalmodel ook altijd een trainer moeten hebben. Bij windkracht 4 wordt het voor veel schaalmodellen al moeilijker terwijl een trainer dan nog heel goed vliegbaar en je dus toch je vliegervaring op peil kan houden en uitbereiden.

Wat je ook zou kunnen doen is een Schweizer 300 cabine op een trainer zetten waardoor hij toch wat meer een schaal-look krijgt zonder al te veel van zijn trainer eigenschappen te verliezen.

Foto: een echte Schweizer 300C
http://www.airliners.net/photo/L'Eu...30772/L/&sid=a699598abf04244551a1f08b2cf7c5d1

Laatst bewerkt door een moderator:
Hartelijk dank voor jullie visie. Leerzaam. De Long Ranger is inmiddels aangeschaft, hij is ècht prachtig, konhem gewoon niet laten staan. Daarnaast heb ik ook een Hirobo Shuttle ZZX gekocht, als leer-heli, en als trainer. Die Long Ranger bewaar ik voor als ik het goed genoeg kan, en tot dat moment heeft ie een mooie plaats in m'n hobbykamer gekregen. Kan ik er toch van genieten... Vriendelijke groet, Jan-Luuk

Back