Hirobo Shuttle Z

Ik zal me even voorstellen,

Ik ben Corné ben 31 jaar en woon in het mooie brabantse Zundert dichtbij de belgische grens.
Afgelopen maandag ben ik met 2 vrienden van me naar een rommelmarkt geweest
hier in de buurt en daar kwam ik deze helikopter tegen.
Het is een Hirobo Shuttle Z en heb er echt een heleboel accessoires bijgekregen.
De man waar ik hem van gekocht heb verkocht de helikopter namens een vriend.
Heb m niet werkend gezien maar de man beweerde dat hij het gewoon prima deed.

Maar mijn vraag is dus hoe test ik m heb totaal geen ervaring met zoiets.
De besturing doet het iig heb m al aan de lader gehad en alles beweegt en functioneert verder.
En heeft iemand enig idee van de waarde van deze set, ik weet zeker dat hij meer waard is dan wat ik er voor gegeven heb en doe hem zoiezo ook niet weg maar ben wel benieuwd eigenlijk :)

Weet ook niet of er iemand is die nog onderdelen ervoor heeft liggen?

Hieronder nog wat foto's

17917472_10155524277284367_6408329178487826573_o.jpg

17917581_10155524277249367_4714110066950679197_o.jpg

18033122_10155524277274367_4324108067628504737_n.jpg

17991732_10155524277619367_2651599643431814281_o.jpg
 
Hallo Corné.

Welkom in het Helivliegen.
Als je verstandig bent zou ik deskundige hulp vragen bij jou in de buurt.
Zal wel ergens een vliegclub, of iemand die je wil helpen zijn.
Zou jammer zijn dat je zonder ervaring bij de 1e je er de heli helemaal in de prak draait, en zelf letsel er aan overhoud (of iemand anders) want als die bladen met 1500 toeren ronddraaien is het een gehaktmolen.
1492693430782.jpg
 
waarde?
een brandstofheli is vanaf de aankoop al de helft minder waard.
doorgaans.

eentje van die leeftijd zal rond de 100 a 200 zitten, gemiddeld.
ongevlogen, niets werkend gezien zou ik 100 al genoeg vinden, inclusief alle spullen erbij...
- misschien motor intern geroest, dat repareer je niet zo lekker. lagers vervangen, misschien schade aan zuiger en of bus.
- servo's, je weet niet of ze tandjes missen intern. of de motortjes een tik hebben gehad. potmeters nog goed..
zulke heli's waarbij "hij het nog gewoon doet" maar niet werkend te zien is.. rode vlag.. kan alle kanten op
- lader, als het geen lipo lader is, vang je er tegenwoordig helemaal niets meer voor. een computerlader van 50 eur kan alles laden, en laat dan ook nog zien wat hij doet.
- zender, oud, maar wel een goed merk. 35 mhz, gok ik. alleen daardoor ook meteen weinig waard, tegenwoordig is alles 2,4 ghz, waarbij je nagenoeg geen verbindingsproblemen meer hebt.
- starter, ziet er nagelnieuw uit.. moet goed zijn, maar brengt in geld weinig op.
- pomp en kabelspul, heb je gewoon nodig. maar ook daar is er niet veel verkoopwaarde bij gemoeid.

Ik zou inderdaad even bij een gevorderd vlieger langs gaan..
ff sleutelen. even met de zender rommelen.
kijken of hij startwaardig is.
of hij nog goed in elkaar zit (veel mensen crashen, repareren half, en verkopen... volgende eigenaar crasht dan vlot..)

Misschien kun je er zelf mee leren vliegen..
daar is hij goed voor.
en ook veel meer, maar dat moet je zelf bepalen natuurlijk ;-)

en ga aub niet zelf met starters en zo proberen die motor aan te slingeren..
staat het gas verkeerd, raar knopje oid, en het ding gaat er volgas vandoor.
vanaf maatje 450 (60cm kop tot staart) worden het gehaktmolens..
 
Ha Corné,

Met de Shuttle heb ik leren vliegen, maar nadat ik hem zelf gebouwd heb.
Zo ik als ik jouw was in ieder geval doen, helemaal demonteren, volgens de handleiding opbouwen, alle twijfel onderdelen vervangen.

Ik heb het zelf geleerd, maar dat is een lange weg, sneller is via een club, Ron heeft ze genoemd.

Ik haalde onderdelen soms uit Japan, bij Hirobo zelf, maar de link werkt niet meer.

En wees voorzichtig, het is maar een klein motortje, maar als die volgas aanspringt, dan heeft het zeker kracht, ben je er niet op voorzien, dan gaat het klappen geven.

Mij is verteld dan een blad van een Shuttle een houten steel van 4 cm door hakt, met zoveel respect heb ik er altijd naar gekeken.

Als je aan de slag ga, hou het verslag bij, en bij twijfel gewoon vragen.

Nog wat info over de Shuttle:
http://reocities.com/CapeCanaveral/6951/index.htm (slechte achtergrond)

De geschiedenis van de Shuttle
http://www.vrhc.co.uk/rc helicopters/japan/Hirobo/Shuttle/Shuttle.htm

Heb je al een handleiding/onderdelen overzicht?
Onderdelen overzicht: http://crono34.tripod.com/shuttle.htm

Ervarings verhaal
http://www.rcuniverse.com/forum/hir...131929-stepping-into-nitro-helis-shuttle.html

Onderdelen
http://www.quickuk.eu/cat/hirobo_parts/shuttle.html (verbeterde/duurzamere onderdelen)

http://www.toyrc.com/esky-helicopter-parts/hirobo-helicopter-parts
http://modelbouwbloemendaal.nl/inde...group_id=10000258&page=0&lang=NL#.WPjsc9LyiUk
http://www.rcheliparts.nl/nl/25589-hirobo-shuttle-plus-2?&p=4

Groeten

Arie
 
Thx allemaal ik heb nu de motor gedemonteerd, de motor zelf zit weer mooi los nu alleen de carburateur zit vast... Krijg de 2 kruiskopschroefjes ook niet los waarmee de carburateur op het motorblok bevestigd zit, iemand nog tips?
 
Daarvoor heel goed passend gereedschap gebruiken, komt los met een 'knak'. Als niet nodig is om te verwijderen, zou ik de carburateur laten zitten.
 
Thx allemaal ik heb nu de motor gedemonteerd, de motor zelf zit weer mooi los nu alleen de carburateur zit vast... Krijg de 2 kruiskopschroefjes ook niet los waarmee de carburateur op het motorblok bevestigd zit, iemand nog tips?

Wat Ron al zegt: zoek GOED PASSENDE kruiskopschroevendraaiers, want dit zijn schroefjes volgens een of andere Japanse industrie-standaard.
Stook ze eerst maar eens warm door een soldeerbout op het schroefkopje te houden, want deze schroefjes zitten vaak met borgmiddel vast. Ze hebben nogal de neiging los te trillen, en veel vliegers borgden ze dus.
Ook weer vast zetten met borgmiddel!

Maar de carburateur kun je over het algemeen prima aan werken terwijl hij nog op de motor zit, hoor....
 
Back
Top