Hisky FBL80 HCP80

Vlieg je een Hisky helicopter ?

• ja

Votes: 2 28,6%
  • nee

Votes: 5 71,4%

• Total voters
    7
  • Poll closed .
Ik heb nu een tijdje de FBL80 ook wel HCP80 genoemd is de nano van Hisky. Een zes kanaal collective pitch 3D indoor helicopter. Als het niet waait is het buiten boven gras de ideale trainer om te 3D te vliegen. Bij een crash op gras blijft de heli tot nu toe goed heel. En mocht er wat kapot gaan dan zijn de onderdelen spotgoedkoop te verkrijgen. deze komen echter wel met een reis tijd van 3 a 4 weken. Het is handig wat op voorraad te hebben ik denk dan aan bladen, tandwiel, staart rotor, en je wild vliegen dus ook 2 extra lipo's. Ik heb de FBL80 inmiddels meer dan 50 vluchten met de heli gedaan. Met de originele lipo's vlieg ik de FBL80 3 minuten in stunt mode 100% throttle en vliegen op positieve en negatieve pitch. Met 39 gram is de FBL80 het een echt park flyer die je op een grasveldje in een bewoonde omgeving kunt vliegen. Ik vlieg de Hisky FBL80 met een Devo 10 met aangepaste firmware en een extra module ingebouwd dit is een hoofdstuk apart. Ik raad ook aan om te starten met de standaard zender welke van werkelijk alle gewenste functies voorzien is. Kort om wil je deze zomer vooral veel lol beleven aan een 3D helicopter dan is dit een absolute aanrader ik heb er al veel plezier aan beleefd.

• lengte 200mm
  • hoogte 80mm
  • gewicht 39g
  • vliegtiid 3 tot 4 min

802.jpg

801.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste mods zijn al gedaan :p De staart rotor is vervangen door een exemplaar van een WLtoys V911 deze blijft heel en is effectiever. Van de WLtoys V911 heb ik de lipo aansluiting en ophanging uit het frame geknipt en in het HCP80 lipo onderstel gelijmd. Dit om dat het veel fijner werkt dan de originele connectors. Ik heb nog een origineel onderstel en kan beide lipo's nu gebruiken. Er is een brushless inrunner onderweg om de originele geborstelde te vervangen. De tail boom is vervangen voor een vol carbon staaf. En een nieuwe uitlaat ;)

IMG_00000138.jpg

IMG_00000140.jpg

even opletten dat je zwaartepunt niet te ver naar achteren gaat..
hij corrigeert het wel, maar een heli met een verkeerd zwaartepunt houdt er toch wat eigenaardige nukken op na..

Tot mijn verbazing gebeurt dat niet. Het CG is verder naar achter gegaan. Maar ik vlieg, flip, en rol nog zonder dat de heli over zijn staart weg rolt. het extra gewicht is wel lastig maar daar moet de BL conversie een oplossing voor zijn.

Dat lijkt zo. Ik weet niet hoelang je vliegt, en met wat voor heli's je ervaring hebt?

Maar een heli die uit zichzelf al in evenwicht is, vliegt makkelijker dan een heli die zowieso altijd al gecorrigeerd moet worden door een estab.

Ook is een kleine heli in verhouding tot een grote vaak zwaar tov het aantal beschikbare vierkante cm rotordisc.
Ga je meer gewicht toevoegen, gaan ze gekkere dingen doen. Meer vermogen helpt om je te redden, maar het rare gedrag gaat er niet van weg

Dingen waar je het nog wel eens aan merkt:
- veel extra pitch nodig in een bocht.
- heli wil in bochten op zijn staart gaan hangen, je moet hem echt door de bocht heen duwen (als hij staartlastig is)
- een pirouette om de as (dus staart in de rondte, heli blijft op zijn plek), bij een staartlastige heli wil hij achter de staart aan.

Maakt allemaal niet zoveel uit, maar het maakt vliegen niet makkelijker.
Dit is geen doemscenario, maar gewoon een tip om in de gaten te houden.

Jouw heli lijkt op het eerste zicht erg staartlastig. In hoover corrigeert hij dat wel.
Ga je rondvliegen, krijg je uitdagingen waarvan je constant denkt dat je het zelf niet goed doet.
Tot je een keer een grote heli koopt, en merkt dat die veel beter naar je commando's luistert.

Verrassend :eek: het valt enorm mee dat staart lastig (foto). Ik vlieg met deze voorwaarts en achterwaarts upright en inverted, dat was me nooit gelukt als deze zwaar uit balans was. De motor is het zwakte punt van deze heli. Na +- 60 vluchten throttle curve idle up 100% heb ik deze moeten vervangen.

full

daar denk je dus niet correct ;-)

dat lukt je wel, ook al is hij zwaar uit balans.
hoover is hoover. ook inverted. rechtuit vliegen is nog steeds rechtuit, ook inverted.
de estab corrigeert de ongewenste hoekverdraaiing wel weg.
Waar je het dus merkt, is bij sneldraaiende figuren. Een estab kan niet voorkomen dat hij een beetje achter de staart aan gaat.

Daarom vroeg ik je ervaring met andere heli's, dit is verdraait lastig uitleggen als de ander geen ervaring met grote cp's heeft
Eigenlijk zou je gewoon eens een accu/tank met een 450 of groter moeten vliegen, en goed in je achterhoofd onthouden hoe groot je uitslagen zijn en wanneer je moet corrigeren in een vlotte bocht.

Ikzelf merk dan bv bij mijn originele MCPX bl al dat hij halverwege de bocht echt vooruit geduwd wil worden.
terwijl de 450 en 600 eerder een beetje geremd moeten worden

Dit soort andere vliegeigenschappen komt ook voort uit de rotordisc/gewicht verhouding, maar ook uit evenwicht.

Wil je echt weten wat het uitmaakt, moet je eigenlijk even een 450 zonder flybar, en zonder stabilisatie vliegen...
dan weet je meteen wat het doet :mrgreen:

Maar nogmaals, ik zeg dit gewoon als hint.
Ook heli's vliegen veel beter als het zwaartepunt gewoon goed ligt.
dat een automaatje het corrigeert, maakt daarin niet uit.
de hardware moet goed zijn om te starten.

Ik had toendertijd op mn mcpx v1 mijn accuhouder aangepast, om zo de accu een stuk verder naar voren te krijgen in het frame.

Even puur ter info:

FBL70/HFP80 = WLtoys v955
FBL80/HCP80 = WLtoys V933
FBL90/HFP100 = WLtoys V944
FBL100/HCP100 = WLtoys V922

Misschien handig met onderdelen

Ik vlieg circels, achtjes soms negens ook met mijn 450. Ik denk dat de wind meer invloed heeft dan het verschoven CG. De BL motor die ik er in wil bouwen is zwaarder en zal het mogelijk het cg goed maken. Ik heb ook 2 FBL 100 met brushless motor maar ik vind de 80 beter. Voor de micros heb ik een devo 10 met deviationtx erg handig met de micros.
Ja Floris die benamingen ik kan ze niet meer uitrekenen :confused: 80/80=933:rolling:

Met de V911 lipo dwars onder de HCP80. Mijn jongste probeert te filmen maar het gaat hem te snel.

Nieuws uit het Hisky kamp foto van de nieuwe HFP100B een volledig brusless maat 100 micro heli. Op de foto is te zien dat hij 2S is één inrunner tail motor, outrunner main. De drie in één is opgebouwd uit twee bordden waarvan er één waarschijnlijk de ESC bevat en de ander de rx en FBL unit. De grootte en vorm van de processor op het mainboard doen mij ook goed. Dit wordt een leuk verjaardag cadeau …… numertje drie ik ben ook maar één maal jarig dit jaar.
full

full

Thanks voor de update. Zat zelf aan de v977 te denken, maar 2s, bl tail, hisky protocol en betere bouwkwaliteit ( op het oog) maken deze wel heel aantrekkelijk.

Weet je wat hij gaat kosten?

Net wat info gevonden. Is dus nog maar een prototype. Geeft me tijd om mezelf er van te overtuigen dat ik nog een heli nodig heb. :) er komt ook een hcp 60. Wow. Een cp met rotordiameter van ongeveer 15 cm. Die moet ik hebben. Klein genoeg om 3d te vliegen in je vitrinekast, hoef je hem er niet meer uit te halen.

Net wat info gevonden. Is dus nog maar een prototype. Geeft me tijd om mezelf er van te overtuigen dat ik nog een heli nodig heb. :) er komt ook een hcp 60. Wow. Een cp met rotordiameter van ongeveer 15 cm. Die moet ik hebben. Klein genoeg om 3d te vliegen in je vitrinekast, hoef je hem er niet meer uit te halen.

LOL :D de tijd is om ! ik denk dat het gelukt is je heb echt meer helis nodig. Ik ben me aan het overtuigen dat ik nog een mini quad nodig heb NR 6

Ik vrees het ook. Dit worden twee topheli's. Pfff teveel micro cp's straks. Heb de micro fp's al aardig opgeruimd. Alleen nog mijn 120sr, v912 en de stock en bl msrx.

1x mcpx v2
1x mcpx v2 brushless main double 7mm tail
1x mcpx v2 double brushless
1x mcpx bl
1x ncpx bl main
1x v922
1x hcp100b als hij uit is
1x hcp60 als hij uit is.

Ben ook erg benieuwd naar de 60 de 80 is al erg leuk maar vraag me wel af of de motor duurzaam zal zijn dat is bij de 80 al een probleempje. Voor 5€ per motor is het ook geen groot probleem je hebt er zeker 10 mooi zomer avonden van 5 vluchten van.

Het zouden zomaar dezelfde motoren kunnen zijn. Als ze het gewicht laag krijgen en de headspeed hoog, dan hou je een leuke cp over.

Ik hoop het de 80 heeft een 8 mm coreless als ie gebruikt wordt is het een dikke motor in een 60. verder is het ontwerp van de 80 echt goed!

Ik heb op rcgroups de Hisky CP vliegers uit gedaagd ook 2 maal omgekeerd achterwaarts onder een park bankje door te vliegen maar dan voorwaarts omgekeerd terug te komen. Dit te filmen en dan een nieuwe parkbank uitdaging te verzinnen. I dare you !

Back