Hitec H4 lader werkt niet

Als ik je goed begrijp kan je de lader instellen op de accu capaciteit.
Dat betekend de lader kiest dan 1C dus bij een 1000mAh lipo 1000mA.
Je kunt ook zelf kiezen voor b.v. 2C door 2A in te stellen.
De stroom blijft in beide gevallen dan constant tot een celspanning van 4.2V is bereikt.
Daar na bepaalt de lader zelf de stroom en wel juist genoeg om die 4.2V per cel vast te houden.
Dat betekent dat de stroom langzaam terug loopt naar 0 en op een bepaalde waarde zal de lader stoppen met laden.
Dit gebeurt allemaal on afhankelijk van een laad percentage dus het maakt niet uit of een lipo voor 3/4 of 1/4 vol was.;)
 
Het standaard laadproces van een LiPo bestaat uit 2 fases:

* constant current (CC):
In deze fase wordt geladen met een constant stroom tot een celspanning van 4.2V bereikt wordt. De stroom wordt afgeleid van de ingestelde accucapaciteit of de handmatig ingestelde laadstroom.

* constant voltage (CV)
Vervolgens houdt de lader die 4.2V spanning vast en wordt doorgeladen tot de stroom gezakt is naar een bepaald percentage (ca. 10%)

Bij een accupakket met een aantal cellen in serie weet ik niet of de lader omschakelt als een individuele cel 4.2V bereikt of het pakket als geheel (ik mag aannemen het eerste). Bovendien is een nauwkeurige meting slechts mogelijk als de spanning stroomloos gemeten wordt (vermijden van de contactweerstanden in de kabels/stekkers) Dit is slechts goed te bepalen met een PC interface.

Het maakt in principe niet uit met welke stroom je laadt (in tegenstelling tot NiMH)- je laadt er niet meer in, wel sneller.
 
Het 1 x per minuut gedurende 5 seconden afschakelen van de laadstroom, zoals een Robbe Infinity lader doet, is niet om bedradingsverliezen o.i.d. te compenseren, maar om de inwendige weerstand van de accu te bepalen. In principe is deze voorziening uitsluitend bedoeld om bij het automatisch laden van een NiCd- of NiMH-accu te berekenen met welke laadstroom er verder moet worden geladen. De lader meet hierbij op z'n eigen uitgang en de mate, waarin de accuspanning daalt tijdens de onderbreking is een maat voor de inwendige weerstand van de accu. Je ziet bij dit automatisch laden ook altijd, dat de lader met een lage laadstroom begint en deze steeds verder ophoogt. Aan het eind van het laadproces neemt de laadstroom vervolgens weer af. Dat deze voorziening ook actief blijft bij het manueel laden en ook bij andere accutypen dan Ni-accu's is een bijkomstigheid.

Bij Li-accu's is het percentage van de ingestelde laadstroom de bepalende factor voor het afslaan van de lader. Ook hier wordt uiteraard gemeten op de uitgang van de lader. Als de lader op z'n uitgang een spanning meet van 4,2 Volt per cel is inmiddels de ingestelde laadstroom al een stuk teruggelopen. Op het moment, dat deze een zeker percentage van de laadstroom onderschrijdt slaat de lader af. Eventueel kan daaraan zijn toegevoegd een veiligheidstimer, die op basis van de ingestelde capaciteit de lader doet afslaan (uiteraard als er sprake is van een zekere overschrijding). Daarnaast wordt er uiteraard ook nog op de balanceeruitgang gemeten, maar daarop wordt uitsluitend ingegrepen als er zo veel onbalans in het pakket is, dat de balancer het niet kan bijsloffen.

Een Hitec lader, waarvan wordt verondersteld, dat de calibratie niet klopt, kun je uiteraard insturen voor reparatie/controle. Als de lader binnen Europa is aangeschaft kan 't ie worden teruggestuurd naar Multiplex. Eventueel kan dat via mij gebeuren. De portokosten om 'm hier of in Duitsland bij de servicedienst te krijgen is voor rekening van de klant, de overige kosten voor rekening van Multiplex.
 
Nog een laatste update.
Na deze lader enkele maanden gebruikt te hebben, met een variatie aan Lipo's, zowel nieuwe als gebruikte, was het voor mij duidelijk dat de lader niet werkt zoals verwacht kan worden.
Ik heb hem vorige week terug gezonden naar de online winkel, en de eigenaar heeft voor mij een nieuwe lader teruggestuurd, na hem eerst getetst te hebben ditmaal. De verzendkosten werden vergoed door de winkelier.
Deze lader laadt tot 4,2V per cel, zoals het moet. En het aangeduide percentage klopt ook.
Eind goed, al goed. Bedankt voor het meedenken en de info iedereen.
Phaedra
 
Fijn dat je de moeite neemt dit draadje af te sluiten met een finale update! Blijkbaar wint de aan-/volhouder toch nog :D

Zou helemaal af zijn als Hitec/MPX nog zou terug rapporteren wat er precies mis was, maar zoveel techneutschap (;)) verwachten ze waarschijnlijk niet bij de gemiddelde modelbouwer.
 
Ben ook van plan deze lader aan te schaffen. In ieder geval, hij staat op mijn lijstje. Heb het draadje op RC groups ook al gelezen en daar kampen ze met de zelfde problemen. Daar hebben ze het over een update. Ik heb deze lader gezien bij Aerobertix en is erg makkelijk in gebruik. Komen de problemen van de vroeg afslaan nog steeds voor of is dit opgelost???
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze lader vanochtend binnen gehad en meteen maar getest met een SLS 1000 Mah 3S accu.

Hier de voltage en ballanceervoltages na volmelding.

Accu geladen met 1C: 12.62 volt

Cel 1: 4,206 volt
Cel 2 4,203 volt
Cel 3 4,206 volt
 
Nog een update.
Sinds voorbije zomer kampte mijn lader terug met problemen: als de balanceer-adapter was aangesloten, stopte de lader weer vroegtijdig het laadproces.
Als ik laadde zonder de balanceer adapter raakten de batterijen wel vol.
Nu las ik op het draadje op RC groups over een nieuwe firmware versie die al deze problemen zou moeten oplossen. En zodoende bestelde ik de HPP-22 USB interface, downloadde de bijhorende software, en na wat gepruts met de kabeltjes heb ik de firmware met succes kunnen installeren.
Een eerste test verliep perfect: de batterij laadde en balanceerde helemaal van de eerste keer.
Dit is een zeer goede lader, van een hoog kwaliteitsniveau. Maar dat is des te meer reden dat dit verhaal onaanvaardbaar is. Dat ik al zo'n calvarietocht moest ondergaan om gewoon mijn lader te vervangen is één ding, maar dat er verder geen enkele communicatie van Hitec is om mensen verder te helpen maakt dit nog erger.

Eind goed, al goed, hoop ik alweer....
 
Nog een update.
Sinds voorbije zomer kampte mijn lader terug met problemen: als de balanceer-adapter was aangesloten, stopte de lader weer vroegtijdig het laadproces.
Als ik laadde zonder de balanceer adapter raakten de batterijen wel vol.
Nu las ik op het draadje op RC groups over een nieuwe firmware versie die al deze problemen zou moeten oplossen. En zodoende bestelde ik de HPP-22 USB interface, downloadde de bijhorende software, en na wat gepruts met de kabeltjes heb ik de firmware met succes kunnen installeren.
Een eerste test verliep perfect: de batterij laadde en balanceerde helemaal van de eerste keer.
Dit is een zeer goede lader, van een hoog kwaliteitsniveau. Maar dat is des te meer reden dat dit verhaal onaanvaardbaar is. Dat ik al zo'n calvarietocht moest ondergaan om gewoon mijn lader te vervangen is één ding, maar dat er verder geen enkele communicatie van Hitec is om mensen verder te helpen maakt dit nog erger.

Eind goed, al goed, hoop ik alweer....

Hallo Phaedra,

Ik heb sinds 4 maanden de Hitec H4 lader en kamp sinds 2 weken met hetzelfde probleem. Na een google tocht, kwam ik erachter dat jullie betichten hierover al uit 2013 en 2014 komen.
Hebben jullie inmiddels een goeie oplossing? Ik was erg blij met deze lader tot 2 weken geleden.

Elke hulp wordt gewaardeerd.
Bij voorbaat dank.

Maurits de Miranda
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn lader ook geen enkel probleem.
Wel de nieuwste update erop gezet. De lader kan nu ook HV accu's laden.
 
Bedankt voor jullie reactie. Ik las dat ik een hp 22 "ding" moet hebben wat ik bij Conrad moet bestellen? Klopt dat? Hebben jullie dat ook zo moeten doen?
 
Maurits, ik kunt beter het e-mail adres uit je bericht, halen voor de spammers je vinden :( :frustie:
Bericht kun je gedurende twee dagen na plaatsing nog wijzigen.
 
Back
Top