Hk-250GT setup?

.. ik had de mcpx gehad voor binnen, leuk speeltuig,
helaas was zo alle 100 vluchten verder de motor kapot,
en na 1000 vluchten heb ik heb dan helemaal weg gedaan,

maar je leert wel wat van !

Groet
Uwe
 
Ik heb me ondertussen ook een HK-250GT gebouwd. Ik was gewaarschuwd voor de kwaliteit. Of het gebrek eraan. Maar toch.
Het ziet er allemaal mooi uit als je de doos opend.
Eens je aan het bouwen bent merk je toch waar de kostenbesparing en zitten.
De hoofdas schud en komt krom uit de doos.
De staartbuis zat gedeukt in de doos, toch de doos was zonder deuken. Die deuk heb ik eruit gekregen maar het is geen leuke start.
Maar de reden dat ik hem bouw is omdat ik nog nooit een CP heb gebouwd en wat ervaring wou opdoen voor ik aan m'n X3 begin.
Als die-cast model voor de kast is hij al zeker geslaagd.

Maar RC is mijn hobby. Dus servo's erin een oude ms-44 gyro afgestoft.
Tijdens het afstellen, met trainings kruis op de gladde vloer blijft de staart mooi recht, dat doet hij beter dan de LMH corona die ik gewoon was.
Voor dat ik naar een open ruimt ging proberen nog even de heli in de hand houden en op toeren laten komen.
De heli moest nog wat getrimd worden, maar je voelt dat hij je hand bijna rechte omhoog trekt.
En dan een snerpend geluid. Gas dicht en controleren. De main gear was gestript de motor stond niet goed vast.
Nu is het wachten op nieuwe spares. Ik heb gelijk een hoofdas besteld.
Ondertussen heb ik ook gemerkt dat de modelcraft roll servo's te dik zijn. De canopy past niet over de servo's
De staartservo is een HS-50 van hitec.
Ik hoop binnen kort een vlieg ervaring te kunnen posten, maar voorlopig is de heli groundend.

TM
 
Koop je toch een nieuw motortje voor 13,- € .
Als je elke keer een nieuwe heli wilt kopen als er iets stuk is word het zeker een dure hobby.
Veel suc6 met je keuze.
Grt André
 
Ik heb me ondertussen ook een HK-250GT gebouwd. Ik was gewaarschuwd voor de kwaliteit. Of het gebrek eraan. Maar toch.
Het ziet er allemaal mooi uit als je de doos opent.
Eens je aan het bouwen bent merk je toch waar de kostenbesparing en zitten.
De hoofdas schud en komt krom uit de doos.
De staartbuis zat gedeukt in de doos, toch de doos was zonder deuken. Die deuk heb ik eruit gekregen maar het is geen leuke start.
Maar de reden dat ik hem bouw is omdat ik nog nooit een CP heb gebouwd en wat ervaring wou opdoen voor ik aan m'n X3 begin.
Als die-cast model voor de kast is hij al zeker geslaagd.

Maar RC is mijn hobby. Dus servo's erin een oude ms-44 gyro afgestoft.
Tijdens het afstellen, met trainings kruis op de gladde vloer blijft de staart mooi recht, dat doet hij beter dan de LMH corona die ik gewoon was.
Voor dat ik naar een open ruimt ging proberen nog even de heli in de hand houden en op toeren laten komen.
De heli moest nog wat getrimd worden, maar je voelt dat hij je hand bijna rechte omhoog trekt.
En dan een snerpend geluid. Gas dicht en controleren. De main gear was gestript de motor stond niet goed vast.
Nu is het wachten op nieuwe spares. Ik heb gelijk een hoofdas besteld.
Ondertussen heb ik ook gemerkt dat de modelcraft roll servo's te dik zijn. De canopy past niet over de servo's
De staartservo is een HS-50 van hitec.
Ik hoop binnen kort een vlieg ervaring te kunnen posten, maar voorlopig is de heli groundend.

TM

Jawel dit keer vliegervaring .
Op de overdekte decathlon parking gaan proberen ( mega groot & z.g.a. leeg ) .
Nog wat met pitch & gas curve gespeeld en dan ...lift. In rate mode was de staart nog niet optimaal daar is nog werk aan. Het belangrijkste wel goed in H.H. mode.
Ik wist niet dat de ms-44 dat kon. :)
Links & recht ook. Eens uit ground effect en getrimt is het nog werken. Ik merkte vooral het toiletbol effect. De heli wil grote circels maken.Mijn nanocpx vliegt rustiger.
Geen idee of het met de flybar te maken heeft of door (te) lage headspeed. Ik kon ze ter plaatse niet meten omdat er TL licht brand.
De vliegtijd was beperkt, maar heeft met de lipo's te maken. Deze had ik nog liggen maar trekken het niet.
http://www.conrad.be/ce/nl/product/...pack-111-V-910-mAh-15-C-Stekkersysteem-nvt-EH
15C , goed voor de FP piccolo maar voor deze jongen schieten ze te kort. helaas.
Heeft er iemand een idee wat het verbruik is van deze heli bij hoover ?? Ik zou kunnen vermoeden dat de staart riem te hard spant en daardoor het verbruik omhoog gaat.
Ik heb geen idee hoe ik dat kan testen. iemand ???


Maar voorlopig nog content..Bouw plezier, afstellen, zender instellen, en oude spullen kunnen recycleren voor een prikje.
 
normaal zou je rond de 30 of meer C moeten zitten qua accu.

Toiletbowl effect is een dingetje voor zelfstabiliserende heli's. komt door de zelfstabiliserende eigenschappen, die een beetje achter de feiten aan hollen.
bij een CP KUN je daar geen last van hebben.
al kan het vlieggedrag er natuurlijk wel zo uitzien.. alleen is de oorzaak anders.
Vaak is bij een CP de piloot de oorzaak.. net ff te laat reageren.. doe dat een tijdje, en je kunt zo'n WC uitzicht krijgen.

(te) laag toerental kun je zien door het op en neer blijven gaan van de staart.
doet ie dan helemaal zelf.. oplossing is toeren omhoog of zachtere rubbers in de kop.
Aan de andere kant gaat de heli heel erg zompig reageren. alsof het even duurt voor hij jouw commando ontvangt en er iets mee gaat doen.
Dingetje waar je het ook een klein beetje aan kunt zien, is de stand van je gas stick als de heli hoovert.
als jij de heli hebt afgesteld met 0 op midstick, en 10 of 12 graden maximaal, zou de heli op ongeveer drie kwart stick moeten hooveren.
rond de 5 graden hoort hij te hooveren.
zit je helemaal bovenin te roeren om hem van de grond te krijgen, geeft dat ook aan dat hij een beetje weinig power heeft..

De flybar kan hierin natuurlijk wel een rol hebben..
als de kop gewoon soepel beweegt.. oftewel als de heli op de grond staat, en je geeft een tik op de flybar, moet hij gewoon ongestoort opzij vallen.
er mag geen enkele vorm van klemming in zitten.. maar ook geen speling, dat is altijd dodelijk.
dan krijg je ook heel raar stuurgedrag, om dat de flybar dan continu een beetje van zijn correcte positie wordt getrokken of deze niet kan bereiken.
door speling krijg je dat de correctie van de flybar niet wordt doorgevoerd, of te laat. dus ook niet goed.

verschil tussen deze flybar, en de flybar van een zelfstabiliserende heli is dat deze flybar eigenlijk alleen de eigenschappen van de rotor een beetje weg filtert.
hij houdt de heli niet overeind. en houdt hem dus ook niet tegen.
bij een zelfstabiliserende heli is dat wel zo. die heli's moet je in doorgaande rondvlucht ook met de neus omlaag blijven duwen, omdat de flybar de heli constant weer recht wil hangen.
In techniek en vlieggedrag vrij anders. al ziet het er wel eens ongeveer hetzelfde uit..
 
Omdat ik geen verzameldraadje vind dan maar hier.

Ik heb nu 4 (trim) vluchtjes gedaan met kruis eronder, en zonet de eerste keer buiten.
Tot hiertoe vervuld de HK250GT zijn verwachtingen.
Ik vlieg deze MET flybar , en het is de enig CP met flybar die ik heb. Dat merk ik ook omdat hij wat losser vliegt en net iets trager op input reageert.
Ik heb het rotor toerental afgesteld op 3000 rpm met hoover pitch. Dit zakt wel in naarmate ik pitch geef.
 
Dat inzakken is normaal.

als je een beetje gevorderd rondvliegt, kun je de gascurve in een v zetten om dat inzakken op te vangen.
beginnen door het midden intact te laten, en de buitenste punten 5 punten omhoog te zetten. en de rest ertussen zodat het een v wordt natuurlijk.
5 is niet heilig. maar bij electro is 40 meestal erg veel, en toert hij juist op onder belasting. wil je ook niet.
gewoon ophogen als hij nog inzakt.

dat iets tragere reageren op de stuurcommando's kun je eventueel aanpassen door de flybar in te korten, of lichtere paddles te gebruiken.
sommige mensen hebben een gewicht achter beide paddles zitten op de stang, dat kan er dan natuurlijk eerst af, of naar binnen verschuiven.

Soms kan dat trage reageren ook in de linkjes etc zitten. als dat een beetje stroef gaat, reageert het alsof hij een tel achter jouw commando aan hobbelt.
op de grond, hoort de paddlestang totaal geen weerstand te ondervinden als je hem op en neer beweegt.
sterker, hij zou zelfs gewoon naar 1 kant mogen vallen.
soms zit dit in de nieuwe kunststof link dingen, soms zit er een schroefje net een tikkie te vast.
Het is gewoon belangrijk dat het heel soepel gaat. gaat het soepel, kun je de optie hierboven proberen.

als je er niet aan kunt wennen ;-)
Nu moet ik zeggen, dat ik vroeger de flybar heli's altijd maximaal instelde op aileron en elevator.
gewoon zover de swash aankon zonder vast te lopen bij max en minimaal pitch.
Mensen die alleen fbl hebben gevlogen, willen nog wel eens een vast aantal graden op de paddles instellen zoals gewend bij de fbl machines.
 
De curve in V - dat moet ik eens proberen. FF googlen wat de voordelen zijn. Ik had de curve nog aangepast in licht stijgende lijn.
Als de batterij wat platter geraakt geef ik wat meer gas/pitch. ( Gouvernor zit niet op de regelaar )
 
het doel van een throttlecurve is hetzelfde als die van een governor: toerental gelijk houden.
gelijk toerental, werkt alles het beste en fijnste.

bij electro pakt men meestal een vlakke curve. maar eigenlijk klopt dat niet in de gedachte van een gelijk toerental.
onder belasting zakt het, dus moet er gas bij.
en des te meer vermogen nodig is, des te meer de stick naar boven gaat
zitten ook geen nadelen aan die v curve.
al is hij bij brandstof heli's bekender. toch bij electro ook handig.

alleen kun je het toerental nooit gelijk houden naarmate de accu leeg raakt.
begintoerental zal altijd hoger zijn.
en naarmate de accu ouder en slechter wordt, zal vermogen op het eind van de accu een probleem worden.
alleen met een governor kun je het toerental aan begin en eind van de accu gelijk houden.

al heb ik nooit een governor gemist op mn electro heli's
 
Back
Top