HK 450 GT trilt, wat check ik?

Hoi,

mijn HK 450 GT begint eindelijk goed vliegbaar te worden qua afstelling, maar er zit een vervelende trilling / slinger in de kop. Mijn lijstje tot nu toe:
De as is gecontroleerd op een vlaktafel, die is recht.
Bladen zijn gebalanceerd, zowel op zo´n wipwap ding als op een ronde as, voor het zwaartepunt per blad. Alles identiek.
Bladen zijn even strak, en volgens mij ook strak genoeg, vastgezet.
Blade tracking (Nederlands?) klopt.
Gewichtjes en flybar paddles zitten symetrisch t.o.v. de montagepunten, met schuifmaat afgesteld.

Ik draai een Turnigy Typhoon 2215 motor met een 11 tands tandwiel, dezelfde set-up als mijn instructeur. Wat check ik verder om de trilling te vinden / te verhelpen?

Dank,

Hugo

Ik heb een soort gelijk probleem gehad.IK had alles gechecked van shafts tot flybar tot gears enz enz

Eigelijk bleef er maar een ding over en dat was de main rotor housing.Deze vervangen en hij was spat zuiver.

Misschien heb je er wat aan.

Hoi,

mijn HK 450 GT begint eindelijk goed vliegbaar te worden qua afstelling, maar er zit een vervelende trilling / slinger in de kop. Mijn lijstje tot nu toe:
De as is gecontroleerd op een vlaktafel, die is recht.
Bladen zijn gebalanceerd, zowel op zo´n wipwap ding als op een ronde as, voor het zwaartepunt per blad. Alles identiek.
Bladen zijn even strak, en volgens mij ook strak genoeg, vastgezet.
Blade tracking (Nederlands?) klopt.
Gewichtjes en flybar paddles zitten symetrisch t.o.v. de montagepunten, met schuifmaat afgesteld.

Ik draai een Turnigy Typhoon 2215 motor met een 11 tands tandwiel, dezelfde set-up als mijn instructeur. Wat check ik verder om de trilling te vinden / te verhelpen?

Dank,

Hugo

Een heli KAN gaan trillen als de bladen té strak zitten: dan kunnen ze zich niet goed "zetten"....

Verder kun je eens kijken, of het centraalstuk wel goed vast zit op de hoofdas (stakke passing as/centraalstuk). Dat kan ook een vervelende trilling veroorzaken.
En heel soms, lijkt het bladspoor in orde, maar is het dat nét niet. een van de linkjes een halve slag verstellen, kán het probleem oplossen....

Ik heb hier een Vario kop waarvan bladspoor 100% is, de bladen (die van Vario al met een balancering beter dan 0.02 gram geleverd worden) nogmaals nagebalanceerd zijn. Als ik de bladen onderling wissel, trilt de heli, zet ik ze terug in hun "eigen" bladhouders, dan trilt hij niet. Wat ik bedoel is: Soms zit een trilling in een klein, onverwacht hoekje...

Dus dat is ook nog iets wat je kunt proberen, even de bladen in de bladhouders wisselen, en kijken of het beter word of niet.

Groet, Bert

Vervang de boutjes waarmee je bladen in de houders zitten. Deze zijn van dubieuze kwaliteit. Het kan best dat er eentje een haartje krom is, ik heb dat ook gehad met een HK heli, zowel op de hoofd, als de staartrotor.

Dank voor alle input, keep it comming. Net de flybar met de digitale schuifmaat gecontroleerd, is 4 honderdste milimeter uit het midden. Dat lijkt me geen schande, al zal ik het corrigeren. Ik heb ook best wat speling verticaal op de feathering shaft (dat is toch de as tussen de twee rotorbladhouders??), ik zal een echte Align shaft bestellen.

Filmpje op korte termijn is lastig, ik ga waarschijnlijk maandag de 21ste pas weer met een paar mensen vliegen, binnen.

Ik zal ook eens kijken wat een Align kop, met bladhouders en feathering shaft, totaal kost. Als dat ook voor die lage e-bay prijzen gaat is dat misschien een veilige optie.

Hoe strak moeten de rotorbladen staan? Ik kan de heli verticaal houden en dan eens gewichtjes aan de tips tapen, en kijken wanneer ze gaan zakken. Iemand een richtwaarde voor de gewichtjes (kan iemand het eens proberen)?

Moedig voorwaards, keep the tips comming!

Hugo

De bladen moet je met 1 vinger kunnen draaien zonder erg veel weerstand te geven, maar ze mogen niet meteen volledig bewegen wanneer je de heli een klein beetje kantelt.

In feite moeten de bladen dus relatief losjes staan. Meestal draai ik ze vast om vervolgens een slag terug te draaien, dan heb je bladen die met wat weerstand los zitten. (Los-vast dus, maar echt duidelijker wordt het er met dergelijk woordgebruik niet op ;) ).

Je hoeft hiervoor geen gewichten aan de tip te gebruiken. Wat duwen met een vinger is genoeg.

Ja, zo heb ik het ook gedaan, maar ik begin nu aan alles te twijfelen. Net een reserve as over de vlaktafel gehaald, die gaat er vanavond op, en ik ga alles nog eens controleren / balanceren. En ik heb een echte Align feathering shaft besteld, bij een Nederlandse webshop die belooft vandaag besteld, morgen in huis. We zullen zien. Ik begin net een beetje te hoveren, ga eindelijk vooruit, ik wil nu dat de heli ook foutloos gaat vliegen.

Hugo

Dat je feathering shaft wat verticale speling heeft, (in het centraalstuk op en neer kan bewegen) maakt niet uit, en is zelfs ietwat wenselijk in verband met de blad-demping, als die as maar goed in de rubbers ligt. Als er speling is tussen as en demperrubbers... dát kan wél kwaad.

Hoe vast de bladen moeten is niet een echte regel voor te geven.... "niet te vast heb je weinig aan"....

Een goeie leidraad is als de bladen tot een hellingshoek (van de heli....) van ongeveer 45 graden niet wegzwenken, maar als je de heli aan de staart optilt en laat hangen, en de bladen zwenken niet weg door zwaartekracht, zitten ze duidelijk té vast....
Het maakt hierbij niet uit of je lichte of zware bladen hebt.... zware bladen "richten" zich ook met meer kracht....

Met kleine heli's zijn de slots in de bladhouder niet altijd even recht (en zeker bij de HK niet) waardoor een en ander wellicht wat lastig uit te vogelen is.
Maar het is ook maar een richtlijn, je moet er niet té moeilijk over doen. In geval van twijfel: losser is altijd beter als vaster, zolang de bladwortels maar geen speling in de bladhouders hebben....

Groet, Bert

Het zou goed kunnen dat de main rotor housing niet recht is zoals Bullet3030 al zei en bij hogere toeren die trilling / schommeling veroorzaakt.

Het is echter lastig te bepalen of die schommeling /trilling als 'normaal' beschouwd moet worden. Of wordt het schudden op een gegeven moment zo erg dat je er niet meer mee kunt vliegen?

Laatst bewerkt:
Nou, ik kan er zeker niet mee vliegen, maar dat ligt meer aan mij. Mijn instructeur kan er redelijk mee overweg, maar je ziet het duidelijk en het trainer-kruis trilt vrolijk mee. Het is lastig, en er trillen andere zaken los. Zoals gisteren de tail boom supports. En alle trillingen kosten energie. De andere 7 HK450´s / KDS 450 / etc in de groe trillen nauwelijks, dit is gewoon niet goed.

Nou ja, vanavond maar aan de sleutel, ik raporteer wel de vindingen, als ze er zijn.

Hugo

Probeer ook eens een tikkie hoger toerental te draaien
Alle heli's hebben een eigen frequentie, als de frequentie van de kop hetzelfde is van de heli bij het toerental wat je nu draait, schudt hij des te heviger

Verder zijn de meeste dingen wel gezegd
Balanceer trouwens ook de staart
Wordt veel vergeten, maar dit ding draait 7 a 8 keer sneller dan de kop, en veroorzaakt een hoogfrequente trilling
dit kan de gyro etc wat in de war gooien

Dank voor alle input. Trainingskruis was er al onderuit geweest, om dat te checken. Het kruis versterkte wel een beetje, maar was duidelijk niet de oorzaak.

Nou, daar zat ik dan daarnet. Alle gereedschap bij de hand, reserve onderdelen erbij. Ik had besloten het hele lijstje nogmaals helemaal te doorlopen. Maar, dat bleek niet nodig. Ik demonteerde als eerste de rotorbladen, en daar viel me direct iets op. Foto van de onderzijde:

IMAG0043.jpg

Dat ziet er gewoon uit. Zo zag de bovenkant er ook uit toen ik de bladen monteerde, maar nu zien ze er echt anders uit:

IMAG0044.jpg

De hele bus lijkt bij beide bladen verzakt, en van z'n plaats gedrukt. Dat kan niet goed wezen... Dus, in de schuur de oude houten el-cheapo bladen van de mislukte HK450 niet-GT opgesnord. Die had ik ooit al gebalanceerd, dus snel even checken en monteren. Proefdraaien en voilà, weg trilling. Wat kan het toch soms gelukkig allemaal eenvoudig zijn. Nou maar hopen dat dit het echt was. Ik denk dat ik in het weekend pas weer echt kan proberen.

Sorry voor de grootte van de plaatjes, ik hoop dat het genoeg detail geeft.

Nogmaals dank voor jullie input, wie weet heb ik het nog vaker nodig,

Hugo

Weet iemand misschien of dit een standaard kwaal is bij carbon bladen, of zijn duurdere (Align) wel betrouwbaar?

Dank,

Hugo

Weet iemand misschien of dit een standaard kwaal is bij carbon bladen, of zijn duurdere (Align) wel betrouwbaar?

Dank,

Hugo

Neuh, is niet een standaard carbon-kwaal. Ik zou eerder zeggen dat dit een standaard kwaal van "el cheapo" carbonspullen is. (kwaliteitscontrole....)

Gewoon bladen van een "echt" merk kopen, kost wat meer (niet eens heel erg veel), maar minder kans op dit soort dingen.

Groet, Bert

Neuh, is niet een standaard carbon-kwaal. Ik zou eerder zeggen dat dit een standaard kwaal van "el cheapo" carbonspullen is. (kwaliteitscontrole....)

Gewoon bladen van een "echt" merk kopen, kost wat meer (niet eens heel erg veel), maar minder kans op dit soort dingen.

Groet, Bert

+2.

Back