HK 500 probleempje

Hallo iedereen,

m'n vader is een HK500 aan het bouwen en we komen op het volgende probleem:
het materiaal ed ziet er allemaal prima uit, maar we vinden dat het main gear niet strak genoeg aansluit op het tandwiel dat de belt moet aandrijven. Aangezien er geen ruimte is om te schuiven met de tandwielen en zo meer spanning te creëren weten we niet goed of het nu zo hoort of niet.

Bij onze 450 size heli zit het in ieder geval heel wat strakker..

om het even met een foto duidelijker te maken, het gaat dus over deze tandwielen:

29122010445.jpg

Groetjes Dennis

Dag Dennis

neem eens een stukje krantenpapier en draai die er eens door.
als die op je 450 scheuren vertoonde is je 450 te strak.

als je op je 500 gewoon lichte indrukkingen ziet is ie misschien (heel misschien) te licht tov elkaar.
anders probeer je dat nogmaals, maar met gewoon a4 papier.

Als alles vlot draait en niet doorschiet (te weinig spanning) dan is er geen probleem!
groeten

lang leve HK

maar ff serieus. Weet je zeker dat het tandwiel doorschiet en niet de belt?
Misschien een optie om de bevestigingsgaten in het carbon frame van het staarttandwiel uit te vijlen naar sleufgaten zodat je zelf de speling kunt afstellen.

ja we zijn zeker dat dat tandwiel door schiet en niet de belt, die zit echt strak genoeg

we dachten ook al aan die optie (wat eigelijk de enige optie is), maar dan moeten we natuurlijk zeker zijn dat het niet terug kan naar achteren schuiven ofzo na verloop van tijd

tja.... je hebt idd de enige oplossing reeds vermeld.
we spreken echter over maximaal 1mm of zo..
dus dat wordt wel effe moeilijk en precies.
het loskomen kan je volgens mij bijna niet vermijden...

maar!!! kijk eens goed naar de foto...
je kan het helemaal niet naar voor schuiven... je zal bovenaan tegen je main gear zitten.. dus aanpassen van de positie is uitgesloten... ofwel moet je enkel onderaan uitvijlen..
waarschijnlijk is ofwel de autorotationgear te klein ofwel de tailgear te klein..

waarom heb je geen TT gekozen in the first place?

Laatst bewerkt:
Haal even een Trex500 taildrive-tandwiel van Align, liefst ook een hoofdtandwiel (kost niet veel) en dan ben je van de problemen af. De HK tandwielen zijn een beetje ei-vormig, heel af en toe hoor je dit probleem nog wel eens, vijlen ed moet je NIET doen want dat is normaal gezien niet nodig.

Ik & mijn maatje vliegen naar volle tevredenheid met deze dingen.

ja, we hebben dat blok waar de tail boom in zit helemaal een klein beetje naar voren verplaatst. Nu is het perfect !
we hebben dus de originele gaatjes in het frame wat uitgevijld, en dan links en rechts 2 extra buiten erin gedraaid zodat het niet meer kan verschuiven..

moh, mooi mooi!
en die tail belt as zit niet tegen je main gear aan? zal wss nipt zijn!?
Nu, goed dat ik het weet want ik heb me deze morgen net de laatste 500cmt besteld bij DE.
dat zal e bijkomende heli worden om dingen uit te testen zonder €-stress ;-)

nee het zit er nog vrij ver af zelfs (zeker 3mm)
die eerste foto is wat gezichtsbedrog :)

vanmorgen hebben we er nog een GY501 voor gekocht met bijhorende futaba servo (S9257 dacht ik)

Back