Waarom zo negatief?
HK lijkt een prima optie als je geen groot budget hebt voor deze hobby (athans, geen 'align' budget). En ook als je geen 3d doet, behalve dan af en toe een flip, zijn deze heli's een redelijke keuze. Natuurlijk; het is een kloon, nooit helemaal 100%, maar dat weet je van te voren. Desondanks de kleine foutjes, is het vervangen van een paar onderdelen altijd nog goedkoper dan een 'echte' align helikopter
-Kevin
Het is net als met garages: bij een vakgarage betaal je voor een jaarlijkse beurt zeg, 1000 Euro. Dan ben je er (als je een goede garage bezoekt) vrijwel zeker van dat je een jaar zonder extra kosten rijd, je auto loopt optimaal etc etc.
Ga je naar Beun de Haas, dan loop je een heel goede kans, dat je voor diezelfde beurt 700 Euro betaalt, en tussendoor nog een keer of twee terug kunt voor een reparatie van een paar honderd Euro per keer. Ofwel, op jaarbasis duurder. Je auto loopt mischien niet optimaal vanwege niet originele onderdelen (ik heb praktijkvoorbeelden gezien van Kwikfit-uitlaten die een auto een km per liter minder zuinig maakten) en dus rij je uiteindelijk duurder.
Het KAN.... je kunt ook mazzel hebben, en dan ben je goedkoper uit, maar dat is, helaas, in de praktijk domweg een uitzondering.
Zo is dat ook met "budget-heli's"....
Domme duimen crashes daargelaten (die vallen domweg niet in te calculeren) durf ik redelijk stellig te beweren, dat je met een A-merk heli goedkoper vliegt, omdat je veel minder slijtage hebt, en met minder slijtage vermindert ook de kans op crashes of andere nevenschade.
Je vliegt ook meer en sleutelt minder, en je clubgenoten hebben er ook een veiliger gevoel bij.
Na dertig jaar, en begonnen met budget-heli's (en zeker tien jaar ermee doorgetobt wegens dat ik dacht iets beters niet te kunnen betalen) durf ik dat wel te stellen.... Ik heb nooit zo goedkoop gevlogen als nadat ik mijn eerste Vario kocht....
Nou zeg ik A-merk heli, dan bedoel ik gewoon de bewezen allround heli's zoals Align T-rex, Vario SkyFox, Hirobo etc, niet de exoten zoals Henseleit en dergelijke.
En zijn die duur? Een SkyFox is tegenwoordig al bijna een budget-heli in de .60 klasse, en je bouwt hem bij wijze van spreken voor een paar tientjes om naar electro.
Groet, Bert