HK Pursuit Brushless V-Hull R/C Boat (82mm)

Discussie in 'Speedboten' gestart door rayrz, 4 mrt 2015.

  1. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Nijmegen
    vandaag weer even een test gedaan met de trimplaten meer omhoog te tunen. ik dacht misschien staan ze wel te recht tenopzichte van de boot.
    Nou,...niet goed dus....ik heb er maar een filmpje van gemaakt. De boot gaat dus hoppen als de trimplaten te hoog zitten.



    het tweede filmpje heb ik de trimplaten weer oplaag gebracht en mijn mini telefoon erin gestopt om de snelheid te meten. Hij behaalde op gps 63km/p.
    Best aardig. Maar na een tijdje gevaren te hebben sloeg toch mijn regelaar uit. Waarschijn toch weer de draden te heet geworden....hmmm what did I wrong.

     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    In het 2de filmpje hoor ik je heel veel in deellast varen.....
    Niet volgas varen vind geen enkele regelaar heel erg leuk , de fets in de rgelaar moeten dan heel veel aan en uitschakelen wat heel veel warmte oplevert.... Op een gegeven moment worden ze dan te warm en grijpt de regelaar in.

    Zoveel mogelijk plankgas varen is het enige wat je kunt doen.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ray,

    Wat heb ik toch een schurft aan (onoordeelkundig ingezette) trimvlakken...
    Op een Amerikaans forum kwam ik eens deze kreet tegen:

    "Trimtabs Are A Bandaid For A Poor Set Up!"

    Dat was ook het eerste dat me te binnen schoot toen ik het eerste filmpje zag; als je boot tekeer gaat als een vliegenmepper, dan deugt er iets niet aan de basisafstelling.
    Of je zwaartepunt ligt te ver naar achteren, of de stinger wijst te ver naar boven.
    Beide zaken moet je, apart (nooit meerdere dingen tegelijk veranderen!) nalopen en testen, zodat de boot ook zonder remkleppen goed vaart.

    Bij een snelheid van 65 km/h heb je sowieso geen trimtabs nodig, pas als je snelheden (ver) boven de 80 km/h nastreeft gebruik je ze om het vaargedrag bij te stellen.

    Ik verwijt het jou niet, maar domweg de trimtabs weer naar beneden draaien om het vaargedrag te 'verslimmbessern' is gewoon een verkeerde manier van doen.

    Wat betreft het afschakelen van de regelaar; deze opvolger van de zeer populaire en goede T-120 haalt het niet bij z'n voorganger; de regelaar is zo'n 70 gram zwaarder en de prestaties zijn slechter, met name de koeling kan het niet bijbenen ten opzichte van z'n voorganger ( deze:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8946__Turnigy_Marine_120A_Brushless_Boat_ESC.html .

    Ook zwaar, maar thermisch veel beter is de 120A Flycolor (met een HK sticker): http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__28224__HobbyKing_120A_Boat_ESC_4A_UBEC.html
    Ik heb deze regelaar getest en heb 'm amper warm kunnen krijgen (37°C na het leegvaren van 5000mAh), laat staan thermisch laten afschakelen, zelf niet bij een uur in deellast varen aan een 800Kv buitenloper en een tweeblad Ø 55 mm onderwaterprop met hoge spoed.

    Als je, zoals al hierboven vermeld, zorgt dat je 80% van de vaartijd vol gas vaart, zal je regelaar het wel volhouden zonder af te schakelen, tenminste met het 'oefen' propje waar je nu mee vaart, bij een Ø42 mm prop of groter moet ik het nog zien.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2015

Deel Deze Pagina