HK Skymaster V2

Goedenavond,

Gisteren mijn Skymaster binnen gekregen, na 16 jaar mijn hobby weer aan het oppakken, eerst epo gevlogen en nu weer een balsa kist, liever lui dan moe en niet zo heel veel tijd, dus gekozen voor de Skymaster V2 van HobbyKing, volgens de website een PnP kist.

Vandaag 5 uur bezig geweest om deze in elkaar te zetten

* Slechte gebruiksaanwijzing, lang leve Amerikaanse fora voor het roer en de elevator

* vleugels zaten niet recht op elkaar

* vleugels hebben 2 palletjes die in de romp zouden moeten passen, deze waren scheef geboord en ik heb van carbon nieuwe gemaakt

* EC Motor was niet goed aangedraaid en er zat speling op de motor bij het schot, maar ze hebben de motor er halverwege het bouwproces in gezet, daar is niet op een normale manier bij te komen

* 1 niet werkende servo en 1 reversed servo (elevator)

* vreselijk tail heavy (30 gram neus in de neus geplakt )

Maar hij staat in alle glorie en reparaties en aanpassingen zitten binnenin en zijn niet zichtbaar, morgen mooi weer voor een eerste vlucht.

Toevallig andere leden ook ervaringen met PNP kisten van HK? Dit was mijn eerste...
 
ha Jochem,

ik heb er vandaag ook een besteld. Mooie betaalbare balsakist. Hoe vliegt t spul? Beetje strak in de wind? Wingspan is niet zo groot.
Ik heb wel n beetje mijn twijfels over het aileronsysteem. Ben 2 servo's gewend. Werkt dat systeem n beetje?
 
Gelukkig dan maar.... Gisteren de boel binnen gekregen, schade vrij. Echt n degelijke kist. Een vreemd dingetje: er zit geen schroefdraad op de as van de motor? We gaan t zien....Thanx
 
Op deze foto kun je zien dat ze met een zogenaamde propsaver werken. Dit is door middel van een elastiekje dat de prop tegen een stukje geduwt wordt.
Gaat het toestel op zijn neus dan kan de prop kantelen en wordt de prop dus ontlast van de impact.

0SCFOAI5VOPUC0QTLZNM.jpg


Is het dat niet wat je hebt ga je met een zogenaamde propadapter moeten werken:

upload_2016-12-4_21-32-5.jpeg


Dit is een conisch stukje die over de gladde as geklemd wordt, aan het ander eind heb je schroefdraad.
Als je dit aandraait stevig aantrekken maar ook niet overtrekken want dit is dikwijls in aluminium gemaakt en trek je dus zo over.

De betere propadapters zijn met zo'n conische klemming. Je hebt er ook met een inbusje maar eigenlijk komt de volledige trekkracht van de prop op zo'n klein inbusje terecht.
upload_2016-12-4_21-34-8.jpeg



In propadapters heb je veel maten... afhankelijk van de asdiameter van je motor EN van de propellor. Bij propellors zijn wel passtukjes geleverd om verschillende diameters aan te kunnen.
 
dank je, helder verhaal. Ik heb al eens eerder met zo'n propsaver gewerkt maar de elastiek brak steeds. ik zal wel gaan zoeken naar een andere propadapter.
 
Voor een propsaver moet je ook geen elastieken gebruiken. :rolleyes:
Je moet daar stevige rubberen ringen voor gebruiken. Wat daar heel geschikt voor is zijn gewoon "O" ringen. Die zijn in enorm vele maten, diktes en elasticiteit te koop dus voor elke toepassing is er wel een geschikte "O" ring te vinden.
 
dat bedoelde ik ook:confused:. maar volgens mij was t n slechte kwaliteit ring. het was niet eens een goedkope propsaver. ik neem denk ik toch maar een propmeenemer voor over de as. komt de kracht ook niet op alleen maar 2 inbusjes te staan.
 
De mijne vliegt nog steeds, echter wel met een nieuwe motor want ik vond het aan de te lichte kant, let er wel op dat de aansluitingen goed zijn, bij binnenkomst draaide de mijne CW ipv CCW
 
De mijne vliegt nog steeds, echter wel met een nieuwe motor want ik vond het aan de te lichte kant, let er wel op dat de aansluitingen goed zijn, bij binnenkomst draaide de mijne CW ipv CCW

goed om te weten, ik heb al eens eerder met n 1200kv gevlogen maar dat was n 2m zwever. hier is de vleugelbasis korter, dus ik zal erop letten.
hoe houd hij zich in de lucht?
 
..... let er wel op dat de aansluitingen goed zijn, bij binnenkomst draaide de mijne CW ipv CCW
Welke kant een borstelloze motor op draait bepaal jij! De regelaar heeft drie aansluitingen en de motor ook. Je sluit willekeurig welke draad van de motor aan op willekeurig welke draad van de regelaar. Draait de motor dan de verkeerde kant op dan wissel je twee draden om. Het maakt helemaal niets uit welke twee je verwisseld.
Denk je dat de draden van de motor en de regelaar kleur op kleur moet? Dat is dus niet zo. Het is zelfs zo dat het merendeel van de regelaars drie draden met dezelfde kleur hebben (meestal zwart). Dat geldt voor de draden van de motoren ook heel vaak. Dan zit wel alles kleur op kleur. ;) Welke kant de motor op draait weet je echter nooit van te voren dus altijd eerst testen. En dan is het zeer verstandig om dat te doen zonder dat de prop op de motor zit.
 
Ha Jochem,

nee, nog niet. ik heb weinig tijd om te bouwen dit jaar ivm studie was wat te optimistisch, maar wil wel wat vliegen dus ik heb nu de axn cloudsfly gekocht om snel klaar te zijn. is in 3 uurtjes gebouwd, mooie epo kist en de setup erin van mijn vorige kist.
het probleem is alleen dat ik de motor niet aan de praat krijg en ik ben verdwaald in het woud van bliebjes bij de setup. weet jij toevallig hoe je zo een reset dat je bv weer begint bij binden? ik kan daar niks over vinden in de beschrijving. voor de rest werken de servo's prima. het is een turnigy ae30a.
 
Back
Top