HK450GT crash, graag advies over nieuwe onderdelen.

Hoi,

vandaag mijn tweede serieuze crash met min HK450GT. Helaas ook deze gewoon weer een beginnersfout. Ik ramde al achteruitvliegend de staart de grond in, doordat ik hoogteverlies door de wind niet snel genoeg corrigeerde. Jammer! Maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb de boel alweer gedemonteerd, de schade en de vragen:
Hoofdas krom, die wordt vervangen. Heb ik nog.
Bladen stuk, die zijn toch al in bestelling na eerste crash.
Staartbuis stuk, die wordt vervangen, heb ik nog liggen.
Asje tussen de bladhouders krom. Moet worden vervangen, is de Align versie hiervan beter / sterker / crashbestendiger dan de HK?
2 servo's stuk, HK 9-grammers. Zou het verstandig zijn naar kleine metalgears om te schakelen? Wat wordt dan de zwakste schakel?
Alsje van de staart krom. Die ga ik ook vervangen, zal wel HK worden. Of is de Align versie daarvan significant beter?
Hoofdtandwiel dat in de pinion gear mashed mist wat tanden. Ik denk dat ook dit weer aftermarket wordt, tenzij iemand de voordelen van een Align kan uitleggen.

Dank voor alle input,

Hugo

De kwaliteit van een feathering shaft (blad as) zit hem in het staal en de harding.
Echter gaan ze bij de meeste crashes krom, ook die van Align.
Waar ik wel geruster mee zou zijn is de binnendraad in zo'n asje i.c.m. de staal kwaliteit.
Daar hangen namelijk je hoofdbladen aan.
Zou ik persoonlijk voor de zekerheid dus een Align asje voor bestellen.

Metalgear servo's zullen zeker crashbestendiger zijn en het zwakste punt verhuist dan naar je kunststof hevels.
Geen aluminium hevels gaan monteren, want dan begeeft de servobehuizing het vaak.

Voor het staartasje geld hetzelfde als de blad as.

Het kunststof hoofdtandwiel is gokken.
Als hij goed geproduceerd is dan is hij 1) redelijk rond, en 2) vlak, en 3) hebben ze A-kwaliteit grondstof gebruikt.
Is een van de eerste twee niet in orde dan merk je dat in het vlieggedrag (trillingen / staartproblemen).
is het laatste niet in orde dan slijt hij veel sneller of de kans is groot dat je last krijgt van het eerste en het tweede.

Grt,
Eric

Dank voor je advies. Ik heb zojuist alle kritische delen van Align besteld, en de vaak sneuvelende zaken in grotere hoeveelheden voor weinâg... Ik ga het metal gear idee maar eens proberen, wie weet. Servo-armpjes heb ik nog dozen vol van. ´t Gaat me niet eens zo om het geld, maar meer dat ik weer moet wachten, en vliegen leer ik alleen door veel uren te maken. Nou ja, gedult is ook eenen schoonen zaeck!

Hugo

Ik denk dat ik nog wel drie Align DS410M servo's heb liggen. Mocht je interesse hebben moet je maar even een PM sturen, dan ga ik even voor je zoeken.

Hmmm, ik heb net voor je berichtje een paar servo´s op e-bay gekocht. Dank voor het aanbod, als dit niks blijkt te zijn meld ik me wel even bij je.

Hugo

Zo gek is een 4000kv motor nog niet voor in de wind, dan maar wat minder vliegtijd.
Ik heb het wel gezien met die langere vliegtijden, de heli word een speeltje van de wind.

Wat voor pinion gebruik je dan, of wat is je head speed?

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet niet welke servo's je hebt besteld maar heb goed ervaringen met de Towerpro MG90. Deze zijn via E-bay goedkoop te krijgen. Deze servo's hebben metal gears en zijn daarom zeer crash bestendig. Spreek uit ervaring:-).
Vraag me trouwens af of je het verschil merkt tussen een featheringshaft van Align en een immitatie. Materiaal is misschien iets minder maar dat schroefdraad trek je er echt niet uit. Dit is misschien wel het geval bij alu parts.

@ molen
Als je throttle curve al op 90% staat, zet er dan eens een 12 of 13 tands pinion op

Vliegtijden worden korter, maar hij wordt wat stabieler uit zichzelf

En vergeet niet dat een heli altijd veel last van wind heeft, zeker met rondjes vliegen.
Dit moet je zelf gaan zien, en anticiperen om hem op 1 hoogte te houden..
Als ik mn gasstick hetzelfde hou, schiet de heli ook een meter omhoog in de bocht

Wat is het verschil in prijs tussen een set asjes van Align of HK, en wat kosten ze?

Niet Align:
5x Feathering Shaft 4mm For Trex T-Rex 450 V2 RC 4.0mm | eBay
Da´s inclusief verzendkosten per stuk US$ 0,56.

Wel Align:
Align Feathering Shaft HS1251 - Trex450SE new V2 | eBay
Da´s inclusief verzendkosten per stuk US$ 3,86. Wel met ringetjes en bouten, maar toch een aanzienlijk verschil.

@Molen: dank voor het advies, misschien dat ik wel een ander ´torretje probeer. Eerst maar weer even de lucht in. Gezien de capriolen die mijn clubgenoot uit haalt met gelijke set-up is het wel bruikbaar. Ik kan het even met een andere pinion proberen, want 4000kv met 11T (jouw set-up) is zou ongeveer gelijk moeten zijn aan mijn 3550kv met een 12 (komma 4, maar da´s lastig) tands pinion.

@Djin, dank voor je input, ik heb inderdaad de MG90´s gekocht. Niets is toevallig...

@Student, het valt of staat allemaal met ervaring. Ik denk zelf dat helivliegen de moeilijkste vorm van radiografisch besturen is, en ik heb ervaring met auto´s, boten, vliegtuigen, en dus heli´s sinds januari. Ik zit nu in de fase dat bij ´zien, denken, doen´ soms het denken al even wegvalt, waardoor ik sneller en beter reageer. Maar vooral hoogtecorrectie is nog heel houterig bij mij, dit was pas de 6e accu buiten, waarvan de eerste 4 bij vrijwel windstil weer. Bij de crash was het volgens mijn windmetertje bijna windkracht 3. Niks speciaals, maar toch een heel verschil met in de zaal.

Hugo

Laatst bewerkt:
Oh, nog een vraag: de carbon stangetjes die de staartbuis dragen zijn stuk. Een stukje carbon is zo gekocht, maar hoe krijg ik de afgebroken uiteinden uit de metalen houdertjes? Ze zitten met CA verlijmd. Ik denk aan uitboren, maar als er iets is dat CA oplost (en het alu in takt laat), dan hoor ik dat graag!

Hugo

@HugoW:
Sticktime is de sleutel

Op een gegeven moment weet je wat de heli gaat doen als hij een beweging maakt
Dan ga je aanvoelen welke correcties je moet maken
En op een gegeven moment maak je ze zo automatisch dat je niet eens merkt dat je het doet

En zeker windkracht 3 is leuk om dat uit te proberen
Hou wel een flinke afstand tot de grond, een klein foutje en hij zakt zo 2 meter naar beneden

Precies, vandaar dat ik nu zo baal dat ik weer even zonder heli zit. Ik noem dat zien, denken, doen. Als je ervaring krijgt, valt die denk-stap op een geven moment weg. Je ziet en doet al direct. Op richting en rol heb ik dat al redelijk, op pitch nog helemaal niet.

Nu de heli toch in grote revisie is, bedacht ik nog iets anders. Mijn heli wil heel graag vooruit. En doet dat ook als ik niet stuur (alles netjes ingesteld). Dus heb ik hem fors achteruit getrimd, waardoor hij nu redelijk stil hangt. Zou dit met een verkeerd zwaartepunt te maken kunnen hebben? Is het handig het ding een keer aan een touwtje op te hangen aan de bout die de head stopper (schijfje bovenop de rotorkop), en dan te balanceren? Nu ik dit zo schrijf klinkt het wel logisch...

Hugo

Je kan ook de bladhouders vasthouden en de heli op zijn zijkant keren.
Het zwaartepunt (COG) zit altijd exact in de hoofdas.
zakt de staart dan is hij staartlastig etc.etc.
Een beetje afwijking is niet erg.

Hé, die is slim... Dank je wel! Dat ga ik doen, en met de plaats van de ESC het zwaartepunt zo goed mogelijk vinden.

Dank,

Hugo

Oh, nog een vraag: de carbon stangetjes die de staartbuis dragen zijn stuk. Een stukje carbon is zo gekocht, maar hoe krijg ik de afgebroken uiteinden uit de metalen houdertjes? Ze zitten met CA verlijmd. Ik denk aan uitboren, maar als er iets is dat CA oplost (en het alu in takt laat), dan hoor ik dat graag!

Hugo

CA lijm kan niet goed tegen water en dan heb ik het niet over kortstondig maar over een langere tijd. Zou dus kunnen proberen het een paar dagen in een bekertje water te zetten. Maar een setje nieuwe kosten ook niet zoveel.

Secondelijm schijn je los te krijgen met kokend water.

Gaat het om een epoxy oid moet je een speciale oplosser hebben

Back