Vliegen
Zoals al eerder gemeld moet de heli mooi vlak staan voor het opstijgen.
Net als bij een standaard gyro moet de heli vlak- en stilstaan bij het inschakelen van de spanning om goed te kunnen initialiseren.
Check of de tuimelschijf vlak staat na initialiseren.
Check voor het opstijgen de servo's door iets pitch te geven en NIET door cyclic te sturen, anders moet je weer wachten tot de tuimelschijf vlak staat.
Laat de heli optoeren en, nogmaals, blijf van de cyclic stick af. Je zult merken dat dit verleidelijk is!
Eenmaal in de lucht stuurt hij net eender als een paddelkop, met dien verstande dat alles veel directer en nauwkeuriger voelt. Als de heli gaat oscilleren in nick- of roll richting, net als je gewend bent van je staartgyro, dan staat de gain te hoog. Net zolang afstellen tot er geen rare dingen meer gebeuren.
Je zult merken dat wind minder vat op de heli heeft als eerst!
Als je bij het rondvliegen het bekende "opbollen" of "pitch-up" verschijnsel tegenkomt (de heli wil steeds neus-omhoog bij snel vooruitvliegen), dan kun je de gain op elevator (nick) wat verhogen (als dat kan) of nog beter bladen kopen met minder voorloop.
Succes!
Zoals al eerder gemeld moet de heli mooi vlak staan voor het opstijgen.
Net als bij een standaard gyro moet de heli vlak- en stilstaan bij het inschakelen van de spanning om goed te kunnen initialiseren.
Check of de tuimelschijf vlak staat na initialiseren.
Check voor het opstijgen de servo's door iets pitch te geven en NIET door cyclic te sturen, anders moet je weer wachten tot de tuimelschijf vlak staat.
Laat de heli optoeren en, nogmaals, blijf van de cyclic stick af. Je zult merken dat dit verleidelijk is!
Eenmaal in de lucht stuurt hij net eender als een paddelkop, met dien verstande dat alles veel directer en nauwkeuriger voelt. Als de heli gaat oscilleren in nick- of roll richting, net als je gewend bent van je staartgyro, dan staat de gain te hoog. Net zolang afstellen tot er geen rare dingen meer gebeuren.
Je zult merken dat wind minder vat op de heli heeft als eerst!
Als je bij het rondvliegen het bekende "opbollen" of "pitch-up" verschijnsel tegenkomt (de heli wil steeds neus-omhoog bij snel vooruitvliegen), dan kun je de gain op elevator (nick) wat verhogen (als dat kan) of nog beter bladen kopen met minder voorloop.
Succes!
Laatst bewerkt: