hk600 crash

Hallo,

Eergisteren nogmaals de 600 opgetoerd voor een testvlucht.
De vorige testvluchtjes waren zeer kort, was enkel om blade tracking en algemene indruk te krijgen.
Toen vond ik dat de heli niet echt lekker vloog.
Er zat, vond ik, niet genoeg pit in.

Na enkele aanpassingen in m'n zender en pitch aangepast ging het iets beter. Ook heb ik enkele nieuwe linkage rods aangekocht, die van hk waren veel te kort.

Enfin vliegen (hooveren, en beetje links en rechts vliegen) dus... na een dikke 7a 8 minuten vliegen brak mijn staart een beetje uit, ik een beetje bijsturen. Maar plots kon ik niet meer corrigeren en begon hij rond te tollen, niet echt hard maar toch...
De heli aan de grond gezet (helaas met schade aan landingskids en bodemplaat)

Nu kon ik niet direct een probleem vinden tot ik de onderkant van de heli eens wou bekijken en kwam ik met mijn arm tegen de tailservo en die was echt HEET.

Kan dit nu het probleem geweest zijn? Ik had de servo's
HobbyKing Online R/C Hobby Store : BMS-661DMG+HS Super Fast Digital Servo (MG) 6.4kg / .08sec / 46.5g
op 6v laten werken via een apart BEC.
Normaal zou die servo dat toch moeten aankunnen?

Hallo,

Eergisteren nogmaals de 600 opgetoerd voor een testvlucht.
De vorige testvluchtjes waren zeer kort, was enkel om blade tracking en algemene indruk te krijgen.
Toen vond ik dat de heli niet echt lekker vloog.
Er zat, vond ik, niet genoeg pit in.

Na enkele aanpassingen in m'n zender en pitch aangepast ging het iets beter. Ook heb ik enkele nieuwe linkage rods aangekocht, die van hk waren veel te kort.

Enfin vliegen (hooveren, en beetje links en rechts vliegen) dus... na een dikke 7a 8 minuten vliegen brak mijn staart een beetje uit, ik een beetje bijsturen. Maar plots kon ik niet meer corrigeren en begon hij rond te tollen, niet echt hard maar toch...
De heli aan de grond gezet (helaas met schade aan landingskids en bodemplaat)

Nu kon ik niet direct een probleem vinden tot ik de onderkant van de heli eens wou bekijken en kwam ik met mijn arm tegen de tailservo en die was echt HEET.

Kan dit nu het probleem geweest zijn? Ik had de servo's
HobbyKing Online R/C Hobby Store : BMS-661DMG+HS Super Fast Digital Servo (MG) 6.4kg / .08sec / 46.5g
op 6v laten werken via een apart BEC.
Normaal zou die servo dat toch moeten aankunnen?

Als je die spec's bekijkt, zou het moeten kunnen, maar blijkbaar niet he?
Als hij heet word, overbelast je blijkbaar iets.... beter een 5V step-down er tussen dacht ik zo....

Groet, Bert

Hoi Eric,

Er voor zorgen dat de aansturing naar je heckrotor HEEEEEEL soepel loopt. Indien dit niet het geval is moet je de oorzaak zoeken en oplossen. Bij een zware aansturing moet je heckrotorservo extreem hard werken om alles recht te houden. (Spreek uit ervaring, de heckservo van mijn benzinetrainer werd bijna 60°C, na het soepel maken van de aansturing was dit helemaal verdwenen)

Suc6,
Ronny

Dag Erik
Ben nieuw op deze forum maar zag net je probleem met je 600.

Welke Gyro gebruik je? Als je deze gebruikt HK401B haal hem eruit.
servos heb ik ermee opgeblazen en zelfs een nieuwe HK401B ingestoken en weer het probleem . De reden waarom weet ik niet maar met een ander type werkt het wel.

Die servo zou het aan moeten kunnen, mits alles soepel loopt.
Wat voor gyro gebruik je ? want die stuurt uiteindelijk de servo aan.

Ja ik begrijp het ook niet goed. Voor zover ik weet loopt alles soepel.
Ik gebruik een Futaba GY401 gyro.

Zou het misschien kunnen liggen aan de gyro pads die ik gebruik? Is gewoon een schuimpje dat ik op maat heb gesneden. Dat het toch niet genoeg de schokken opvangt en dat daardoor de servo teveel beweeging had en daardoor de servo telkens wou aansturen?? Is maar een gedacht dat me te binnen schiet.

Dag Erik

Probeer eens zonder de gyro af de servo dan nog warm loopt vliegen niet enkel de servo aansturen en ontkoppel de motorvan de regelaar.
Vraagje welke zender gebruik je?

Ik denk dat de servo kapot is... heb geprobeerd de servo te bewegen met de hand maar kreeg hier geen beweging in.

Dat is wel balen... ik zal hem eens moeten uit elkaar halen en kijken of er iets te zien valt binnenin.

Ik gebruik een graupner MX12

Zender maakt niets uit
Pads maken in dit geval niets uit, daar zit het probleem niet
Soms komt het wel eens voor dat een gyro/servo combo gaat pendelen, en er zullen vast servo's gevoelig voor zijn. Maar aangezien je geen schaalheli hebt, en je niets meld over hunten oid zal hier je servo niet zomaar kapot van gaan. Normaal kunnen staartservo's best wat hebben, mits goed geinstalleerd

Probleem zit waarschijnlijk in 1 van de volgende:
- stroomtoevoer, voltage te hoog? (even meten, wie weet zit er een rare stroompiek in)
- Staat je 401 in de digitale stand? Knop linksbovenin, als de servo niet digitaal is, kan dit je punt verklaren (hmm, hij is digitaal.. toch kan de analoge stand van de 401 het probleem misschien oplossen)
- zoals eerder gezegd, als je de servo loshaalt van de rest van de aansturing, moet de rest van de aansturing ontzettend soepel gaan. Dit mag dus ook aan de uiteinden niet ligt stroef gaan.
- bind je servo niet aan de uiteinden? Dus dat hij tegen het eind van de beweging zit (dat de pitchslider niet verder kan) en dat de servo door wil? Dit kan ook doorbranden van servo's veroorzaken

voor zover ik kan terug vinden is dit geen digitale?
Als dit geen digitale is zorg dat je zeker je Gyro op analoog zet anders gaat ie in rook op.
Volgens mij moet het lukken.
Er is nog iets de gyro van HK hebben soms het probleem dat ze niet goed vast zitten in de behuizing en ik vraag me af of je gyro ( niet van HK) misschien het zelfde probleem heeft.
Is makkelijk op te lossen. Die hem open en een paar druppels van lijmpistool tussen printplaat en behuizing.

Gr Eddy

Die servo zou zeker goed moeten werken aan te specs te zien. Dat wil niet zeggen dat hij niet kapot kan gaan uiteraard.... Op een Futaba GY401 moet dat heel netjes werken.

Ik zou ook denken dat er iets zwaar loopt in de staart. Wellicht als de staart draait dat de bladhouders dan zwaar lopen door de kracht van de bladen? Staart hub en bladhouders van align zou geen gek idee kunnen zijn. Van de HK500 zit het ook niet geweldig inelkaar.

Ik zal die staart nog eens grondig moeten nakijken. Ik moet er nu toch aan werken hé!

De onderdelen die kapot zijn worden sowieso vervangen door align. Toch degene die van belang zijn. De skid pipes bv zullen van hk komen.

Nu eerst een beetje oefenen met iets anders... nu het eens een beetje deftig weer is.

Hier zijn we terug.

Ik heb de belangrijke kapotte onderdelen vervangen (Align).
Metalen bodemplaat van HK en nieuwe HK tailfin.

En heel belangrijk ik heb de switch van de gyro op analoge gezet.
Dit was dus wel degelijk het probleem... ondanks dat de servo een digitale was kon dit niet samenwerken met de GY401. Heb dit achteraf ook gelezen.

Ik heb reeds een nieuwe testvlucht gemaakt en ben redelijk tevreden. Ik moet duidelijk mijn staart nog strakker krijgen. Wanneer ik bv links rudder geef dan komt de straat altijd een stukje terug. Ik zal hier de gain wat moeten aanpassen... maar dat komt wel goed. In het slechtste geval steek ik een S9254 erop.

Nogmaals aan iedereen bedankt voor de gegeven tips en als het lukt post ik een filmpje van de laatste testvlucht.

Groeten.

Mooi dat het is opgelost, wat achtergrond info.
Het verschil tussen analoog en digitale setting op de gyro is dat je schakelt tussen 50Hz en 270Hz (oid) sommige servos kunnen inderdaad niet tegen die hogere update rate en analoge servos gaan hierdoor meteen over de emmer.
Zo is het bijvoorbeeld van de DS610 servos bekend dat je die met de microbeast op niet meer dan 65Hz moet gebruiken, terwijl de meeste futabas zonder problemen op 200Hz kunnen. (edit, kennelijk staat er weer 200Hz voor de DS610 in de manual...)
Zo zijn er ook gevallen bekend waarbij de Vstabi de ene na de andere servo opstookt en dit dus ook aan de te hoge update rate lag.

Laatst bewerkt:
Ja dat klop... had ook zoiets gelezen op het www.
Is enkel spijtig dat ik het niet eerder wist... maarja zo leren we uit onze fouten nietwaar ;)

Enfin ik ga na de testvlucht te hebben gedaan toch nog enkele aanpassingen doen...

- mijn gyro nog wat fine tunen
- andere pinion (14t)
- nieuwe blades link

Hier het filmpje, niet veel soeps maar wil het toch even tonen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi dat het is opgelost, wat achtergrond info.
Het verschil tussen analoog en digitale setting op de gyro is dat je schakelt tussen 50Hz en 270Hz (oid) sommige servos kunnen inderdaad niet tegen die hogere update rate en analoge servos gaan hierdoor meteen over de emmer.
Zo is het bijvoorbeeld van de DS610 servos bekend dat je die met de microbeast op niet meer dan 65Hz moet gebruiken, terwijl de meeste futabas zonder problemen op 200Hz kunnen. (edit, kennelijk staat er weer 200Hz voor de DS610 in de manual...)
Zo zijn er ook gevallen bekend waarbij de Vstabi de ene na de andere servo opstookt en dit dus ook aan de te hoge update rate lag.

Ik heb ds610 op de swash en een micro beast die ze aanstuurd. Ik meen dat ik ook 200Hz. ingesteld heb, gaat perfect.

*einde onnodig bericht :D ;)

Back