HK600GT in de prak

Vandaag klein ongelukje gehad met de HK600GT...

Geen mechanische fout, puur een zogenaamde "brainfart" :hammer:

Heli is op een akker neergestort met een verschrikkelijke snekheid en is den verder in de gracht/sloot gerold. Gelukkig zijn de batterijen er snel uitgevlogen, vermoedelijk voor de heli is ondergedompelt..

Net alles uit elkaar gehaald en uitgeblazen met de compressor.

Vrees voor een total loss...

Hebben jullie al heli's terug kunnen opvissen en electronica kunnen recupereren of kan ik het helemaal vergeten :-(

sorry hoor..
:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::):):):):):):):):D:D:D:D:D:D:D:D:D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:sleepy::sleepy::sleepy::sleepy::sleepy::sleepy::sleepy::sleepy::sleepy:

Zo weer bij gekomen..
Doet me goed nadat ik vandaag zowel mijn 450 als mijn 500 de grond in heb geboord...

Hard crash en daarna de sloot in..
Hmm...
Dat wordt een total rebuild...

De electronica demonteren en boven de kachel langzaam laten drogen (een paar dagen)
Ik zou alle draaiende delen uit elkaar halen en schoon spoelen onder de warme kraan.
Daarna de lagers voorzien van een beetje olie en elk onderdeel bekijken op scheuren en gebogen vormen...

Ik zou beslist niet te snel de heli weer proberen te laten vliegen en zodra hij weer vliegt toch wel een paar accu's voorzichtig hooveren voordat je weer boven die sloot gaat komen...

Het blijft een inkoppertje..
Metaal buigt en roest..
Electronica geeft sluiting en roest.
GF en alu scheurt...

suc6 benno

Hmm klinkt bekend.......In het najaar mijn hei een sloot in gevlogen, schade:kapotte regelaar en wat andere kleine zaken.
Enkele weken geleden de heli geprakt in een diepe plas:schade, heckrotor bladen, staartbuis, hoofdas, hoofdbladen, motor en de regelaar.....

Ontvanger, servo's en gyro hebben het nu al twee keer goed doorstaan

Boel goed laten drogen, lagers opnieuw olieeen of vervangen en de deuk in je zelfvertrouwen weg zien te krijgen ...succes :-)

ok, ok, merci voor het advies.

Electronica is goed uitgeblazen met compressor, zal nu enkele dagen rustig laten opdrogen en dan stuk voor stuk even uittesten op de werkbank.

Electronica in wasbenzine uitwassen,daarna droogblazen.
Al vele verdronken electronica mee gered.

Gr,
A.

Ja, lijkt me niet verstandig om wasbenzine te gebruiken. Haal bij de apotheek of bouwmarkt een fles isopropanol. Dat lijkt veel op schoonmaakalcohol maar is wat vriendelijke voor elektronica. Goed spoelen en daarna laten drogen. Je spoelt dan ook kalkresten en andere ellende weg en verkleint de kans op corrosie van verbindingen.

Ja, lijkt me niet verstandig om wasbenzine te gebruiken. Haal bij de apotheek of bouwmarkt een fles isopropanol. Dat lijkt veel op schoonmaakalcohol maar is wat vriendelijke voor elektronica. Goed spoelen en daarna laten drogen. Je spoelt dan ook kalkresten en andere ellende weg en verkleint de kans op corrosie van verbindingen.

Je hebt hier ook speciale spuitbussen voor. Heet als ik me niet vergis Lectraclean, zit in groene spuitbussen, en het is ongeveer net zoiets als remmenreiniger, maar dan voor electronica.
Flink inspuiten tot het spul er aan alle kanten afloppt, en laten drogen. Het spul tast gegarandeerd geen componenten aan, verdrijft vocht ook op plekken waar je niet goed bij komt, ontvet en is binnen 10~15 minuten restloos verdampt.

Net als remmenreiniger stinkt het wel een beetje, en moet je goed ventileren.
Werkt naar mijn ervaring nóg beter als Isopropanol. Het is wat dunner, én niet-oplosbaar in water, en verdringt daardoor vocht beter.

Groet, Bert

Alleen opletten met potmeters met dit soort middeltjes. Het haalt namelijk ook de vettige laag van de koolbaan en op termijn veroorzaakt dat "kraken" van de potmeter. Dat zal dus resulteren in vreemd gedrag van bijvoorbeeld een servo (geen nulpunt, klapperen etc.).

als electronica nat is geworden maak ik het kasje oppen en spuit het ruim in met contactspray van holts
verwijdert vuil voorkomt kortsluiting
daarna een paar dagen laten drogen

gr hub

Veel contactsprays bevatten een smeermiddel. Nadeel daarvan is dat het stof aantrekt en op termijn kan het stof weer vocht vasthouden. Contactspray voor apparatuur dat altijd binnen staat is geen probleem maar op apparatuur die ook buiten komt en dus risico loopt onderhevig te zijn aan condensering door temperatuurwisselingen kan dat uiteindelijk weer (onverklaarbare) problemen opleveren.

Goed controleren of de spray na het opdrogen dus geen "glimmende laag" achter laat. Dan is het goed te gebruiken.

servo's en gyro en BEC zijn al zeker omzeep.
ontvanger, regelaar en motor blijken nog te werken. (maar hoe betrouwbaar)

Ga voorlopig hem niet rebuilden, kost me net iets te veel. :sad:

Gewoon soppen in demiwater....
Voorzichtig met ene tandenborstel, met zachte haren, schoonpoetsen..
Laten drogen op de kachel voor een dikke week, liever 2 week, en dan weer proberen...

Heb zo veel telefoons gered, en mijn eigne electronica, van me crawler, welke ik door het ijs liet zakken vorrig jaar...

Gewoon soppen in demiwater....
Voorzichtig met ene tandenborstel, met zachte haren, schoonpoetsen..
Laten drogen op de kachel voor een dikke week, liever 2 week, en dan weer proberen...

Heb zo veel telefoons gered, en mijn eigne electronica, van me crawler, welke ik door het ijs liet zakken vorrig jaar...

klopt,

zo doen ze dat bij de professionele bedrijven ook, als je je apparatuur e.d. na brand/rook/water schade laat reinigen.. Wel enkele dagen laten drogen..

klopt,

zo doen ze dat bij de professionele bedrijven ook, als je je apparatuur e.d. na brand/rook/water schade laat reinigen.. Wel enkele dagen laten drogen..
De bedrijven waar ik heb gewerkt doen het dus wat professioneler met isopropanol omdat dat beter reinigt en niet alleen spoelt. Isopropanol is ook binnen een paar minuten volledig verdampt. Isopropanol is de huidige vervanger voor freon dat niet meer gebruik mag worden (valt onder de chloorfluorkoolwaterstoffen). Maar freon maakte absoluut het beste schoon, bij de printassemblagebedrijven veel gebruikt om soldeermaskers en opvertollig hars te verwijderen.

Ik zou de servo`s en ontvanger dus nooit meer aan een heli toevertrouwen, ook al krijg je de boel weer werkend met de genoemde middelen.
In het geval van de TS hebben de servo`s ook een enorme klap gehad, dus zou ik ze weggooien.

Geheid dat binnen 1 jaar storinkjes optreden na dit avontuur, en uiteindelijk ben je dan duurder uit. Ik zou die servo`s en ontvanger dan bewaren voor een ander projektje, bootje, auto, of een simpel zwevertje.

Johan zegt zn heli heeft een brainfart gehad, en iedereen doet alsof dit de gewoonste zaak van de wereld is.
Komt dit wel eens vaker voor?, of was de tailboom niet geaard ofzo ?

Johan zegt zn heli heeft een brainfart gehad, en iedereen doet alsof dit de gewoonste zaak van de wereld is.
Komt dit wel eens vaker voor?, of was de tailboom niet geaard ofzo ?

Euh.....

Ik denk dat je Johan niet helemaal goed begrepen hebt: Er was geen mechanische oorzaak => de "brainfart" vond tussen johan zijn oren plaats!

Ofwel gewoon een domme stuurfout waarschijnlijk, en ja, dat komt wel eens vaker voor...... Kun je nu eenmaal als medeforummers niet zo heel veel over zeggen.....

Groet, Bert

Euh.....

Ik denk dat je Johan niet helemaal goed begrepen hebt: Er was geen mechanische oorzaak => de "brainfart" vond tussen johan zijn oren plaats!

Ofwel gewoon een domme stuurfout waarschijnlijk, en ja, dat komt wel eens vaker voor...... Kun je nu eenmaal als medeforummers niet zo heel veel over zeggen.....

Groet, Bert

Was idd een vrij domme stuurfout, zoals hierboven vermeld.
In mijn geval een vrij dure fout, heb momenteel geen budget voor een rebuild.

:hammer: :hammer: :hammer: :hammer: :hammer:

Back